Nové detaily o PS5
Novinka Nové detaily o PS5

Nové detaily o PS5

Martin Zavřel

Martin Zavřel

43
Platformy PlayStation PlayStation 4

Potvrzení termínu, novinky o rozhraní nebo ovladači.

Reklama

Sony dnes potvrdila, že jejich příští konzole se bude oficiálně jmenovat Playstation 5 a můžeme s ní počítat před vánocemi 2020.

Již v minulosti jsme se dozvěděli, že CPU bude založeno na AMD sérii Ryzen a GPU na jejich "rodině" Navi. Konzole se také vzdá klasického mechanického HDD ve prospěch mnohem rychlejšího solid-state drive, což citelně urychlí nahrávací časy ve hrách, stejně jak jejich instalace nebo updatování.

Přítomnost SSD umožní také menší datový objem her, protože kvůli čtecí technologii tradičního HDD musela být data občas duplikována (aby se k nim "čtecí jehla" disku snadněji dostala). V případě Spider-Mana údajně existovalo až 400 duplikátů dat na disku pro tyto účely.

Fyzické hry pro PS5 budou každopádně uloženy na 100 GB optických discích, které budou podporovat také formát 4K Bluray přehrávačů.

Nicméně s ohledem na rozdíly mezi čtením z optického disku a SSD bude instalace hry na SSD povinná. Zároveň ale bude možné si podrobněji vybrat, jakou část hry chcete instalovat (např. pouze multiplayer) nebo individuálně odinstalovat (můžete například odinstalovat příběhovou kampaň po dohrání a nechat si na SSD pouze multiplayerovou část hry - použití bude samozřejmě záležet hlavně na vývojářích jednotlivých her).

Rychlejší nahrávání také znamená, že vývojáři již nemusejí používat tradiční triky ke zpomalení hráče, jakou jsou "nekonečné" výtahy nebo pomalé otevírání dveří/odsouvání překážek, dlouhé spojovací chodby apod. V herním pravěku byly hry na "cartridge" médiu a nahrávaly se okamžitě - konzole se nyní díky moderní technologii vrací k tomuto příjemnému principu, který jejich rychlost a snadnost obsluhy definoval na začátku.

Při rozhodování o tom, co budete hrát, vám pomoci také výrazně vylepšené uživatelské rozhraní.

Současná PS4 vám nabízí pohled na to, kteří vaši přátelé hrají danou hru, ale není to dostatečně podrobné a často je potřeba do hry přímo vstoupit, abyste se mohli rozhlédnout po detailních informacích o tom, kde a co vaši online přátelé dělají.

Nové rozhraní pro PS5 má tyto informace mnohem snadněji ukazovat bez potřeby najíždět na jednotlivé hry nebo do nich vstupovat a dokonce bude tyto nabídky využívat i pro singeplayer hry (uvidíte nabídky typu "pokračovat v misi X" v rozhraní konzole ještě před vstupem do hry, a to včetně případných odměn za danou aktivitu).

Legendární systémový architekt Mark Cerny nyní kromě jiného upřesnil informace na téma podpory ray-tracingu, revoluční technologie pro nasvěcování ale i ozvučení herního prostředí: "“Ray-tracing akcelerace probíhá uvnitř GPU hardware,” říká, “což věřím, že je to prohlášení, které lidé hledali" (naráží tím na obavy některých, že tohoto efektu bude na konzoli dosaženo pomocí nějakého SW triku).

"Ray-tracing akcelerace probíhá uvnitř GPU hardware."

Jedním z cílů pro novu platformu bylo prohloubení pocitu z vtáhnutí do hry, konkrétně v oblasti hmatových vjemů, čehož chce Sony dosáhnout kromě jiného pomocí úprav ovladače.

První zásadní změnou je náhrada tradičních vibrací pomocí mnohem preciznějšího haptického feedbacku, který citelně odliší náraz auta od žduchnutí do stolu, nebo dokonce pocit při přejíždění různého povrchu pod auty vašeho vozidla.

Druhou je inovace hlavních "spouští" na ovladači (tlačítka L2/R2) pomocí technologie "adaptivních spouští", které umožňují odlišit pocit z jejich tuhosti u různých aktivit ve hrách. Haptický feedback i adaptivní spouště dále podporuje vylepšený zvukový reproduktor v ovladači, díky kterému je zážitek ještě silnější (jako jeden z příkladů bylo uvedeno napínání a vypuštění tětivy u luku).

Ovladač pro nabíjení používá konektor USB Typ C (tradičně můžete hrát s připojeným kabelem během nabíjení). Má větší kapacitu baterie, která pohromadě s haptickým systémem způsobuje poněkud větší váhu ovladače (ale údajně je pořád lehčí než Xbox ovladač s tradičními bateriemi).

Redaktoři magazínu Wired měli příležitost si nový ovladač osahat. Byl černý a velmi připomínal PS4 ovladač. Nicméně jejich zájem upoutal otvor, který by mohl být zabudovaným mikrofonem.

Na veřejnost se ostatně nedávno dostaly informace o pokročilém AI asistentovi pro Playstation, který by mohl hráči pomáhat v navigaci systémem, včetně podrobných rad pro konkrétní hry. Tento aspekt ale zatím Sony nechtěla oficiálně komentovat.

Sony každopádně potvrdila, že různí světoví vývojáři již mají vývojové verze PS5 hardware k dispozici a mohou tak včas experimentovat s těmito novými nástroji a jejich implementací do připravovaných her. Jedním z potvrzených vývojářů je studio Bluepoint, stojící za vynikajícím remake Shadow of Colossus. Údajně dělají na "něčem velkém".

Redaktoři Wired viděli pracovní verzi PS5 v akci a údajně zatím velmi připomíná onen "véčkový" prototyp, o kterém se informace nedávno dostaly na internet neoficiální cestou.

Nové detaily o PS5

Sony samozřejmě nechtěla komentovat, nakolik pracovní verze konzole souvisí s jejím plánovaným vzhledem.

Na závěr Sony připomněla, že než se dočkáme PS5, vyjdou pro PS4 ještě očekávané Death Stranding, Last of Us 2 nebo Ghost of Tsushima (u té si někteří nebyli jistí, zda nebude odložena až na launch PS5, především díky nádherné grafice).

Trochu podezřelé by někomu mohlo připadat, že tentokrát nepadla ani zmínka o zpětné kompatibilitě.

Doufejme, že na plánech mít konzoli zcela (zpětně) kompatibilní s PS4 se nic nezměnilo.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama