Recenze Gotham Knights - gothamská galérka
Gotham Knights Recenze Recenze Gotham Knights - gothamská galérka

Jakub Marušák

Jakub Marušák

9

Je to prosté. Zabijeme Batmana.

Vývojářské studio WB Games Montréal bylo doposud známo hlavně prací na DLC pro Batman: Arkham Knight a s přehledem nejslabším (a nejzabugovanějším) dílem Arkham série – Batman: Arkham Origins. V dnes recenzované novince Gotham Knights přichází se zajímavým twistem v podobě změny hlavních hrdinů a implementací online multiplayeru. Bude to však stačit?

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S, PC
  • Datum vydání: 21. října 2022
  • Výrobce: WB Games Montréal
  • Žánr: akční RPG
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 42 GB (PS5 verze)
  • Cena: 1 499 Kč (Steam)

Název hry může odkazovat na předchozí hru s temným rytířem – Batman: Arkham Knight. Zdání však klame, toto není hra o Batmanovi. Smrt nejlepšího detektiva na světě z rukou jeho nemesis Ra’s al Ghula nastane během první cutscény po zapnutí nové hry. Jeho spojenci jsou však rozhodnuti Batmanovu vraždu vyšetřit a převzít úlohu ochránců Gothamu. Nová generace gothamských rytířů se skládá z klasického portfolia Batmanových pomocníků. K ovládání tak dostanete na výběr mezi Batgirl, Robinem 1 (Nightwing), Robinem 2 (Red Hood) a Robinem 3 (aktuální model Robina). Každý ze superhrdinů má své vlastní portfolio schopností a bojových abilit.

Rozdíly mezi jednotlivými postavami jsou vskutku markantní - a tak zatímco při hře za Batgirl využijete její hackerské schopnosti a precizní práci s tonfou, při hraní za Red Hooda přijdou na řadu jeho (samozřejmě nesmrtící, ehm ehm) pistole a faktor strachu. Robina si vyberou hráči preferující kradmé plížení a Nightwing je takovým balancem ostatních hrdinů. Tvůrcům se podařilo každou z postav vytvořit opravdu unikátní a plusové body dostávají i za velmi jednoduchou možnost jejich výměny v hubu mezi misemi. Potěší i společné sbírání zkušenostních bodů a levelů. Schopnosti hrdinů lze dále vylepšovat investováním do jednoho z čtyř stromů abilit. Nečekejte však žádné zásadní rozhodnutí a diametrálně odlišné buildy. Design je velmi základní, přesně tak, aby si vývojáři mohli odškrtnout jednu z položek na své RPG bingo kartě.

Zelené nebo modré brnění?

Hrdinové samozřejmě pracují hlavně v noci. Čas mezi patrolami tak tráví v úkrytu věže Belfry pod dohledem Batmanova pobočníka Alfreda. Tato základna slouží k interakci mezi postavami, tréninku a vylepšování vybavení. Ano, jednou z poněkud kontroverzních novinek je implementace systému craftění a lootu. Prakticky všechny aktivity ve hře vás kromě zkušeností budou obdarovávat i štědrým přísunem materiálů (v standardizované zelené, modré, fialové a zlaté kvalitě). Jednou z důležitých a naprosto otravných částí hry tak bude porovnávání Power Levelu jednotlivých brnění, zbraní na blízko i na dálku a modů dále ovlivňujících vaše vybavení. Celé to působí jako loot systém Diabla či Destiny z Wishe a jeho očividně jediným důvodem je umělé navyšování obtížnosti hry. Pro hráče hrající za více postav se také hodí poznamenat, že i když jsou materiály pro všechny společné, tak samotné plány brnění a zbraní už ne. Jakmile si vyrobíte své vysněné brnění (což bude samozřejmě to s aktuálně nejvyšším Power Levelem) je na čase vydat se na noční patrolu do Gothamu.

Létání po městě superšnečí rychlostí

První věc, která vás (minimálně pokud hrajete na jedné z nových konzolí) praští do obličeje jako batarang je plynulost hry. Opravdu běží ve 30 fps. Nečekejte zde žádný fidelity režim, žádný performance nebo snad ray tracing. Ve vizuálním nastavení můžete pouze zapnout a vypnout HDR. Vezměme teď stranou výmluvy vývojářů na obtížnost optimalizace hry pro více hráčů, nastavení není možné změnit ani při hře v režimu jednoho hráče. V době, kdy i na konzolích je možnost hraní v 60 fps standardem, je návrat k tomuto “filmovému” zážitku opravdu zarážející. O to více, že titul i přes svou slušnou grafickou stránku rozhodně nebude atakovat přední příčky v anketě o nejhezčí hru roku 2022. Nutno podotknout, že hra si svou plynulost udržuje, a kromě několika škobrtnutí (hodně viditelných například při animaci fast travelu) běží stabilně. Stabilně, ale pomalu.

Po vystřízlivění z běhu hry se můžete pustit do plnění šablonovitého obsahu otevřeného světa. Připravte se na nekonečné mlácení gangsterů, ochranu policejních hlídek a čištění zločineckých doupat (některé si užijete neustále dokola). K pohybu po městě využijete hlavně kotvu známou z předchozích dílů. I když se jedná o efektní náčiníčko, tak pohyb příliš neurychluje. Zapomeňte na Batmanovo plachtění či vysokorychlostní houpání na sítích ve stylu Spider-Mana. Začátek hry je v tomto obzvlášť bolestivý, neboť fast travel a pokročilé možnosti pohybu jsou schovány za volitelné mise. Druhou možností pohybu po městě je pak speciální motorka, kterou si stiskem tlačítka můžete vyvolat kdekoliv na silnici. S ní je pohyb o něco rychlejší (hra se snaží tuto rychlost evokovat grafickými efekty po straně monitoru, bohužel neúspěšně), jízdu vám však bude kazit místy přehnaný efekt GPS a nešikovný systém kolizí. Ve finále tak v open worldu budete chtít strávit pouze minimum času nutného k odemčení další mise.

Gothamská galérka

Dobrou zprávou je, že příběhové mise jsou ve většině celkem povedené a společně se soundtrackem dodávají hře tu správnou Batmanovskou atmosféru. Hlavní příběh řešící smrt Batmana a boj mezi League of Assassins a Court of Owls o osud Gothamu však kupodivu upadá do pozadí v porovnání s vedlejšími misemi. V rámci vyšetřování narazíte na spoustu klasických DC záporáků v čele Harley Quinn či Mr. Freezem. Každá z těchto linek je naprosto famózní a hravě strčí do kapsy nejednu z hlavních příběhových misí. Dohrání příběhu a vedlejších úkolů vám zabere zhruba dvacet hodin.

Když už jsme nakousli záporáky, stálo by za zmínku také popsání bojového systému. Ten by se dal shrnout slovem funkční. Nečekejte od něj nic světoborného, jedním tlačítkem určujete silný nebo rychlý úder a druhým uskakujete. Každá z postav disponuje i speciálními útoky, které během hraní odemknete. Jejich použití je (podobně jako použití chvatů) poněkud rozporuplné. Mají sice hezké animace, ty jsou však velmi dlouhé, a hlavně po dobu jejich přehrávání nejste nesmrtelní. Nezřídka kdy tak budete smutně koukat, jak váš hrdina efektně likviduje protivníka, zatímco do něj řeže pět dalších a jeho život klesá k nule. Boji dále rozhodně nepřispívá limit 30 fps a kamery zabírající všechno kromě vás. Dá se s tím pracovat, dá se na to zvyknout, ale laťka nastavená Arkham sérií zůstává nepokořena.

Jedním z nejlepších prvků předchozích her byly bezesporu místnosti plné nepřátel, které jste mohli kradmo jednoho po druhém likvidovat, zatímco jste sledovali nastupující paniku u ostatních. Tento systém Gotham Knights nepochopitelně naprosto opustil. Každé střetnutí vám tak dá možnost maximálně vyřadit pár nepřátel, než dojde na nevyhnutelnou bitku. Stejně tak nečekejte žádné hádanky či vyšetřování. Pokud už na něco dojde, tak je to pouze velmi základní spojování předmětů.

Jeden za všechny, všichni za jednoho

Velkým lákadlem hry je možnost hry více hráčů. Zde je nutno podotknout, že vývojářům se toto podařilo na jedničku. Kdykoliv máte možnost přidat se do hry druhého hráče (tvůrci slibují v budoucnu i mód pro čtyři hráče) a společně bojovat proti zločinu. Implementace je dokonalá, do hry si přenesete vaši postavu s jejím aktuálním vybavením a levelem (takže můžete nového hráče protáhnout obtížnější částí) a zůstanete společně dokud se opět neodpojíte. Žádný matchmaking mezi misemi či aktivitami. Neexistuje zde ani omezení vzdálenosti mezi postavami, v klidu tedy každý můžete čistit jinou část Gothamu. Musím uznat, že hrát hru tímto stylem je velká zábava.

Gotham Knights

Tvůrci z WB Games Montréal se zhostili nelehkého úkolu. I když se nejedná o sequel Arkham série, nelze ke hře vzhledem k podobnostem nahlížet jinak. Některé prvky (primárně multiplayer a různorodost hrdinů) se jim podařily, mise (hlavně ty vedlejší) jsou působivé, hra ale i přesto zůstává v Batmanově stínu. Naprostým kiksem pak zůstává omezení konzolových verzí na 30 fps. K akční hře plné soubojů se to opravdu nehodí. Pokud jste však fanoušci Batmana a DC univerza, tak si i přes tyto neduhy hru díky hutné atmosféře a super soundtracku můžete parádně užít.

parádní vedlejší mise s Batmanovými záporáky
pochmurná atmosféra nočního Gothamu
hra za více postav