ReBoot - Moje oblíbené hry: Mass Effect 3 část 1
Blogy čtenářů Recenze ReBoot - Moje oblíbené hry: Mass Effect 3 část 1

Anonymní

Anonymní

Série Mass Effect je jedna z nejsilnějších značek na trhu. A nejedná se jen o prodejnost ,ale také o koncept, příběh, hratelnost a originálnost. Je…

Série Mass Effect je jedna z nejsilnějších značek na trhu. A nejedná se jen o prodejnost ,ale také o koncept, příběh, hratelnost a originálnost. Je tak silná, že si většina z vás na ni v dobrém vzpomene i o 10 let. A možná i o 20. Firma Bioware má za sebou dlouhou kariéru, která , až na pokulhávající  minulost v podobě Dragon Age 2, vytvářela tituly,které se zapsaly do herní historie jako legendy. Očekávání na závěr trilogie opěvovaného Mass Effectu byly proto až nechutně vysoké.Po mém dohrání téhle hry můžu zhodnotit, že moje očekávání splnila . Chtěl bych ale podotknout ,že mnohých lidí ne.To, co nejvíce trápí spammerů youtube a fór , je ( jak už všichni asi víte ) příběh, specifičtěji, konec. Bohužel , trendem dnešních" Mainstreamových " her je epický happy end při poražení největšího bosse a věčná sláva.

Epický příběh s koncem, který nepobere každý

Třetí část je z velké části o zastavení konce světa v podobě antických mimozemšťanů s názvem reaper a ta se samozřejmě neobejde bez ztrát. Je to hra o těžkých rozhodnutích, která nemusí mít v ani jednom případě pozitivní dopad. Myslím, že se to Bioware snažil naznačit už ve dvojce ,když jste za jednu chybu pykali smrtí svých blízkých přátel( ne opravdových ale těch ve hře samozřejmě ) , ale my hráči jsme si to jinak vysvětlili a prošli hru na 100 % . Osobně si myslím, že hru si mnohem více emočně užili takzvaní flákači , kteří se na těch pár misí vykašlali , jak Achievment - Hunterkteří to na první šlupku dali bez ztrát. Bez ztrát to samozřejmě ale ve skutečném životě nejde, a tím se dostávám už konečně k příběhu samotnému . Hned po úvodních titulcích , a dítěti s letadélkem, se na Zem vrhnou zkázonosní REAPEROVÉ drtí vše, co jim je v cestě. Všichni umírají, vy " zdrhnete "do bezpečí Normandie a odlétáte pro pomoc do Citadely . Poslední pohled na umírající civilisty za pomalé klavírní hudby vám způsobí husí kůži  a vy už máte na krku jedno  těžké břemeno .Zatím, co budete cestovat po galaxii a shánět pomoc , miliony lidí umírají .

Dost pesimistický začátek, a celkově , pesimistická hra . Přišli reaper , hra skončila .Po takzvaném úvodu se vám konečně otevírá galaxie a s ní obrovské kvantum příběhů, které ,z jinak tuctového scénáře , dělají opravdu kvalitní zážitek . Mass Effect3 ( spolu i s jeho předchůdci )nabízí v podstatě politický , sociální a morální pozadí celé galaxie .A každá z těchto " vedlejších misí " nabízí opravdu kvalitní příběh sám o sobě .

Je libo jiný příběh? Prosím tady je

Zajímavé je , že každý z hráčů, který sérii hraje, má jiné oblíbené příběhy, ať už se jedná o tzv.  " Genophage " Kroganov či válka Quarianů s Gigabity. Klidně budu i tvrdit , že každý fragment by se v pohodě  vešel do samostatné FPS hry a hra by měla po příběhové stránce úspěch. Během těchto toulek potkáváte známé postavy, komunikujete s nimi, přidáváte je jich do týmu a samozřejmě můžete udržovat iintimní kontakt. Do hry se vrací mnoho starých postav ať už z jednotky nebo dvojky, ale některé asi chybí ( hrané na novém charakteru s volbou ztráty pouze jedné postavy ). Ty se ovšem ve hře nevyskytnou , pokud hrajete přes uložené hry z první a druhé části a během nich jste o ně přišli. Nicméně hlavní postavou, která vám kromě Reaperů bude znepříjemňovat život , je sám Illusive Man . Mazlit  se určitě nebude , a proto se ve hře setkáte i s jeho jednotkami, které dotvářejí rozmanitost nepřátel na bojišti. Úkolem celé kampaně je nasbírat dostatečný počet prostředků , aby jste mohli zaútočit na Reaperi obléhající Zem. Ty získáváte hlavně plněním důležitých misí, ale vylepšit připravenost můžete i jednoduššími taženími ,které neposouvají příběh dopředu. tato část hraje hlavní úlohu při tvoření úplného konce . Další možností, jak si vylepšit skóre při finálním zúčtování ,je multiplayer, ale o tom později.Nebyl by to ale Mass Effect, kdyby se mezi " adventuroidné " RPG nezamíchal boj á la Gears of War.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/Im9x4OO1Dv8?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Víc než RPG

Stále se jedná o vysoce kvalitní střílečku z třetí osoby,při které využíváte krytí, své schopnosti a dva členy vaší úderné jednotky. Pochlubit musím rozložení tlačítek , které na ovladači poskytovaly až neuvěřitelně mnoho exekucí bez problémů. No i přes širokému spektru kombinací tlačítek jejich pár chybělo. Proto si konzolisté intenzivní boj nevychutnají tak , jak hráči na PC. cose ale lišilo od předchozích dílů je nový" Heavymelee ", či v překladu silný útok na blízko, který musíte chvíli nabíjet pro devastující efekt. využitelné zejména pro classy jako Infiltrator a Vanguard .Kromě toho můžete na jednu trefu zabít protivníka , který je skrčený za krytem hned na proti vám (opět perfektní pro Infiltrator ). Povolání je opět 6, také se dočkali drobných změn hlavně ve schopnostech , například TechArmor pro Sentinet, což je vybuchující brnění nebo Nova pro Vanguarda , která rozmetá všechno v okolí vašeho hrdiny. Každou ze schopností můžete šestkrát vylepšit , přičemž od čtvrtého stupně máte možnost volby , kde při " upgradnutí "jedné varianty ztrácíte možnost vylepšení té druhé. Tento koncept vám dovoluje upravovat postavu více než ve dvojce , ale jen při tom jsme neskončili .Při vašich toulkách či v obchodě narazíte i na různé tipy brnění, které zvyšují základní statistiky , jako životy, doplňování štítů , útok zblízka či kapacita nábojů.

Ty a volitelnost barev vám mění i celkový vzhled , čímž se Mass Effect opět přibližuje zpět k tradičnějším RPG.Posledním vylepšením RPG systému je možnost vylepšení zbraní a jejich efekt na vaše schopnosti. Každá zbraň má určitou váhu a celková váha vaší výbavy determinuje délku dobíjení vašich schopností. Proto si rozmyslíte, zda si jako adept zastřílíte ze sniperky , nebo upřednostníte klasickou pistoli. každýz tipů zbraní obsahuje několik variant,které zásadně mění váš postup , proto si myslím, že si každý najde tu svouo blíbenou. Dají se vylepšit dvěma módy , které modifikují vlastnosti zbraně a přidávají nové možnosti( jako střelba přes kryt či mířidla ) .Ostatní zůstalo po starém s drobnými fyzikálními a grafickými vylepšeními. Stále se můžete těšit na kombinace vašich schopností, vyřazování nepřátel z boje, střílení zpoza krytu atd. Nepřátel s podivem na samotný příběh přibylo, stále se můžete těšit na střety se skoro každou rasou.

Ty přinášejí i nové jednotky, které budou vynucovat jiné taktiky a složení týmu. Setkáte se hlavně s jednotkami Cerberu , které se spoléhají na obrannou techniku ​​jako dobíječ štítů, rozkladatelné turrety či velkých Guardianu s riotshieldem .Reaper nabízejí kromě klasických husks i modifikace všech klíčových ras, jako zmutované Asari či Turian .Po audiovizuální stránce je hra na velmi vysoké úrovni. Zde bych ale rozdělil rozbor na dvě části . Audio a video .

Potlesk prosím! Zde se zrodila legenda

Zatímco zvuk, namluvení a hudba exceluje ,o videu se to až tak říct nedá. nebojte se , hra vypadá stále úžasně , ale v některých momentech jsem měl pocit , že občas to pánové grafici odflákli ( mluvím hlavně o konzolové verzi ) . Pohyby tváří celkem často kazilo odfláknuté provedení ( které jste si mohli všimnout i v demu ) a byl jsem zaražený, že je na tom hůře než dvojka. V rozhovorech často skáče postava z jednoho bodu do druhého a natrefíte i Stahování textur při cutsceně. No asi ten největší problém byl s framerate. Hra bohužel často seká ( na konzolích ). Seká dokonce i při soubojích, co umí pěkně naštvat, hlavně pokud hrajete na těžší náročnosti . Zde udělalo Bioware opravdu školáckou chybu, protože tento problém se dá vyřešit , jen na to třeba čas , že ?A když už jsme u času , mohli ho raději investovat do kosmetických úprav jakodo DLC , které se alespoň z velké části na disku nachází. Tato politika dělá Bioware , ale hlavně EA , špatné jméno a štve jejich komunitu proti nim. Naopak , až na možná příliš patonický úvod , je dabingz pracován perfektně . Je slyšet , že hru namluvili perfektní herci, kteří dokázali do postav vložit duši. Budete až překvapeni ,jak se vám některé postavy dokáží dostat pod kůži a vcítit se do nich.Vše je obaleno opravdu kvalitním soundtrackem , neskutečně vystihuje atmosféru zkázy ,utrpení a záblesku naděje. Při této hře budou prostě ženy plakat .

Multiplayer jak se patří

Na řadu se dostává multiplayer, který mnozí zatracovali , ale marně . Jde v podstatě o jednoduchý mód, který spojuje čtyři hráče na jedné mapě proti deseti vlnám nepřátel . Misí je přežít , ale jen při tom nezůstanete . Každou vlnou budete řešit jinou úlohu , kterých sice není mnoho , ale udrží hráče od stereotypu .Opět máte na výběr ze 6 classů , no tentokrát pouze s třemi schopnostmi a více variantami . Každá z nich má na výběr 4 rasy z toho jsou dvě , vždy muž a žena ( lidé ) .A každá z nich má i jinou kombinaci schopností.Vylepšovat můžete i zde , přičemž při  splnění každé mise dostanete zkušenosti pro celý class( takže všechny 4 rasy )a peníze, za které kupujete vybavení .To funguje jako " deck " ,ve kterém máte kolem šesti karet s vylepšením i na jednu misi, zásobami ,jako jsou lékárnička, munice , a občas i nová zbraň či postava( rasa nějakého classu ). Uprava je zde proto velmi podobná jako v singlu ,no bez možnosti kupování brnění a s menším počtem schopností. Proto, pokud chcete vytvořit kombo , budete se muset dohodnout s kolegy, jakou sestavu před misí vytvoříte. Multiplayer obsahuje jen hrstku map, což zamrzí , ale stereotyp lze částečně zažehnat třemi druhy nepřátel ( Reaper , Gigabit , Cerberus ) a nastavením jedné ze tří obtížností( bronze , silver , gold ). Co je však zajímavé,je implementace vašeho skóre do singleplayeru. Čím více bodů získáte, tím větší procento vašich sil v singleplayeru se bude moci zúčastnit poslední bitvy .Bioware oznámil, že ten "nejlepší konec "je možný jedině s aktivním hraním multiplayeru. To, zda tento fakt jste chápali kladně nebo záporně, nechám na vás.

Doufám že Mass Effect 4 posune už tak dobré serii laťku vysoko. Věřím tomu a držím palce.

Věnování patří uživateli Ria Kon (největšímu nadšenci do serie Mass Effect o kterém vím) i když s nějakými názory nemusí souhlasit :-D

Jakou hrou je tedy Mass Effect 3? Je opravdovým plnohodnotným ukončením série? Množství negativních ohlasů ze strany komunity naznačuje, že ne. Přiznám se vám, mně se konec neskutečně líbil. Bylo to přesně to "WTF", které jsem od hry z produkce Bioware očekával. A i kdyby ne, těch posledních 5 minut (které se staly terčem kritiky) nemění nic na tom, že Mass Effect 3 je mistrovským dílem dnešních moderních her, ať už se jedná o audio vizuální zpracování, hratelnost nebo příběh. Je zaslouženým koncem, na který se tak dlouho čekalo a určitě nezklamal. Pokud jste projeli tuto úžasnou trilogii a věřím že ano a budete rozhořčeni z posledních pěti minut, vzpomeňte si, že není důležitý cíl, ale cesta. A tato cesta byla pořádná pekelná jízda!!!

Skvělý příběh
Mimika
Fantastické dialogy