Podle jeho slov záleží lidem v EA jen a pouze na co nejvyšším výdělku, ne na tom, o co mají hráči zájem. Tomu mají napomáhat mikrotransakce jakožto obrovský zdroj příjmů.
Před necelým týdnem došlo na překvapivé oznámení společnosti EA, která zavřela studio Visceral Games a rozhodla se radikálně změnit směr a koncept původně lineární singleplayerové Star Wars hry, na níž ve Visceralu pracovali. Od té doby mnozí hovoří o tom, že jde o známku postupného zániku AAA singleplayerových her, ačkoliv se objevují i názory, že zaměření Star Wars titulu na hru jednoho hráče nebylo tím hlavním problémem.
Teď však přilévá olej do ohně Manveer Heir, bývalý zaměstnanec BioWare, který pracoval na Mass Effectu 3 nebo Mass Effectu: Andromeda, než letos v dubnu ze studia odešel. Ten se v podcastu rádia Waypoint vyjádřil o EA a jeho praktikách dost nevybíravým způsobem, o čemž informuje server GameWatcher.
„Problém je, že naše rozpočty šplhají k více než 100 milionům amerických dolarů a nemáme vlastně prostor pro to, abychom za menší částku vytvořili dobré singleplayerové hry. Ale proč nemůžeme mít obojí? Proč to musí být to nebo ono? Důvod je, že se EA a obecně ti velcí vydavatelé starají jen o co největší návratnost investice. Ve skutečnosti je nezajímá to, co hráči chtějí; zajímá je jen to, za co hráči zaplatí.“
Heir se dále vyjadřuje přímo k uzavření Visceralu a k tomu, jak tento krok vedení EA vysvětlilo:
„Slova, která používají, zní 'nabídnout [hráčům] důvod, aby se vraceli zas a znova'. Proč se o to v EA starají? Důvod, proč se starají, jsou mikrotransakce: kupování karetních balíčků ve hrách Mass Effectu, v multiplayeru. Jde o ten samý důvod, proč jsme přidali karetní balíčky do Mass Effectu 3: jak přinutíte lidi, aby se ke hře vraceli, namísto aby 'prostě' zaplatili za 60 až 100 hodin?
Musíte pochopit množství peněz, které je s mikrotransakcemi ve hře. Množství peněz, které jsme vydělali jen těmi karetními balíčky, bylo tak výrazné, že jde o důvod, proč má Dragon Age [Inquisition, pozn. redakce] multiplayer, je to důvod, proč mají najednou ostatní produkty EA multiplayer, i když je v zásadě dříve neměly, protože jsme na to přišli a vydělali spoustu peněz. Jde o opakovatelný příjem oproti jednorázovému příjmu. Viděl jsem lidi, kteří za multiplayerové karty Mass Effectu utratili doslova 15 tisíc dolarů."
A komentář k nadcházejícímu Anthem od BioWare, které má být jakousi odpovědí na Destiny? „Nevypadá jako tradiční hra od BioWare, že ne? Když se na to podíváte z pohledu místa, jako je BioWare, které vlastní EA, z místa, kde jsem pracoval 7 let; když se na to podíváte z pozice Visceralu, který se nyní zavírá a jehož práce jde do toho jiného studia ve Vancouveru, znamená to, že lineární singleplayerové AAA hry jsou pro EA v tuto chvíli mrtvé."
Manveer Heir dále hovoří o osudu Mass Effectu: Andromeda. Potvrdil, že výsledná hra nereprezentuje původní koncept, o čemž se hovoří už řadu let. Podle něj začali tvůrci pracovat na prequelu zvaném Mass Effect: Contact, ale jakmile začali testovat různé věci, uvědomili si, že prequel není dobrý nápad, a tak se přesunuli na vývoj sequelu, který byl pro většinu týmu vítanější. Design hry se však několikrát předělával a Heir je přesvědčen, že verze hry, kterou jsme dostali, je výsledkem nanejvýš dvou a půl let práce, přičemž dodává, že šlo o opravdu náročný projekt, a to i z hlediska času.
To všechno jsou každopádně dost tvrdá a odvážná slova, jen co je pravda. Jde samozřejmě o pohled jediného člověka, který byl navíc v minulosti na internetu pranýřován za rasismus, což může být pro mnohé dostatečný důvod k tomu brát jeho vyjádření s velkou rezervou. Nelze v něm ale nerozeznat obecný (a většinou dost kritický) pohled na jednání EA a podobu jím vydávaných titulů. Jestli Heir tvrdí pravdu, pak se zdá, že trend mikrontransakcí bude jen stoupat. Takže doufejme, že pravdu nemá.