PlayStation 4: vše, co potřebujete vědět
Speciály Článek PlayStation 4: vše, co potřebujete vědět

PlayStation 4: vše, co potřebujete vědět

Michal Maliarov

Michal Maliarov

34

Budoucnost je teď. Tedy skoro. Sony oficiálně představilo novou generaci své konzole PlayStation a my vám přinášíme všechny dostupné informace hezky pohromadě na jednom místě.

Reklama

Herní konzole už dávno nejsou jen bránou do herního světa. Kromě schopnosti spouštět hry se od nich očekává spousta dodatečných funkcí a služeb, které patří do moderní domácnosti. Sony však pochopilo, co přesně komunita od herních konzolí očekává a co je důležitější, co od nich očekávají vývojáři. Není to zdaleka jen fotorealistická grafika, nýbrž maximální přizpůsobitelnost, jednoduchost, přehlednost a také propojení celosvětové komunity. PlayStation 4 má být ultimátní platformou pro všechny hráče tělem i duší, a podle toho, co nám dnes Sony ukázalo, šance na úspěch je opravdu velká.

Hardware

Jednou z prvních věcí, které se na pódiu představily, byly některé oficiální specifikace konzole. Sony tvrdí, že je PS4 stavěno jako klasické stolní PC, díky struktuře Cell je navíc vysoce přizpůsobitelné pro vývojáře. Nabízí vysoce upravený procesor X86 s osmi jádry, výkonný grafický čip a 8 GB operační paměti, která je sdílená mezi procesorem a grafickým čipem. Tato kombinace má nabídnout téměř 2 Teraflopy výpočetního výkonu, mnohem důležitějším faktorem je však otevřenost.

Sony vyvíjelo konzoli dlouhých pět let a za tuto dobu obešlo nespočet předních vývojářů herního průmyslu s jednoduchou otázkou: co v PS4 chcete? Díky mnoha nasbíraných informacím dokázal výrobce sestavit takovou konzoli, která bude nejen výkonná, ale především maximálně otevřená vývojářům, bez zbytečně komplikovaného procesu vývoje a omezení, které s tím souvisí. Ti se tak konečně nebudou muset zdržovat s myšlenkou, zda konzole něco utáhne či zvládne, a mohou se zplna zaměřit na vývoj a herní zážitek. Konečně jsme se dočkali doby, kdy někdo pochopil pravý způsob, jak vyvíjet kvalitní herní tituly. Následovala ukázka Unreal enginu čtvrté generace a fyzikálního enginu Havoc, vše v reálném čase, což mělo předvést, nakolik výkonný hardware nové konzole doopravdy je.

PS4 by se mělo pochlubit také velkým harddiskem, který zcela eliminuje nutnost paměťových karet. Chybět by neměl ani šetřící režim, který se bude chovat rozdílně v závislosti na tom, v jakém stádiu jste konzoli nechali.

Odhalen byl také nový ovladač DualShock, který unikal na obrázcích posledních několik dní. Ten nabídne lehce přepracovaný design a rozměry, aby se lépe držel v ruce, potěší konečně o něco větší analogové páčky a další praktické dodatky. Vpředu se tak honosí dotyková ploška, která nahradí klasická tlačítka Start a Select a bude zajisté využitelná v mnoha jiných situacích. Nechybí konektor pro zapojení mikrofonu, tlačítko pro rychlé sdílení obsahu a světelnou diodu v zadní části, která má sloužit k identifikaci hráčů. Ovladač by měl přinést také mnohem rychlejší odezvu a pohybový senzor, který se bude párovat s 3D kamerkou u konzole.

Podivné je, že jsme se nakonec vůbec nedočkali odhalení samotné konzole, její vzhled tedy stále zůstává záhadou. Tak nějak však tušíme, že se nám ukáže v blízké době, případně na výstavě E3 v Los Angeles. A nyní už přistupme k softwarové části.

Síť PlayStation

Nejsou to jen slibné hardwarové specifikace a nový způsob, jakým Sony ke konzoli přistupuje. Výrobce značně přepracoval komunitu a online služby konzole, které se nyní maximálně soustředí na sociální složku a sdílení všemožného obsahu, kdykoliv a kdekoliv.

Jednou z prvních zajímavostí byla zmínka o možnosti stahovat či nahrávat data bez nutnosti přerušovat hraní. Zkrátka začnete stahovat novou hru či video a skočíte zpět do právě hraného titulu, případně rychle natočíte záběry z hraní a začnete je nahrávat na YouTube, opět bez přerušení. Byla přidána možnost hrát jen krátce staženou hru, jejíž data se budou dotahovat postupem času. Velmi vítanou novinkou je možnost natáčet vaše hraní a bleskurychle jej jediným tlačítkem nahrát na sociální sítě či komunitní portál. To je však zatím spíše nástavba moderních sociálních služeb.

Podstatně větší perlou je možnost živého přenosu vašeho snažení na obrazovce jiných uživatelům z celého světa. Nejen, že bude moci kamarád živě sledovat, co právě hrajete, má prý být možné vzít u sebe doma ovladač a kamaráda na druhém konci města „nahradit“. Propojitelnost mezi jednotlivými konzolemi byla jedním z hlavních faktorů prezentace a ještě o této funkci zajisté mnoho uslyšíme.

Síť PS má nyní mnohem více připomínat sociální síť, vždyť také dostane plnou integraci YouTube, Facebooku, Ustreamu a dalších portálů. Ty budou samozřejmě sledovat vaše počínání na konzoli a přizpůsobovat prostředí služby tomu, co preferujete právě vy. Velmi zajímavou službou je Vita Remote Play, která si půjčuje určitý způsob hraní od Wii U. Konzole PS4 totiž dokáže streamovat hru přímo do handheldu PSV a vy můžete nerušeně pokračovat v hraní, zatímco na televizi někdo dělá své vlastní skopičiny.

PlayStation 4 však nebude jen sociálním hubem, očekávejte plnou paletu multimediálních funkcí a služeb včetně Netflixu, Amazonu, Crackie, Facebook, Vudu, MLB, NHL či Cinemanow. Vrátit se mají i služby Video a Music Unlimited či služba pro vyvolené jménem PlayStation Plus.

Sony prozradilo, že navíc chystá plnou kompatibilitu s hraní z konzolí PS1, PS2 a PS3, což bude umožněno prostřednictvím služby PlayStation Cloud. Tento projekt je však zatím ve vývoji.

PlayStation 4 se má objevit na trhu o Vánocích letošního roku, akorát ke svátečního shonu, a očekávají se dvě verze konzole. Jedna s přibližnou cenou 430 dolarů (cca 9300 Kč s daní), druhá s cenovkou 530 dolarů (cca 11500 Kč s daní). Ceny jsou však zatím zcela spekulativní a budeme si muset počkat na oficiální informace od výrobce.

Nezapomeňte na hry, které byly oznámeny na PlayStation Meetingu.

Po dvouhodinové prezentaci se nemůžeme zbavit pozitivních dojmů. PlayStation 4 i přes veškerou nedůvěru dokázal velmi příjemně překvapit a pokud vše půjde cestou, nastolenou dnešním dnem, může se jednat opravdového next-gen nástupce moderní konzole. Líbí se nám především přístup Sony k vývojářům a komunitě hráčů, který poukazuje na to, že výrobce opravdu poslouchal a zkoumal trh. Nezbývá, než se opět nadechnout, projet ještě několikrát všechna videa odhalených exkluzivních titulů a začít přemítat, s čím by mohl vyrukovat Microsoft. Lehké to mít rozhodně nebude.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama