Nvidia PhysX, co všechno přináší?
Blogy čtenářů Článek Nvidia PhysX, co všechno přináší?

Nvidia PhysX, co všechno přináší?

Jan Verner

Jan Verner

Každý hráč už jistě alespoň jednou slyšel pojem PhysX. Jak už název napovídá jde o fyzikální engine. Tento engine původně vyvinula firma AGEIA, která…

Reklama

Každý hráč už jistě alespoň jednou slyšel pojem PhysX. Jak už název napovídá jde o fyzikální engine. Tento engine původně vyvinula firma AGEIA, která vyráběla akcelerátory fyziky (PPU - Physics Processing Unit) pro svůj fyzikální engine PhysX. V ůnoru roku 2008 ji pak Nvidia koupila. NVIDIA se rozhodla dále speciální akcelerátory nevyvíjet a soustředila se na podporu tohoto enginu ve svých nových grafických kartách. PhysX je možné akcelerovat jak pomocí cpu tak pomocí gpu. Má to ale háček, ne všude to funguje ( přes cpu ) a když ano, je to pekelně náročné, nebo se nedočkáme veškerých efektů jako v GPU verzi, více si to rozvedeme za chvíli. Nvidia dodnes hypuje PhysX jak jen to jde a někteří se na to opravdu chytí a jsou si schopni kvůli PhysX koupit grafiku Nvidia. V souvislosti s tím, takhle funguje i marketing okolo PhysX= Chceš pokročilé fyzikální efekty? Kup si grafiku Nvidia... V praxi bylo PhysX  poprvé použito ve velmi známé hře Mirror´s Edge ( která se mimochodem velmi vyvedla ). Hra nám předvedla velmi zajímavé efekty, které vůbec nevypadali špatně. Oázkou je, zda-li je to tak úžasné a převratné, jak Nvidia říká. No, podíváme se na to v dnešním článku, opět to nebude moc zdlouhavé, tímto článkem bych vám jen chtěl alespoň nastínit, co je vlastně ten PhysX zač...

PhysX a nejen on...

Nějaký ten úvod jsme si už dali, pojďme se ale na PhysX podívat o něco blíže. Abyste vůbec PhysX rozchodili, potřebujete v podstatě jen jednu věc a to je grafika Nvidia obsahující CUDA jádra. Pokud nevíte co je to CUDA, tak jde o způsob, jakým nVidia využívá své grafické čipy pomocí CUDA (Compute Unified Device Architecture) k počítání i jiných než jen grafických výpočtů. Je to konkurence k ATi Stream od ATI/AMD. Reálné využití CUDA je převážně v profesionálních programech. Její implentace jsme se dočkali ve hře Just Cause 2, kdy terén a voda vypadají realističtěji, díky vyššímu počtu polygonů.

 

 

Jak už jsem psal CUDA potřebujete ke zprovoznění PhysX a tím pádem potřebujete grafiku Nvidia. Pokud máte grafiku z dílen AMD, máte smůlu a pokud nemáte dostatečně výkonný procesor ( ideálně core i5/i7 nebo ekvivalent od AMD ) tak si hru s PhysX neužijete se všemi jeho efekty a když ano, hra stejně tak i tak bude lagovat. Ono to taky není moc růžové ani když máte NV kartu, ten výkon není optimální díky starým instrukcím, které Nvidia nemůže, nebo spíše nechce použít, protože pak by PhysX běhalo stejně dobře ( ne-li lépe ) na CPU. PhysX je impletován převážně do AAA tiulů, mohli jste jej vidět např. v Mirrors Edge, Batman:AA, Metro 2033 nebo Mafia II. Abyste se přesvědčili, že je CPU PhysX pomalý, už dříve jsem otestoval CPU PhysX v mafii a výsledek je opravdu zajímavý.

Jak sami vidíte, CPU PhysX je neskutečně pomalý a jest-li si chcete užít hru naplno se všemi PhysX efekty, budete chtě, nechtě koupit Nvidii. Mám zde srovnání ještě s HD 5770 ( bez PhysX) tímto děkuji uživateli ThifferX za otestování...

 

PhysX a jeho efekty, aneb je to opravdu tak úžasné?

Čím dál tím více slýchám, jak je PhysX úžasný a ohromující a že především tohle je důvod ke koupi nové grafické karty Nvidia. Otázka je, je tento engine tak ohromující, že bych si kvůli němu koupil novou grafiku? Nechali se lidé zlákat PR prohlášeními Nvidie, nebo je to tak skvělé? Moje odpověď zní ne a mám pro to dobrý důvod. Je sice pěkné, že z kanálu stoupá dynamická pára, při střílení do bedny lítají vodopády třísek ( což mimochodem není vůbec reálné ) že při střelbě do různých papírových předmětů se mi dostane více kousků odlétávajícího materiálu, to vše je sice pěkné, ale na váš postup ve hře to nemá vůbec žádný vliv. Nadruhou stranu to hře přidá na autentičnosti a tříštící se sklo na velké množství střepů vypadá hodně dobře. Vezme si to ale pořádnou porci výkonu, který vám bude scházet. Ani když budete mít Nvidia grafiku, tak si všude nezahrajete s plnými detaily+PhysX, ale výkon Geforce oproti procesorům je ve PhysX opravdu o slušný kus větší. Škoda jen, že se PhysX v současné době nevyvíjí a že Nvidia dosud nenasadila SSE2 instrukce, které již má k dispozici. PhysX by to na oblíbenosti určitě pomohlo, nvidii však jde o peníze, pokud by dané instrukce nasadila, je dost možné, že CPU PhysX by tu pomocí GPU, předčil. Nvidia si toho je moc dobře vědoma a nedělá nic. Ovšem já jí chápu, kdybych byl nějaké to CEO Nvidie, netajím se tím, že bych se zachoval stejně. Ovšem lidem už pomalu dochází, že PhysX tak úžasný vlastně není a já bych ten Engine začal trochu vyvíjet a zlepšovat, aby si zákazníci kupovali "zelené karty".

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-x9B_4qBAkk?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-x9B_4qBAkk?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

PhysX :)

Doufám, že se Nvidia vzchopí a když už nenasadí nové instrukce, tak bych se rád dočkal alespoň nějakého pokročilejšího vývoje. Než začnete jásat, bylo by dobré něco vědět. Když v roce 2008 Nvidia AGEIU koupila, naprosto dominovala trhu s grafickými kartami a nějaká ATI jí nešlapala skoro ani na paty. V roce 2009 uvedla řadu GTX 2xx, situace se opakovala a přestože grafický trh pro ní byl stěžejní, PhysX se nevyvíjel. Je otázka, zda-li to nebylo právě kvůli dominantnímu postavení a kvůli tomu, že ATIny nikdo moc nekupoval. Teď je ale situace jiná a Nvidia zaspala, když přišli na trh nové DX11 karty od AMD. Prostě jí to uteklo a momentálně se snaží prorazit i jinde, na poli procesorů. Její mobilní platforma Tegra 2 bude obsažena v chytrých zařízeních a notebocích. ALE! prorazí i do desktopu, ptáte se jak, vždyť je to hlavně mobilní platforma s ARM. No, MS oznámil, že Windows 8 bude mimo jiné jaksi cloudový ( poskytování služeb či programů uložených na serverech, kdy k nim uživatelé samozřejmě mají přístup ) a systém pojede jak na Desktopu, tak především na smartphonech, tabletech a dalších chytrých zařízeních. Chytré a Nvidii to pěkně nahrálo do karet a tuto šanci nesmí za žádnou cenu propásnout. Fakt, že TEGRA je momentálně její hlavní prioritou dokazuje i fakt, že na probíhajícím CES 2010 na její prezentaci nepadlo o grafických kartách ani slovo a Jen-Hsun-Huang ( CEO ) mluvil pouze o Tegře. Uvidíme, jak to s vývojem bude v budoucnu, ale já osobně neočekávám nějaké větší klání v příštích dvou letech, do popředí jí nic netlačí, nemá žádnou konkurenci, co se týče fyzikálních výpočtů, možná havok, ale moc tomu nevěřím.

Shrnutí

Jak si to celé shrnout? PhysX je určitě zajímavý fyzikální engine, který za určitých okolností má svou budoucnost. Efekty to jsou opravdu povedené a pěkné, ale některé nejsou nejrealističtější a vypadají jaksi uměle, přesto to hře přidá na autentičnosti a hraní vám to zpříjemní. Škoda, že musíte mít High-Endovou ( nebo alespoň jí výkonově podobnou ) Geforce. Něco jako fyzika ve hrách není nic nového a HAVOK je starší, než PhysX, bohužel se o něm dlouhou dobu mlčelo a kdyby přišel dřív v takové podobě, jaké ho dnes známe, Nvidia by to s PhysX neměla tak lehké, jako tomu je dnes. Hlavní roli v tom hraje marketing a reklama, neznalí na to naletí a nějaký HAVOK je nezajímá, nikdy to neslyšeli. HAVOK byl použit třeba v BF:BC2, Split Second nebo Just Cause 2 a fyziku předváděl vcelku pěknou ( včetně destrukcí )

 

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wCfSKe8KaAU?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wCfSKe8KaAU?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Havok :)

Hlavní je, že je akcelerován přes CPU a o náročnosti zde nemůže být ani řeč. Naopak PhysX v jaké podobě ho známe, není nejideálnějším řešením a není pro všechny. Moje odpověď na otázku zda-li si kupovat kvůli PhysX novou kartu, zní jednoznačně NE, určitě se vám to nevyplatí. Ono v současné situaci ani není moc výhodné kupovat Nvidia kartu, GTX 580 se sice někde i dorovná HD 5970, ale za chvíli přijde HD 6990 a pokud Nvidia nepříjde s ničím lepším, bude opět nahraná. Stejně High-End skoro nevydělává a ty firmy živí mainstream a tam má zrovna AMD lepší poměr cena/výkon. Každopádně se jedná o ambiciozní projekt a je jen na Nvidii jest-li se rozhodne pro vývoj a tím dosáhne větší oblíbenosti a prodejů grafik ( v případě, že nenasadí SSE2 ) neboho nechá postupně klesat a společně s ním i jeho oblíbenost, možná i částečně prodeje grafik.

 

To by bylo pro dnešek vše, těším se na vaše reakce :)

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama