Recenze Control: The Foundation DLC
Control Recenze Recenze Control: The Foundation DLC

Recenze Control: The Foundation DLC

Prostě další den v kanceláři.

Jeden z největších kladů loňského černého koně jménem Control je zároveň tak trochu jeho největším prokletím. Minimálně na PC se o hře mluví především jako o nejlepší dostupné ukázce pokročilých ray tracing technologií a hodně lidí tak ignoruje kvality hry jako takové. Přitom jde zcela určitě o jeden z nejlepších příběhů a nejzábavnějších hratelností, které nám uznávané studio Remedy kdy nadělilo. Byla tedy pro mne velká radost vrátit se do útrob Nejstaršího domu a odhalit další vrstvu jeho záhad.

Charismatická hrdinka Jesse se během hlavní hry stala nechtěnou ředitelkou Úřadu pro kontrolu (paranormálínch jevů) a to není pozice, ze které byste mohli dát výpověď. Kromě jiného vám to nedovolí (správní) Rada, kterou představuje tajemná entita z neznámé dimenze. Nemluvě o takových drobnostech, jako je záchrana světa před zkázou. Zatímco Jesse se zabydluje ve své nové funkci a hledá řešení pro jejího "nemocného" bratra, hluboko pod základy Nejstaršího domu se probudí nová hrozba.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, X1
  • Datum vydání: 26. 3. 2020 (25.6. pro X1)
  • Výrobce: Remedy (Finsko)
  • Žánr: Akční adventura
  • Dat ke stažení: 45 GB
  • Herní doba: 5 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 15 EUR (EGS)

Sestup do hlubin

Už během kampaně v hlavní hře jste mohli nahlédnout do éterického sklepení pod Nejstarším domem, s gigantickým lesem nekonečných betonových sloupů, utopených v šeru. Nyní se ale podíváte ještě hlouběji, pod základy budovy, do prastarých "přírodních" jeskyní, ve kterých se kromě jiného nachází prosakování Astrálního světa v jeho ryzí podobě. Samozřejmě zde probíhal náležitý výzkum, do kterého byl zapojen i jeden z nejslavnějších jeskyňářů na světě - tábory, vykopávky a zápisky těchto minulých expedicí budete za pochodu nacházet a odhalovat tak fascinující povahu tohoto místa, přezdívaného "The Foundation", tedy "Základy" Nejstaršího domu.

Nakonec objevíte střed toho všeho, který představuje tajemná superstruktura, přezdívaná "Nail" (lze přeložit jako "nehet" podle vzhledu oné věci, ale také jako "hřebík" podle její funkce, kterou je uchycení Astrálního světa ve světě našem. Nail je právě oním místem, kde došlo k propojení světů poprvé a právě odsud pochází kromě jiného třeba vaše "služební zbraň". Jenže se něco stalo a Nail byl těžce poškozen, díky čemuž kolem něj začala prosakovat nákaza "Hiss" a hrozí, že se Nailu postupně zmocní. Rada vás tedy pošle na výpravu odhalit příčinu poškození Nailu a opravit jej, což je potřeba provést částečně v našem světě a částečně v tom Astrálním.

"Nail" je místem, kde došlo k propojení světů poprvé.

V praxi se tak vydáte do čtyř částí jeskynního komplexu (můžete mezi nimi volit nelineárně v duchu metroidvania her) vyřešit čtyři hádanky, které jsou zčásti logické a zčásti bojové povahy. Odhalíte tak nové fascinující lokace, nové druhy nepřátel ale hlavně: novou astrální entitu, která si říká "Former" (Bývalý) a údajně jde o odpadlíka z původní Rady. Vztah mezi těmito dvěma astrálními entitami pak sehraje zajímavé divadlo v průběhu vaší cesty a přiměje vás pořádně se zamyslet nad tím, kdo komu vlastně slouží a za jakým účelem. Samozřejmě je to Control, takže vše si udržuje náležitou dávku neurčitosti a dvojznačnosti.

Nové schopnosti

Jak se na nové DLC sluší, najdete zde řadu novinek - kromě pokračování příběhu a nového prostředí jsou to také nové mody pro vaše zbraně a schopnosti, noví nepřátelé a dokonce i dvojici zcela nových "kouzel". Když se s nimi setkáte poprvé, budete mít volbu, které z nich se chcete naučit. Obě souvisí s podivnými minerály v jeskyních, které se chovají jako živé. Díky novým schopnostem je pak budete schopní bořit svými střelami nebo je naopak tvarovat a nechat růst, abyste je například mohli využit pro extra plošinku ke skákání nebo jako past na procházejícího nepřítele.

S ohledem na to, kolik schopností už máte z hlavní hry a že kromě jiného můžete třeba i létat je trošku výzva vůbec si osvěžit všechny tyhle základy - a stejně tak je výzva naučení se nových schopností. Nejde přitom ani tak o tlačítka (boření způsobujete prostě střelbou), jako spíš o časování, protože rozbité minerály po chvíli dorůstají zpátky a je to celkem brutální proces, schopný zabít vaše nepřátele - i vás. Rozhodně ale žádná ze skákacích pasáži nebo logických hádanek (opravování rozbitého "zámku" ve správném pořadí a rytmu) nejsou extra náročné výzvy.

Obě souvisí s podivnými minerály v jeskyních, které se chovají jako živé.

To samé ale nelze prohlásit o obtížnosti jednotlivých soubojů s nepřáteli. Po dohrání hlavní hry a mnoha vedlejších misí jsem měl postavu na páté úrovni a jeskyně v DLC na mne rovnou začaly vrhat nepřátele na úrovni sedmé, což postupně eskalovalo až na desátou, zatímco já jsem byl jen šestka. Může to znít jako prkotina, ale pokud máte zkušenosti s touto funkcionalitou ze základní hry, pak víte, že protivníci na výrazně vyšší úrovni o hodně víc vydrží a také jsou schopni vás mnohem rychleji zabít - v mém případě klidně dvěma ranami, i když jsem měl všechny mody na vyšší zdraví. Tohle pro mne byla obrovská frustrace, která mi hodně kazila zážitek z příběhu a hraní.

Pořád parádní

Nicméně kromě tohoto jednoho problému vše v DLC šlapalo stejně skvěle, jako v původní hře. Někdo by si možná mohl stěžovat na relativní krátkost, ale ani původní hra nebyla nijak extra dlouhá. Osobně si raději dám líbit naprosto parádní vypiplanou zábavu na pár hodin než natahovanou kaši na desítky hodin. Po mírně rozpačité první hodině jsem dostal znovu do ruky nezvyklý pohyb a ovládání mé hrdinky. Od té chvíle už jsem se cítil jako doma.

Za vypíchnutí samozřejmě pořád stojí i vizuální stránka věci. Control velmi důmyslně a cíleně pracuje se strohým, minimalistickým designem prostředí, aby jej mohla udělat obrovské a zároveň do něj nacpat nevídané detaily, související s odrazy, průhledností a fragmentováním, na kterých demonstruje snad všechny nejpokročilejší ray tracing technologie. Bez legrace zde uvidíte věci, které zatím nemáte možnost vidět v žádné jiné komerční hře. Osobně se už teď nemohu dočkat, až se do útrob Nejstaršího domu podívám v příštím DLC.

Control

Pokud se vám líbila původní hra, dostanete po všech stránkách stejně kvalitní přídavek několika nových hodin, přinášejících nové prostředí, nové nepřátele i nové zbraně. Bohužel mají poněkud nevyrovnaně nastavenou obtížnost, ale pořád je to skvělá zábava a ohromující vizuální zážitek.

Zajímavá zápletka
Nové schopnosti
Nápadité vedlejší mise