Recenze Banishers: Ghosts of New Eden - tragický milostný horor
Banishers: Ghosts of New Eden Recenze Recenze Banishers: Ghosts of New Eden - tragický milostný horor

11
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Žádná z vašich rozhodnutí nebudou jednoduchá.

Banishers je tím vzácným a příjemným případem hry, které si mnohé hráče okamžitě získaly již svojí úplně první upoutávkou, prozrazující jak velmi zajímavé téma, tak i jeho velmi stylové a slibné zpracování. Vymýtání démonů, zasazené do relativně realistického vyobrazení historie kolonizace Ameriky, dostane úplně odlišný rozměr, když na druhou stranu přejde vaše životní partnerka a láska. Pro někoho zajímavý horor, pro jiného tragická romance, ale pro všechny slibná zápletka a příběh - tím spíš, že francouzské studio Don't Nod má ve zvyku vám v jejich hrách umožnit příběh dost zásadně svými volbami ovlivnit.

• Platforma: PS5 (recenzováno) XSX|S, PC
  • Datum vydání: 13. 2. 2024
  • Výrobce: Don't Nod (Francie)
  • Žánr: Akční adventura
  • Dat ke stažení: 45 GB
  • Herní doba: 15+ hodin
  • Cena: 1 539,- Kč (Playclub)

Dokud nás smrt nerozdělí

New Eden, rok 1695. Strastiplné životy osadníků kromě nelítostné divočiny, která je obklopuje, zkomplikují také nadpřirozené síly, beroucí si postupně životy mnohých z nich. Na pomoc si přivolají pár "Banisherů" (český ekvivalent tohoto názvu by mohl znít třeba Zažehnávači), kterým jsou milenci Antea Duarte a Red mac Raith. Ti berou svoji práci velmi vážně, nicméně i přesto podcení obrovskou sílu démona, který tuto komunitu osadníků pronásleduje. Díky tomu přijde Antea o život a když se vrátí v nehmotné podobě, Red se musí rozhodnout, zda i za těchto okolností bude dál dodržovat jejich želené pravidlo "život živým, smrt mrtvým". Za určitých okolností by s ním totiž duch Antey mohl zůstat napořád... nebo se dokonce snad i vrátit mezi živé. Nebude ale cena příliš vysoká?

Zasazení a zápletka jsou rozhodně zajímavé samy o sobě, nicméně dobrý příběh dělají hlavně dobré postavy a mohu s radostí potvrdit, že oba protagonisté jsou naprosto vynikající. Působí jako vyzrálé osobnosti lidí, kteří jsou si vědomi nebezpečné povahy svojí práce a tím více si užívají spolehlivost, důvěru a útěchu v náručí toho druhého. Skvěle napsané jsou ale i prakticky všechny ostatní postavy v příběhu, dokonce i takové, které potkáte jen na chvíli v rámci nepovinných vedlejších pasáží. Víceméně všichni v tomto světě mají společnou určitou ztrápenost, způsobenou krutým a nebezpečným životem v divočině. O to silnější jsou ale často pouta mezi nimi a váš úkol bude bohužel poměrně často tato pouta přetínat, což vede k opravdu ponurým událostem a nelehkým rozhodnutím.

Nebude ale cena příliš vysoká?

Stejně jako původní upoutávky, také hra samotná mi víceméně dokonala uhranula od prvního okamžiku. Její atmosféra je naprosto pohlcující, audiovizuální provedení velmi důstojné (pro hry tohoto studia jde o docela citelný posun od relativně "kreslené" stylizace k realismu), herecké výkony špičkové a co je možná nejdůležitější, chemie mezi Redem a Anteou naprosto uvěřitelná. Snad jako jediné škobrtnutí mi přijde určitá změna jejich nálady ve druhé polovině hry, příliš mi to nesedlo s ohledem na jejich předchozí chování, ale je možné, že jsem to způsobil sám svými volbami - příběh totiž ovlivňujete prakticky v každé kapitole dost zásadními rozhodnutími a můžete se tak dočkat jednoho z pěti výrazně odlišných konců. Pro ten nejlepší z nich vřele doporučuji nevynechat vedlejší úkoly, což by ale neměl být problém, protože jejich "malé příběhy" jsou často stejně působivé, jako ten hlavní. V mnoha ohledech mi hra připomínala filmovou sérii V zajetí démonů, která také skvěle funguje především díky výborné chemii ústřední milostné dvojice.

Život živým, smrt mrtvým

Podle předchozích her a ukázek jsem tak trochu čekal, že Banishers bude "filmovou" adventurou ve stylu série Life is Strange, kterou mají tito autoři také na svědomí. Místo toho se ale jedná o akční adventuru s lehkými RPG prvky. Stejně jako působivé audiovizuální provedení, také hratelnost se ale posunula k lepšímu od jejich předchozích her (například Vampyr). Bojový systém obzvláště stojí za pozornost, kromě možnosti sekat i střílet vám umožní okamžité přepínání mezi oběma postavami během boje, což vede k docela působivým kombinacím. Přestože produkční stránka hry není až na tak vysoké úrovni, opakovaně mi během bojů přicházela na mysli aktuální/severská část série God of War, včetně působivých bojů s bossy. Také zde sbíráte a vylepšujete svoje vybavení i schopnosti, ale není to příliš hluboký nebo složitý systém.

Nastavení obtížnosti vám přitom umožní ze hry udělat adrenalinový boj o život nebo naopak jí projít bez větší námahy, spíše jako filmovou podívanou. Herní mapa je sice relativně rozsáhlá, ale jednotlivé lokace jsou poměrně uzavřené kombinace všemožných koridorů a mýtin, takže byste se nikdy neměli příliš ztratit. Hra vám také výrazně označí nové vedlejší úkoly, abyste je nechtěně neminuli. Všechny tyto věci vyzdvihuji hlavně proto, jelikož se domnívám, že ústřední téma hry k ní přiláká i relativně sváteční hráče, kteří by třeba jinak po podobném typu hry nesáhli. Ostatně není náhoda, že hra vychází na Valentýna.

Ostatně není náhoda, že hra vychází na Valentýna.

Pro celkový zážitek je také důležitá přiměřená délka. Průchod hrou vám zabere zhruba okolo patnácti hodin, ale může se to citelně zvýšit plněním všech vedlejších úkolů nebo hraním na vyšší obtížnost. Je ale nejspíš hodně pravděpodobné, že si hru budete chtít zahrát více než jednou. Konec vašeho příběhu totiž nezávisí jen na nějaké volbě v závěru, ale ovlivňujete ho již od začátku hry - pokud tedy budete chtít vidět jiný, je potřeba rozehrát hru znovu. To vám ale zpříjemní, že ty změny jsou vidět už v průběhu. Na konzoli máte možnost si vybrat mezi nastavením grafiky pro kvalitu nebo výkon, samozřejmě jsem zvolil to druhé a byl jsem spokojený s plynulostí i celkovým technickým stavem hry.

Banishers: Ghosts of New Eden

Pokud snesete, že je místy poměrně strašidelný, má šanci vás tenhle ponurý romantický příběh opravdu strhnout. Skvělé postavy, působivé audiovizuální provedení a především nesnadné osudové rozhodování vás ponoří hluboko do příběhu Reda a Antey. Také hratelnost je ale pro tyto tvůrce úspěšným posunem k lepšímu.

Skvělá zápletka a atmosféra
Nelineární příběh a volby hráče
Působivé audiovizuální provedení