Recenze deskové hry Duna: Válka o Arrakis
i Zdroj: Vlastní
Speciály Článek Recenze deskové hry Duna: Válka o Arrakis

Zažijte kultovní sci-fi střet na vlastní kůži.

Opět po týdnu tu pro vás mám další recenzi na titul, který si získal mou pozornost. Zatímco před sedmi dny došlo k představení deskové adaptace Heroes of Might and Magic 3, tentokrát dostane prostor titul prezentující jinou slavnou sérii. Duna: Válka o Arrakis je velkolepou strategií, stavící proti sobě dvojici rodů. Zda stojí za pozornost, vám poví následující odstavce této recenze.

Počet hráčů: 1 – 4

Herní doba: 90 - 120 minut

Cena: 3899 Kč (Alza)

Věk: 14+

Příběh hry Duna: Válka o Arrakis se odehrává po pádu rodu Atreidů

Hry orientované na příběh legendární knihy Duna hráče berou do různých etap, které slavný výtvor prezentuje. Duna: Válka o Arrakis patří do kategorie těch, které pracují s myšlenkou, že dům Atreidů stojí na okraji společnosti, zatímco jejich konkurenti se snaží těžit vzácné koření, v čemž jim vyvrženci chtějí zabránit a ve jménu Paula Atreida dosáhnout specifických cílů. Obě frakce míří do bitvy o pouštní svět s armádami, do jejichž čela se staví kultovní hrdinové. Komplet mi v tomto ohledu hodně připomíná Válku o prsten, kde bylo možné vedle obyčejných mužů nalézt také legendami opředené specialisty.

i Zdroj: Vlastní

Zde je to za Harkonneny Bestie Rabban, kapitán Aramšám nebo Tuffir Hawat. Atreidi pak mají dvě verze Paula, Aliu, Chani nebo Stilgara. Některé hrdiny máte po ruce prakticky od samého začátku. Určité postavy jsou však stejně jako ve Válce o prsten dostupné až po splnění určitých podmínek. Když je kupříkladu ve hře dostupný Feyd-Rautha, víceméně to automaticky znamená, že pro Rabbana už tu není místo. Tvůrci se v řadě ohledů snaží kráčet maximálně ve šlépějích knih, což je dobře. Nikdo vám však nebrání udělat leccos podle svého, bez ohledu na to, co bylo psáno.

Jelikož se příběh této hry odehrává po pádu rodu Atreidů, jsou jejich jednotky veskrze skryté v síčích, kde čekají na svou příležitost, zatímco Harkonnenové mají, pokud jde o živou sílu, všechny „karty“ od počátku odkryty. To v praxi znamená, že jejich muže vidí soupeř rozmístěné po mapě. Atreidi namísto toho prezentují pouze hrstku pěšáků, u nichž jsou výsadkové žetony, které skrývají před nepřáteli reálnou hodnotu, takže nikdo nikdy neví, jak velká síla na ně v poušti čeká. Stejně jako ve hře Válka o prsten je velká část vašich akcí spojená s kostkami, jimiž během akční fáze házíte. Načež postupně každá strana vyhodnocuje hozené výsledky ve snaze z nabízených symbolů vytěžit co nejvíce.

i Zdroj: Vlastní

Některé akce mají frakce dosti podobné, k dispozici mají však také akce rodové. Ty nechají Atreidy hrát kostku s daným symbolem jako jakoukoliv alternativu, zatímco Harkonnenové mohou posílit své armády či umístit na mapu dvojici transportérů. U Atreidů pak vedle možnosti verbovat, pohybovat armádami a získávat karty s různým efektem najdete také prvek “bezplatného” nasazování jednotek a práce s pouští, do níž mohou umístit žetony červí hrozby, přesunout dva z nich po mapě nebo s jedním vyloženě zaútočit, což nepřátele zabolí. Při jeho výpadu totiž házíte čtyřmi kostkami v případě obyčejných červů a šesti, když se jedná o útok divokého tvůrce. Celkově jsou boje dosti divoké, využít v nich však můžete i hrdiny a jejich schopnosti.

Kostičky navíc se dají získat odhozením plánovacích karet, které, jak už bylo řečeno dříve, mají dle typu zásadní vliv na to, jak probíhá partie mimo bitvy, kdy přesouváte po mapě jednotky, těžební vozidla a celkově se snažíte za každou stranu realizovat své vlastní plány. Dost se mi pak u Atreidů líbí prvek Jasnozřivosti a karty s ním spojené. Když se vám totiž daří plnit jejich podmínky, může to vést k různým okamžikům, zatímco bez nich jsou šance na realizaci některých kroků nulové. Některé postavy bez dostatečné úrovně netransformujete v jejich lepší verze. Hra končí v momentu, kdy Atreidi získají dostatečný objem jasnozřivosti požadovaný na úvodní kartě, zatímco Harkonnenové musí získat 10 bodů nadvlády. Partii si můžete dát sólo, ve dvou, třech nebo čtyřech hráčích.

i Zdroj: Vlastní

Expanze Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda vás nechá do boje zapojit posily z jiných světů

Přijde vám obsah základní verze hry Duna: Válka o Arrakis nedostatečný, nebo zkrátka chcete více mechanik? Pak je pro vás expanze Kosmická gilda zajímavou volbou, protože do hry přináší tuto organizaci mající kontrolu nad maxitrajlery, které převážejí pěchotu, a také vesmírné fregaty, jež nejsou o nic méně nebezpečné než řádně vyzbrojená skupina vojáků. Obě frakce mohou komunikovat s gildou jinými způsoby. Maxitrajlery se pomalu pohybují k Arrakisu.

i Zdroj: Vlastní

Jakmile dorazí k jeho povrchu, můžete umístit všechny vámi převážené vojáky na povrch světa na místa, kde není příliš dusno. Vesmírné fregaty pak zamíří do vzdušných prostorů, v nichž můžete provádět kobercové bombardování nebo vylepšený převoz vojáků. Harkonnenové mají přístup k Navigátorovi gildy, který je speciálním velitelem této frakce. Do boje ho však nezapojíte, protože ho vždy dáváte pouze do vzdušných zón.

Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda představuje relativně zásadní rozšíření, které vám dává dlouhodobý přístup k novému přísunu jednotek z hvězd. Počítat můžete také s dalšími plánovacími kartami, které vám mohou taktéž pomoci. Vlastně se mi tahle expanze dost líbí a rozhodně dokáže bitvu o Arrakis významně ovlivnit.

i Zdroj: Vlastní

Strategie Duna: Válka o Arrakis patří mezi kandidáty na hru roku

Letos není o strategie nouze. Většinou však vycházejí primárně variace již zavedených značek s nějakou tou obměnou. V případě hry Duna: Válka o Arrakis vám je nabídnut známý koncept v dobře zvolených kulisách, obohacený o řadu inovací. Na celku se mi dost líbí jeho zpracování. Karty, figurky i celková hratelnost zkrátka stojí za to. Důvodů ke kritice není mnoho, a pokud by tu náhodou nějaký byl, případné menší obtíže řeší expanze Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda, která se též povedla.

i Zdroj: Vlastní

Takže si to shrňme. Duna: Válka o Arrakis je spolu s aktuálně dostupnou expanzí jednou z nejvýraznějších strategií tohoto roku. Pokud máte rádi tento žánr a baví vás třeba Válka o prsten, přičemž toužíte po něčem podobném z univerza Duny, tohle je prakticky jasná volba.

Za poskytnutí kopie hry Duna: Válka o Arrakis a rozšíření Vesmírná gilda děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.