Recenze Farming Simulator 22 - farmářská odysea pokračuje
Farming Simulator 22 Recenze Recenze Farming Simulator 22 - farmářská odysea pokračuje

Recenze Farming Simulator 22 - farmářská odysea pokračuje

Ondřej Partl

Ondřej Partl

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Tři roky pauza = významný pokrok?

Reklama

Švýcarská společnost Giants Software nám už několik let servíruje digitální verzi zemědělského života v sérii Farming Simulator, která je možná až překvapivě úspěšná, jelikož má na kontě přes 25 miliónů celosvětově prodaných kusů, což je na takto specifickou značku opravdu pěkné číslo. I proto se autoři rozhodli, že mají v portfoliu natolik silnou sérii, že ji začnou vydávat na vlastní pěst, tedy bez pomoci vydavatele, kterým dříve bylo Focus Home Interactive. A právě prvním takto samostatně vydaným dílem se stává letošní Farming Simulator 22, což je nový plnohodnotný ročník, na který si fanoušci museli počkat celé tři roky. Vyplatilo se ale toto čekání? A stojí vůbec představené novinky za to? To si nyní zkusme detailněji rozebrat.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), Mac, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S a Google Stadia.
  • Datum vydání: 22. 11. 2021
  • Výrobce: Giants Software
  • Žánr: Simulátor
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Multiplayer: Ano (online)
  • Herní doba: Záleží na vás
  • Přístupnost: 3+
  • Cena: 949 - 1 199 Kč v Xzone

Náročný start

Na začátek se rovnou přiznám, že s hrami z této série mám sice nějaké zkušenosti, avšak nikdy jsem v nich nezanechal příliš mnoho hodin (snad až na výjimku u Farming Simulator 16). Nebylo to způsobeno tím, že by mě nebavily, ale spíše tím, že jsem nikdy na to pořádně neměl čas. Proto je tato recenze psána z pohledu v podstatě čerstvého hráče, který je schopný identifikovat různé změny, avšak se samotnou značkou strávil štědré množství času vlastně poprvé.

Autoři stále nezakomponovali funkční tutoriál.

A i proto mě mrzí, že autoři stále nezakomponovali funkční tutoriál. Titul vám sice na nižší obtížnost (dostupné jsou tři, liší se ze začátku dostupnou výbavou i náročností hospodaření, ale můžete si dodatečně upravit hned několik aspektů) vysvětlí v krátkém úvodu úplně ty nejzákladnější aktivity a mechaniky, avšak velice brzy zjistíte, že si stejně musíte na většinu věcí přijít sami, kdy ani různé vysvětlivky příliš nepomohou. Osobně bych velice přivítal nějaký ucelenější kampaňový/příběhový režim, jenž by před vás postupně kladl různé překážky a vy byste si skrze něj osvojovali jednotlivé činnosti a nástroje, kterých je ve hře požehnaně. Takhle je ale člověk velkou většinu času odkázán na internet, nebo může aplikovat metodu pokus omyl, ovšem u ní velice brzy zjistí, že si ji nemůže dovolit, jelikož ekonomika hry je stále dost striktní.

V březnu oves, v dubnu sója

Pokud se vám nicméně podaří po mnoha hodinách do hry prokousat, zjistíte, že nabízí stále relaxačně podmanivou hratelnost (při správném rozpoložení), kdy svou farmu můžete provozovat na jedné ze tří dostupných map (navrátivší se Erlengrat a dvě nové – Elmcreek a Haut-Beyleron), které nabízí dostatečnou rozlohu i rozdílná prostředí. Velká porce vašeho hraní se bude odehrávat přímo na polích, na nichž lze zasít různé druhy plodin, které vám při správné péči (hnojení, vytrhávání plevele, rozhazování vápna), přinesou poměrně příjemnou finanční odměnu. Pro tento druh hospodaření se pak můžete těšit hned na několik novinek, mezi nimiž nejsou jen nové plodiny (víno, olivy a čirok). Tou hlavní je pravděpodobně sezónní cyklus, jenž v praxi znamená, že se musíte řídit kalendářem, který vám říká, kdy jakou plodinu máte zasít a sklidit. To přidává zase o něco větší pocit realističnosti, kdy je vhodné dostatečně plánovat své budoucí kroky a rozložit si svou práci.

Sezónní cyklus nabízí větší pocit realističnosti.

S tímto sezónním růstem jsou pak přímo spojeny roční období, které vám budou vizuálně přetvářet krajinu, přičemž podmínky mají mít vliv i na vaše hospodaření. Každopádně nevím, jestli to bylo kvůli mé testované verzi, ale přišlo mi, že v podstatě žádný vliv nemají. Jako příklad mohu třeba uvést zimu, během níž se mi ani jednou nestalo, aby došlo na nějaké výrazné závěje a já byl nucen ze silnic odklízet sníh, jelikož práci vůbec nekomplikoval. A příjemně nepůsobí ani fakt, že zmiňovaný sníh zmizí z minuty na minutu. Žádné tání, jednoduše nic.

K dalším novinkám pak patří třeba skutečnost, že během kultivace a orání lze na poli nově vykopat kamínky, které nejenže nepříliš vábně vypadají, ale také se o ně budete zasekávat a budou se podílet na celkovém poškození/opotřebení nástrojů, takže je vhodné je odstranit. Zajímavá věc, ale ve výsledku spíše otravná, takže jsem si ji dovolil po chvíli vypnout. A také ještě máte možnost používat své osobní poznávací značky.

Upeč třeba chleba

Každopádně kromě polí se můžete taktéž věnovat lesnictví, zmiňovanému chovu zvířat a také si lze postavit skleníky, do nichž musíte akorát doplňovat vodu a následně vám budou produkovat rajčata, jahody či salát. Tyto a další produkty posléze lze prodat nebo skladovat, ale také je můžete využít v další novince, kterou jsou produkční řetězce. Díky nim máte možnost své suroviny přetvářet do jiných produktů, které lze prodat za větší finanční obnos. To třeba znamená, že z řepky lze vyprodukovat řepkový olej, v mlékárně z cukru a mléka udělají čokoládu či sýr a v tesařství ze dřeva vytvoří nábytek. Tyto produkční řetězce v podstatě tvoří takový pomyslný endgame obsah, jelikož je potřeba vlastnit poměrně velké množství výbavy a mít dostatečný příjem jednotlivých surovin, abyste to mohli rozjet pořádně a velkém. A určitě se jedná o nejvýraznější a nejzajímavější novinku, která vašemu snažení dává potřebný směr.

Produkční řetězce jsou nejzajímavější novinkou.

K přetváření surovin je navíc potřeba vlastnit výrobní budovy, kdy jich pár lze zakoupit přímo na mapě, případně je postavíte na vašem pozemku. A to nás přivádí k režimu výstavby, skrze nějž stavíte nejen zmíněné produkční body, ale i další dodatečné budovy a dekorace. Ten měl od minula projít úpravami, avšak se stále jedná o velice těžkotonážní záležitost, které bolestivě chybí možnost zpětné editace umístěných objektů či okamžité vrácení v případě koupě toho nesprávného. Z tohoto pohledu taktéž příliš nechápu nemožnost odstranění původních objektů z mapy, které na vašem pozemku ve výsledku spíše překáží.

Arkádový simulátor

A chválit nemohu ani zdejší umělou inteligenci. Ve hře si totiž opět můžete najmout pracovníky, kteří místo vás mohou udělat danou činnost, přičemž v tomto díle dostali několik nových pokynů, kdy třeba převezou výbavu z bodu A do bodu B. Jenomže jejich inteligence opět v podstatě neexistuje, pročež se mi asi nikdy nepodařilo docílit toho, aby pracovník na dané místo dojel bez záseků. A příliš dobrou práci neodvádějí ani na samotném poli, kdy se opět otáčejí v obilí, případně práci rovnou ani nedokončí. O řidičích na silnici, kteří to do vás nabourají v plné rychlosti i na rovince, a ještě vás potom vytroubí, raději ani nemluvím. Každopádně tento nešvar s umělou inteligencí se dá dost dobře odbourat v multiplayeru (pokud hostujete z PC či máte dedikovaný server je možno až 16 hráčů / z konzolí až 6), který je stále velice zábavný, jelikož kamarádi vašemu snažení dávají zcela nový společenský i hratelnostní rozměr. A příjemná je i podpora cross-playe.

Umělá inteligence se úplně nepovedla.

Stále také nechápu, proč autoři konečně pořádně nezapracují na fyzice a jízdním modelu, tedy na něčem, co mě od série vždycky nejvíce odrazovalo. Lehounkého zlepšení jsme se sice dočkali, avšak řízení i samotné práce působí stále příliš arkádově, kdy mi zde chybí nějaká tíha, hrabání se v bahně a další komplikace spojené s terénem. Toho se zde ale opět nedočkáváme, kdy stroje v různých momentech působí jako plastové hračky, což častokrát končí poněkud úsměvnými momenty, kdy třeba traktor po nárazu vystřelí do vzduchu, udělá pár kotoulů a pak si směle odjede. Po tomto nárazu navíc nemáte v podstatě žádnou penalizaci, jelikož zdejší opotřebení/poškození je udáváno pouze mírou používání a nárazy na to nemají žádný vliv.

Plynulé, detailnější, hezčí?

Tím se postupně dostáváme k technickému stavu, který mě ve skutečnosti ale příjemně překvapil. Hru jsem recenzoval na už trochu postarším PC (Ryzen 3600, RX 580 8 GB VRAM a 16 GB RAM) a běžela celou dobu plynule v podstatě na nejvyšší nastavení, jen jsem upravoval kvalitu stínů a vzdálenost vykreslování. Ale je pravda, že hraji pouze ve Full HD. Kolega, se kterým jsem testoval, měl sice z počátku nepříjemné záškuby, ovšem to se nakonec samo od sebe vyřešilo a od té doby nebyly žádné problémy. A na příliš chyb jsem nenarazil ani při samotném hraní, kdy jsem za celou dobu potkal v podstatě jenom dva grafické glitche (levitující zvěř a zaseknutá textura) a jeden bug, kvůli kterému jsem nemohl dokončit zakázku. Jinak nic. Je to skoro až podezřelé a úplně se bojím toho, že Day 1 patch něco rozladí a najednou na mě začnou vyskakovat různé nedodělky. Co by ovšem Day 1 patch opravdu vyřešit mohl, tak je strašné uživatelské rozhraní, v němž se člověk stále ztrácí, výchozí klávesové zkratky působí nesmyslně a třeba obchod by mohl nabídnout možnost textového vyhledávání.

Hra běží plynule.

Když se následně zaměříme na samotný vizuál, tak i v něm můžeme zaznamenat pokrok. Stroje jsou zase o něco detailnější, textury nabízí vyšší rozlišení a animace jsou propracovanější. Ale jako celek musím říct, že se mi asi více líbil Farming Simulator 19, za což může fakt, že Farming Simulator 22 na mě z nějakého důvodu působí tak nějak více kresleně. A v trochu výraznější posun jsem doufal i v případě okolního světa. Sice čas od času narazíte na nějakého chodce či divou zvěř, avšak stále působí příliš staticky. Přitom by stačilo, kdybyste třeba alespoň během hraní potkali další kolegy zemědělce, kteří by si jezdili na svých polích. A nebo jste dostali pokutu za ničení cizí úrody. Jednoduše něco navíc. Na druhou stranu ale chválím o něco realističtější ozvučení, kdy třeba při jízdě to hezky chrastí.

Změny jsou, ale stále je to málo

Nový Farming Simulator tak ve výsledku opět přináší příjemně relaxační farmaření, které je tentokrát obohaceno o několik zajímavých novinek v čele se sezónním růstem a produkčními řetězci. Bohužel zde však stále zůstávají chyby minulosti, které celý požitek poněkud degradují, a fanoušci si pravděpodobně řeknou, že po tříleté pauze očekávali trochu lepší péči.

PS: Titul je dostupný s českými titulky, které svůj účel plní, ale občas mi některé termíny přišly poněkud zmatečné/nepřesné.

[sc name="reklama_lynx" ]

Farming Simulator 22
PlayStation PlayStation 4
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One
Apple Mac

Verdikt

Farming Simulator 22 nabízí několik opravdu příjemných novinek, které docela výrazně ovlivňují samotné hraní a dodávají další možnosti k farmaření, díky nimž můžete ve hře zanechat opravdu obří množství dalších hodin. Avšak na každou chvíli spokojeného hraní připadá chvíle zklamání z toho, že by některé věci šly už konečně udělat o poznání lépe.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Novinka v podobě produkčních řetězců
Realističtější zvuky
Velký počet značek a (ná)strojů
Stále velice podmanivá hratelnost
Mnoho různých činností
Zábavný multiplayer
Bezproblémový běh (PC)
Roční období jsou příjemným přídavkem...
...ale s nevyužitým potenciálem
Nepřívětivé pro nováčky
Otřesná fyzika
Režim výstavby má mnoho nedostatků
Mrtvolný svět
Překotné uživatelské rozhraní
Umělá inteligence
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama