Factorio Recenze Recenze Factorio

Recenze Factorio

Aleš Blumenstein

Aleš Blumenstein

8
Platformy Windows PC Linux Linux Apple Mac

Pozor, tato hra je vysoce návyková.

V době, kdy píši tuhle recenzi, mám již ve hře přes 500 hodin. Vše začalo nenápadně, kdy jsem nevěděl co hrát - a dostal jsem tip na tuhle budovatelskou strategii. Původně se mi do toho moc nechtělo, jelikož hra byla v betě, ale byl jsem přesvědčován, že je plně hratelná a navíc je z českých luhů a hájů. Následně jsem tam nechal stovky hodin a od té doby hraji Factorio každý rok. Občas i jako multiplayer.

Factorio má na svědomí české studio Wube, které vede dvojice Michal Kovařík a Tomas Kozelek. Je to jejich prvotina. Studio se inspirovalo módem do hry Minecraft. Vývoj trval dlouhých 8 let a za tu dobu se prodalo přes 2 miliony kusů! Úspěšně prošel přes Indiegogo startovací kampaň, kde se vybralo víc peněz, než původně chtěli a to hlavně díky zajímavé strategii, kdy rozdávali hru zdarma, aby se ukázalo, že za to stojí a začalo se o ní mluvit. Na steamu má neuvěřitelnych 98% kladných hodnocení, což je na hru, která byla doteď v betě, neskutečné číslo.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), Mac, Linux
  • Datum vydání: 14. 8. 2020
  • Výrobce:Wube Software (Česko)
  • Žánr: Budovatelská strategie
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ano (coop až 65 535 hráčů)
  • Dat ke stažení: 3 GB
  • Herní doba: 40 - 200+ hodin
  • Přístupnost: 13+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 25 EUR/650,- Kč (Steam)

První kroky

Začínáte jako bezejmenný kosmonaut, který ztroskotal na cizí planetě. Objevíte se vedle havarované lodi, kterou můžete využít ze začátku jako berličku v podobě malého reaktoru a jednoduchých továren. Dále máte v inventáři krumpáč, důl a pec. Takovým pomyslným hlavním úkolem hry je postavit raketu a nacpat do ní satelit. I když to vypadá na první pohled jednoduše, cesta k ní je dlouhá.

Tudíž to vezmu popořadě. Vezmete krumpáč a vydáte se najít na mapě základní suroviny kterými jsou - ocel, měď, uhli, kameny, dřevo a voda. Později se přidá ropa a uran. Otevřete si stavební menu a uvidíte, že na základní věci jsou potřeba železné a měděné pláty, které se vyrábí v peci. Pec potřebuje k provozu uhlí. Takže postavíte na uhlí vrták, který ho začne těžit a tak máte co nacpat do pece, aby začala vyrábět ty pláty. Jenže pec potřebuje i železnou rudu. Opakujete postup - vrták - ruda - pec. A samozřejmě i vrták potřebuje palivo. Stejně jako všude všechno. Tak přece to nebudete dávat do všech ručně že. Postavíte podavače a abyste nemuseli běhat do každé zvlášť, tak postavíte i pásy, na kterých se bude materiál vozit z pece a do pece.

A naše malá továrna začíná růst... Po nějaké chvíli zjistíte, že vyrábět věci v rukách je neefektivní a teď se dostávám k jádru celé hry - Automatizace. Je potřeba postavit továrnu, abyste nemuseli všechno dělat ručně. Základní spojí 2 věci. Nejlepší až 4. Tudíž abyste se dostali k lepší, tak si otevřete okno s výzkumem. První pohled je lehce děsivý, protože ten strom s technologiemi na výzkum je OBROVSKÝ! ...vlastně nekonečný.. Na první Automation science pack (dále už lidově červený flašky - protože to jak flašky vypadá a nikdo z mých přátel tomu už ani jinak neříká) je potřeba měděný plát a železné kolečko. Kolečko se vyrábí z železného plátu v továrně. Přes podavače naházím na pás a hurá s tím do laboratoře, kde jede výzkum. Flašek je potřeba několik desítek na každý výzkum, takže je potřeba postavit víc vrtáků, víc pecí, víc pásů, víc podavačů. Jenže také je potřeba Elektřina.

A naše malá továrna začíná růst...

Elektřina je malá kapitola sama o sobě. Vyrábí se v parních elektrárnách a je potřeba voda, uhlí a kotel. Později se pomocí výzkumu propracujete k solárním panelům či jadernému reaktoru. K továrnám elektřinu přivedeme přes sloupy elektrického vedení. A tady začíná i další fáze hry.

Obrana

Elektrárny, pece, továrny a vlastně snad všechno produkuje znečištění. A vy záhy zjistíte, že na této planetě nejste sami, ale jsou tu s vámi brouci, kterým se ten smrad tuze nelíbí a jakmile dosáhne znečištění až k jejich základně (na mapě červené ohraničení) přijdou vám to jasně dát najevo v hojném počtu. Navíc čím víc je znečištění, tím větší a rychlejší je jejich evoluce. Tudíž na startu na vás přiběhne pár červů, ale ke konci hry už jsou to velké skupiny od malých červů až po mastodonty a v jejich základně rostou i živé artilerie. Základny se zvětšují a spojují. Čím větší základna, tím větší hloučky na vás útočí a nabíhají ze všech stran. Jediný způsob, jak je dočasně zastavit, je zničit jejich základnu.

K tomu máme vážně veliký arzenál zbraní, které musíme samozřejmě vyzkoumat, ovšem již jiným druhem flašek. Začínáte s pistoli, přes kulomet, brokovnici po plamenomet a ruční raketomet jaderných raket. Ano správně. Jaderných. Ovšem k tomu je potřeba právě ten uran a ne ledajaký, ale obohacený. Takže postupujeme ve výzkumu. Z pěti pecí jich máme 50. Továren 200, po celé základně pásy, které dopravují materiál z pece do továrny, kde se tvoří výrobek, který je potřeba na další výrobek a ten výrobek na další výrobek, ze kterého postavíme třeba laserovou věž, abychom nemuseli běhat kolem základny pěšky. A hlavně neustále jedou lahve na výzkum, protože ten se nesmí nikdy zastavit.

Čím větší znečištění, tím rychlejší je evoluce mimozemského hmyzu.

Postavíme i zdi. Nejlépe ve dvou a více řadách, jelikož červíci mají agresivní kusadla a jsou fakt rychlí. Na sebe stavíme armor, který nám rozšíří jak inventář, tak i obranu. A také se začne zvětšovat druhý inventář na různé přídavky právě do armoru, jako jsou osobní laserové věže, baterky na napájení, nohy na rychlejší běhání po už tak obrovské základně a hlavně stavební či útoční roboti, protože přece nebudete všechno stavět po jednom kusu, ale rovnou celých řadách.

Průmyslová revoluce

Do toho vám začnou docházet ložiska rudy /mědi.. Takže je potřeba najít nové za hranicemi základny a začít to urychleně dopravovat. K tomu slouží vlaky. Tady je má snad jediná větší výtka ke hře, protože zatímco 1-3 vlaky na vedlejších kolejích se dají zvládat vcelku bez obtíží, tak 10 a víc navíc na stejné začne být maturita se signály a podsignály. Přiznám se, že jsem musel koukat na X tutoriálů na netu, abych vůbec pochopil, jak to celé funguje. Naštěstí autoři už přidali tutoriál přímo do hry, takže vás tohle nejspíš mine. Ale i tak by to šlo podle mého zjednodušit. Zatím každý, s kým jsem hrál multiplayer, se v tom ztrácel - a někteří prostě stavěli dál pásy, jelikož jsou jednodušší. Vlak samozřejmě chce také palivo a podle jeho druhu má rozdílnou max rychlost, tak i zrychlení a spotřebu. Tudíž je jasné, že na plně naložený vlak se 6 vagóny, který jezdí 1 minutu z konce mapy, kam se pěšky běží skoro 5 minut, je lepší nacpat jaderným palivem jak uhlím.

Recenze Factorio

Mezitím nám naše továrna dorůstá do obřích rozměrů, hra sežrala desítky hodin. Vy máte pocit v noci ve spánku že jezdíte na pásu a přemýšlíte, kde seženete další železo, protože vám půl základny stojí, či jak vylepšit zpracování ropy, která se dělí na další 3 produkty. Proč vám přestaly vyrábět továrny baterií, kde se v tom všem stal zásek. Co došlo, kde je potřeba přidat továrny, jaký výzkum je potřeba udělat, abyste mohli na tu vrchní základnu červů použít tank a jestli nebude lepší postavit artilerii na kolejích a odstřelovat ji z bezpečné vzdálenosti za zdí. Ke konci hry vyslat obřího pavouka, který střílí rakety, aby tam udělal pořádek. Proč se vypnula celá základna a jak získat víc energie. Později vyzkoumáte jaderné elektrárny, budete obohacovat uran, plnit obří nádrže tekutinami a vaše továrna bude stále růst a růst...

Továrna dorůstá do obřích rozměrů, hra sežrala desítky hodin.

Až se dostanete k raketě. Po prvním výstřelu zjistíte, že se vám v raketovém silu objevily bílé flašky na další výzkum a že je jich potřeba fakt kopec. Stavíte další rakety. Základna roste. Hledáte těžiště, bráníte a základna roste a roste. Ze dvou pásů na železo je jich najednou 5 a už nejsou pomalé jak šneci, ale všechno se pohybuje neskutečnou rychlostí. Protože i spotřeba veškerého materiálu je obří. Stavíte různé moduly do továren na rychlejší výrobu či lepší efektivitu. Ty mají větší spotřebu elektřiny. Přistavujete elektrárny. Tím zvětšujete dosah smogu, který dráždí červy. Dáváte příkazy svým pomocným robotům, kterých máte stovky po základně, aby za vás stavěli či opravovali, když jste na druhém konci základny...

Nekonečná zábava

Takto bych mohl pokračovat celý den a i o tom je tato hra.. Desítky hodin. Málo spánku. Uspokojení z dobře vymyšleného procesu, lepší optimalizace. Váš mozek bude propočítávat a přemýšlet jak co kde zlepšit a přitom nemusel zbourat kus základny, protože by to narušilo a zastavilo celou výrobu a to nechcete.

Co se hudby týče.. Úvodní track je skvělý, ale zbytek je takový nemastný - neslaný, ovšem neotravuje, takže to vlastně ani nemůže být výtka. K dobru přijdou i módy, které jde přidávat přímo v menu ve hře a věřte mi, že pokud máte pocit, že už zvládáte všechno levou zadní, tak u některých módů vám zůstane rozum stát. Taktéž ve hře žije obrovská komunita hráčů, kteří dodávají nový obsah či na youtube ukazují, jak co funguje a dávají rady a tipy.

Nejlepší mod je momentálně podle mého Krastorio 2. Přidává asi 30% obsahu a je to zadarmo. Osobně ale silně doporučuji začít tutoriálem a na módy se ani nedívat. Při prvním spuštění nekonečné hry si můžete nastavit, jak velké budou ložiska, kolik materiálu v nich bude a jde i vypnout agresivita červů. Takže budou jen pasivní, ale to není pak taková zábava. Ovšem nováčkům to může pomoci. Hra obsahuje již zmíněný multiplayer, který se neskutečně povedl. Jde koupit i server a tak můžete hrát s kamarády, i když jsou v práci a vy doma. Hra se sama pauzne, pokud tam nikdo zrovna není.

[sc name="reklama_lynx" ]

Factorio
Linux Linux