Alan Wake Remastered Recenze Recenze Alan Wake Remastered – klasika v novém kabátku

Recenze Alan Wake Remastered – klasika v novém kabátku

17

Vylepšená verze nabízí povedené změny, ale není jich dostatek.

Je tomu už dlouhých 11 let, co vyšel akční psychologický thriller Alan Wake od finského studia Remedy, které už mělo na kontě úspěšně rozjetou sérii Max Payne. Hra však tehdy měla opravdu nešťastně zvolené datum vydání, které v Americe kolidovalo s očekávaným Red Dead Redemption od Rockstaru. Titul, na němž finští vývojáři pracovali asi 5 let, si tak nezískal takovou pozornost, jakou by si bezpochyby zasloužil. Tehdy šlo navíc o exkluzivitu pro Xbox 360, na PC se pak Alan podíval o 2 roky později. Od té doby bylo ticho po pěšině, pokud tedy nepočítáme velmi nepovedenou odbočku American Nightmare.

Už před pár lety si ale Remedy od Microsoftu koupilo zpět vydavatelská práva. Bylo jasné, že se něco bude dít. A stalo se. Loni v létě vyšlo rozšíření AWE pro hru Control, které už naplno potvrdilo propojenost světů Alana Wakea a právě Controlu, čemuž sami vývojáři říkají Remedy Connected Universe. A teď, zhruba rok po vydání zmíněného DLC, se vrací také původní hra. V novém kabátku, s bonusovým obsahem a vůbec poprvé také na konzole PlayStation.

• Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series
  • Datum vydání: 5. 10. 2021
  • Vývojář: Remedy Entertainment, d3t Ltd
  • Vydavatel: Epic Games Publishing
  • Žánr: Akční adventura, psychologický thriller
  • Česká lokalizace: Ano, ale pouze na PC
  • Dat ke stažení: 27 až 39 GB (v závislosti na platformě)
  • Herní doba: 10 hodin
  • Prodejní verze: Digitální i fyzická
  • Cena: 749 Kč (Xzone)

Remaster vyšších kvalit

Na začátek je potřeba říct, že nové vydání Alana Wakea je skutečně remaster, nikoli remake. Změny, které v grafice nastaly, tak rozhodně nejsou nějak drastické a stále jde na hře vidět, že už má něco za sebou. Přesto ale vývojáři zašli dál, než u remasterů bývá zvykem, a některých vylepšení si všimnete už na první pohled, ať už jde o lepší textury, přepracované cutscény, nové nasvícení či modely postav. Ty při oznámení rozvířily vůbec největší pozdvižení, protože nový obličej hlavní postavy je poměrně odlišný od toho původního. Vývojáři to odůvodňují tím, že chtěli, aby byl Alanův vzhled blíž jeho skutečné předloze, kterou je herec Ilkka Villi.

Někteří fanoušci nepřijali nový vzhled zrovna dobře, ale mně se rozhodně líbil mnohem víc než ten původní, a to samé se dá říct o všech dalších postavách. Obličeje vypadají uvěřitelněji a mnohem „lidštěji“. Alespoň tedy co se týče statického obrazu, protože pohyb očí a obecně animace obličeje vypadají velmi nepřirozeně, avšak to je problém, který měla už původní hra a dokonce i Control z roku 2019. Jinak je ale po grafické stránce remaster opravdu povedený a vylepšení ocení především hráči z původního Xboxu 360, kde hra běžela v dnes již dávno překonaném rozlišení 544p. Vylepšená verze běží na nových konzolích v 60 FPS a v rozlišení 1440p, což je na druhou stranu stále poměrně málo vzhledem k tomu, že jde o remaster 11 let staré hry.

Prokletí vývojáři

Dalo by se to odpustit, kdyby aspoň hra svůj cíl splňovala, ale neděje se tak. Na PlayStationu 5 jsem v napjatých situacích pociťoval poměrně znatelné propady snímků, které mi zážitek velmi znepříjemnily. A to ani nemluvím o cutscénách, kde jsou propady FPS ještě horší a v některých částech je vyloženě utrpení se na ně vůbec dívat. Zkrátka a dobře, optimalizace se nepovedla a vlastně to byla jedna z obav, kterou jsem měl už před vydáním. Na vylepšené verzi totiž kromě Remedy pracovalo také studio d3t, jež má na kontě nechvalně proslulý remaster Mafie 2. Výsledek v případě Alana Wakea sice není tak katastrofální, ale stále velmi neuspokojivý. Zbývá jen doufat, že optimalizaci vylepší případný patch, vývojáři ale o žádném nemluvili.

Remaster tedy hned v několika ohledech vylepšuje grafiku, do hratelnosti už však nezasáhl, pokud tedy nepočítáme podporu ovladače DualSense, kterou považuji za poměrně povedenou. Haptika je relativně slabá, ale adaptivní triggery ve hře fungují na jedničku, zvlášť při používání baterky. Ve výsledku je ale docela škoda, že Remedy zvolilo pouhý remaster a nikoli výraznější předělávku, protože na ovládání je znát, že jde o starší titul. Soubojový systém je sice stále zábavný, ale pohyb postavy je zvláštním způsobem trhaný a pokud budete chtít skočit přes překážku, začnete Alana kvůli jeho neschopnosti brzy proklínat. K tomu můžu zmínit i stále nedořešenou staminu, která ani v remasteru nemá ukazatel a vy si tedy musíte pamatovat, jak daleko Alan při sprintování uběhne, než se unaví. A nutno říct, že to není mnoho, ačkoli zrovna tuto vadu jsem mu vzhledem k jeho povolání ochoten odpustit.

K tomu nejhoršímu se totiž dostáváme až teď. Jde o kameru, která bohužel zůstala úplně stejná jako v originále, což znamená, že si nemůžete určit jeden úhel (přes pravé, nebo levé rameno), ale hra vám neustále mění pohled sama, což vás po několika hodinách může opravdu dovést až k šílenství. A vzhledem k tématu celé hry si nejsem jistý, jestli to tak vývojáři náhodou celou dobu nezamýšleli, abychom se do kůže Alana lépe vžili. Tak jako tak jde o velký nedostatek, který remaster rozhodně opravit měl.

Obsah navíc aneb nedostatkové zboží

Dost už ale o vylepšeních, rád bych se tu zaměřil ještě na jeden aspekt, kterým je bonusový obsah. Ten bohužel není příliš bohatý. Pokud nepočítám poměrně povedená DLC The Signal a The Writer, která původně vyšla samostatně po vydání hry, je zde pouze jedna jediná věc navíc – komentář od desginera Sama Lakea, který stojí za příběhem celé hry. Ten je opravdu povedený a dozvíte se v něm spoustu nových informací nejenom vývoji a příběhu hry Alan Wake, ale také o Controlu a jak jsou tyto dva tituly propojené. Ovšem pozor, Sam Lake zde často zabíhá do spoilerů, takže komentář si zapněte pouze v případě, že máte už obě hry dohrané.

A na závěr bych se ještě pověnoval jedné věci, která naopak chybí. Jde o product placement, jenž byl v původní hře zastoupen v poměrně značné míře. Baterky měly brand Energizer, auta zase Ford a všude byly reklamy na telekomunikační firmu Verizon. V remasteru všechny značky zmizely a byť se to někomu líbit nemusí, podle mě je to jenom dobře, protože takovýto product placement je ve hře spíš na škodu a trochu z ní kazí dojem.

To je ale prakticky vše, co remaster nabízí, a nastává tedy otázka: Vyplatí se jej koupit? Pokud jste původní hru nehráli, tak rozhodně ano. Nejspíš trochu budete bojovat s ovládáním, ale za příběh a vůbec celý lore této hry to rozhodně stojí. Jestli jste Alana Wakea hráli na Xboxu 360, tak bych remaster také doporučil, neboť posun v grafice je výrazný. Pokud jste ale hru hráli na PC, tak už to záleží jenom na tom, jestli máte zájem o dodatečný komentář Sama Lakea, protože si nemyslím, že vylepšená grafika bude pro PC hráče dostatečným lákadlem.

A co vůbec bude dál se značkou Alan Wake? Věřím, že rozšíření AWE pro Control a právě remaster první hry je jasným důkazem toho, že už brzy se vytouženého druhého Alana Wakea skutečně dočkáme. Vývojáři z Remedy se ostatně nijak netají tím, že ve spolupráci s Epic Games vzniká ještě jeden, větší projekt.

Alan Wake Remastered

Alan Wake Remastered nabízí solidní grafické vylepšení a k tomu výborný bonus v podobě komentáře Sama Lakea. Jde tak o tu nejlepší verzi stále vynikající hry, která i po 11 letech nabídne silný příběh a zábavnou hratelnost. Bohužel ale nebyly opraveny některé chyby a optimalizace se výrazně nepovedla, což celkovému výsledku vůbec nepomáhá. I tak jde ale o solidní remaster, jenž lze doporučit především úplně novým hráčům, kteří s původní hrou nemají žádné zkušenosti.

Stále výborný příběh a zábavná hratelnost
Vylepšená grafika je na konzolích opravdu znát