PC je stále nejatraktivnější platformou pro vývojáře, kteří mají největší zisky ze Steamu
Novinka PC je stále nejatraktivnější platformou pro vývojáře, kteří mají největší zisky ze Steamu

PC je stále nejatraktivnější platformou pro vývojáře, kteří mají největší zisky ze Steamu

Michal Burian

Michal Burian

3

Vyplývá z ankety GDC 2019, včetně dalších zajímavých poznatků.

Reklama

Více než čtyři tisíce vývojářů se zúčastnili průzkumu organizátoru GDC 2019. Konference vývojářů se koná 18. března v San Francisku. My ale v předstihu víme o zajímavých informací, které představitelé konference zjistili od oslovených tvůrců her. Jde o nejatraktivnější platformu, preferovaný digitální obchod, největší tržby z obchodu, budoucnost virtuální reality nebo pracovní čas.

Předně, PC zůstává nadále dominantní platformou pro vývojáře. 66 procent oslovených uvedlo, že v současné době připravují hru pro počítač. Mobily a tablety klesly na 38 procent a současná generace konzolí se pěkně zvedá - 31 % uvádí PS4 a PS4 Pro a 28 % Xbox One a Xbox One X. Switch se prokousal přes VR headsety a na Mac ztrácí pouhá dvě procenta. Obecně ale platí, že 60 procent oslovených si myslí, že nejlepší platformou pro hry jsou počítače.

Konzole Nintendo Switch bodovala v žebříčku nejpřitažlivějšího hardwaru, novinka od japonské společnosti skončila na druhém místě s 45 procenty. Tato platforma se těší značné popularitě zejména u nezávislých vývojářů.

Plány vývojářů jsou jasné. Polovina respondentů má v úmyslu prodávat svou hru za předem stanovenou cenu, zatímco 41 procent si vybralo free-to-play model, 24 procent podporuje cenu dle přání hráčů (takový Humble Bundle), 20 procent bonusovou měnu a jen pár procent se spoléhá na reklamu nebo předplatné. Dobrou zprávou je nezájem o lootboxy, ty chce nabízet pouze 9 % oslovených. Místo toho 24 procent volí placená DLC a 21 procent aktualizace a bezplatný dodatečný obsah.

Zdá se, že boom kolem crowdfundingu pomalu odeznívá, až 47 % nemá o něj zájem, včetně Kickstarteru nebo Indiegogo. Na reklamu autoři nejčastěji volí sociální sítě Facebook a Twitter.

Steam pomalu opouštějí významné tituly, nejprve Ubisoft s The Division 2 a nově Metro Exodus, které bude mít i v krabičce aktivační klíč na Epic Games Store. Vývojáři ale zatím drží většinou s Valve. 47 procent si vybralo Steam, ale třetina všech je přesvědčena, že třicetiprocentní provize z prodeje her je nepřijatelná (6 procent s provizí souhlasí). 26 procent si vybírá prodej hry přes své stránky a 18 procent volí platformu vydavatele.

Z více než čtyř tisíc oslovených lidí jsou téměř 80 procent muži. Více než polovina dotázaných pochází ze Severní Ameriky, čtvrtina z Evropy. Většina z nich nepracuje v průmyslu více než det let (až sedmdesát procent). Změna je i u velikosti vývojových týmů. Dvacet procent provozuje jednočlenné studio a stejný počet je zaměstnáno v týmu složeného z více než pět stovek programátorů, grafiků a dalších tvůrců. Téměř polovina všech pracuje 40 hodin týdně, 3 procenta přes 60 hodin týdně a většinou si sami berou přesčasy.

Virtuální realita je u vývojářů celkem oblíbená. 33 procent preferuje HTC Vive, 30 procent Oculus Rift a 13 procent PlayStation VR. Největší budoucnost ale vidí v AR, uvádí to 34 procent.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama