Recenze Final Fantasy VIII Remastered
Final Fantasy VIII Remastered Recenze Recenze Final Fantasy VIII Remastered

Recenze Final Fantasy VIII Remastered

13
Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Jedna z nejlepších JRPG všech dob s užitečnými přidanými funkcemi.

Final Fantasy v posledních deseti letech poněkud škobrtá, což velmi pravděpodobně souvisí s odchodem jednoho z otců celé série, Hironobu Sakaguchiho, ale také s celkovým problémem japonských her, snažících se implementovat všemožné západní vlastnosti, často na úkor toho, co je činilo tak zajímavými.

Není to ale zas tak dlouho, co byla Final Fantasy bez diskuze největší japonská RPG sága své doby a každý nový díl byl revoluce po příběhové, technické i výtvarné stránce. Dle mého názoru je nejsilnějším dílem celé série právě ten osmý, který ve své době definitivně posunul hru od roztomilého "manga" stylu směrem k mnohem dospělejší poloze, připomínající spíše americký komiks. Zároveň vyprávěl vážné válečné drama zasazené do sci-fi kulis.

• Vyšlo na: PlayStation 4 (recenzovaná verze), Xbox One, Switch a PC
  • Datum vydání: 3. září 2019
  • Žánr: JRPG

Pokud jste osmičku nehráli

Svět Final Fantasy VIII je zvláštní místo. Na první pohled připomíná naši současnost, ale na ten druhý je v něm plno pokročilých technologií, od masivních robotů po bojové vesmírné lodě. A na třetí pohled všichni bez mrknutí oka berou magii jako samozřejmost, včetně přivolávání všemožných "démonických" entit na pomoc v boji. Navzdory tomu všemu si ale FF VIII udržuje příjemně civilní ráz většinu času, díky čemuž se snadněji vžijete do jejího příběhu.

Ten začíná na vojenské škole, kde hlavní hrdina a pestrá parta jeho spolužáků dokončují studium a z praktických tréninků přecházejí do opravdové vojenské služby. Děje se to na pozadí narůstajícího válečného konfliktu mezi zeměmi, v němž tahá za nitky tajemná čarodějnice, která možná vůbec nepochází z našeho světa. Než celý konflikt vyvrcholí, přátelství budou vykována i zrazena, láska nalezena i ztracena a hrdinské činy se zapíšou do historie, která změní svět i životy všech protagonistů příběhu.

Narůstající válečný konflikt mezi zeměmi, v němž tahá za nitky tajemná čarodějnice, která možná vůbec nepochází z našeho světa.

Final Fantasy VIII je poměrně tradiční JRPG, takže čekejte náhodné polo-tahové souboje na světové mapě, propracovaný management vašich postav i jejich schopností, plno exotických jmen i bytostí a samozřejmě nějaké ty minihry, kterým jednoznačně dominuje skvělá karetní hra Triple Triad, jež svou návykovostí i hloubkou může leckomu připomenout odlehčenou verzi Gwentu. Hra měla svého času šokující rozsah 4 CD, což si vyžádalo především mimořádně vysoké množství filmových před-renderovaných sekvencí. Příběh sice jako ústřední téma tlačí romanci mezi dvojicí hlavních postav, nicméně stejně dobře funguje jako silný válečný příběh nebo jako nápaditá a napínavá sci-fi.

Novinky remasteru

Samozřejmě vás jako první praští do očí vizuální upgrade hry. Bohužel ale nezasáhnul všechny části grafiky stejným způsobem. Je pravda, že 3D modely postav, se kterými chodíte po herním prostředí a bojujete v akčních sekvencích, jsou povýšené do éry Full HD (hra si nedělá ambice běžet 4K ani na nejnovějších modelech konzolí). Díky tomu přestalo fungovat staré meme, ve kterém Rinoa říká totálně rozpixelovanému Squallovi "vypadáš nejlíp ze všech kluků tady".

Recenze Final Fantasy VIII Remastered

Nicméně statická před-renderovaná pozadí ve hře zůstala v původním SD rozlišení a jsou pouze vyhlazená filtrem. Jejcih míra detailů rozhodně dnešní době nedostačuje a vypadají tak ve srovnání s nádhernými 3D modely postav většinu času hodně chudě. Mnohem více mne ovšem zamrzelo, že podobná technika byla použita také na početné filmové sekvence, které se ale oproti pozadím hýbají, takže jejich rozpadávání na "čtverečkované" pixely je daleko okatější.

Samozřejmě vás jako první praští do očí vizuální upgrade hry. Bohužel ale nezasáhnul všechny části grafiky stejným způsobem.

Na druhou stranu byla hra obohacena po herní stránce, a to především dvojicí parádních "booster" mechanik, které vám umožní náležitě si zkrátit grind a dostat se rychle i snadno k tomu nejlepšímu - ať už jde o skvělý příběh nebo o ty nejnáročnější souboje s mimořádně tuhými bossy. Jeden z boosterů zrychlí vše ve hře trojnásobně (pohyb i boj), zatímco druhý vám doplní životy a "energii" pro speciální útoky. Bohužel poněkud rozporuplný dopad na hratelnost má synchronizace bojových menu s herní scénou, takže paradoxně může za některých okolností dojít k mírnému propadu fps (původní PSOne verze hry to řešila během menu v jiné frekvenci, než zbytek hry). Odpůrci JRPG si mohou v remasteru ulevit vypnutím náhodných soubojů.

Výsledný zážitek

Možná by bylo zajímavější nechat tuhle hru recenzovat někoho, kdo ji nedohrál 20x v době její popularity. Twitch byl tento měsíc plný mladých hráčů, kteří si osmičku užívali poprvé v životě. Bylo příjemné a dojemné sledovat, jak tyto nováčky i v dnešní pokročilé době strhnul příběh hry či překvapila její místy opravdu excelentní výtvarná stránka. Osobně jsem se spíše bavil tím, že jsem dokázal dopředu předvídat slova každého druhého dialogu ve hře, podobně jako to učitelka Quistis dělá Squallovi.

Každopádně pokud jste hru milovali v době jejího původního vydání, těžko se ubráníte nostalgii a nepořídíte si ji do sbírky. Ačkoliv remaster má svoje slabé stránky, celkově díky němu hra vypadá a hlavně se hraje mnohem lépe. Potěší samozřejmě i rychlé nahrávací časy, nebo třeba integrace trofejí (obzvláště mě bavilo kompletovat sbírku trofejí za Guardiany). Pokud jste FF VIII nikdy nehráli a máte rádi silné příběhy, měli byste jí dát šanci. Málo postav a zvratů v historii videoher mi utkvělo v hlavě i srdci tak, jako ty zdejší.

Recenze Final Fantasy VIII Remastered
Final Fantasy VIII Remastered

Cože, osmička pro osmičku? Ano, je to tak. Jedna z nejlepších JRPG her všech dob místy vykazuje zub času, ale pro fanoušky představuje jasnou volbu a pro nováčky jde o dobrý tip na titul, vybavený silným příběhem a vizionářskou estetikou, kterou je snadné obdivovat i dnes. Navíc je to prostě skvělá hra, ve které je zábavné skládat partu, bojovat s nepřáteli i hrát karty.

Silný příběh a postavy
Parádní výtvarná stránka
Nezapomenutelná hudba