Immortality Recenze Recenze Immortality – filmová záhada

Recenze Immortality – filmová záhada

Jan Urbančík

Jan Urbančík

10
Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC Apple iOS Android Android

Když forma zvítězí nad obsahem.

Sam Barlow už je opravdový veterán herního průmyslu, proslavil ho především interaktivní film Her Story z roku 2015. Na to navíc navázal o 4 roky později s titulem Telling Lies a u stejného žánru zůstal i pro svůj nejnovější projekt – Immortality. Dostála ale hra vysokým očekáváním?

• Platforma: PC (recenzovaná verze), Xbox Series X|S, Android, iOS
  • Datum vydání: 30. 8 .2022
  • Vývojář: Sam Barlow
  • Vydavatel: Half Mermaid Productions
  • Žánr: FMV
  • Dat ke stažení: 26 GB
  • Herní doba: 10 hodin (silně individuální)
  • Cena: 16,79 € (Steam), dostupné ve službě Game Pass

Immortality sleduje příběh smyšlené herečky Marissy Marcel, která za svou kariéru hrála pouze ve třech filmech, přičemž ani jeden se do kin nikdy nedostal. Nyní Marissa zmizela a naším úkolem je vypátrat, co se s ní stalo.

Na začátku hry vás čeká jen krátký tutoriál, abyste byli následně hozeni přímo do hry. Není to ale ani tak proto, že by hra skrývala mechaniky, které objevíte později, hratelnost je totiž skutečně jednoduchá. Jako první se dostanete do rozhovoru s Marissou, přičemž video můžete zrychlovat, zpomalovat, přetáčet či zapauzovat. Vůbec nejdůležitější je pak „oko“, pomocí něhož můžete kliknout na člověka či předmět, abyste se dostali do jiné scény.

A to je opravdu vše. Postupně skáčete do dalších a dalších záběrů a zkoumáte jednotlivé filmy, v nichž si Marissa zahrála. Nutno říct, že provedení je skvělé. Herecké výkony jsou na výborné úrovni a vše je natočené tak, že záběry vypadají skutečně dobově, včetně kostýmů. Jenže ani to nedokáže zachránit fakt, že hratelnost je velmi primitivní a rychle se ohraje.

Na rozdíl od slavného Her Story zde není jakákoli detektivní mechanika. Vaším úkolem je skutečně pouze sledovat záběry a ze hry se tak rychle stane spíše film než hra. Problém navíc spočívá v tom, že záběry sice zkoumáte v náhodném pořadí, ale příběh jako takový je lineární, nejsou zde žádné volby, nic, co byste mohli ovlivnit. K závěrečným titulkům se můžete dostat náhodou třeba po hodině, ale mně to zabralo asi 10 hodin. Konec je velmi neuspokojivý a ani vám mnoho neřekne. Mnohem podstatnější jsou skryté scény, které můžete najít během hraní.

Nutno říct, že celá ta záhada okolo zmizení (ne)známé herečky je na první pohled zajímavá, ale ve výsledku mě odhalování nových indicií moc nebavilo. Hra se vám totiž ani příliš mnoho věcí vysvětlit nesnaží. Skryté záběry jsou sice tajemné, až znepokojující, ale neprozradí mnoho a většina věcí zůstává na vaší interpretaci. Víc jsem si paradoxně užíval jednotlivé filmy. Jak už bylo řečeno, jsou celkem tři: historické a romantické Ambrosio, detektivní Minsky a velmi specifické Two of Everything. Každý snímek má něco do sebe a sledovat záběry z jejich natáčení mě bavilo, pokud se tedy zrovna scény neopakovaly.

A to je jeden z hlavních problémů celé hry – repetitivnost. Nejenom, že děláte dokola pořád to samé, ale často i sledujete ty samé záběry pořád dokola, protože vás na ně "oko" zrovna hodí. Ještě horší je to u skrytých scén, jež můžete najít vícekrát, a neustále se mi stávalo, že jsem objevoval ty, které už jsem několikrát viděl.

Immortality je velmi zvláštní titul. Sam Barlow se pokoušel o něco trochu jiného, ale tentokrát to zkrátka nevyšlo. Hra má tak málo herních prvků, že mám docela problém, ji vůbec jako hru označit. Opravdu jde spíš o rozkouskovaný film, který sice nabídne i zajímavé scény, ale fakt, že je sledujete v náhodném pořadí, na zážitku spíš ubírá. Hra vám navíc nedá prakticky žádný pořádný cíl, i po závěrečných titulcích a dalších skrytých scénách jsem zkrátka necítil nějaký pocit zadostiučinění. Já jsem totiž za těch 10 hodin neudělal prakticky nic, pouze jsem sledoval záběry a hra mi dala všechny odpovědi, kterých ani není mnoho, sama.

Pokud nemáte problém s tím, že budete hodiny a hodiny v podstatě jen sedět a koukat a neočekáváte žádnou hlubší hratelnost, můžete se těšit alespoň na velmi dobře zpracované scény z filmů či jeho zákulisí, rozhovory s herci a podobně. Jestli jste se ale těšili, že si zahrajete na detektiva a budete skutečně pátrat, co se s Marissou stalo, tohle není hra pro vás.

Immortality
Apple iOS
Android Android

Nejnovější hra od Sama Barlowa je pro mě velkým zklamáním. Na první pohled sice nabízí zajímavý námět, skvělé herecké výkony a krásně natočené záběry, které vypadají skutečně dobově. Pod pokličkou se ale skrývá plytký zážitek, jenž postrádá jakékoli hlubší herní mechaniky. Hra se navíc nesnaží skoro nic vysvětlovat a po jejím konci budete mít spíš víc otázek než odpovědí.

Zajímavý nápad
Skvělé herecké výkony
Záběry vypadají opravdu dobově