Recenze deskové hry Pán prstenů: Duel o Středozem
Speciály Článek Recenze deskové hry Pán prstenů: Duel o Středozem

6

Bitvy o Středozem stojí za dobře známých základech.

Po Duně, kterou jsem vám představil minulý týden, tu pro vás dnes mám další hru spojenou se známou značkou. Tentokrát se jedná o kousek spojený s univerzem Pána prstenů, který však není až tak impozantní jako Válka o Arrakis. Pán prstenů: Duel o Středozem je střetem dvou stran, v němž se svými zástupy bojujete o osud Středozemě. Zda je hra dostatečně zajímavá na to, aby vás zaujala, vám poví následující řádky.

Počet hráčů: 2

Herní doba: 30 minut

Cena: 799 Kč (Alza)

Věk: 10+

Pán prstenů: Duel o Středozem prezentuje slavný souboj v novém formátu

Legendární fantasy kniha Pán prstenů má řadu adaptací. Jednou z těch nejnovějších není nic jiného než Pán prstenů: Duel o Středozem, v jehož rámci se každý z hráčů postaví na jednu stranu konfliktu, který formoval dějiny Středozemě. Je vlastně jedno, za kterou frakci se postaví, protože obě jsou víceméně totožné. Ano, Sauron sice startuje s pár penízky méně a svým honícím psem ženoucím se za Frodem, avšak to je tak vše. Tedy to a také specificky vypadající figurky, jenže tím bohužel veškerá odlišnost končí. Oba hráči mají po ruce totožné skupiny, na něž čeká veskrze totožná trojice cest k vítězství.

Základním kamenem hratelnosti jsou karty, které jsou rozděleny v rámci kapitol. Celkem je partie rozdělena na tři části, v nichž pracujete nejen s jinými kartami, ale jsou též odlišně poskládány, takže v každé etapě budete pokořovat trošku jinou pyramidu než v té předchozí. Za všech okolností však v hromádce najdete kousky různých barev spojené s odlišnými efekty. Některé z karet vám nabídnou specifické dovednosti, jiné vás za pořízení odmění zlatem či láskou, která je spojena s budováním vztahů s místními národy.

Kdo by čekal, že Sauron se bude kamarádit pouze s padouchy, zatímco Svobodné národy vsadí na dobráky, bude zklamán. Se škálou národů se tu bohužel nic nedělalo, takže není problém vytvořit si za Mordor velmi intenzivní vztah s elfy nebo enty. Formování vztahů vám otvírá různé bonusy, které vám následně pomáhají během partie. Co vám v jejím průběhu též pomůže, jsou karty modré, které slouží k posouvání Froda se Samem po mapě k Hoře osudu. Tedy jich a také prstenového přízraku, jenž jim jde tvrdě po krku. Když je dožene dříve, než hoši dorazí do svého cíle, je fakticky konec.

Aby byla nabídka karet dostatečně pestrá, neschází tu ani kousky orientované na vytváření armád. Díky nim umisťujete do specifických regionů své síly, které následně vrháte proti prostoru okupovanému nepřáteli. I obsazení herního světa totiž patří do kategorie dostupných vítězných podmínek. Karty zde nakupujete primárně za peníze nebo s pomocí dovedností. I ty totiž slouží k pořízení vybraných kousků. Když náhodou nejste dostatečně silní, odvážní, chytří nebo nemáte dost charisma, vždy je možnost vytáhnout z kapsy peníz a chybějící statistiku doplnit za pomoci zlata, které dokáže vyřešit jakýkoli problém.

Mince získáváte skrze karty a také tím, že kus vzatý v rámci vašeho tahu z hromádky odhodíte, načež inkasujete určitý objem peněz. Finance potřebujete k nákupu karet a také k pořízení pevností, které zastupují různá místa Středozemě. Jak karty, tak opevnění pořizujete pouze tehdy, pokud na ně máte. Nákup opevněných bodů vám pak znesnadňuje jejich pomalu se navyšující cena, s níž se musíte smířit, pokud je to cesta, po které chcete kráčet. Celá partie pak končí za některé ze tří podmínek. Jedna je samozřejmě spojená s prstenem. Druhá stojí na spojení národů, zatímco třetí pracuje s ovládnutím Středozemě. Neutrální možností je dokončení třetí kapitoly bez jasného vítěze, přičemž rozhoduje to, kdo má nejvíce území.

K dokonalosti schází Pán prstenů: Duel o Středozem pouze krůček

Po několika partiích musím konstatovat, že Pán prstenů: Duel o Středozem představuje výborný duel, v němž bojujete ve známém světě v bitvách, které vám též nebudou neznámé. Hratelnost je velmi vydařená, stejně tak se mi líbí zpracování karet. S čím ovšem mám jistý problém, je absence odlišení frakcí, které tu zkrátka v minimální míře přeci jen být mohlo. Vlastně je to krůček, který této vydařené záležitosti schází k jisté míře dokonalosti. Pokud máte rádi rychlé strategie, které stojí na kartách a stálém přísunu rozhodnutí, je Pán prstenů: Duel o Středozem správnou volbou.

Za poskytnutí kopie hry Pán prstenů: Duel o Středozem děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire. Hra bude dostupná v průběhu října 2024.