Quantum Break – hrátky s časem pod drobnohledem
Preview Quantum Break Článek Quantum Break – hrátky s časem pod drobnohledem

Quantum Break – hrátky s časem pod drobnohledem

Filip Němec

Filip Němec

7

Při návštěvě stánku Microsoftu jsme nemohli nenakouknout pod pokličku této nadějné Xbox One exkluzivity od tvůrců Alana Wakea. Přibylo však více otázek, než jsme se dočkali odpovědí.

Reklama

Když byl v roce 2013 oznámen exkluzivní Xbox One titul Quantum Break, nikdo moc nevěděl, co od něj očekávat. Bude to hra nebo seriál? Bude to seriálová hra nebo hra s filmovým seriálem uvnitř? Uplynula notná doba, která zaznamenala mimo jiné i odložení hry (původně měla vyjít už letos) a po malých dávkách jsme byli seznamování s tím, co to vlastně Quantum Break je. Na výstavišti v Kolíně nad Rýnem jsem v křiklavě zeleném stánku Microsoftu absolvoval prezentaci hry a bohužel musím s lítostí oznámit, že stále nevím, co vlastně od hry čekat.

Hra nebo seriál?

Snad je to mou novinářskou neschopností, ale na faktu, že stále nevíme, co bude Quantum Break zač, jsme se shodli i s ostatními novináři, kteří se trošku rozpačitě trousili z prezentační místnosti. I přesto, že je Quantum Break ve vývoji několik let, zahrát jsme si jej nemohli, respektive koukali jsme na to, jak hraje PR z Remedy. Zatímco prezentující čekal otázky spíše na to, co běželo na obrazovce, neustále se někdo z novinářů vyptával, jak je to tedy s těmi epizodami a seriály a jak to vlastně celé bude fungovat. Zkrátka i po takové době, co už je hra oficiálně mezi námi, ani herní novináři nemají moc tušení, co vlastně bude Quantum Break zač. Spojili jsme tak síly a ve vytvořeném kolečku kolem zjevně unaveného PR pracovníka jsme po konci prezentace kladli dobře mířené otázky.

Takže stručně a jednoduše - zahrajete si určitou kapitolu ze hry a po ní zhlédnete jednu epizodu ze seriálu. Jak prosté. Ovšem ona seriálová epizoda má hned několik různých variací v závislosti na tom, jaké volby učiníte při samotném hraní. Jinak řečeno to, jakým stylem budete hrát hru, ovlivní i seriál, který budete sledovat. Zatím se chytáte?

Hrát budete za Jacka a Beth, přičemž Jacka již můžete znát z těch málo gameplay záběrů, které jsou k dispozici. Tato dvojice jde po hlavním padouchovi, kterým je Paul Serene. Klaďasové a hlavní záporák jsou tak nalinkováni jasně, jak jsem však zjistil, právě za Paula, hlavního padoucha, si na konci každé herní kapitoly zahrajeme. „Paul je podobně jako Jack obdařen zvláštními schopnostmi, může totiž vidět záblesky různých budoucností. Tyto záblesky navíc půjde různě prozkoumávat, čímž zjistíte, co jaká alternativní budoucnost přináší," sdělil novinářům, kteří si včetně mě zapisovali každé slovo. Pokud tedy budeme číst mezi řádky, je zcela jasně, že právě dějové linky za Paula, tedy hlavního padoucha, budou nabízet klasický rozcestník a díky možnosti jednotlivé záblesky prozkoumávat bychom měli mít vždy i nespecifikované množství informací o tom, co jaká volba způsobí.

„Seriál však nebudete vůbec muset sledovat, klidně ho můžete přeskočit, nedívat se na něj vůbec anebo si ho prohlédnout až zpětně."

Přiznávám, že na papíře vypadá tento systém velmi pěkně. Rozhodovat my hráči prostě umíme a chceme. Zarážející však bylo to, co jsem se dozvěděl posléze. „Seriál však nebudete vůbec muset sledovat, klidně ho můžete přeskočit, nedívat se na něj vůbec anebo si ho prohlédnout až zpětně," zarazil nás prezentující muž z Remedy. První reakce na takovou informaci je veskrze pozitivní, vývojáři nás nenutí sledovat seriál, což je fajn. Hned potom ale uslyšíte pochybovačný hlásek v hlavě. „K čemu je ten seriál tedy dobrý, když není vůbec potřeba ho sledovat?“ řeknete si.

Je to další z dvojsečných signálů, které nám hra neustále vysílá. Na jednu stranu se vývojáři chlubí skvěle zahranými filmečky a ihned vzápětí se dozvíte, že je vlastně vůbec nemusíte sledovat a hru si užijete i bez nich. Samozřejmě se nabízí možnost, že vše je tak skvěle promyšleno, že to tak opravdu je a seriál bude pouze chutnou třešničkou na dortu. Bohužel informací je stále poskrovnu, zatímco pochyb stále přibývá.

Spojení seriálu a hry v praxi

Ono propojení seriálu a hry nám samozřejmě bylo předvedeno, takže sám za sebe musím říct, že je poměrně velká šance, že to fungovat opravdu bude. Z jedné ukázky ale není možné říci: „jo, tohle bude pecka“, nebo „ne, tohle fungovat nebude“. Na prezentaci nám byly předvedeny dvě ukázky ze seriálu. V té první jsme začali scénou, kde proti sobě stojí dva vojáci, přičemž jeden z nich uvěznil Jacka v autě. Pravděpodobně však dvojice vojáků nemá dobré vztahy a protokol a na sebe míří zbraněmi. V okamžiku jim však zbraně zmizí z rukou, jednoduše jako by se vypařily. V tu chvíli se přesouváme na začátek té samé scény, ovšem z Jackova pohledu. Ten je uvězněn v dodávce a venku slyší dohadující se vojáky. Neváhá, zastavuje čas a uniká z dodávky, zatímco oba vojáci stojí strnutí, aniž by věděli, co se právě děje. Jack jim vyndavá z rukou zbraně a odchází.

Ukázka působila rozhodně velmi poutavě, přepínání vyprávěče bylo velmi zajímavou ukázkou toho, jak bude hra vyprávět stejné události pomocí různých postav. Druhá ukázka měla představit to, jak vaše činy ve hře ovlivní seriál, který posléze uvidíte. Přehrány nám byly tři varianty stejné události, která však na základě předchozích činů skončí naprosto jinak. Na židli sedí spoutaná žena, která je pod hrozbou smrti vyslýchána. První třetina videa se odehrává stejně. Stejné otázky, stejné odpovědi. V polovině už se však obsah videa začíná rozcházet. V první verzi žena odmítá spolupracovat, a proto scéna končí jejím zabitím. V druhé verzi už začíná mírně spolupracovat, přesto je její budoucnost nejistá, zatímco v poslední prezentované verzi vyklopila vše, co věděla a pravděpodobně tak zůstal její život ušetřen.

Je to sice jen výstřel na prázdno, ale jak znám kluky z Remedy, co se týče příběhu, mají vše promyšleno velmi dobře. Troufnu si tedy říci, že po stránce příběhu bude Quantum Break velmi napínavou a chytlavou hrou, což jsou vlastnosti, které nejspíše bude násobit fakt, že směřování děje bude ve vašich rukou. Ostatně Max Payne i Alan Wake měli velmi dobré a především netradiční podání příběhu a vlastně obě tyto hry tak trošku koketovaly se spojením hry a seriálu, který pomáhá vyprávět příběh.

Obyčejná střílečka

Kromě seriálu jsme se však dočkali i kratičké prezentace samotné hry, šlo však o opravdu krátký kousek, který opět neprozradil nic nového, respektive cokoli, co by vás utvrdilo v tom, že půjde o dobrou či naopak špatnou hru. Jack se při pronásledování cíle střetne s podobně obdařeným člověkem, který na něj nechá zhroutit nákladní loď. Všude poletují obrovské železné kontejnery, mohutné jeřáby a spousta plechového harampádí, které Jacka při prvním doteku rozplácnou jako malinu. Jack naštěstí využívá svých schopností a zastavuje čas, respektive realita uvízne ve smyčce, do které různě vstupují časové fragmenty. V praxi to vypadá tak, že do prakticky zastavené časové kontinuity (okolní objekty se nehýbou) vstupují opakovaně padající kontejnery či ramena jeřábů. Jack tak musí využívat různých úhybů a úskoků v čase (tzv. time dash), aby se překážkám vyhnul. V praxi to celé vypadá jako klasická skákací úroveň, kde musíte překonávat prostorové překážky. Bohužel celé to působilo dosti nezábavně. Nebylo třeba nikterak výrazně používat logické myšlení a stačilo tak pouze vyčkat na správný okamžik a proskočit mezerou nebo se jen vyšplhat někam výše.

Co už bylo zajímavější, byl samotný boj. Souboje nablízko jsou dynamické a je vidět precizní použití motion capture, protože postavy se pohybují opravdu svižně, plynule a reálně. Bohužel tato část hry potvrdila již staré obavy, že půjde o hezky vypadající, ale jinak obyčejnou střílečku. Pokud dáme stranou možnosti různě manipulovat s časem, samotné střílení není nikterak extra zábavné či dokonce originální. Přirovnání k Max Paynovi je jistě namístě, legendární bullet-time zde střídá zastavování a zpomalování času, které se ale zdá být v bojích poměrně jednotvárné a po chvíli vše vypadá tak nějak bez nápadu.

„Situaci nakonec zachraňuje velmi působivá vizuální prezentace.“

Na nějaké předčasné hodnocení jsem toho viděl opravdu málo a kolem hry visí stále spousta otazníků. Zatím však Quantum Break vypadá jako příběhově velmi zajímává akční střílečka, jejíž gameplay však bude tuctový. Přestože manipulace s časem vypadá na papíře velmi slibně a originálně, v pohybu to celé působí tak nějak obyčejně. Do vydání hry však ještě nějaký ten čas zbývá, takže vše může být nakonec jinak. Situaci nakonec zachraňuje velmi působivá vizuální prezentace, které vévodí fotorealistické prostředí, úchvatně zpracované časové anomálie a také pohyb hlavní postavy, který je, troufnu si říct, oproti současné produkci o úroveň výše.

Výpravu na Gamescom sponzoroval náš obchod GameExpres.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama