Preview The Elder Scrolls V: Skyrim
Blogy čtenářů Článek Preview The Elder Scrolls V: Skyrim

Preview The Elder Scrolls V: Skyrim

Někteří z Vás, ctěných a trpělivých čtenářů mých článků, už možná tuší, že mám k žánrům sci-fi a fantasy opravdu blízko, tím spíš jsou-li…

Reklama

Někteří z Vás, ctěných a trpělivých čtenářů mých článků, už možná tuší, že mám k žánrům sci-fi a fantasy opravdu blízko, tím spíš jsou-li reprezentovány pořádně udělaným RPG. Přiznám se tedy zcela dobrovolně, RPG je pro mne tím opravdu nejlepším, co mi v dnešní době může video-herní průmysl nabídnout. Jistě jsou tu i opravdu povedené střílečky ale RPG je něčím do čeho se dokážu pořádně vžít, a tím si i daný příběh mnohem víc vychutnat. Hra navíc člověku vydrží desítky, či přímo stovky hodin, ve kterých se opravdu nenudí. Pokud se navíc udělá opravdu kvalitně, a já u Bethesdy Softworks opravdu nemám strach, zůstanou v paměti člověka ještě dlouho po svém dohrání.

The Elder Scrolls

První díl ze slavné fantasy série The Elder Scrolls, s podtitulem Arena, vyšel už ve středověku, tedy v roce 1994 a to výhradně pro osobní počítače. Spouštěla se v té době pod operačním systémem MS DOS a podle toho také vypadala.  Skvělé rozlišení 320x200 bodů a pestrých 256 barev vytvářeli nezapomenutou atmosféru, kde pravoúhlé tvary, jako jsou domy,  a 2D sprity, jako jsou nepřátelé, tvořily grafické vymoženosti této hry. Jistě dnes již máme mnohem hezčí hry i na našich mobilních telefonech, ale takhle se to jednoduše nedá brát. Arena se ale neproslavila svým nádherným grafickým zpracováním, ale hlavně vážnými bugy, kvůli nimž se nedala ani pořádně dohrát. Zajímavostí ale je, že na rozdíl od Morrowindu a Oblivionu hra obsahovala celý Tamriel, tedy celý kontinent, který byl později rozdělován jenom na jednotlivé provincie. Zajímalo by mě, zda-li se někdy v budoucnu dočkáme znovu celého kontinentu. O necelé tři roky jsme se dočkali dalšího pokračování s podtitulem Daggerfall, který sice stavěl na značně vylepšeném enginu, ale graficky  značně připomínal díl druhý, což nebylo úplně v pořádku. Navíc měl i stejně závažné bugy a tal ve své první verzy opět nešel řádně dohrát.

Prvním skutečně moderním dílem se ale stal až nejznámější The Elder Scrolls III: Morrowind, který vyšel až na konci roku 2001 a technicky a hlavně vizuálně konečně odpovídal své době. Na štěstí se mu vyhnuly i vážnější bugy, a tak se dal ve své základní verzi dohrát až do samého konce, bez výraznějších komplikací. Zcela zásadním dílem byl pro mě ale až ten čtvrtý, tedy jednoduše řečeno OBlivion, který mě do tohoto žánru her opravdu vtáhl. Dodnes si pamatuji jedny prázdniny, které jsem strávil povětšinou tím, že jsem tuto hru hrál stále dokola, za jiné postavy a povolání. Stahoval jsem přitom všechny možné modifikace a hru jsem si natolik oblíbil, že je u mě prostě číslo jedna, hra s kterou poměřuji všechny další. Moderská scéna mě prostě naprosto uchvátila, především pak TES Nexus, kde se stále objevují nové modifikace, měnící a vylepšující snad vše podstatné. To se ale bohužel týkalo jenom PC verze, u Skyrimu tomu tak bude také. Nástroje na vývoj modifikací budou opět uvolněny pouze pro PC, ale vývojáři stále jednají s Microsoftem a Sony, snad se situace změní. O tom ale až někdy jindy, dnes se budeme věnovat tomu, co nás pravděpodobně čeká v chystaném Skyrimu.

Návrat Draků

Draci, nádherná a nebezpečná stvoření, která u lidí budí jak respekt, tak panickou hrůzu, k sérii The Elder Scrolls patří, a to dokonce i přes to, že se dosud v žádném z pokračování přímo neobjevili. Setkali jsme se ale s některými z řad drakorozených, což jsou jedinci, kteří dokáží drakům efektivně vzdorovat, čímž je i kdysi z našeho světa vyhnali. Všímáte si už jak se do toho všeho začínám vžívat? Ne? No tak nic no... Mezi poslední drakorozené patřil císař Uriel Septim VII, kterého, jak si jistě dobře pamatujete, zavraždily hned na začátku čtvrtého dílu. Vy jste pak měli za úkol najít jeho jediného dědice, utajovaného syna Martina Septima. Pro toho byl ale čtvrtý díl také osudným a tak se musí najít někdo jiný z řad drakorozených. Ano, v tuto chvíli dochází i těm trochu pomalejším z nás, že oním vyvoleným s dračí krví bude právě náš nový hrdina. Drakorozený, nebo chcete-li Dragonborn, se naštěstí nemusí skrývat jenom mezi lidmi, a tak si budeme moci na začátku hry vybírat dokonce mezi deseti různými rasami. Je to hodně? No jak pro koho, já mám rád nepřeberné množství možností, a to mi Skyrim nejspíše nabidne. To jistě ocení hlavně ti, co si s výběrem postavy dávají tolik záležet jako já.

To nejpříjemnější nás ale teprve čeká při výběru povolání, to zde totiž chybí. A proč je to příjemné? No jednoduše proto, že budeme mít na výběr z mnohem větší nabídky možností. Nezvolíte si třeba mága, aby jste toho po hodině hraní litovali a protrpěli zbytek hry. Budete jednoduše tím, co budete dělat nejčastěji. Budete-li nejčastěji bojovat s mečem a štítem, budou se Vám tyto vlastnosti zlepšovat. Chcete být lučištníkem s obranými kouzly, nebo šermířem s útočnými kouzly na dálku, no proč ne, je to jenom na vás. Stejně jako v Oblivionu, i zde se Vám budou zlepšovat vlastnosti čistě podle toho, jakou aktivitu provádíte, což je podle mě naprosto geniální systém, který v mnohém předčí, klasické rozdělování bodů. I toho se ale dočkáme, když se nám budou vylepšovat naše vlastnosti, poroste i náš level, a pokaždé když se nám level zvýší, budeme moci rozdělit i body do základních vlastností, k tomu přibudou i perky, stejně jako je tomu u Falloutu. To je možná dobr nápad, uvidíme jak to ale bude vypadat v praxi. Vypadá to zatím tak, že věci, které se mi líbily v Oblivionu, případně ve Falloutu III budou ještě vylepšeny a to je jedině dobrá zpráva. S tím vším je samozřejmě propojený i samotný soubojový systém.

Soubojový systém

I u soubojového systému se přitom dočkáme velmi příjemných změn. TES V:Skyrim samozřejmě nebude jenom o kecání s ostatními postavičkami ve hře, ale hlavně o boji. Vše se bude zakládat na souhře obou rukou, kde si do každé z nich můžete vzít jinou zbraň či kouzlo. Jak jsem již říkal nejsou zde přísně rozdělené kategorie, a tak můžeme kombinovat dle libosti. Můžeme samozřejmě růstat i u zaručené klasiky, jako je meč a štít, a nebo místo štítu používat druhou ruku na kouzlení.  Není problém ani mág se štítem jako tomu bývá v některých mmo jako je LineAge II. Kombinací je skutečně tolik, kolik si jich vymyslíte a to se mi opravdu líbí. Chybělo mi to hlavně u mágů, naštěstí už nebude problém mít v jedné ruce třeba dýku a z té druhé sesílat mocná kouzla. Pro mágy a nejen pro ně je připraven i nový druh magie, jste totiž drakorození, a tak můžete využívat takzvaný ,,dračí křik“, který vám pomůže, pokud se Vám to povede, porazit draky. Bude to fungovat jako klasické pokřiky známe ze spousty her. Pokřik bude složen ze tří slov, které budete muset najít, nebo se je naučit. Kombinací těchto slov pak vzniknou jednotlivé pokřiky. Stylů hry ale bude nespočet a tak si každý přijde na své.

Dočkají se samozřejmě i lučištníci, kteří se hrou chtějí plížit jako nájemní vrazi. Pro někoho by to sice mohla být nuda, sledovat vše ze své skrýše, ale já jsem si tento styl hraní vyzkoušel už v Oblivionu a mělo to své kouzlo. Dvě malé ale dýky na blízko a luk na dálku, prostě paráda. Vývojáři se u Skyrimu inspirovali i jednou modifikací a lukostřelbu značně upravily. Bude mnohem účinnější, a tak budeme moci svůj cíl zabít třeba i jednou dobře mířenou ranou, ale natahování luku bude trvat déle. To samozřejmě ještě zvýrazní atmosféru, pokud se netrefíte budete mít co dělat. Dále se dočkáme i jisté podoby fatalit, což bude znamenat, že poslední úder bude vypadat prostě lépe. I když hra vyjde až na podzim, už teď se nemohu rozhodnout za jakou postavu budu hrát jako první. Pokud ale Skyrim nebude horší než Oblivion, vím že zkusím nemalé množství kombinací. V boji nám dále pomůžou i různé sety které si budeme moci namapovat. Můžeme tak mít speciální set zbraní a zbroje na cesty divočinou, boj s nemrtvými či duchy, nebo třeba na boj s draky. Ano budeme přímo bojovat i s draky a bude to opravdu stát za to. Jenom doufám, že se vše povede a bude fungovat tak dobře, jak se to zatím čte.

Questy

Co nás ale asi bude zajímat nejvíce jsou samotné questy. To je základ každého dobrého RPG a ani zde se na to nezapomělo. Kromě hlavní příběhové linie zde samozřejmě bude i spousta menších vedlejších questů, přičemž lze předpokládat, že zde budou i klasické cechy. Krom toho budete dostávat questy i v závislosti na vaší specializaci. Pokud budete hrát za mága, můžete dostat quest, který by jste jako bojovník nedostal. Quest by se navíc měl upravit podle vašich parametrů, tedy aspoň některé z nich. Měl by se v nejlepším případě odehrávat tam, kde jste ještě nebyly, přičemž nepřátelé budou vybráni dle vašich aktuálních schopností. To by mělo zajistit zábavnost a přiměřenou náročnost questů. Dočkat bychom se měli také větší interakce okolí, a tak by nás měla hra bavít i při několikátm dohrání, jednoduše proto, že bude pokaždé trochu jiná. S ostatními postavami ve hře budete mluvit tak nějak za pochodu, hra se jednoduše nezastaví a nepřepne se do známého xicht módu ve chvíli kdy zahájíte rozhovor. Vše bude působit mnohem přirozeněji. Zásadní bude také Váš vliv na okolní prostředí. To bude mnohem propracovanější. Jistě se Vám už někdy stalo, že jste zabily nesprávnou osobu.

 

Osobu, která se Vám v dalším průběhu hry bude hodit, ale už zde prostě není a vy s tím nic nemůžete udělat. Ve Skyrimu to funguje přeci jenom o trochu lépe. Když ve hře někoho zabijete, třeba obchodníka nebo jinou významnou osobu, hra si toho samozřejmě všimne a obchod převezme někdo jiný, třeba z příbuzenstva. Zabitím osoby tak nemusíte přijít o některé questy. Ostatní postavy ve hře ale samozřejmě nejsou blbá a tak je otázkou jestli quest dopadne stejně jako v případě, že by jste onu osobu zákeřně nezabili. Hra by měla nějakým způsobem reagovat i na vyhazování věcí z inventáře a tak bude zřejmě záležet na tom jaký předmět vám ,,upadne“. Buď zůstane jen tak ležet bez povšimnutí, nebo vám ho někdo přinese a nebo se o něj ostatní poperou.  Což je další zdroj zábavy, koukat na to jak se ti ubožáci rvou o váš meč. To vše se samozřejmě dobře poslouchá a já se na to opravdu těším, ale otázka je, jak to vše bude fungovat ve finální verzi hry. Radiant story systém, tedy věc, která se stará o generování podobných systému vypadá úžasně, a pokud bude tak i fungovat, máme se skutečně na co těšit. Něco takového se totiž moc často nevidí.

Creation Engine

U série The Elder Scrolls se stává dobrým zvykem, že každý nový díl posune hranice grafického zpracování tohoto typu her ještě o pořádný kus dál. Všichni jsme tak nějak počítali s tím, že nový TES přinese i zcela nový engine, který bude pak použit třeba pro hry jako bude případný Fallout 4. Už Morrowind vypadal pěkně a Oblivion o tom snad ani nemluvím, prostě nádhera. Už jsme si u této série zvykli, že příroda, a tím spíš les a vodní plochy vydají úchvatně a jsou plné života. Už jak vypadal módy vylepšený Oblivion, s HD texturami a dalšími úpramavi. Skyrim bude bezesporu dalším krokem vpřed, protože se tvůrci hry jasně vyslovili. Na grafice záleží! Já s nimi naprosto souhlasím, grafika hry ovlivňuje spousty věcí. Zkuste si takové Crysis hrát na minimální detaily a pak si zapněte plné. Atmosféra se prostě změní, a i když je náplň hry stejná, stejné to prostě není. Předpokládá se i to, že pěkná grafika naláká i nováčky, kteří nejsou s celou sérií seznámeni. Dočkáme se dokonce i velkého lákadla  podobě nejnovějšího DirectX 11. Neradujte se ale předčasně, hra je vyvíjena především na konzole, proč, to je nám asi všem jasné, a tak její základ bude opět tvořit stařičký DirectX 9.

Zřejmě se ale nedočkáme všech efektů, a tak třeba Tesselace zůstává otázkou. Těším se ale hlavně na grafické provedení kouzel a jejich účinků. Úchvatné by, díky použité fyzice, měli být i souboje s draky. Jak jsem již zmínil, Bethesda interně vyvinula zcela nový engine, s kterým se ještě nějaký čas budeme shledávat a to minimálně v případných datadiscích.  Pamatujte si tedy název, Creation Engine. Počítám, ale že moderská scéna možnosti tohoto enginu plně využije, a my dočkáme i vylepšení už tak nádherné grafiky. Skyrim je, jak jistě tušíte, severská země, a tak se dočkáme trochu jiného klimatu, než v Oblivionu. Očekávejte hory, hroznou zimu a tundry. Asi je už jen z obrázků jasné, jak nádherné to bude. Přesně tak se mi to líbí, na grafice záleží, poslední slovo. K tomu si domyslete tradičně výborný soundrack, o který se opět postará Jeremy Soule.  Nejlépe by ale měla vypadat opět PC verze což spoustu z nás jistě těší, pořád se ale pohybujeme v mezích multi-platformní hry a tím spíš očekávám nástup nové generace konzolí... noták kde jsou, už to není vtipný. Skyrim s další generací konzolí navíc počítal, ale jak to dopadlo je asi každému jasné.

V listopadu tohoto roku nás čeká zcela výjimečné RPG, které pokud se skutečně povede, bude událostí roku, respektive jednou z nejvýznamnějších událostí roku, stejně jako vydání druhého Zaklínače. Můžeme čekat nádhernou grafiku a propracovaný systém soubojů.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama