A sakra, je to tady zase...
Napsat, že se trilogie remasterovaných verzí her GTA z 3D univerza zrovna moc nepovedla, by bylo velmi mírné. V našich předchozích recenzích jste se již dozvěděli, že GTA 3 trpí kombinací extrémních technických problémů a zastaralých herních mechanik a Vice City na konzoli Nintendo Switch spíše neběží, než běží. Posledním dílkem do skládačky tak zbývá nejpropracovanější ze všech dílů – San Andreas.
- Platforma:PS5 (recenzovaná), PS4, XSX|S, X1, Switch, PC
- Datum vydání: 11. 11. 2021
- Výrobce: Grove Street Games (USA)
- Žánr: open world městská akce
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 23 GB (celá trilogie 40 GB)
- Herní doba: 30+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: digitální i krabicová
- Cena: 1599 Kč (kompletní trilogie, Xzone)
Vítejte ve slunečném San Andreas
Je až k nevíře, v jak rychlém sledu se studiu Rockstar začátkem milénia dařilo vydávat nové hry. Za dobu, která je dnes při vývoji AAA her opravdu šibeničním termínem, vyšly rovnou tři díly jedné z nejzásadnějších herních sérií. A rozhodně se nejednalo o žádné jednohubky. GTA3 sloužilo jako koncept 3D her v otevřeném městském prostředí, Vice City o rok později přidalo atmosféru a příběh jako vystřihnutý z akčních seriálů z osmdesátých let a San Andreas dva roky nato nepřišlo s ničím menším, než s kompletním fiktivním americkým státem v čele s třemi obřími městy a rozlehlými oblastmi.
Příběh se oproti předchozímu dílu přesunul o několik let vpřed a na opačné pobřeží Spojených států. Dostáváte se do kůže Carla „CJ“ Johnsona, vracejícího se z rodného Los Santos pohřbít svou matku a znovu navázat vztahy se svou rodinou (jak tou biologickou, tak tou pouliční). V nepřekvapivém zvratu je CJ záhy vržen do kriminálního víru válek gangů, zkorumpovaných policistů, triád a konspiračních teorií, které ho postupně zavedou i do měst San Fierro a Las Venturas, kopírujících části Kalifornie a Nevady. Po vzoru předchozího dílu se postupně z drobného kriminálníka vypracujete až na šéfa obřího mafiánského impéria. A to vše za zvuku klasického devadesátkového hip hopu. Hotový americký sen každého kluka vyrůstajícího v ghettu.
Války gangů CJ zavede i do měst San Fierro a Las Venturas.
San Andreas by se v porovnání s předchozími díly dalo shrnout do jednoho jediného slova – masivnější. Herní svět je mnohem větší a přináší neuvěřitelné množství nových aktivit, které vás dokážou zabavit na desítky hodin. Kromě obligátní čtveřice úkolů v taxíku, sanitce, policejním či hasičském autě si tentokrát užijete i vykrádačky bytů, letecké akrobacie, plavání, randění nebo „tancování“ lowriderů. Ve své době hra nabízela jako velký tahák možnost úpravy vzhledu hlavního hrdiny – mimo tradiční změny obleků a účesů jste tak dostali možnost zlepšovat schopnosti svého hrdiny a ovlivňovat jeho fyzičku návštěvou fitka či KFCčka. Tyto změny pak otevíraly nové mise a ostatní postavy na CJ patřičně reagovaly. Z herního hlediska se tedy jednalo o naprosto vybroušený diamant, který Rockstar pečlivě tři roky opracovával, a hra zcela zaslouženě sbírala absolutní hodnocení.
Grove Street Families vs. Grove Street Games
Hlad hráčů po nostalgii byl tak silný, že se studio Rockstar rozhodlo tuto trilogii povolat zpět z výslužby a nabídnout ji s pořádným pozlátkem Unreal Enginu staré gardě i nové generaci hráčů. Studio Grove Street Games v tomto případě dostalo funkčně vypilovanou hru, stačilo tedy pouze mírně vylepšit vzhled, přidat pár nových herních funkcí z GTA 5 a pak se smát celou cestu až do banky. Rockstar by si přidal za opasek další kasovní trhák a oživil nadšení okolo pokračování série. To by však tento job nesmělo dostat na práci právě studio Grove Street Games, známé hlavně svým zpackaným převodem her GTA na mobily pár let zpátky. Místo rychlých prachů si tak Rockstar uřízl spíš pořádnou ostudu.
Podobně jako čekal nepřekvapivý zvrat CJ na začátku jeho příběhu, tak čeká na hráče tento nepřekvapivě pokažený remaster. Oproti předchozím dílům „vylepšené“ trilogie San Andreas netrpí častými pády hry a děsivými propady FPS (ty tam stále jsou, ale trošičku méně děsivé). Technická stabilita tak dává příležitost naplno si vychutnat různé „grafické lahůdky“. Většina postav ve hře vypadá naprosto otřesně a úplně jinak než v originále. Animace nesedí na modely a často dochází k desynchronizaci lip syncu v cutscénách. Hra stejně jako ostatní tituly z remasterované trilogie trpí extrémním problémem s efektem deště a celkovou tmavosti obrazu. Města převodem do čisté grafiky přišla o svou atmosféru a zvýšení dohledu ukazuje omezení původních technologií (vidět celý stát včetně všech měst z vysoké budovy je prostě divné). Problémové je také načítání objektů a občas tak budete jezdit přes neviditelné mosty, či sledovat detaily prostředí měnící se těsně před vašima očima. Na rozdíl od GTA3 je však pod pokličkou technického marastu stále schovaný ten původní diamant a pokud dokážete tyto problémy přehlédnout, tak se můžete těšit na hratelnostně a systémově parádní hru.
Verdikt
San Andreas je zdaleka nejlepší částí remasterované trilogie. To však ani náhodou neznamená, že by se jednalo o dobrý port. Problémy s pády a nestabilním frameratem, které postihly hlavně GTA3, zde nejsou tak viditelné. Co však viditelné je, je naprosto do očí bijící grafická stránka hry. Tenhle ghetto příběh si tak prozatím nechte ujít, případně si pořiďte původní verzi. Tato za to totiž rozhodně nestojí.