Recenze Batman Arkham City
Blogy čtenářů Recenze Recenze Batman Arkham City

Recenze Batman Arkham City

Gotham City, trochu podivné město, které se jen hemží opravdu nebezpečnými a vskutku šílenými zločinci. Město, ve kterém je těchto gangsterských…

Gotham City, trochu podivné město, které se jen hemží opravdu nebezpečnými a vskutku šílenými zločinci. Město, ve kterém je těchto gangsterských psychopatů takové množství, že se nový starosta Quinci Sharp rozhodne jeho část uzavřít, obehnat vysokou zdí, nebo spíše hradbou, za kterou by se nemusela stydět ani bájná Troja, a vytvořit tak největší věznici v historii lidstva. O nějakém rádoby nápravném účinku se ale nedá vůbec mluvit. V ulicích Arkham City, jak se tato nově vzniklá věznice jmenuje, zuří nemilosrdná válka. Zločinci jsou zde ve svém živlu, a protože si oficiálně odpykávají své doživotní tresty, mají dostatek prostoru pro plánování zničení a následného ovládnutí celého Gothamu. Batman s tímto stavem nemůže vůbec nic udělat, a tak na scénu nastupuje mladý miliardář Bruce Wayne. Bruce proti tomuto kurióznímu řešení veřejně vystupuje a tady začíná i příběh tohoto výjimečného herního počinu. Při jednom vystoupení je před zraky veřejnosti zatčen a stává se dalším, řekněme politickým, vězněm.

Hra podle komiksu

Batman je jednou z nejznámějších komiksových postav na světě, a tak ho asi není potřeba příliš dlouze představovat. Přesto bych o něm a o jeho historii rád napsal alespoň to základní. Postavu Batmana stvořil v roce 1939 umělec Bob Kane ve spolupráci se spisovatelem Billem Fingerem. Poprvé se náš hrdina objevil v Detective Comics 27 v květnu tohoto roku a od té doby se stal jednou z celebrit slavných DC comics. Batman je, jak už tomu často bývá, hrdinou s dvojí identitou. Tou veřejnou je miliardář a technologický průkopník Bruce Wayne, který se v dětství stal svědkem oloupení a zavraždění svých vlastních rodičů. Od té doby se rozhodne bojovat proti zločinu a bezpráví, rozhodne se očistit Gotham od všeho zla. Dalo by se předpokládat, že se tento mladík přidá k policejnímu sboru, bude čestný a neúplatný. Ale to by pro komiks nebylo to pravé. Bruce Wayne se do toho pustí na vlastní pěst a vytvoří svou druhou identitu, Temného rytíře.

Vytvoří maskovaného hrdinu, jenž nemá žádné nadpřirozené schopnosti. K potírání zločinu ve svém městě používá hlavně svou vlastní fyzickou zdatnost, bojové umění, velkou škálu unikátní techniky a v neposlední řadě i takové detektivní schopnosti, za které by se nemusel stydět ani slavný Sherlock Holmes. Příběh tak známý, tak často měněný! Bruce Wayne například v jedné sérii komiksů zemřel a jeho nástupcem se stal Dick Grayson. Poslední změna v sérii pak nastala v roce 2011, kdy DC comics restartovali většinu svých komiksů, a tak se jediným Temným rytířem opět stal náš oblíbený Bruce Wayne a ze zmiňovaného Dicka Graysona opět Nightwing. Většina lidí ale zná Batmana ze slavných filmů s prvotřídním obsazením (Michael Keaton, Jack Nicholson, Kim Basinger, Tommy Lee Jones, Jim Carrey, Nicole Kidman a další). Mezi špičku ale řadím také novější film s názvem Temný rytíř. Ale dost už o filmu. Arkham Asylum a Arkham City jsou hry podle komiksové předlohy, a možná právě proto mají tak silnou atmosféru.

Arkham City

První díl s podtitulem Arkham Asylum byl jednou z nejlepších her roku 2009. Byl dokonce tak úspěšný, že si po této zdařilé spolupráci Warner Bros Entertainment koupil většinu akcií britské vývojářské společnosti Rocksteady. Ale jak to tak bývá, když je první díl opravdu hodně dobrý, ten druhý to má o to těžší. Očekávání totiž bývají obrovská. Z uzavřeného Arkham Asylum a přilehlého okolí se nyní přesouváme do relativně otevřeného světa. Ani tentokrát se ale nedočkáme úplné volnosti, a to už třeba jen proto, že se nacházíme pod vysokými zdmi věznice. Nečekejte na ten falešný pocit, který je třeba v sérii GTA nebo v české Mafii. Ten pocit, že se můžete sebrat a jet kamkoli za město, i kdyby to ve skutečnosti nebyla pravda.

Vězení je obehnáno hodně vysokou a dobře střeženou zdí, a tak máte chtě nechtě jistý pocit stísněnosti. Nicméně rozloha, sama o sobě, není zas až tak malá. Budete se totiž pohybovat v detailně propracovaném prostředí o velikosti zhruba jednoho ostrova z GTA IV, a to není zrovna málo. Tvůrci hry to totiž udělali velice chytře. Nenabídli nám celé Gotham City, což by bylo jistě nadmíru náročné, ale pouze jeho výše zmíněnou část, která je ale za to skutečně nabitá obsahem a zajímavými detaily. To se mi už po několika desítkách minut jevilo jako zcela zásadní. Prostředí je totiž zpracováno do těch nejmenších detailů. Působí velmi silnou atmosférou a hlavně je plné všemožných úkolů.

Jistě vás brzy přestane mrzet, že se nepohybujete v obrovském, ale za to prázdném světě. Stačí jen zapnout detektivní mód a o zábavu je hned postaráno.Ve městě totiž různé gangy bojují o území, přetlačují se, hlídkují a navzájem se provokují. Je přitom jen na vás, jestli kolem nich bez zájmu proletíte, a nebo se s nimi trochu pobavíte. Čeká vás nespočet vedlejších úkolů a je i docela pravděpodobné, že během prvního dohrání tento fond zábavy ani zdaleka nevyčerpáte. Sám hlavní příběh vás láká do velmi zajímavých míst, k pěkným budovám, památkám a hlavně k významným místům, co se celé komiksové série týče. Příběh je, jak jsme doufali, opravdu zajímavý.

Setkáme se se spoustou různých padouchů a budeme jen přemýšlet o tom, který je ten hlavní. Je to Hugo Strange, padouch, který jako jediný zná vaší pravou identitu, nebo Joker, Tučňák, nebo někdo úplně jiný? Co je to ten Protokol 10? Příběh vás opravdu vtáhne, je plný překvapení, zvratů, zábavy a vypjatých situací. Nudit se rozhodně nebudete. Ani po dohrání hlavního příběhu hra nekončí. Můžete se do města vrátit, abyste dohráli zbytek vedlejších úkolů, anebo můžete začít od samého začátku, v naprosto ultimátním módu, který sice bude o poznání těžší, ale pomohou vám za to veškerá vylepšení, která jste doteď nasbírali.

Prašť ho po tlamě

Bojový systém je kapitola sama pro sebe, ale už na začátku musím říct, že jen málo her ho má tak dobře propracovaný a hlavně funkční. Základem je levelování. Připomíná vám to kdejaké RPG? Ano, je zde použitý starý dobrý systém, kdy za každý vyhraný souboj dostáváte body a tím se vám zvyšuje i váš level. Body poté utrácíte za nové vybavení, nové vlastnosti, komba či údery, a to jak na Batmana, tak i na půvabnou Catwomen. A výběr vylepšení, nových komb a hračiček je opravdu široký. Hlavní náplní hry jsou ale samotné souboje. Čeká vás hned několik bossů a nepřeberné množství pěšáků. Souboje s bossy jsou spíše věcí trpělivosti.

Nejdříve odhalíte slabiny, což není zas tak těžké, a poté těchto slabin využíváte, dokud boss nepadne k zemi naposledy. Opět klasické řešení, které ale výborně funguje. Souboje s nimi vás budou bavit, protože budou vždy jistým vyvrcholením děje. Samozřejmostí je, že Batman své protivníky nikdy nezabíjí, což souboje ochuzuje o naprostou většinu palných zbraní. Batman disponuje velkým počtem různého vybavení a perfektně ovládá boj zblízka, čímž absenci zbraní a krvavé brutality naprosto vyvažuje. Existují samozřejmě dva různé způsoby hraní, které budete v průběhu hry využívat. Prvním je likvidace protivníků jednoho po druhém, potichu, nepozorován. To budete využívat většinou uvnitř budov, tam, kde budete moci útočit z výšky.

Dalším způsobem je přímý boj. Tyto dva hlavní způsoby budete kombinovat v závislosti na prostředí, počtu a typu nepřátel. Vždy ale půjde o dobré načasování. Pokud to zvládnete bezchybně, budete takřka nedotknutelní. Jako nejsložitější jsem shledal boj s více protivníky. I oni mají různé vlastnosti a zbroj, a proto je třeba použít trochu jinou taktiku boje. Zvlášť pokud se sejde skupinka vybavená střelnými zbraněmi, štíty a elektrickými obušky. Ale i tímto způsobem vás bude hra nenápadně nabádat k odemknutí nového komba nezbytného, k snadnějšímu zneškodnění nových nepřátel. Zcela odlišný způsob boje má Catwomen, za kterou si v některých pasážích hry také zahrajete. Je elegantní, mrštná, vskutku nebezpečná a mně osobně se za ní hrálo lépe, než za Batmana.

Nádherná atmosféra

Arkham City působí velmi silnou komiksovou atmosférou, nesnaží se o co nejrealističtější ztvárnění, spíše naopak. Drží si svůj komiksový styl. Hra běží na asi nejpoužívanějším herním enginu současnosti, a to na Unreal Enginu 3, stejně jako Bulletstorm, Army of Two, Gears of War, Mass Effect a pěkná řádka dalších her a sérií. Na vývoji hry se podílela i společnost nVidia, a proto se do PC verze podařilo vložit i několik zajímavých efektů. Dočkáme se například tesselace, Ambient Occlusion HBAO a nebo měkkých dynamických stínů MVSS, což na papíře zní velmi pěkně. A co výsledek? Ten už tak úžasný není, respektive rozdíl mezi DirectX 9 a DirectX 11 není moc velký.

Zato hardwarová náročnost se při zapnutí DirectX 11 neúměrně zvyšuje. Pokud máte hodně výkonnou grafickou kartu, není problém. Hra bude o kousek hezčí, ale doporučuji ji hrát v DirectX 9 a plynule. Hra je i tak opravdu pěkná. Něco jiného je ovšem fyzikální engine. Hra, stejně jako její předchůdce, využívá nVidia PhysX. Pokud tedy máte dostatečně výkonnou grafickou kartu od značky nVidia, užijete si celé řady dalších a velmi pěkných efektů. Bohužel na konkurenčních Radeonech máte smůlu. Jestliže si PhysX zapnete, budou se tyto efekty počítat přes procesor a vzhledem k tomu, že kód navrhuje výrobce grafických karet nVidia, není na procesory moc optimalizován. Jako celek působí grafické zpracování opravdu příjemně. Potěší moc pěkné světelné efekty, detaily budov, styl postav, především pak padouchů.

K tomu všemu velmi zajímavá příběhová videa dokreslující celkové filmové ztvárnění. Dovolím si tvrdit, že tak kvalitní a zábavná videa přeskakovat nebudete. Lahodit oku budou i drobné detaily, např. sněžení. K tomuto žánru her se Unreal Engine 3 vskutku hodí. I když existují i reálnější enginy, na komiksové akce je Unreal ideální. Grafická stránka hry spolu s optimalizací je tedy na špičkové úrovni. K tomu si ještě můžeme připočíst i stylový soundtrack, který jen podtrhne velmi silnou atmosféru vypjatých momentů.

Drobnosti, co potěší

Na této hře vás jistě potěší i různé drobnosti a detaily. Je zde vidět, že je dělaná nejen pro její hlavní fanoušky. Fanoušky filmů a komiksů jistě potěší velký počet různých padouchů, ale i Batmanových přátel, a proto se setkáme například s již zmíněnou Catwoman, Robinem, Jokerem, Mr Freezem, Two Facem, Tučnákem a dalšími. Pro ty, kteří znají slavné komiksové postavy méně, tu je připravená velmi příjemná encyklopedie, kde si všechny postavy můžete prohlédnout a něco málo o nich také přečíst.

Dalším potěšujícím detailem jsou krátké scénky, např. po tom, co zemřete, se vám příslušný padouch pěkně vysměje. Na konci příběhu se vám také odemknou alternativní obleky a vy si tak můžete proběhnout hru v tak trochu jiné roli. V závěru hry v žádném případě nevypínejte titulky, ani hru samotnou. Během titulků vás ještě čeká malé, za to příjemné překvapení. Je tu opravdu znát jiný přístup, než u her, které po osmi hodinách skončí a ... no a dál už nepokračují, přitom je cena těchto her stejná, mnohdy i vyšší.

Hra Batman Arkham City ve mně zanechala opravdu jen pozitivní dojmy a vzpomínky. Hru řadím mezi ty nejlepší z roku 2011. Ostatně nejsem sám, tato hra byla zvolena serverem gametrailers.com za nejlepší hru roku 2011 pro PC. To, co bylo v Arkham Asylum, je zde ještě lepší, jde o velmi zdařilé pokračování. Hlavní příběhová linie má něco přes dvanáct hodin, vedlejších úkolů je ale takové množství, že pokud vás bude hra bavit, a já jsem přesvědčený, že bude, zabaví vás na hodně, hodně dlouho. A pokud si náhodou myslíte, že je hra jenom pro příznivce Batmana, můžete být velmi daleko od pravdy. Hra je pro všechny milovníky akčních adventur a akcí z třetí osoby. Je to hra se skvělým zpracováním a příběhem. Vřele doporučuji všem fanouškům tohoto žánru.

Recenze Batman Arkham City

Úžasný příběh
Herní doba