Preview Stoneshard
Preview Článek Preview Stoneshard

Preview Stoneshard

Michal Jonáš

Michal Jonáš

Platformy Linux Linux PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Hutné a krásné středověké fantasy RPG, jež si můžete vyzkoušet i vy.

Reklama

Dokázali byste vyjmenovat nějaké videohry pocházející z Ruska? Malá nápověda, Men of War, Metro a S.T.A.L.K.E.R. můžete vynechat, protože tyto série vznikly na Ukrajině. A co takhle Blitzkrieg, Hello Neighbor, některé Heroes of Might and Magic, Il-2 Šturmovik, King's Bounty, Pathologic, Silent Storm, Sudden Strike, ÜberSoldier, ale přece hlavně Tetris! Jak vidno, z krajů matrjošky, vodky a Jen počkej zajíci! pochází plno skvělých titulů či herních sérií. A svou troškou do mlýna chce přispět i malé šestičlenné indie studio Ink Stains Games, jež vzniklo před 5 lety v Petrohradu.

Tito tvůrci již za sebou jednu hru mají (slušnou top-down střílečku 12 is Better Than 6), takže u aktuálně vyvíjeného středověkého akčního fantasy RPG s tahovými souboji v otevřeném světě jménem Stoneshard, už mohli zúročit své zkušenosti s tvorbou menších a nezávislých her. Přitom Stoneshard je po všech stránkách daleko ambicióznější a rozsáhlejší titul, však jeho pozvolný vývoj běží již pátým rokem. Předminulý rok se Stoneshard prosadil na Kickstarteru, kde vybral více než trojnásobek požadované částky, takže peníze na svoji práci tvůrci zatím v pohodě mají.

 

Preview Stoneshard

 

  • Platforma: PC (později možná Linux, Mac, PS4, SW, X1)
  • Datum vydání: 6. 2. 2020 (předběžný přístup)
  • Výrobce: Ink Stains Games (Rusko)
  • Vydavatel: HyperTrain Digital (Kypr)
  • Žánr: akční fantasy RPG
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 310 MB (Early Access)
  • Herní doba: 10-12 hodin (hra není dokončena)
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (Steam)
  • Cena: 370,-

 

Nicméně od letošního února si kasičku doplňují fází předběžného přístupu na Steamu, kde svoji rozdělanou hru úspěšně nabízejí za 14,99 EUR (cca 370,-) nejprve pro PC, kterému se chtějí prozatím výhradně věnovat. A pokud ji zvládnou dokončit, načež se dostatečně prosadí, tak se již nyní netají, že by postupně chtěli Stoneshard naportovat také na Macy, Linux a nakonec i na konzole PS4, SW a X1. No, možná že to vyjde až na Xbox X, ale nevadí. Do finální verze si tvůrci nechávají fóra na příští 1,5 až 2 roky, takže plná hra jen tak nebude, nicméně připravit chtějí pravidelné updaty, jež budou během této doby vypouštět.

 

Z půli hotovo

V současné době je v aktuální verzi 05.7.16 plně dokončen vývoj postav, všechny jeskyně a soubojový systém, je to ale stále jen kolem 50 % toho, co se má nakonec v plné verzi objevit. Je ale sympatické, že si pro nejisté hráče ve studiu připravili také bezplatnou demoverzi v podobě Stoneshard: Prologue, což je úvodní část hry asi na 2-3 hodinky hraní, kterou si můžete stáhnout zcela zdarma. Současná neomezená verze je dlouhá zhruba na 10-12 hodin hraní (její součástí je i prolog) a vyzkoušíte si v ní prvních 10 úrovní postavy a potkáte na 60 druhů nepřátel patřících do 4 typů (briganti, nemrtví, vampýři a zvířata).

 

Preview Stoneshard

 

Solidní šířku profilování vaší postavy obstará obří počet 102 možných dovedností, jež se bude ještě rozšiřovat. Používat lze více než 200 předmětů a zbraní. A to je teprve poloviční počet, než jaký má dostat finální hra! U tříd postav je to již krapet střídmější, protože se nabízí zatím pouze bojovník, hraničář, kouzelník a zločinec.

Stoneshard se odehrává v nelítostném středověkém fantasy království Aldor, které jednak úpí pod brutální vládou svého zlého krále a jednak pod jhem ničivé války. Velkým lákadlem je procedurálně generovaný otevřený svět včetně podzemních úrovní, v němž se svobodně pohybujete jako námezdný žoldák, jenž za nějaký ten bakšiš ochotně splní jakýkoli nebezpečný úkol.

 

Preview Stoneshard

 

Nutno podotknout, že i přes pixelartovou grafiku, jež tu má ale vyšší rozlišení, takže kostičky jsou velmi malé, Stoneshard vypadá v pohybu fantasticky až pohádkově, čemuž napomáhá i použitý náhled z ptačí perspektivy. Tvůrci ale musí vyřešit cukání pohybu a vůbec trhané snímkování, které postihuje i silné sestavy, a to i když hra zrovna zobrazuje pouze malé kobky uprostřed černé obrazovky. Zvyknout si také musíte na titěrné postavičky a ještě drobnější předměty na zemi, z toho důvodu na horší přehlednost v prostředí, ovšem i díky tomu zmenšení měřítka hra právě tak dobře vypadá.

 

Další z rogue-like indie her

Zatímco při putování je Stoneshard víceméně klasické fantasy RPG, kdy si vylepšujete svoji postavičku, vybavujete ji dalším oblečením, předměty a zbraněmi na blízko i na dálku, ve své podstatě je hra postavena na zákonitostech rogue-like, takže smrtka je zde permanentní. Zajímavé, že jako inspiraci autoři uvádějí svoji oblíbenou sérii Diablo, přitom souboje Stoneshard řeší nikoli v reálném čase, nýbrž tahově, i když si to možná na první pohled ani neuvědomíte. Vy uděláte krok, protivník udělá krok, vy zaútočíte, protivník provede výpad atp. Hra se přitom ovšem nijak nezapauzuje ani nenakreslí mřížku či hexy, vše se děje takříkajíc za pochodu, čemuž se při bitkách musíte přizpůsobit.

 

Preview Stoneshard

 

V soubojích totiž nepřijdete jen o svoji stupnici zdraví, ale utrpět můžete i další druhotná fyzická a dokonce i psychická zranění a traumata, která vás různými způsoby dále ovlivňují. A pokud zrovna k ruce nemáte např. léčivé byliny a obvazy na velkou tržnou ránu, klidně můžete vykrvácet, případně vás vlekoucího dorazí nějaká potvora, a máte šmytec.

Některé prvky tvůrci odkoukali také ze sérií The Banner Saga a pod zemí i od Darkest Dungeon, ovšem jako ke svému Svatému grálu Stoneshard vzhlíží k obrovskému a dnes asi už neznámému rogue-like fantasy RPG ADOM - Ancient Domains of Mystery, jež ve své původní podobě vyšlo už v roce 1994 a dočkalo se několika nových a vylepšených vydání. Stoneshard je ADOMu opravdu hodně podobný.

 

Preview Stoneshard

 

ADOM, jako na první pohled jednoduše provedená, ale pod svou slupkou obří hra, obsahuje přes 400 jednotlivých druhů nepřátel(!), k tomu více než 700 využitelných zbraní a předmětů. Ostatně jsou hráči, kteří ADOM hráli i více než 500 hodin. Až tak přepísknutý Stoneshard rozhodně nebude, ale tvůrci se snaží, abyste se i po vašich skonech do hry stále rádi vraceli a zkoušeli zase jiné postupy. Mají ale docela zpoždění, protože podle prapůvodních plánů už na minulý podzim měly být vydány minimálně prology na všechny zmíněné platformy, což se samozřejmě nestalo, když se nyní dělá pouze na PC variantě.

Kvality a půvaby Stoneshardu ale pomohly získat ke spolupráci slavného japonského hudebního skladatele Norihika Hibina, který je podepsán pod skladbami pro série Ace Combat, Bayonetta, Metal Gear Solid či Zone of the Enders. Samozřejmě si studio nemohlo dovolit zaplatit od Hibina celý soundtrack, ale respektovaný hudebník a saxofonista jim alespoň zkomponoval více než šest minut dlouhou ústřední melodii, kterou si spolu s dalšími 17 skladbičkami můžete zdarma poslechnout na SoundCLoudu. Stoneshard, i když je stále ještě syrový a ani zdaleka hotový, tak sbírá pozitivní ohlasy na všech frontách. Však si stáhněte prolog a přesvědčte se sami.

 

Preview Stoneshard

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama