Proč některé hry běží lépe na PS5, i když má Xbox papírovou výhodu?
Novinka Proč některé hry běží lépe na PS5, i když má Xbox papírovou výhodu?

Proč některé hry běží lépe na PS5, i když má Xbox papírovou výhodu?

Jan Urbančík

Jan Urbančík

2
Platformy PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S

Digital Foundry přináší odpovědi přímo od vývojářů.

Reklama

Aktuální generace konzolí za pár měsíců oslaví už své 4. výročí a kromě exkluzivit jsme se pro ni dočkali i celé řady 3rd party titulů, na které z konzolí ale běží hry lépe? Otázka, na kterou neexistuje jednoduchá odpověď, neboť 9. generace je z hlediska výkonu opravdu vyrovnaná. Některé tituly běží prakticky stejně, jiné o chlup líp na Xboxu, ale nemalé číslo také o něco lépe na PlayStationu 5. Proč tomu tak ale je a kam se vytratila papírová výhoda Xboxu Series X, o které se před vydáním mluvilo? Odpovědi přináší redakce Digital Foundry, jež se zeptala vývojářů z různých studií, včetně těch AAA.

Nejprve je ale třeba si říct, kde že vůbec spočívá ta výhoda Xboxu. Na poli procesoru je to velmi vyrovnané, 8jádrové CPU s architekturou Zen 2 je jen na XSX taktováno o chlup výš, velký rozdíl je ale u GPU s architekturou RDNA 2. Zatímco Xbox Series X nabízí 52 výpočetních jednotek s frekvencí 1,825 GHz, u PS5 je to "jenom" 36 jednotek, ale při vyšší frekvenci 2,23 GHz. Celkově to papírově vychází na 12,16 teraflopů oproti 10,3 ve prospěch Xboxu s tím, že má navíc výhodu vyšší propustnosti paměti (560 GB/s oproti 448 GB/s). Kam tedy výhoda zmizela?

Jako nejčastější odpověď tvůrci her uvedli vývojářské prostředí od Sony. Několik AAA vývojářů prohlásilo, že GPU kompilátor pro PlayStation je výrazně efektivnější než alternativa od Microsoftu. Podle Digital Foundry má být celkově výhodou nízkoúrovňové API, díky kterému vývojáři dokážou "vymačkat" z hardwaru víc. Na druhou stranu vlastní API může být v některých ohledech i nevýhodou. Xbox používá DirectX, díky čemuž má blízko k PC, a podporuje tak standardy jako například DirectX Ray Tracing.

Druhým velkým důvodem pak má být samotný grafický čip. Už při oznámení technických aspektů jsme od hlavního architekta Marka Cernyho slyšeli, že byl úmyslně zvolen nižší počet výpočetních jednotek při vyšší frekvenci, a zdá se, že to bylo správné rozhodnutí. Vývojáři totiž uvedli, že to může mít pozitivní vliv na výkon. Určitým herním enginům zkrátka sedí spíš vyšší frekvence než rozložení výkonu na více jader. Podobně to ostatně vidíme i na PC u procesorů, byť tam do toho mnohdy promlouvají ještě faktory jako IPC, a tedy rozdíly mezi architekturami.

Zprávu Digital Foundry přineslo jen pár měsíců před tím, než by měl dorazit na trh PlayStation 5 Pro, o němž jsme psali v minulosti hned několikrát. Nabídnout má zhruba o 45 % vyšší výkon v rasterizaci, násobně lepší výkon v ray tracingu či vlastní upscaling PlayStation Spectral Super Resolution.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama