Recenze F1 Manager 2022 – adrenalin v sesli
F1 Manager 2022 Recenze Recenze F1 Manager 2022 – adrenalin v sesli

Recenze F1 Manager 2022 – adrenalin v sesli

Ondřej Partl

Ondřej Partl

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

I McLaren může být opět na špici!

Reklama

Po kvalitním tréninku a povedené kvalifikaci se jezdci týmu McLaren, Daniel Ricciardo a Lando Norris, ocitli na roštu v nedělním závodu v Baku na sympatickém pátém, respektive sedmém místě. Pro tým to je v sezóně prozatím nejlepší výsledek, pročež všechny své naděje upírá k tomu, že by tentokrát mohl konečně urvat slušnou porci bodů, a ideálně přeběhnout celek Alfa Romeo na šestém místě v poháru konstruktérů. Světla konečně zhasla a všechny monoposty úspěšně odstartovaly. Začátek se díkybohu obešel bez kolizí, ačkoliv k ní Lando Norris neměl ve třetí zatáčce příliš daleko. Leč dotírajícímu soupeři se nakonec úspěšně vyhnul, ačkoliv za cenu dvou pozic.

Většina závodu úspěšně za námi, kdy Ricciardo si po povedené zastávce v boxech dokonce polepšil o dvě pozice, přičemž v posledních třech kolech dokonce začal dotírat na Péreze, aktuálně jedoucího na druhém místě. Boj to je ukrutný, avšak před nájezdem do posledního kola se Ricciardovi povedl skvělý manévr a soka předjel. Teď už stačí pozici ubránit a dovést stroj v pořádku domu. Jenomže čemu čert nechtěl, jezdec monopostu McLaren dělá chybu na už znatelně opotřebených pneumatikách, roztáčí se a než se mu podaří dostat zpátky na trať, propadá se až mimo bodovanou desítku. McLaren tedy nakonec bere pouze 4 body za dojezd Norrise na 8. místě. A v tento moment mladý manažer týmu, Ondřej Partl, dostal nával vzteku a chtěl vyhodit svůj počítač oknem. No a přesně o tom F1 Manager 2022 je.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 30. srpna 2022 (předběžný přístup od 25. srpna)
  • Vývojář: Frontier Developments
  • Žánr: Manažerská strategie
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 18,55 GB (PC)
  • Herní doba: Desítky, stovky, tisíce
  • Prodejní verze: Digitální i krabicová
  • Cena: 54,99 eur (Steam) - seženete i levněji

Závodění pod oficiální licencí

Jestli jsme se chtěli v posledních letech stát manažerem nějaké závodnické stáje a zažít neopakovatelné emoce z vítězství i proher, museli jsme se vydat do hraní mobilní série Motorsport Manager či jejího PC bratříčka (v obou případech jde o velice kvalitní tituly). Avšak nově vydaný projekt studia Frontiers Developments přináší něco, na co jistě mnoho z nás slyší. Oficiální licenci. Ta znamená, že nám tvůrci mohou přinést věrný zážitek, v němž se můžeme zhostit vedení jednoho z oficiálních týmů, který se aktuálně nachází v královně motorsportu. Pokud se tedy chcete hned rvát o první příčky, lze zvolit Ferrari či Red Bull. Jestli však ale máte raději roli outsidera, který může všechny překvapit a třeba se mu pod vaším vedením povede vrátit na výsluní, takový Williams jistě na podobnou šanci čeká.

Díky oficiální licenci nám tvůrci mohou přinést věrný zážitek.

S touto licencí se ale samozřejmě také pojí fakt, že se můžete těšit na oficiální podniky, aktuální podobu šampionátu, aktuální vzhled monopostů, doprovodný branding či klíčové zaměstnance a jezdce, a to nejen z F1, ale také z F2 a F3 (případně pár kusů na volné noze), tudíž není problém přinést do královské disciplíny i nějaký nový, třeba i doposud skrytý talent z nižších soutěží. Při jednotlivých závodech na vás pak dokonce čeká David Croft v podobě zdejšího komentátora, kterého občas také doplňuje Karun Chandhok na pozici analytika. Pro fanoušky se tedy jedná o vlastnost, jenž bude sloužit jako jeden z nejsilnějších argumentů pro pořízení. Jenom je tedy škoda, že autoři rovnou nezabudovali možnost vytvoření vlastního týmu, což je věc, kterou mám v podobných titulech snad nejraději a poměrně bolestivě mi tu chybí, protože celkově propůjčuje větší pocity zainteresovanosti.

Tabulky, statistiky, přemýšlení

Každopádně nyní už k samotnému počínání. Jestli jste hráli zmiňovaný Motorsport Manager, budete ve hře pravděpodobně jako doma. Velká část vašeho počínání se bude odehrávat v hlavní centrále/menu, kde se budete starat o tým, kdy je třeba hlídat finance (musíte dávat pozor na finanční stropy i aktuální útratu), vylepšovat vaši centrálu, což vám nabídne dodatečné bonusy, volit, jaké nové součástky budete tvořit a designovat, aby v průběhu sezóny monopost zůstal kompetentní, případně se také vrhnete na průzkum trhu s pracovní silou, abyste třeba v budoucnu mohli obměnit vaše zaměstnance s vidinou lepších výsledků. Také se ale můžete rozhodnout opustit vývoj aktuálního monopostu s tím, že se zaměříte na výzkum součástek na příští rok, abyste měli lepší startovní pozici. Kromě toho se ještě lze prodírat různými tabulkami, které vám řeknou, na jaké aspekty vozu byste se měli zaměřit, a jak si stojíte v porovnání s konkurencí. Každopádně co se týče důležitých informací, tak ty budete povětšinou získávat skrze e-maily, jež vás zpraví o zajímavých událostech či dokončených projektech. Také ale skrze ně budete hlasovat o případných nových regulacích a podobě další sezóny, přičemž čas od času na vás vykoukne nějaké rozhodnutí, které může přinést příhodné bonusy (za cenu zdrojů, přirozeně).

Velká část vašeho počíná se bude odehrávat v hlavní centrále/menu.

Hráče pak jistě potěší, že místní uživatelské rozhraní se povedlo, kdy opět docela připomíná to z Motorsport Manageru. Je tedy dostatečně přehledné, kdy se k důležitým informacím dostanete poměrně jednoduše. Určitě by ještě nějaká optimalizace byla na místě (třeba zjednodušení přístupu k dodatečným informacím během závodů), ale jako celek to funguje naprosto bez problémů. Nováčci pak jistě přivítají tutoriál, trvající celý první závodní víkend, který jim vysvětlí jednotlivé potřebnosti v praxi. Můžete ho ale dle libovůle přeskočit. Nicméně celkově mi přijde, že autoři trefili takovou úroveň komplexnosti, aby se zabavil trochu náročnější hráč, ale neodradí ani naprosté nováčky, jenž podle mého do hry velice rychle proniknou. Respektive mi nikdy nepřišlo, že bych byl přehlcen informacemi a tabulkami.

Jako v televizi

Všichni fanoušci ale velice dobře ví, že body se rozdávají až na okruhu, tudíž jakmile nastane závodní víkend, dostanete se do druhé části hry, tedy k samotnému dění na trati. Na začátku víkendu vás čekají tréninky, během nichž se snaží jezdci aklimatizovat na trať a vy se pokusíte ideálně nastavit vůz, aby na ní fungoval maximálně dobře. Následně se podíváte do kvalifikace, kam vezmete znalosti z tréninku a pokusíte se je přetavit do nejlepšího umístění na roštu, které by vám dalo výhodu v dalším dnu, kdy se uskuteční samotný závod, během něhož zase musíte zvolit správnou strategii, a to nejen z pohledu zastávek v boxech, ale také třeba ohledně toho, jak má řidič šetřit pneumatiky či palivo. To vše ale samozřejmě lze měnit podle okolností, jelikož může na trať vyjet safety car, nastat nějaká bouračka, případně přijít nepříjemný déšť, jenž opravdu dokáže zamíchat kartami (několikrát mě stál dobré umístění).

Prezentace je na poměry žánru nadstandardní.

Během vašeho času na trati si ale skoro okamžitě všimnete toho, že titul na poměry žánru nabízí opravdu nadstandardní prezentaci. Úroveň vizuálu sice nedosahuje kvalit klasických F1 od Codemasters, avšak vozy, tratě i vše okolo je vymodelováno detailně, že třeba Football Manager může pouze závidět. Navíc je opravdu vidět snaha autorů o to, abychom dostali co možná nejautentičtější zážitek, tudíž zde naleznete různé možnosti kamer, odpovídající těm televizním, krátké filmečky i již zmíněný komentář, vyjadřující se k důležitým událostem na trati (ty si také můžete zpětně přehrát, ale pouze po dobu, co je aktivní, nikoliv zpětně po skončení závodu, což je trochu škoda). A dokonce tu naleznete i různé oficiální útržky z boxové komunikace mezi jezdcem a inženýrem s hlasy daných protagonistů. Pokud však nechcete koukat na závod přímo z pohledu kamer, můžete využít služeb aktivní mapy (z nějakého důvodu ji nelze otáčet), na níž jasně uvidíte, kde se kdo nachází. A v případech nudy lze použít zrychlení času (maximální rychlost je 16x).

Co vylepšit do příště?

Znamenají ale tyto nadstandardní kvality, že by to bylo bez chyb? To bohužel nikoliv. Vývojáři zde mají hned několik aspektů, které by ještě mohli vylepšit. Animace totiž působí unáhleně, jako by za volantem jel aktuálně řidič nadopovaný osmi espressy. Kromě toho bouračky nepůsobí příliš dobře, s čímž je spojen i nepříliš přesvědčivý destrukční model či diskutabilní následky po kolizi. Problém pak člověk ucítí i u onoho komentáře a rádiové komunikace, kdy se jednotlivé věty začnou velice brzy opakovat a stávají se trochu otravnými. Větší variabilita by v tomto případě rozhodně nevadila. Stejně jako trochu živější atmosféra, která během závodů v podstatě neexistuje, obdobně jako vizuální změny při změně dílu. Ovšem celé se to hýbe bez problémů i na starší sestavě (RX580 s 8GB VRAM a Ryzen 3600).

Ona by se ve skutečnosti větší variabilita neztratila celkově. Už totiž během mé druhé sezóny jsem začal pociťovat lehkou míru repetitivnosti a stereotypu, kdy jednotlivé úkony až příliš zautomatizujete. Jednotlivé e-maily jsou psány stále stejně, využití eventů je příliš strohé, úkoly sponzorů na jedno brdo, zaměstnanci by mohli oplývat nějakou formou nálad nebo by s vámi mohli přímo komunikovat, a absence jakýchkoli rozhovorů či výňatků z novin a sociálních sítí imaginárních fanoušků také zamrzí, stejně jako chybějící sprint a zaváděcí kola. Také bych si byl docela schopen představit nějakou formu multiplayeru, který by zápolení mohl posunout na další úroveň. K oné repetici navíc příliš nepomáhá ani skutečnost, že simulovat můžete akorát tréninky a kvalifikaci. Závody nikoliv. Mnoho lidí to možná neuvidí jako problém, ale v kariéře se můžete dostat do bodu, kdy třeba kvůli tomu, že se zaměřujete na vývoj vozu na další sezónu, nebudou pro vás závody z té aktuální příliš zajímavé a zábavné, tudíž mít způsob, jak je přeskočit, by špatné nebylo. I kvůli tomu je třeba počítat s poměrně velkou časovou investicí. Po první sezóně mi Steam ukazoval nějakých 18 nahraných hodin, takže to rozhodně není nic pro netrpělivé (případně pro lidi s menším dostupným penzem času). Navíc ty nejzajímavější věci se začaly dít až v sezóně druhé, kdy se více míchalo kartami a docházelo na výraznější změny oproti reálnému světu.

Větší variabilita by se neztratila.

Navíc rovnou mohu říct, že se nejedná o záležitost jednoduchou. Vaše výkony totiž musí ukojit cíle a představy osazenstva rady, kdy je třeba plnit dlouhodobější i krátkodobé cíle. Jakmile však toho nedosáhnete, může se stát, že budete z pozice vedoucího propuštěni. No a já se přiznám, že se mi přesně tohle v první sezóně stalo, takže jsem musel restartovat kariéru. Ale i o těchto nezdarech to jednoduše je. Je však pravdou, že třeba nějaká nastavení obtížnosti by určitě bodla.

Vaše každodenní dávka endorfinu

Ovšem i přes výše zmíněné nedostatky a nedokonalosti jsem se přistihl u toho, že jsem nedokázal hru vypnout, jelikož jsem byl naprosto zaháčkován a můj chtíč po vylepšení pozice v žebříčku místních týmů způsobil, že jsem u hry strávil pár probdělých nocí. Navíc příval endorfinu, když už to konečně vypadá, že se vám zadaří, je vyloženě k nezaplacení. Je tedy F1 Manager 2022 dokonalou manažerskou simulací? Nikoliv! Jedná se však o povedený start nové série a věrný zážitek, zábavně zachycující práci manažera týmu, který si vás dokáže svou chytlavostí a nemalou dávkou adrenalinu omotat kolem prstu? Určitě! Pořád je ale do příště co zlepšovat.

F1 Manager 2022
PlayStation PlayStation 4
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Frontier Developments přináší povedený start nové série, který jistě zaháčkuje nejednoho fanouška královny motorsportu, a jehož největší devízou je oficiální licence a na poměry žánru i nadstandardní prezentace. Prostoru pro zlepšení je stále spousta, avšak to nebrání tomu, abyste strávili několik probdělých nocí na cestě za vysněným vítězstvím.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Oficiální licence
Nadstandardní prezentace
Autentický manažerský zážitek
Povedená úroveň komplexnosti vhodná i pro nováčky
Obří porce chytlavosti a adrenalinu
Funkční a přehledné uživatelské rozhraní
Omezené možnosti simulace
Absence ozvláštění lépe zabraňujících stereotypu
Nemožnost tvorby vlastního týmu
Zvláštní animace a vizuální glitche
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama