Criterion dělá jedny z nejlepších arkádových závodů na trhu a my jsme opravdu natěšeni na jeho další zářez na pažbě série Need for Speed. V jakém světle se Most Wanted ukázalo na E3?
Množství fanoušků čekalo přímé pokračování nebo minimálně zápletku točící se kolem příběhu původního Most Wanted, který mnozí považují za jeden z nejlepších dílů série. Prezentace na výstavě E3 nás ale rychle vyvedla z omylu a ačkoliv můžeme návratu ke kořenům tuningového šílenství úspěšně zamávat, nemusel by pokus Criterionu dopadnout zas tak špatně. Přece jen, Hot Pursuit byl skvělou hrou.
Pořádný sandbox
Criterion chce na první pohled navázat na úspěch právě tohoto dílu a navíc zkušenosti z Burnoutu spojit s několika základními prvky ilegálních závodů z Most Wanted. To mimo jiné znamená, že nás opět čeká otevřený sandboxový svět městečka Fairhaven City. Na rozdíl od Hot Pursuit, kde bylo volné ježdění tak nějak nudné a nezáživné tu ale bude herní svět doslova nabitý různými událostmi, závody a výzvami. Tento systém se bude hodně podobat skvělému Burnout Paradise a právě z něj se snaží tvůrci vzít do podstatné – závodění po městě, které má smysl a akční jiskru.
To bylo předvedeno v jedné ukázce přímo na pódiu, kde jsme byli svědky, jak se žlutý Porsche 911 řítí po městských ulicích. Nehledě na licencované vozy mnoha světových automobilek je jádro tak arkádové, jak to jen jde. Jedná se přece o ilegální závody a mottem dne je dostat se na první příčku za každou cenu. To s sebou přináší bourání do soupeřů, popostrkování, hledání zkratek, skokánků a dalších šíleností, které vás šoupnou do vedení. Tímto stylem se nový Most Wanted extrémně podobá poslednímu Burnoutu, což jen vítáme. Druhou část skládanky doplňují poldové a šílené honičky po městě, které si Criterion pro změnu vypůjčil od původních Most Wanted. Navíc nám byly slíbeny luxusně vypadající bouračky, které sice nebudou tak propracované jako v Burnout Paradise (jaká automobilka by chtěla svého miláčka na šrot?), lesklý lak a rovný blatník by ale na vozech neměly zůstat moc dlouho.
Máme tak nějak pocit, že se bude v oblasti tuningu jednat o změny čistě kosmetické a o pořádných úpravách si můžeme nechat jen zdát.
Mnozí prahli po návratu tuningu a podobných serepetiček, které dokázaly udržet fanoušky u obrazovky dlouhé hodiny. Tvůrci slibují, že si budeme moci změnit barvu a barevné kombinace u všech vozů, přítomny by měly být také technické změny, jako je výměna tlumičů, převodovky a dalších náležitostí. Máme ale tak nějak pocit, že se bude jednat o změny čistě kosmetické a o pořádném tuningu si můžeme nechat jen zdát. Raději si ale počkáme na oficiální potvrzení.
Hlavně sociálně
Tuning ale není všechno, a když si vzpomeneme, kolik hodin zábavy nám přinesl Burnout Paradise, pochopíme, že jádro pudla tkví především v zábavných závodech a módech, stejně jako velké komunitě. Právě proto se do hry vrací vylepšený Autolog z Hot Pursuit. Ten už nebude snímat jen váš nejlepší čas v jednotlivých závodech, ale vytvoří si o vás pořádně podrobný profil. Nejrychlejší čas, nejvíce bouraček, nejdelší skok či nejvíce sejmutých billboardů, to vše najdete v sociální síti hry a o vše můžete soupeřit s kamarády. To samozřejmě tvoří základ pro řádně komplikovaný a propracovaný multiplayer, který je zde přítomen stylem „on the fly“ a kromě výzev konečně nabídne i pořádné online závody.
To znamená, že tu nenarazíte na žádné lobby a nebudete čekat, než se někam budete moci připojit. Jednoduše skočíte do herního světa a najdete v něm jeden z aktivních bodů schůzky, kde se schází všichni online hráči. Tam už můžete tvořit vlastní playlisty závodů a postupně brouzdat městem. Tento systém byl dobře ukázán na další prezentaci, kde se v bodě sešlo hned několik hráčů. Vše začalo klasickými závody z bodu A do bodu B, kde nechyběly bouračky a poldové. Jakmile závod končí, v blízkosti cíle se objevuje další bod schůzky, který dynamicky nahodí další druh závodu. Poté, co ukončíte závod tak vystartujete na další schůzku, která vám dá za úkol soupeřit v co nejvyšším skoku. Třetí schůzka naopak může nastavit bourání billboardů a tak dále. Vtipným prvkem je, že poté, co protnete cílovou pásku můžete stále řídit, bourat do soupeřů a snažit se zabrzdit kamarády, kteří ještě závod neukončili.
Need for Speed: Most Wanted je extrémně rychlá a adrenalinová hra, která se soustředí na ty nejlepší prvky z mnoha her Criterionu i série samotné.
Criterion chce tímto systémem především docílit plynulé zkušenosti bez zjevných zádrhelů a zdlouhavého čekání, což mnohdy kazí multiplayerový zážitek. To, co předvedli zde vypadá minimálně zajímavě, pro plné vyhodnocení si však budeme muset počkat na finální verzi.
Od všeho trochu
Need for Speed: Most Wanted je extrémně rychlá a adrenalinová hra, která se soustředí na ty nejlepší prvky z mnoha her Criterionu i série samotné. Fanoušci možná prahli po vychytávkách, které tu nenajdeme a to je velká škoda, zatím ale vypadá připravovaný díl dost slibně. Ať už milujete volné ježdění po městě z Burnoutu, propracovanou sociální síť z Hot Pursuit či frenetické honičky s policií z Most Wanted, najdete tu od všeho trochu, a navíc v řádně vylepšené formě. Zatím stále čekáme na větší odhalení singleplayeru a jeho struktury, minimálně multiplayer ale vypadá zatraceně zábavně. Verdikt budeme moci vynést už 2. listopadu letošního roku na PC, PS3 a Xboxu 360. Tedy za předpokladu, že nebudeme moc zaneprázdněni pobíháním s čepelí po stromech.