"Nezapomeňte, krátké úsporné dávky."
Brýle pro virtuální realitu nevytahuji ze skříně zas tak často, ale když už na to dojde, je to většinou kvůli nějaké větší, výpravné, příběhové hře, která mi pak velmi účinně připomene, že navzdory všem pochybám virtuální realita skutečně je budoucnost videoher. Ten pocit, kdy herní svět doslova existuje všude kolem vás, kamkoliv se podíváte, je o tolik silnější a více vtahující než ta nejlepší televize nebo projekční plátno, že to dost dobře nelze ani slovy popsat. S radostí mohu potvrdit, že pro všechny fanoušky filmů s vetřelci nyní konečně nastal moment, kdy se mohou s pulsní puškou a detektorem pohybu projít potemnělou základnou na vlastní kůži a je to přesně takový zážitek, o jakém jsem dlouhé roky snil. Bohužel ale hra samotná trpí několika zcela zbytečnými designovými chybami.
- Platforma: PS5 + PS VR2 (recenzováno), PC
- Datum vydání: 19. 12. 2024
- Výrobce: Survios (USA)
- Žánr: VR Střílečka
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: cca 16 GB
- Herní doba: 10 hodin
- Cena: 949 Kč (PSN)
Expresní výtah do pekla
Ústřední zápletka hry je poměrně klasické žánrové klišé, ale způsob, jakým s postavami a situacemi tvůrci pracují, je naopak velmi nápaditý. Dokonale se totiž opírají o skutečnost, že můžete některé ikonické scény z filmu “procítit na vlastní kůži” ve virtuální realitě a nechají vás tak zažít například setkání s facehuggerem takovým způsobem, že na to nikdy nezapomenete. Bývalá koloniální mariňačka Zula Hendricks dostane zprávu od bývalého kolegy, že naléhavě potřebuje její pomoc na zapadlé, zdánlivě pusté planetě Purdan. Zula na místo vyráží v doprovodu jejího androida jménem Davids 01. Jakmile na planetě přistanete, odhalíte potemnělou a ztichlou základnu společnosti Gemini Exoplanet Solutions.
Ačkoliv vás hra nechá, abyste si na začátku užili alespoň pár desítek minut husinu nahánějícího mrtvého ticha základny, netrvá to zas tak dlouho, váš detektor pohybu se rozpípá a ocitnete se pod útokem prvního z xenomorphů. Jak si můžete snadno domyslet, na základně probíhaly utajené experimenty, které se vymkly kontrole. Nyní jsou prakticky všichni mrtví nebo zmizelí, pár androidů se po základně pohybuje s podezřelou agendou a vetřelci se zdají být naprosto všudypřítomní. Vaším cílem je tedy najít vašeho bývalého parťáka, zjistit co přesně se na základně stalo a udělat tomu přítrž, v ideální případě takovým způsobem, aby se široká veřejnost dozvěděla, co zde chamtivá GES firma spáchala.
Můžete ikonické scény z filmu zažít ve virtuální realitě.
Ačkoliv hra krok po krku odškrtává žánrová klišé a témata i jednotlivé scény dobře známé z filmů, je to poprvé, co máme možnost tyhle věci zažít ve virtuální realitě a díky tomu působí pro fanouška série jako splněný sen: po stovkách shlédnutí klasického filmu (a opakovaného hraní povedených tradičních her jako AvP, Isolation nebo Dark Descent) nyní konečně budete na místě “na vlastní kůži”. Těžko popsat ten pocit, když svými vlastními rukami při pochodu temnou chodbou základny mírně natočíte pulsní pušku, abyste omrkli rudé počítadlo nábojů v zásobníku. Nebo když ve stresu z pípajícího detektoru pohybu klečíte u dveří a svářečkou co nejrychleji opisujete spáry. Doslova každý okamžik v téhle hře je jako vystřižená scéna z kultovního filmu Jamese Camerona, což je účinně podtrženo slušnou grafikou hry i účinně převzatými zvuky z původního filmu.
Atomovku z orbitu
Skvělý zážitek z prostředí a atmosféry bohužel brutálně nabourává dvojice zásadních designových omylů. Tím prvním je skutečnost, že hra spawnuje nové vetřelce v pravidelných intervalech donekonečna, což je ten nejhorší a nejlínější způsob designu vůbec, ale mnohem horší je, jak to nabourává jinak skvělou atmosféru hry. Místo abyste si užili to napětí a atmosféru opatrného průzkumu základny, četli emaily a hlasové zprávy v počítačích, tak místo toho víceméně nonstop sprintujete od cíle k cíli, protože víte, že každou minutu přiběhne další vetřelec. Nábojů přitom máte omezené množství, takže pokud jste pomalí, tak vám prostě dojdou a boj bez střelných zbraní samozřejmě není možný. Tohle absurdně špatné rozhodnutí tvůrců brutálně ničí zážitek z hraní a můžeme se jen modlit, aby časem přidali patch s nastavením nebo opravou této vlastnosti hry.
Druhým problémem je amatérský omyl v nastavení ovládání, kde (alespoň na PS VR2) musíte aktivně držet stisknutá tlačítka pro uchopení jakéhokoliv předmětu do ruky po celou dobu, co jej v té ruce máte. Což se týká nástrojů jako svářečka nebo detektor pohybu, ale bohužel i zbraní. Prakticky všechny podobné hry na tohle využívají toggle, pokud vůbec uchopení nad rámec výběru nástroje řeší. Tohle je extrémně nepříjemná metoda, ze které vás budou při delším hraní prsty vyloženě bolet a samozřejmě vám také věci z rukou často nechtěně vypadnou, obzvláště během snahy rychle se pohybovat a otáčet během boje. I tento absurdní omyl tvůrců by šlo vyřešit jedním patchem, tak snad na to dojde.
Skvělý zážitek nabourává dvojice zásadních designových omylů.
Osobně mi také vadila absence hudby z filmů, ale v druhé třetině hry, jakmile začne opravdu o něco jít, je zdejší hudba natolik dobrá, že jsem jí to odpustil (paradoxně připomíná spíš soundtrack filmu Sunshine než Vetřelci). Pokud jde technický stav a výpravu, ani s jedním jsem neměl žádný problém, hra běžela plynule a spolehlivě. AI vetřelců není žádný zázrak, ale přesto vás dokážou pořádně vyděsit, pokud se k vám dostanou blízko nebo zaútočí z nějakého nečekaného úhlu ze stěny či stropu. Příběh se sice tváří jako klišé, ale po dvou velkých zvratech na konci první třetiny se velmi zajímavě rozjede. Bohužel tvůrci tak trochu před vydáním tajili, že hra je pouze prvním dílem ze dvou, takže vás po deseti hodinách hraní čeká pouze cliffhanger místo plnohodnotného závěru. Přesto jsem si ale hru jako fanoušek předlohy užil a věřím, že podobně to budou cítit i další fanoušci.
Verdikt
Zažít ikonické scény z milovaného filmu ve virtuální realitě je pro fanouška splněný sen, tím spíše, že hra vypadá a zní velmi dobře. Virtuální realita je budoucnost hraní, zážitek z herního světa "všude kolem vás" je stonásobně silnější než na sebelepší ploché obrazovce. Skvělou atmosféru hry nabourávají zbytečné designové omyly, ale i tak jde o mimořádný zážitek pro fanoušky předlohy i žánru sci-fi hororů celkově.