Vzešla z dvouleté práce jistého Richarda Seabrooka příjemná jednohubka pro fanoušky Half-Life, nebo jde o další obdobu placeného modu, která příznivce série tak akorát naštve?
Příběh vzniku Prospektu je poměrně pozoruhodný. Muž jménem Richard Seabrook se po studiích rozhodl, že chce pracovat ve Valve. A tak začal pracovat na své hře, spin-offu série Half-Life, který následně poslal jako svou vizitku přímo do kanceláří slavných tvůrců. A nikdy se nedočkal žádné reakce. Prospekt si však našel cestu na Steam svépomocí, respektive prostřednictvím služby Steam Greenlight a dvouletou práci jednoho člověka si tak můžete konečně zkusit, pokud jste ochotní zaplatit 10 euro. Peníze vydělané za prodej Prospektu chce totiž Seabrook vrazit do vývoje svého dalšího projektu. Je ale jeho prvotina něco, co by nemělo chybět ve Steam knihovně každého většího příznivce Half-Life? Ani náhodou.
Zpět v roli mlčenlivého hrdiny. Ale ne toho, kterého myslíte
Prospekt má navázat na příběh Adriana Shepharda, který ve skvělém datadisku Opposing Force pro první Half-Life pronásledoval Gordona Freemana. Nyní je probuzen a vyslán Vortigaunty na pomoc našemu oblíbenému Gordonovi, což ho zavede do bývalé věznice Nova Prospekt, kterou si nejspíš pamatujete z Half-Life 2. Zní to jako příslib dobré zápletky a splněného snu fanoušků série, že ano? Skutečnost bohužel není taková, jak bychom asi očekávali. Jakýkoliv pořádný příběh totiž v Prospektu chybí a z dobrého nápadu na nové dobrodružství oblíbeného antihrdiny se vyklubal bezcílný masakr vojáků Combine.
O ničem jiném Prospekt vážně není. Jakýkoliv smysluplný příběh prostě chybí a jen jdete stále vpřed, sem tam se vrátíte, abyste stiskli nějaké tlačítko, sem tam si vyslechnete vzpomínky na dialogy s Shephardovými kolegy. Nutno říct, že po stránce hlasů na tom Prospekt není špatně, dabing celé hry je vlastně poměrně dobrý. Jen bych uvítal, aby se tyhle vzpomínky obešly bez efektu, díky němuž máte pocit, že si Shephard někde mimo obrazovku každou chvíli bere LSD nebo jinou omamnou látku.
Při tom všem likvidujete vlny vojáků Combine a když na to přijde, tak i antliony a pár zombií a headcrabů. Stále. Pořád dokola. Hra na vás posílá tolik sil Combine, že většinou ani nemáte čas přemýšlet, co takové množství vojáků v Nova Prospektu vlastně dělá. Vždyť Gordon Freeman a Alyx Vance se na své cestě tímhle peklem setkali s mnohem menším počtem protivníků! Máme si to snad vykládat tak, že právě Shephard odlákal většinu Combine vojáků, aby to Gordon měl snadnější? Na co pak toho Gordona Freemana vlastně potřebujeme? Proč G-Man ze stáze nevytáhnul rovnou Adriana Shepharda, aby všechny nepřátele na Zemi prostě nezlikvidoval během pár hodin a bez pomoci?
Tohle bohužel není jediný případ, kdy Prospekt nabourává děj a pravidla oficiální Half-Life série. Věci jako to, že Shephard může jen tak využívat lékárničky a dobíjecí stanice Combine, které, pokud se nemýlím, smí kromě samotných Combine využívat jen Gordon díky úpravám svého HEV obleku, už jsou spíše maličkosti. Něco takového je nejspíš těžké obejít, ale kované fanoušky série určitě moc nenadchnou.
„Jakýkoliv pořádný příběh v Prospektu chybí a z dobrého nápadu na nové dobrodružství oblíbeného antihrdiny se vyklubal bezcílný masakr vojáků Combine.”
Stále stejná písnička
Zapomeňte také na nějaké pořádné hádanky. Jediné, co se po vás občas chce, je trocha načasování nebo přesun krabice či sudu, abyste se dostali na jinak nepřístupná místa. Zapomeňte i na nové zbraně. Shephardův arzenál je shodný s tím, kterým disponuje Gordon v Half-Life 2, jediným rozdílem je absence Gravity Gun, kuše a antlioních feromonů. Shephard dokonce stejně jako Gordon vládne páčidlem a docela mě mrzí, že si autor nedal trochu práce s vytvořením hasáku. Nebýt vzpomínek na kolegy mariňáky, zeleného HUD a toho, že vás zprvu Vortigaunti osloví příjmením Shephard, snad by ani nebylo poznat, že vážně hrajete za protagonistu Opposing Force.
Člověk by řekl, že s arzenálem zbraní, díky nimž byl průchod Half-Life 2 a oběma epizodami taková akční jízda, se nedá nic zkazit. Zčásti je to pravda. Přestřelky dokážou často zabavit a nejeden fanoušek Half-Life se díky nim určitě bude často cítit jako ryba ve vodě. Dobrý dojem z přestřelek, které samozřejmě nejsou nic nového a z větší části jsou převzaté z tvorby Valve, bohužel často kazí dvě věci. Jedna z nich mi vážně nejde do hlavy, a to vyšší výdrž Combine vojáků. S tím se pojí větší, skoro až zbytečný výdej munice a riziko toho, že vás přestřelky přestanou dříve či později bavit, protože se z nich vytrácí svižnost a dynamika. Nemluvě o tom, že čím déle jsou vojáci Combine naživu, tím více ukazují, jak nevalnou umělou inteligencí oplývají.
Druhou věcí je level design. Musím uznat, že některé úrovně se vážně povedly a je radost je procházet, už proto, že opět dokážou probudit nejednu vzpomínku na Half-Life 2 a jeho epizody. Jindy je ale level design dost na obtíž a průchod stále se opakujícími chodbami nebo místnostmi s náhodně a nesmyslně rozmístěnými prvky není nijak radostný, nemluvě o absenci více než dvou venkovních lokací. Prospekt je navíc hra, díky níž nyní nenávidím výtahy a vám je možná také zhnusí. Od fanouškovského projektu nejspíš nelze čekat kvalitu úrovní srovnatelnou s tím, co vytvořili ve Valve, ale i tak by si úrovně často zasloužily více péče.
Někdy je prostředí moc nepřehledné, jindy je zase moc potemnělé, nejhůř je na tom ale návrat do dimenze Xen. Nejde ani tak o to, že se do něj vrátíte jen na pár minut a že jeho návštěva vlastně nedává moc velký smysl (jde prostě jen o další zastávku při cestě skrz portály). Problém tkví v jeho zpracování. Dost odbytém zpracování, které postrádá většinu detailů či správnou atmosféru. Tvrzení některých fanoušků, že Xen v Prospektu vypadá hůř než Xen v prvním Half-Life, není zas tak daleko od pravdy a já si říkám, že ať už tvůrci Black Mesy přijdou s čímkoliv, tak to určitě nemůže být horší.
„Tvrzení některých fanoušků, že Xen v Prospektu vypadá hůř než Xen v prvním Half-Life, není zas tak daleko od pravdy.”
Tonoucí se své tvorby chytá
Často špatný level design dokáže slušně zastínit i skutečnost, že ne všechno v Prospektu je vypůjčené od Valve. Ke cti autora budiž přičteno, že do hry zakomponoval své modely, textury či částicové efekty, stejně tak si pohrál s texturami určitých modelů od Valve, takže Prospekt dělá leckdy po vizuální stránce modernější dojem a zařízení a struktury Combine působí futurističtějším dojmem. Což má mimochodem s ohledem na jediný poměrně zajímavý a nečekaný zvrat v tom prakticky neexistujícím příběhu svůj důvod. Vlastní vizuální zlepšováky a slušné využití Source enginu ale nestačí. Stejně tak nestačí solidní hudba, která se poměrně věrně drží stylu nasazeného skladatelem Kellym Baileym z Valve a která adekvátně doprovází akční hratelnost.
Věta „tohle prostě nestačí” mi během průchodu hrou, jenž mi zabral necelé dvě hodiny, proběhla hlavou hned několikrát. Kdyby byl Prospekt jedním z mnoha bezplatných modů Half-Life 2, vlastně bych neměl nic proti. Když se na celý Prospekt podívám, musím říct, že na poměry dvouleté práce jednoho člověka to vlastně není taková katastrofa, jak by se možná mohlo zdát. Bohužel je tu stále ta velmi podstatná skutečnost, že Prospekt vás vyjde na 10 euro. A tuhle cenovku si hra prostě a jednoduše nedokáže obhájit. Místy dobrý level design, vizuální zlepšení nebo dobré ozvučení jsou prostě málo, zvlášť když je doplňuje marný pokus o nějaký příběh nebo skutečnost, že se autorovi podařilo zhoršit i přestřelky, na kterých by jinak nešlo moc pokazit. Jinými slovy z Prospektu se vytratila řada věcí, které dělaly z Half-Life 2 tak dobrou hru, a velmi krátká herní doba tenhle stav také nezlepšuje.
Nastává tedy situace, která je velmi podobná předloni recenzovanému Aperture Tagu. Proč platit, když si můžete zdarma stáhnout spoustu kvalitnějších modů? Ještě že Prospekt funguje jako standalone hra, pro jejíž spuštění nepotřebujete titul, na němž je do značné míry postavená. Ale když musím hledat a vyzdvihnout klady takového rázu, tak je něco asi vážně špatně.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Verdikt
Richard Seabrook si zaslouží alespoň malé uznání za to, co dokázal sám vytvořit, ale to nic nemění na skutečnosti, že se koupě Prospektu za 10 euro nevyplatí. Opět dochází k jevu, kdy placený produkt, který připomíná spíše mod než skutečnou hru, nabízí mnohem méně než mnoho bezplatných modifikací. Pokud chcete autora nějak podpořit, počkejte si na výraznou slevu, a jestli prahnete po čemkoliv, co vám zpříjemní čekání na Half-Life 3, tak raději hledejte dál, protože Prospekt moc věcí zpříjemnit nedokáže.