Recenze Exoprimal – příběhový multiplayer
Exoprimal Recenze Recenze Exoprimal – příběhový multiplayer

1

Dinosauří akce od Capcomu je lepší, než se zdá.

Japonská společnost Capcom zažívá posledních několik let novou zlatou éru. Ostatně jenom za letošek už nám nadělila dvě velmi povedené hry v podobě remaku Resident Evilu 4 a bojovky Street Fighter 6. Tím to ale nekončí, protože před pár dny dorazila dinosauří akce Exoprimal, na kterou si Capcom vyhradil poměrně velkou marketingovou kampaň. A bylo to asi potřeba, protože nikdo moc nechápal, proč se do takové hry pustili. A proč místo toho nevytvořili další Dino Crisis, protože s touto sérií bohužel novinka nemá vůbec nic společného, tedy až na ty dinosaury. Už na začátek každopádně musím říct, že vás Exoprimal v lecčem překvapí a není takový, jaký se na první pohled může zdát.

• Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 14. 7. 2023
  • Vývojář: Capcom
  • Vydavatel: Capcom
  • Žánr: Multiplayer 3rd person akce
  • Crross-play: Ano
  • Cross-progression: Ne
  • Dat ke stažení: 47 GB
  • Herní doba: ~15 hodin (příběh)
  • Cena: 59,99 € (Steam)

Plnohodnotný příběh

Exoprimal se může tvářit jako další klasická multiplayerovka, ale není tomu tak. Jeho skutečným jádrem je totiž příběh, který vás do hry uvede a po jeho dokončení se dokonce spustí závěrečné titulky. Přijde mi, že vývojáři dostali nápad na zajímavou příběhovou 3rd person akci, kterou pak záměrně napojili na multiplayer model, protože to byla oblast, kde se Capcomu doposud moc nedařilo. Je to rozhodně originální pojetí, a i přes některé velké nedostatky musím říct, že to nefunguje vůbec špatně.

Ve hře se podíváte do poměrně blízké budoucnosti, konkrétně roku 2043, kdy svět zachvátila invaze dinosaurů. Proti nim stojí tzv. Exofighteři, vycvičení vojáci ve speciálních zbrojích, které jsou přizpůsobené efektivnímu boji proti pravěkým plazům. My, jakožto voják s přezdívkou Ace, se staneme členem mise, jež po nehodě letadla ztroskotá na ostrově Bikitoa, kde působí umělá inteligence Leviathan, která se tak trochu zbláznila. Posílá totiž Exofightery zpátky časem do roku 2040, kdy propukla první invaze dinosaurů, a pořádá zde tzv. Wargames, v nichž musí bojovníci otestovat své dovednosti proti hordám dinosaurů.

Asi si říkáte, že námět zní velice béčkově, a asi není třeba to zapírat. Ostatně je to pro Capcom poněkud typické, když se podíváme i na jiné jeho hry. Nicméně příběh je až překvapivě propracovaný, a hlavně opravdu zajímavý. Je vidět, že si vývojáři dali práci s tvorbou celého světa a loru. Postupně odhalujete záhady zdejšího ostrova pomocí nových audio záznamů, textových dokumentů či cutscén, kterých není ve hře vůbec málo. Dočkáte se hned několika zvratů, ale také silných i vtipných momentů. Na příběhu zkrátka stojí celá hra, což ovšem může být tak trochu dvojsečná zbraň, k tomu se ještě dostanu.

Po technické stránce odvedli tvůrci velmi dobrou práci. Hra běží, stejně jako většina projektů od Capcomu, na RE Enginu. Až na menší nedostatky jako občasné low-res textury a shimmering vypadá hra moc pěkně, zvlášť když uvážíme, že jde o multiplayer, kde většinou grafická stránka není úplně prioritou. O to víc vynikne, když vezmeme v potaz, že můžete na obrazovce vidět až stovky dinosaurů, což ve spojitosti se skvělým sound designem vypadá opravdu působivě. Hra navíc na PS5 cílí na 4K 60 FPS, což většinou i drží, nutno ale dodat, že v náročnějších momentech může frame rate spadnout až někde k 50, což může být docela znatelné, zvlášť pokud nemáte obrazovku s podporou VRR. Takovéto propady se však neději příliš často.

Dinosauři útočí

Teď už bych se rád konečně přesunul k hratelnosti. V době psaní recenze je k dispozici jen jediný režim, a to 5v5 PvEvP. Vyberete si jednoho z 10 Exofighterů, každý z nich má unikátní zbraň a schopnosti, a pustíte se do boje. Bojovníci jsou mimochodem poměrně tradičně rozděleni do tří tříd: Assault, Tank a Support.

Co mě velmi potěšilo, je fakt, že hra skutečně klade důraz na spolupráci v týmu a minimálně jednoho Exofightera z každé třídy budete potřebovat. Tanka na bránění a schytávání největších ran od nepřátel, podporu na léčení či stunování dinosaurů a útočníka samozřejmě na udělování největšího poškození. Každý si zde najde roli, která mu sedí nejvíc.

Zápas se vždy skládá z několika misí, nejčastěji jde o zabití nějakého počtu určitých dinosaurů či třeba bránění oblasti. Poté následuje finále, kde se nad rámec misí může objevit třeba klasické převážení nákladu. Úkol je každopádně vždy stejný – dokončit mise rychleji než nepřátelský tým. Ten navíc můžete v poslední části také přímo napadnout a snížit jeho šance na výhru. Případně můžete použít tzv. Dominatora – ovládnout dinosaura a v ideálním případě pomocí něj nepřátelský tým pozabíjet.

Narazil jsem na spoustu názorů, že hra postrádá čistě PvE režim, a já s tím souhlasím. On ho tedy Capcom teoreticky nabízí, ale zbavíte se tím pouze přímé konfrontace, Dominator je možností i v něm. I přes PvP podstatu, která není úplně můj šálek kávy, jsem si však gameplay až překvapivě užíval, boj proti dinosaurům je totiž skutečně zábavný. Ovšem musíte vydržet úvodní zápasy, protože většina obsahu je schovaná za pokročením v příběhu. Zpočátku se může zdát, že hra obsahuje jen nižší jednotky dinosauřích druhů, ale opak je pravdou. Dalším hraním zjistíte, že se jich postupně odemkne poměrně hodně a variabilita je vysoká. Od malých a rychlých raptorů, přes létající pterodaktyly až po ty největší dinosaury v podobě T-Rexe a dalších. Naopak map zatím moc není a velmi často se opakují, takže doufám, že do budoucna přibudou nějaké nové.

Zdaleka nejzábavnější částí gameplaye jsou každopádně příběhové mise, v nichž se občas dokonce spojíte s protějším týmem a v 10 lidech bojujete proti větší hrozbě. Tyto zápasy dokážou být skutečně intenzivní a poměrně náročné, některé jsem musel i opakovat. Většinou jsou totiž omezeny nejenom časovým limitem, ale také maximálním počtem respawnů pro celý tým.

Jakkoli jsou ale příběhové mise skvělé, mají jeden zásadní problém. Tím, že jsou dostupné skrz klasický matchmaking a ne zvlášť, může být docela problém najít hráče. Zatím to ještě jde, ale i tak jsem musel čekat třeba i nižší jednotky minut a do budoucna to bude nejspíš ještě horší. Hra se to snaží řešit tak, že příběhové mise dává i hráčům, kteří je už dohráli. To může být docela frustrující, jednu z nich jsem hrál snad pětkrát, takže jsem všechny segmenty znal prakticky nazpaměť. Je to holt cena za tento netradiční model hratelnosti, který vývojáři zvolili.

Nad rámec zápasů samozřejmě najdete v menu spoustu možností úpravy vzhledu i různých upgradů. Postupně levelujete nejenom účet jako takový, ale zároveň jednotlivé postavy, jež si tím odemykají nové modifikace, kterých není vůbec málo. Pozitivní je, že všechny gameplayové upgrady si odemykáte čistě hraním, nachází se zde však také placený Survival Pass s různými skiny. Kosmetické přídavky jsou čistě dobrovolné, přesto je však placení navíc poněkud zarážející, protože hra se sama o sobě prodává za plnou cenu v podobě 60 eur, což je vzhledem k aktuální porci obsahu možná až příliš.

Má hra budoucnost?

Věc se má totiž tak, že jakmile dohrajete příběh, v podstatě nemáte co dál dělat, žádný end-game obsah zde není. Jistě, můžete pokračovat v hraní klasických zápasů a vylevelovat Survival Pass na maximum, ale osobně jsem k tomu žádnou motivaci neměl. Obsažené skiny nejsou zase tak pěkné, abych je skutečně potřeboval. A otázka navíc zní, jestli se k téhle hře ještě někdy vrátím, protože zatím k tomu důvod nemám. Capcom na to nicméně myslel, ještě v červenci by měl vyjít nový, čistě PvE režim Savage Gauntlet. Ten má obsahovat náročné mise, které se budou měnit každý týden.

V přípravě už jsou i další sezóny s novými mapami, misemi, Exosuity či dokonce crossovery s jinými značkami od Capcomu, ale bude to stačit? Obávám se, že pokud se nedočkáme nějakého příběhového přídavku, tak už se spousta hráčů vrátit nemusí. Tohle není klasický online multiplayer, který by měl roky života před sebou, a vývojáři to budou mít opravdu těžké, aby si nějakou solidní hráčskou základnu udrželi.

Koncept Exoprimalu je velmi zvláštní, multiplayer výrazně závislý na příběhu je docela riskantní kombinace, která však dokáže fungovat velmi dobře. Zápasy, byť nevyhnutelně repetitivní, umí být dostatečně zábavné a příběh je až překvapivě propracovaný. V zásadě jde o povedenou hru, kterou je těžké doporučit za plnou cenu, ale vzhledem k tomu, že je dostupná v Game Passu, není vůbec problém si ji vyzkoušet. A za to vyzkoušení rozhodně stojí. Její budoucnost je každopádně značně nejistá.

Exoprimal

Multiplayer akce s dinosaury možná nezní z popisu úplně zajímavě, ale ve skutečnosti jde o velmi solidní zábavu s parádním příběhem, na němž je však hra natolik závislá, že ji to může do budoucna pohřbít. Zatím bohužel trpí na nedostatek end-game obsahu a ukáže jen čas, jestli si Exoprimal dokáže hráče udržet.

Zajímavý a propracovaný příběh
Povedený audiovizuál
Variabilita dinosaurů a postav