Recenze F1 22 – krok vedle
F1 22 Recenze Recenze F1 22 – krok vedle

Recenze F1 22 – krok vedle

44

Skvělá hratelnost, nepochopitelné novinky.

Rok se s rokem sešel, a je tak čas na další ročník ze série F1, kterou má už dlouhou dobu na starosti britské studio Codemasters. Už od začátku bylo jasné, že půjde o první titul, do něhož se bude opravdu propisovat rukopis společnosti Electronic Arts, jež loni studio koupila. A bohužel musím říct, že ne úplně v tom pozitivním smyslu.

• Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 1. 7 .2022
  • Vývojář: Codemasters
  • Vydavatel: Electronic Arts
  • Žánr: Závodní
  • Multiplayer: Lokální i online
  • Dat ke stažení: 46 GB
  • Cena: 59,99 € (Steam)

Nová generace

Tou největší změnou jsou samozřejmě samotné vozy. Skutečná Formule 1 si prošla velkou změnou pravidel, auta vypadají i se chovají jinak, a to se propsalo i do hry. Vozy jsou propracované a jízdní model je opět velmi povedený. Především pak musím pochválit chování pneumatik, které jsou také nové (ze 13palcových se přešlo na 18palcové). Když vyjedete z boxů a ještě jsou studené, musíte si dávat velký pozor a postupně je zahřát, abyste mohli začít jezdit rychle. O penumatiky se zkrátka skutečně musíte starat.

Dalších změn si můžete povšimnout v samotných závodech. Nově je zde možnost "zaparkovat" na správném místě po zaváděcím kole a také najet správně ke svým mechanikům. Obojí je bohužel pouze ve formě quick-time eventu, kdy musíte zmáčknout tlačítko ve správný čas. Rozhodně by to tedy šlo zpracovat o něco lépe, ale je to poměrně příjemná novinka. Pokud si pak ze závodu chcete udělat dobrou podívanou, je tu televizní režim při Safety caru a v boxech. Přiznám se, že jsem ho vůbec nevyužil, ale pokud chcete hru co nejvíc přiblížit tomu, jak vypadají přenosy ze skutečné F1, určitě je to dobrá volba.

Závodění je rozhodně zábavné a umělá inteligence je na solidní úrovni. S počítačem ovládanými piloty lze skutečně bojovat kolo na kolo. Ale přetrvává problém, že je AI občas až trochu přehnaně agresivní a zkrátka do vás narazí. Umělá inteligence je navíc poměrně nekonzistentní, na jedné trati je extrémně rychlá a na jiné zase hrozně pomalá. Často si tak budete muset během každého víkendu obtížnost přizpůsobovat.

A když už je řeč o závodních víkendech, ty také prošly lehkou změnou, samozřejmě po vzoru reálné F1. Na některých tratích tedy nově najdete sprinty, do kterých se startuje podle kvalifikace, a určují pořadí na startu hlavního závodu.

Nabídka okruhů pak nijak nepřekvapí. K dispozici jsou všechny tratě, na kterých se letošní sezóna jede. Vypadl tedy Vietnam a oproti loňskému ročníku chybí například Portugalsko. Ale kdo ví, třeba se ještě dodatečných tratí dočkáme později. Nabídka je i tak velmi solidní.

Novinky, které nikdo nechtěl

Co se týče vozů, k dispozici jsou samozřejmě všechny týmy Formule 1 a opět také i z F2. Ale tam jsme se bohužel ani tentokrát nedočkali letošní sezóny, k dispozici jsou pouze jezdci a týmy z roku 2021. Je tu však jiná novinka – supersporty. Rozhodně jde o jednu z těch nejpodivnějších novinek. Neberte mě špatně, zpracování samotných vozů je na velmi dobré úrovni, ale zajezdit si za ně můžete pouze v time trialu či menších challengích, a to je opravdu málo. Nehledě na to, že jde z mého pohledu o poměrně zbytečný přídavek vzhledem k již zmíněné absenci vozů F2 aktuálního ročníku. A to ani nemluvím o tom, že ve hře stále není žádným způsobem zastoupena Formule 3, ve které závodí i český pilot Roman Staněk, či ženská kategorie W Series.

Výběr režimů nijak nepřekvapí. Je tady opět mód My Team, případně klasická kariéra, oba fungují stejně jako v předchozím ročníku. Nechybí již zmíněný time trial, samostatné závody a samozřejmě ani multiplayer. Ten je dostupný opět v online i lokální verzi, žádné změny zde neproběhly a vše funguje, jak má. Příběhový režim Braking Point, který byl hlavním tahákem loňského ročníku, byste však hledali marně. A přestože jsem k němu měl několik výhrad, letos jsem ho postrádal. Přece jenom šlo o poměrně příjemnou novinku. Údajně by se měl vrátit příští rok, ale oficiálně to zatím nebylo oznámeno.

Vývojáři z Codemasters však upřednostnili F1 Life, což je v podstatě takový hub, který vás uvítá hned po spuštění. Má vás ještě více ponořit do světa F1, ale ve výsledku jde o velmi zbytečnou novinku. Sbíráte zde nové supersporty a upravujete si svůj pokoj. Ano, v závodní hře ze světa Formule 1 si pořizujete novou pohovku a další nábytek, je to docela bizár. Nové "skiny" pak můžete dostat z Podium Passu, jenž se opět vrací. Kromě verze zdarma je k dispozici také placená, za kterou dostanete ještě víc kosmetických úprav. Naštěstí se ale skutečně drží pouze těch a nezachází do výhod v hratelnosti.

Po grafické stránce nečekejte žádnou revoluci, F1 22 je vizuálně velmi podobná svému předchůdci. Tratě a vozy vypadají opravdu hezky, ale modely postav už si opravdu žádají vylepšení. Jejich animace jsou pak často opravdu toporné. Musím ale ocenit opět výbornou optimalizaci na konzolích. Hrál jsem na PS5, kde jsou k dispozici dva režimy: Quality (4K, 60 FPS) a Performance (1440p, 120 FPS). Stejně jako minule jsem využíval ten druhý zmiňovaný a nezaznamenal jsem žádné propady snímků. Na aktuální konzoli od Sony samozřejmě nechybí ani podpora pro ovladač DualSense, což rozhodně napomáhá ještě lepšímu zážitku z jízdy.

A zase to spadlo

Technická stránka ale není dokonalá, a to ani zdaleka. Snad není rok, kdy by Codies vydali Formule, které nejsou plné bugů, ale letos mi to přišlo snad ještě horší než v předchozích letech. Z UI mi mizely položky, cutscény se všemožně glitchovaly, jinak rychlé načítací se někdy úplně zaseklo a donutilo mě k restartu hry, dokonce mě čekala i černá obrazovka a několikrát mi hra kompletně spadla. Jistě, jsou to určité porodní bolesti, ale týden po vydání by titul určitě neměl být v takovémhle stavu.

F1 22 je solidní ročník, který se může chlubit především skvělým jízdním modelem a pár novinkami během závodů. Bavit se při hraní rozhodně budete, o tom žádná. Další novinky už mě ale ani zdaleka tolik nenadchly a vůbec se mi nelíbí směr, kterým se vývojáři vydali. Chybí tady F3 i aktuální F2, a přesto Codies přidali supersporty, které nikdo nechtěl.

Otázka tedy zní, stojí hra za to? Pokud toužíte po nových vozech a chcete mít aktuální soupisku týmů a jezdců, tak je samozřejmě F1 22 ideální volba. Na PC je navíc k dispozici VR režim, jenž je podle prvních ohlasů velmi příjemnou novinkou, ale na konzolích dostupný není, takže osobně jsem ho nemohl otestovat. Jinak jde o méně významný ročník, který můžete s klidným svědomím vynechat. Doufejme, že příští rok už se Codemasters zaměří na podstatnější novinky.

F1 22

Nový ročník není žádnou revolucí, největším lákadlem jsou rozhodně aktuální vozy, jejichž jízdní model je opravdu skvělý. V základu tedy jde o stále parádní závodní hru, která však šla ještě vylepšit. Codies místo toho zvolili novinky, po kterých nikdo netoužil, a do hry se ani nehodí.

Skvělý jízdní model
Rozsáhlá nabídka módů a okruhů
Ještě rozšířené možnosti už tak bohatého nastavení