Recenze Dead or School
Recenze Recenze Dead or School

Recenze Dead or School

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy Nintendo Switch Switch

2.5D hack’n’slash survival průvodce zombie apokalypsou po zákoutích tokijského metra, orodující za znovuotevření středních škol.

Reklama

Když jsem dostal do ruky akční RPG Dead or School, hned mne napadl ideální úvod recenze, který by rozpitval úvodní zápletku ad absurdum. Bohužel se od té doby situace v Evropě vyvinula trochu nečekaným směrem a tak jsem na původní nápad mohl zapomenout a upravit ji na nastálou situaci. Vůči hlavní hrdince mají ale dnešní teenageři školou povinní dvě obrovské výhody. Nemusí bydlet v X-tém podzemním patře tokijského metra a venku se nepohybují stovky až tisíce zombií, ale pouze jednotky (od slova “jeden”) Stalkerů, které se vám spíš vyhýbají, než aby se na vás vrhali v touze po vašem masíčku.

Dead or School od nezávislého vývojářského studia Nanafushi se se hrou snažilo nejdřív dostat na PC, což se nakonec také povedlo. Nicméně od začátku tady byl problém spíš s financemi, které chtěli sehnat zafinancováním vývoje přes kampaň na Indiegogo, ale to se nepovedlo a peníze takto studio nesehnalo. Ale vývojáři si pomohli sami a nakonec se podařilo vytvořit a vydat PC verzi. Tu měly později následovat i verze pro Switch a PlayStation 4.

  • Vychází na: Switch (recenzovaná verze), PS4, PC
  • Datum vydání: 13. března 2020
  • Autoři: Studio Nanafushi
  • Vydavatel: Marvelous Inc.
  • Žánr: akční 2,5D RPG
  • Rating: 16+
  • Česká lokalizace: Ne
  • Cena: 799Kč pro Switch, 20,99€ pro PC

Hurá do školy!

Takže o co jde? Ve své podstatě jen o to, mít možnost zase chodit na střední školu a učit se. Ne, vlastně ne, o učení vůbec nejde. Babička hlavní hrdinky totiž své vnučce Hisako vypráví o tom, jak ideální byl život na střední škole, kdy se jen randilo, chodilo do kaváren na zmrzlinové poháry a jezdilo na výlety. Takto zromatizovaným pohledem na vzdělávací systém babča Hisako úplně zblbne a okolo není nikdo, kdo by ji byl schopný objektivně vysvětlit, co je vlastně škola zač.

Naštěstí na příběhu Dead or School nestojí.

Hrdinka si na sebe nahodí školní uniformu, vezme do ruky ocelovou tyč, přehodí si přes rameno lehký kulomet, na záda místo batohu panzefaust s pěti raketami a jde vykydlit několik pater zombiemi zamořeného metra. Absolutně nehledí na to, že již třetí generace žije v podzemím a nedokáže si vybojovat místo na slunci. Holt jim asi chyběl ten správný motiv. Škola je prostě to největší lákadlo! Tato “zápletka” je tak šílená, že vám dovolí v klidu přeskakovat cutscény a je taky tak trochu špatná, že se vám z ní může udělat i špatně. Naštěstí na příběhu Dead or School nestojí.

Do boje, do bitvy, do háje!

Vrcholem hry je rozhodně její náplň. Mix krvežíznivého Trine, toužícího po vzdělání, v kombinaci se spoustou průzkumu v krásně zpracovanými úrovněmi, jednoduše funguje. Dokonce i boj je hned od začátku příjemný a účelný jak se zbraněmi na blízko, tak na dálku. Musíte dávat bacha jen na omezené množství nábojů, ale zbraně na blízko dokážou vyřešit prakticky každý problém. Osobně jsem se u řadových nepřátel spoléhal spíše na ně.

Naštěstí má Dead or School velmi pěkně zpracované možnosti upgradu a systém lootu, doplněný ještě o strom dovedností pro každý typ zbraně. Ty jsou ještě k tomu stylově znázorněné na školní tabuli. Zároveň musím ocenit krátký tutoriál v podobě krátkých videí, který doplňuje prakticky úplně všechny nové věci, na které narazíte. Je to mnohem lepší, než klasické tuny neosobního textu.

Zprava doleva, zleva doprava a občas nahoru a dolů

Jedná se o klasickou 2.5D hru se zřídkavými změnami v perspektivě. Prostě chvíli bojujete s nepřáteli na pravé straně obrazovky a jindy po levé. Občas jdou z obou stran a sem tam se musíte vypořádat s bossy, kteří nabízí trochu jiný způsob boje, ale taky pokaždé jedinečný. Z mrtvol nám pak padají kupy… no prostě všeho. Materiál, peníze, zbraně a nebo upgrady. A tady se musím trochu ohradit, protože právě zbraně a upgrady ke zbraním musíte sebrat ručně, což je někdy v zápalu boje problém, ale ostatní drobnosti se vám do inventáře hodí automaticky. Jako proč?

Fanoušci Japonska určitě ocení zasazení příběhu do tokijského metra.

Fanoušci Japonska určitě ocení zasazení příběhu do tokijského metra, kdy postupně navštívíte nejen nudné tunely, ale i ikonické stanice a místa jako Shinjuku, Shibuya, Roppongi, Ikebukuro nebo Asakusa se svými obchody (teď již prázdnými) a stánky, kde se místo pasažérů pohybují ve stínech nechutné mrtvoly, které vám navíc jdou nejen po krku, ale i po školní uniformě. To je další příjemný herní mechanismus, ne úplně originální, kdy se vám po klesnutí zdraví na kritickou mez roztrhá uniforma, což vám zvedne útok a obranu.

Placka malá nebo velká?

Většinu her na Switchi procházím v handheld režimu. Je to pro mne prostě pohodlnější, i když jsou tituly, které si to vysloveně nezaslouží. U Dead or School tomu nebylo jinak. Začal jsem ji hrát v “malém” režimu a až po čase jsem se rozhodl vyzkoušet ji na televizi. V určitých fázích totiž máte pocit, že je malý displej naprosto nepřehledný.

Takže šoupnete Switch do doku a obraz rozpláznete na 55 palců a... A stojí to víceméně za nic. Hře to prostě nesluší, protože vynikne většina nedostatků, jako je pozadí v nízkém rozlišení. Postavy jsou zpracované velmi dobře a animace Hisaky jsou adekvátní hernímu žánru, ale s okolním prostředím to úplně nekoresponduje. Navíc velká obrazovka neslibuje větší přehlednost, ale spíše naopak. Škoda.

Navíc velká obrazovka neslibuje větší přehlednost, ale spíše naopak.

Podobně na tom je i samotné ovládání. Defaultní mi nesedělo a dlouho jsem hledal ideální kombinaci funkčnosti kláves, kdy něco funguje proti malému množství nepřátel, ale to není ideální pro větší chumel nebo proti bossům. Nebo je problém u mne, ale s tím rozhodně nesouhlasím.

Výkon na Switchi taky občas hapruje. Někdy je všechno pěkně svižné, procházení menu, upgrady zbraní, dialogy, ale pak se vyrojí kupa nepřátel a máte tady krátkodobé slide-show. Tak nějak mám neodbytný pocit, že na PC nebo PS4 bude všechno plynulejší.

Konichiwa nebo Hello?

Dead or School na vás mluví pouze japonsky, což mi osobně vůbec nevadilo a hudba je ideálně optimální. Z celkového hlediska je lokalizace pro západ taková podivná, protože některé věci prostě zůstaly v japonštině. Hlavní nabídka obsahuje takový malý náhled toho co umí, například nastavení nebo status, ale právě tyto náhledy z nějakého divného důvodu používají původní japonskou verzi.

Vzhledem k mezinárodnímu úspěchu Switche se k nám po letech dostávají tituly z herní oblasti, která nám byla dlouho zapovězena a hodně fanoušků japonských, a všeobecně asijských, her se uchylovalo k nákupu v jiných zemích. Bohužel to podle reakcí hráčů vypadá, že s verzí hry Dead or School na PC to dopadlo daleko lépe.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme společnosti Decibel-PR.

Recenze Dead or School
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Dead or School má opravdu velký potenciál, ale ak nějak se nedokážu sžít s cenou Switch verze a jejími drobnými nedostatky. Jednotlivé úrovně jsou podle mne velmi dobře navrženy, mají logiku a skvěle vypadající. Souboje, zbraňový arzenál, upgrady a samotné postavy jsou na jedničku a zachraňují titul od sklouznutí do totálního průměru. Chtělo by to u Switch verze poladit výkon, ale všeobecně jde o ideálního nástupce her jako bylo Guacamelee!, ale asi bych počkal až trochu spadne cena.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

bojový systém
použití několika různých zbraní
handheld režim
upgrady a skilly
ideální množství lechtivých narážek
nevyvážené souboje
TV režim
cena
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama