Očekávané Isekai je zde. Najde si svoje fanoušky?
Když Sony v roce 2020 ukázalo první záběry z Project Athia, což bylo pracovní jméno této hry, kdekdo jen zíral na obrazovku s otevřenými ústy. Hra vypadala neskutečně a snad každý doufal, že se nic nepokazí a japonské studio Luminous Productions nám nadělí nezapomenutelný zážitek. Poslední dny před samotným vydáním však naznačovaly, že ne vše je tak skvělé, jak jsme doufali.
- Platforma: PS5, PC
- Datum vydání: 24.1.2023
- Výrobce: Luminous Productions
- Žánr: Akce
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 150 GB
- Herní doba: 25+ hodin
- Cena: 1900 Kč (Steam)
Forspoken vás vrhne do role Frey - skoro jednadvacetileté ženy v předvánočním New Yorku. Frey je sirotek - byla jako nemluvně nalezená opuštěná u stanice newyorské nadzemky. Neměla tedy veselé dospívání a v dospělosti nemá nikoho kromě Homera - její kočky. Na začátku hry jde Frey před soud kvůli pokusu o krádež auta. Přívětivá soudkyně ji sice pustí na svobodu, čekají ji však jen trable. Lokální gang Hell's Kitchen jí vypálí její přístřešek, během požáru příjde o úspory určené na nový začátek a stihne zachránit kočku a svůj holý život.
O chvíli později se Frey ocitá zoufalá na střeše jednoho z domů poblíž stanice kde byla nalezena. Je opět sama, jelikož kočku svěřila do péče dříve představené soudkyně. Poté co si všimne neobvykle zářící světlušky ji následuje a najde tajemný ornamentální chránič předloktí který se s ní spojí a otevře portál do jiného světa. První kroky v tomto světě Frey zaskočí - není to New York, ale fantasy prostředí kde nechybí draci ani inteligentní mluvící chránič předloktí - Cuff. Tento nerozlučný společník ji pak provází po cestě za nalezením cesty domů. Během tohoto dobrodružství se Frey naučí spousty magických kouzel, které využije jak pro volný pohyb po otevřeném světě, tak pro boj proti monstrům a padlým čarodějkám, které se z ochránkyň světa staly jeho zhoubou. A při troše štěstí se dozví i něco málo o sobě samé.
Náladový teenager
Premisa Forspoken je tedy na herním poli vcelku neobvyklá, ovšem pro milovníky japonkých anime sérií je to naopak. Je to standardní Isekai subžánr anime, kde se hlavní postava (většinou pocházející z našeho světa) ocitne ve fantasy prostředí. V tomto případě je však Frey poněkud neobvyklá. Nemá radost z toho, že se ocitla ve světě plném monster, a ikdyž byl její život v NYC mizerný a plný zoufalství, tak chce zpět. Frey je nedůvěřivá, rychle se rozhněvá a celkově se chová velmi, velmi nesympaticky. Vzhledem k jejímu dospívání je to pochopitelné, ale i přesto bych čekal poněkud lepší přístup než to, co ve hře hlavní “hrdinka” předvádí. Dává až zbytečně důrazně najevo že ji nikdo nezajímá, na nikom jí nezáleží a chce si jen zachránit krk. Samozřejmě jen takovým “naštvaný teenager” způsobem a tak se z ní po většinu hry stává docela těžko oblíbitelná postava.
Promrhanou možností jsou dialogy mezi Frey a Cuffem. Na vztahu a vzájemném ostřejším škádlení se dala vytvořit docela nezapomenutelná dvojka, ale přijde mi, jako by scénáristi nevěděli co chtějí. Zatímco Cuff se snaží, Frey se většinou chová podrážděně, nebo rovnou jako do sebe zahleděný fracek. Ke konci svůj přístup naštěstí změní a místo podrážděné středoškolačky se začne chovat o něco dospěleji a humor se tak přesune z infantilního nadávání do poněkud dospělejšího, chytřejšího tónu. Nic to však nemění na tom, že velká část hry je trávená s docela otravnou postavou jejíž jediný kladný charakterový rys je to, že má ráda zvířata - hlavně kočky. Ty ji v různých formách provází i jejím dobrodružstvím.
Symfonie destrukce
Z příběhu nic víc prozrazovat nechci (jelikož není zrovna z nepropracovanějších, tak by každé další info mohlo něco prozradit) a tak se můžeme vrhnout na samotnou herní náplň. Během hraní frey získává několik typů magie. Každý typ se dělí ještě na útočné a podpůrné kouzla. Každé kouzlo ve hře může být po splnění speciálních “challenge” podmínek vylepšeno. Místo skillpointů jsou zde tzv. Mana body, které slouží k naučení nových kouzel. V boji má Frey vždy k dispozici v daný okamžik jen jedno podpůrné a jedno útočné kouzlo, které může stiskem tlačítka seslat, případně je změnit na jiné. Dá se tak kombinovat několik kouzel které mají podpůrné efekty, poté změnit na úplně jiný skillset a sledovat to peklo, které Frey na obrazovce dokáže vyčarovat. Některé kouzla z rozdílných setů spolu spolupracují, a ikdyž se nejedná a propracovaný systém elementální spolupráce jako má Magicka nebo například Genshin Impact, určitě to potěší. A musím uznat že vizuálně jsou souboje opravdu nádherné. Parkour je do nich dost plynule zapracován a jejich zábavnost je díky originálnímu systému kouzel opravdu vysoká.
Mimo souboje je nejčastější použití magie pro účely cestování. Jak bylo velmi protěžováno v trailerech, hra obsahuje jakousi magickou verzi parkouru, která vypadá skvěle a po většinu času i dost dobře funguje. Pokud tedy nechcete něco jako přesné ovládání. K tomu ale později. V otevřeném světě je naštěstí opravdu hromada míst k prozkoumání a aktivit které vás zabaví. Ať už jsou to různé challenge, zabíjení minibossů nebo jen hledání beden s materiály nebo výbavou. Vzácnější jsou pak speciální dungeony, ve kterých je jedna až dvě místnosti s nepřáteli, souboj s bossem a pak nahlédnutí do historie Athie a samozřejmě kus výbavy. Pokud patříte mezi ty, co rádi platinum trofeje, připravte se na to, že ve Forspoken necháte hromady, hromady času.
Vizuálně jsou souboje opravdu nádherné
Kromě parkouru se dá používat Fast Travel, a to buďto na malé domečky fungující jako safe zóna ve které můžete craftit, pohladit kočičky které jste si během cestování ochočili, vybrat nové challenge pro vylepšení kouzel, nebo se jen vyspat. Craftit se dají zásoby jako jsou HP lahvičky, nebo upravovat výbava - tou jsou ve Forspoken Pláště, které mají staty jako HP, Obrana, a nebo zvedají sílu různých magických setů. Amulety které dělají defacto totéž a potom nehty. Podle toho co si nabarvíte na nehty čarodějnou krví pak získáváte další různé bonusy. Itemizace ve hře však není až tak důležitá jak by se zdálo, a tak není moc třeba, alespoň na střední obtížnost, nejakým způsobem minmaxovat.
V dobrém i ve zlém
Kromě obřího světa, působivého volného pohybu v něm a zábavých a efektních soubojů však Forspoken trpí i docela slušnou zásobou menších čí větších neduhů. Grafika je na horší úrovni než bylo prezentováno v trailerech, ale zase jsem na PS5 neměl nejmenší problém s framerate. Což je u open world hry docela důležitý faktor. Svět Athie je velmi rozlehlý a má několik rozdílných biomů, ovšem dojem z něj byl poněkud smíšený. Není to ani tak tím, jak že by byly zóny prázdné nebo ploché. Spíš je to způsobené tempem kterým vás příběh táhne napříč obřím světem. Není čas zpomalit a kochat se. V kombinaci se šílenou rychlostí pohybu je velice lehké se v něm proto ztratit a navigace taktéž není zrovna jednoduchá. Mapa tomu také moc nepomůže a celkově je tak sice zábavné v Athii běhat, ale orientace je na velmi nízké úrovni. Možnost "odzoomovat" mapu tak, aby byl vidět celý svět tu z nepochopitelného důvodu chybí. Volnost a hlavně rychlost pohybu ve Forspoken ovšem bohužel zdůrazňuje některé nedostatky. Frey občas není lehké precizněji ovládat kvůli tomu, jak parkour funguje. I mimo parkour bych preciznost přirovnal k první release verzi Witchera 3, kde sice obecný pohyb nebyl problém, ale pokus o zhasnutí svíčky na stole byl horší než složit minibosse. Dojmu z pohybu moc nepomůže “glitchy” vybíhání skal, nebo absolutně nelogické neviditelné zdi ve městě. O tom že nejde v daném městě použít parkour nemluvě.
Není čas zpomalit a kochat se
Jak již bylo naznačeno, grafická kvalita byla sice snížena od vydání prvního traileru, ale hra stále vypada velmi dobře, netrpí bugy, frame dropy ani jinými neduhy které jsou tak časté v jiných open world hrách od mnohem prověřenějších studií. Zvuky jsou ovšem výborné a kouzla - ať už v boji, nebo mimo něj - zní výborně. Hudbu dostal do rukou Bear McCreary, kterého znáte ze severské God of War ságy, a podle toho to i vypadá. Hudba je totiž opravdu vynikající. Ať už jde o hlavní téma, nebo o kulisu při soubojích.
Katastrofa odvrácena
Ikdyž se tvůrcům nepovedlo dotáhnout hru k dokonalosti, Forspoken má potenciál si vás získat. Soubojový systém, nádherné efekty i hromada obsahu v otevřeném světě vás určitě dokáže zabavit. Jen je třeba se přenést přes problémy kterými hra trpí. Pokud to ale dokážete, budete se stejně jako já velice bavit - a to i přes nedostatky které hra má. Úsměvná poznámka nakonec - ikdyž jsou tvůrci z Japonska, do hry se dostalo docela dost slovíček z češtiny. Předpokládám že to bylo vsunuto do hry jako taková malá srandička od které autoři nic neočekávali - Ruins of Svetlo a podobné názvy jsou něco nad čím se pousměje snad jen čech nebo slovák. Snažil jsem se nějakého najít v závěrečných titulcích, ale nepodařilo se. Pokud si někdo všimnete, a čecha pracujícího na Forspoken najdete, neváhejte se podělit v komentářích.
Verdikt
Forspoken možná nedosahuje kvalit, ve které hráči doufali, ale i přes některé neduhy to rozhodně není zbytečná nebo nezábavná hra. Tvůrci vykročili správným směrem, jen bohužel některé věci nedotáhli, a pár jich nevyšlo tak, jak by si přáli. Pokud však máte chuť na open world akci s opravdu originálními a vizuálně dechberoucími souboji nebo vás láká Isekai zasazení, má Forspoken šanci vás více než dobře zabavit.