Preview GTFO
Preview GTFO Novinka Preview GTFO

Preview GTFO

Martin Zavřel

Martin Zavřel

1
Platformy Windows PC

Skupina vojáků sestupuje do hnízda monster v drsném coop hororu.

Reklama

Znáte tu pasáž filmu Vetřelci, ve které vojáci sestupují do hnízda monster? Tak přesně taková je tahle hra.

Uf, o čem teď ale budu psát ve zbytku článku?

Nuže, výše napsaný příměr je opravdu trefný. Je očividné, že se tvůrci hry touto legendární filmovou scénou velmi výrazně inspirovali a projevuje se to všude, od celkového konceptu přes detaily jako je zpracování prostředí nebo třeba zpracování detektoru pohybu. Nicméně musíte si zároveň uvědomit, že důsledná inspirace tímto zdrojem sebou přináší také poměrně brutální nároky na vás jakožto hráče.

Jednak nemáte prakticky žádnou šanci přežít sami. Potřebujete tým spolubojovníků a to ne jen tak nějaký - všichni musí být ochotní komunikovat, hrát velmi opatrně, koordinovaně a správně si rozdělit všechno vybavení i role. Zřejmě z tohoto důvodu hra nemá žádný matchmaking (a už vůbec žádnou možnost hrát s boty). Takže potřebujete sehnat tři hodně seriózní spoluhráče, kteří jsou navíc ochotní za hru v Early Access přístupu vypláznout 35 EUR (900 Kč).

Důsledná inspirace tímto zdrojem sebou přináší také poměrně brutální nároky na vás jakožto hráče.

Jenže i poté, co dáte dohromady tým čtyř hardcore hráčů, čeká vás brutálně obtížná hra, jejíž náročnost lze mnohem snadněji přirovnat k hardcore vojenským simulátorům kalibru ARMA než k arkádovým akčním divočinám typu Left 4 Dead. Nejde ani tak o to, že by třeba ovládání nebo herní systémy samy o sobě byly tak složité, ale hra má prostě brutálně nelítostnou obtížnost, kterou se tvůrci záměrně snaží zvýšit onen hororový nádech, na kterém je to celé postavené. Ne nadarmo se to celé jmenuje GTFO, protože celý herní zážitek je vlastně jeden nepřetržitý zoufalý boj o přežití a útěk z hnízda monster.

Co přesně to znamená v praxi? Tak jednak máte vždycky málo munice. Navíc snesete jen velmi omezené množství zranění. Nepřátel je vždycky více, než kolik máte nábojů. A aby to byla ještě větší legrace, drtivá většina herní mapy je utopená v temnotě, kde hra náhodně rozmisťuje nepřátele. Monstra jsou naštěstí relativně neškodná, dokud je "neprobudíte". V praxi to znamená, že kolem nich nesmíte dělat hluk a samozřejmě na ně nesmíte svítit svítilnou. Když už se strhne vřava a začne se střílet, hra pokaždé vyspawnuje několik vln monster navíc (po chvíli dramatického bušení a prohýbání kovových bran je prorazí a vtrhnou do vaší místnosti).

Jedinou smysluplnou taktikou je tedy skutečně obezřetný taktický postup. Já se v naší skupině třeba ujal práce s detektorem pohybu (zatímco ostatní hráči si do batohů před misí naskládali jiné vybavení, od zpomalující rychletvrdnoucí pěny po automatické kulometné věže). S detektorem jsem vždy nejprve nahlásil, kolik živých signálů čtu za každými dveřmi, než jsme je otevřeli. Pokud už se strhla přestřelka, pomocí detektoru jsem označil všechny útočící nepřátele v dosahu i pro ostatní hráče - ale tato schopnost má cooldown, takže jsem si to musel dobře načasovat, uprostřed palby a řevu monster i vojáků.

Jedinou smysluplnou taktikou je obezřetný taktický postup.

V opatrném postupu vám pomáhá také přítomnost melee zbraní (útok kladivem na hlavu většinu monster sejme jednou ranou), ale při větší bitvě se pomocí melee zbraně samozřejmě neubráníte. Největší zrada jsou pak dveře, zablokované poplašným zařízením. Minimálně některé z nich není možné hacknout, takže prostě musíte spustit poplach. Samozřejmě se na to můžete náležitě připravit rozmístěním těch palebných věží apod. ale každý poplach je stejně nevypočitatelná záležitost, protože smrt přihází opravdu rychle a navíc během poplachu musíte plnit prostorové puzzle stáním na správných místech, abyste poplach vypnuli.

Tohle zkrátka rozhodně není hra pro hráče s malou trpělivostí. Naopak, pokud máte opravdu hardcore tým zkušených veteránů stříleček, kteří si libují v atmosférické obtížnosti, pak je dost dobře možné, že si tuhle hru zamilujete. V redakci jsme hru museli zkoušet asi třikrát v různém složení týmu, než jsme konečně poskládali skupinu lidí, které hra opravdu chytla a dokázali se soustředěně prostřílet až na úspěšný konec mise. Ti si pak ale odnesli zážitek, jaký vám nadělí málokterá hra a je opravdu blízký těm lákavým trailerům, kterou byl hra původně představena. Ostatně, švédští autoři ze studia 10 Chambers Collective mají zkušenosti z vývoje her Payday 1 a 2.

Jelikož jde o Early Access verzi hry, je do určité míry patrné, že obsah není kompletní a některé aspekty nejsou dopilované. Úplně například chybí nějaké příběhové intro, takže jen z doprovodných textů v HUDu během výsadku pochopíte, že jste vězni v nějaké podivné futuristické kolonii, kde vás její provozovatel využívá jako pokusné králíky a spouští vás postupně do útrob podzemního hnízda monster, abyste odtamtud nosili genetické vzorky a další prvky pro jakýsi výzkum.

Také ovládání zatím není úplně odladěné, především pocit ze zbraní je takový "papírový", kdy jim chybí působivější zvukové efekty i zajímavější chování po stránce účinku či efektů. Rozhodně jsou ale dostatečně funkční na to, aby mělo smysl se soustředit na headshoty apod. Jednou nebo dvakrát hra jednomu členovi skupiny zamrzla v lobby, ale jinak je po technické stránce stabilní a dá se dobře hrát. Některé efekty jsou super (paprskové detektory věží, světlice, hackování počítačových terminálů pomocí "normální" práce s klávesnicí a textovými příkazy) a jiné tak nějak funkční (celkové nasvícení a vzhled arén, s pár čestnými výjimkami).

Hra je po technické stránce stabilní a dá se dobře hrát.

Tohle v žádném případě není hra pro každého a bude zajímavé sledovat, nakolik se tvůrci budou držet své vize vytvořit nekompromisně těžkou hru, jejíž nelítostná obtížnost je očividně jedním ze základních stavebních kamenů celého zážitku. Samozřejmě to bude záležet na hráčích - pokud tento koncept obejme dostatek hardcore hráčů a hru si zamilují, může to fungovat. V opačném případě je asi na místě očekávat alespoň částečný odklon k arkádovitějšímu pojetí ala Left 4 Dead.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama