Recenze Firewall Ultra - týmová PS VR2 střílečka
Recenze Recenze Firewall Ultra - týmová PS VR2 střílečka

Platformy PlayStation PlayStation 5

Jak se povedl návrat oblíbené týmové střílečky?

Ačkoliv oficiální materiály hovoří o "pokračování série", Firewall Ultra je do jisté míry spíš rebootem, protože využívá vylepšené verze herních map z původní hry. Tou byla v roce 2018 Firewall: Zero Hour pro PS4 a původní PS VR, přičemž tehdy sklízela poměrně vysoké známky a byla některými označována za "nejlepší VR střílečku". Firewall Ultra staví na těchto základech, ale přidává nové funkce, opírající se kromě jiného o vylepšení nové virtuální helmy. Ačkoliv jsou ale některé ty nové funkce a vylepšení velmi zajímavé, celkově se hře zatím nepovedlo tak docela naplnit její potenciál a tvůrci s ní nejspíš ještě budou mít kus práce.

• Platforma: PSVR2
  • Datum vydání: 24. 8. 2022
  • Výrobce: First Contact Entertainment (USA)
  • Žánr: Týmová střílečka
  • Multiplayer: 4 hráči
  • Dat ke stažení: 18 GB
  • Cena: 949 Kč (PS Store)

Nic pro vlky samotáře

Pokud váš zrak utkvěl na líbivé grafice této realistické moderní střílečky a říkáte si, že byste si zahráli alespoň její kampaň pro jednoho hráče, musím vás zklamat - stejně jako původní hra, ani Firewall Ultra žádnou příběhovou kampaň nenabízí. Můžete samozřejmě strávit čas v rozlehlé tréninkové místnosti, kde si lze na všemožných terčích i ve speciálním "gauntletu" vyzkoušet zbraně a ovládání. Stejně tak si můžete spustit jednu z osmi herních map v soukromém (private) režimu a proběhnout si ji o samotě nebo s nepřátelskými boty. Hlavním obsahem hry je týmové hraní ve čtyřech hráčích, buď s přáteli nebo s náhodně připojenými online hráči (random matchmaking).

Pro týmové hraní máte na výběr ze dvou variant: buď můžete hrát "Exfil" režim, kteý je zaměřený na PvE, takže v něm budete se svými spoluhráči postupně hackovat trojici laptopů, rozmístěných po mapě. V tom se vám budou snažit zabránit nepřátelské hlídky a posily, ovládané počítačem. Poměrně zábavnou vlastností tohoto režimu je možnost relativně taktického postupu, kdy lze nepřátele obcházet nebo zabíjet potichu. Druhým režimem jsou "Contracts", kde jde o čistokrevnou PvP akci jednoho čtyřčlenného týmu hráčů proti druhému - zde se budete tři kola střídat v obraně nebo dobývání jednoho laptopu.

Hlavním obsahem hry je týmové hraní ve čtyřech hráčích.

Zápasy jsou většinou velmi rychlé, obzvláště ty proti online hráčům. O to více frustrující jsou problémy s matchmakingem, protože pokud nemáte předem sestavenou skupinu online přátel, hra docela dlouho hledá spoluhráče nebo protihráče a když už je najde, nutí mezi každým zápasem všechny strávit dvě minuty v lobby, zřejmě aby si mohli upravit vybavení - není zde ale žádná možnost potvrdit, že už jste připraveni jít hrát, takže pokaždé čekáte ty dvě minuty. Výsledkem leckdy bude, že v lobby nechtěně strávíte více času, než na bojišti. Ačkoliv se zdá (s ohledem na zdlouhavý matchmaking), že hra zatím nemá mnoho hráčů, když už někoho najdete, většinou jsou to lidé, snažící se o dobrou (hlasovou) komunikaci a spolupráci, což je v tomto žánru poměrně výjimečné.

Technický pokrok

PS VR2 je skvělý hardware a také Firewall díky této platformě doznal citelného posunu od minulého dílu, pokud jde o celkovou prezentaci. Většina herních map působí silnou atmosférou a na vaše zbraně je radost se dívat zblízka. Tvůrci také naplno využili nové funkce PS VR2, jako je snímání vašich očí - díky tomu například stačí zavřít oči, pokud někdo vaším směrem hodí oslepující granát (flashbang). Ještě zajímavější je přivření druhého oka, když míříte přes hledí zbraně - díky tomu se tento váš pohled okamžitě "zazoomuje". Pokud stisknete tlačítko pro míření (přiložení zbraně k tváři), hra ji zvedne/nasměruje tím směrem, kam se zrovna díváte očima. Zorničkami můžete potom i ladit přesnou pozici "laserové tečky" v zaměřovači.

Tvůrci naplno využili nové funkce PS VR2.

Působí to všechno velmi moderně a nově, ale bohužel to někdy nezafunguje tak přesně a spolehlivě, jak by bylo potřeba. V kombinaci s velmi rychlou úmrtností postav se tyto nedostatky mohou rychle zvrhnout. Přistihl jsem se tedy, že jsem řadu těchto pokročilých funkcí nevyužíval a spoléhal se raději na pomalejší, ale lépe kontrolované "ruční" míření. Na míření očima má jinak nejspíš problém reagovat také animace postav, kterým se často nepřirozeně "lámou ruce" a bourají tak dojem z jinak realistického zpracování hry. Realismus poněkud kompromituje také fakt, že většina prostředí je neinteraktivní a zbraně zatím nelze přebíjet "ručně", pouze stiskem tlačítka na ovladači (tohle údajně tvůrci dodají budoucím patchem).

Posledním neduhem hry je příliš pomalý grind, kdy trvá dlouhé hodiny, než si můžete odemknout jednu novou zbraň, operátora nebo vylepšení. Samozřejmě je ale možné herní měnu koupit za reálné peníze. Ačkoliv je tedy hra v jádru povedená a zábavná, zdá se, že zatím trpí "porodními bolestmi", připomínajícími spíše rannou betu, než plnohodnotné vydání titulu za plnou cenu. Pokud ale máte PS VR2 a velkou slabost pro realistické týmové střílečky, navzdory zmíněným neduhům se již teď můžete u hry docela dobře bavit.

Reboot oblíbené hry se zatím povedl jen tak napůl - na jednu stranu přinesl návrat povedené týmové akce, s vylepšenou výpravou a novými ovládacími funkcemi. Na druhou stranu některé aspekty zatím působí nedořešeně. Jestliže ale máte slabost pro tento žánr a narazíte na podobně naladěné spoluhráče, můžete se u hry docela dobře bavit.

Zábavná týmová akce
Nové metody ovládání
Povedená výprava