Recenze MADiSON – ráj jumpscarů
Recenze Recenze MADiSON – ráj jumpscarů

Recenze MADiSON – ráj jumpscarů

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Názorná ukázka, jak nemá vypadat horor.

Psychologických hororů je v poslední době opravdu požehnaně a pouští se do nich pomalu každé menší studio, které má alespoň trochu zájem o strašidelné hry. Ve většině případů jde však o to, čemu se nelichotivě říká walking simulator, tedy hra, v níž se jenom chodí a nic jiného v podstatě nedělá. MADiSON od malého studia Bloodius Games je dalším takovým projektem, ale o něco ambicióznějším.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 8. 7 .2022
  • Vývojář: Bloodious Games
  • Vydavatel: Bloodious Games
  • Žánr: Psychologický horor
  • Dat ke stažení: 8 GB
  • Cena: 34,99 € (Steam)

Ve hře hrajeme za Lucu, který se probudí uprostřed tmavé místnosti a na rukách má krev, už tehdy je mu jasné, že samozřejmě není něco v pořádku. Otec mu navíc tvrdí, že je posednut démonem, a Luca brzy zjistí, že tomu tak možná skutečně je. Vše má navíc nějakou spojitost s jeho babičkou Elizabeth a sériovou vražedkyní Madison Hale, která v okolí řádila před 35 lety.

Příběh mi přišel poměrně zajímavý a rozhodně měl potenciál, který však nebyl úplně moc využit. Hra vám dává spíš více otázek než odpovědí a spousta věcí zůstává na vaší interpretaci. Jde v zásadě o takový ten klasický kryptický způsob vyprávění, jenž se pochopitelně může někomu líbit, ale mně příliš nesedí. V této souvislosti musím pochválit alespoň kvalitní dabing, a to nejenom hlavní postavy.

Co se týče hratelnosti, je příjemné, že zde vývojáři zašli o něco dál, než je prosté chození. Vaším hlavním předmětem je fotoaparát, pomocí něhož se často posouváte dál v příběhu. Kromě toho ale na vás čeká také spousta logických hádanek. Nebo tedy logických... jak se to vezme. Při hraní této hry jsem si vzpomněl na loňský titul 12 Minutes a frustraci, kterou jsem u něj zažíval. Zde na mě totiž čekalo něco velice podobného.

Puzzly jsou často navržené tak špatně, že v podstatě nemáte šanci na ně přijít sami a budete odkázáni na návod. Nad některými řešeními opravdu zůstává rozum stát a nechápal jsem, jak může někdo vytvořit něco tak hloupého. Řekli byste si, že by mohla jít uplatnit alespoň metoda pokus-omyl, ale bohužel ne. Často ani to nefunguje. Mnohdy zkrátka nevíte, co máte dělat a pobíháte z místa na místo. Jindy sice víte, co máte udělat, ale nevíte jak. Zkrátka jde o krásný příklad toho, jak vypadá špatný herní design. Hra vám ani na normální obtížnost nedává dostatečnou nápovědu, jak pokračovat dál, a to je k dispozici i těžší obtížnost.

S hádankami souvisí také omezený inventář, který však není zase tak omezený, jak se může na první pohled zdát. Nést můžete až 10 předmětů a prakticky se mi nestalo, že bych musel použít trezor na uschování. Respektive párkrát jsem ho použil, ale nakonec se to ukázala jako chyba a musel jsem se pro důležitý předmět složitě vracet.

Správný horor by měl každopádně sázet na skvělou atmosféru a nutno říct, že nějaké náznaky tady jsou. Proměnlivé prostředí a k tomu poměrně solidní audio design jsou pěkným základem, jenže autoři upřednostnili něco jiného – jumpscary. Jistě, párkrát za hru je to ještě pochopitelné, jenže to není tenhle případ. Už dlouho se mi u hry nestalo, aby byla takto "zaspamovaná" jumpscary, které na vás, především v druhé půlce hry, čekají prakticky všude. Pořád čekám, kdy konečně vývojáři pochopí, že takto se nedělá strašidelná hra. Samozřejmě, vylekáte se, ale není to strašidelné. Vysoká míra jumpscarů mě akorát ještě více frustrovala. Ve většině případů jsou tu navíc jumpscary "jen tak" a žádné nebezpečí vám ani nehrozí.

Pochválit musím alespoň vizuální stránku. Grafika je na fantastické úrovni, pokud vezmeme v potaz, že na hře pořádně pracovali pouze dva lidé. Navíc je i poměrně dobře optimalizovaná. Většina bugů byla naštěstí opravena, před vydáním byl titul údajně v katastrofálním stavu. Samotnému se mi sice několikrát zasekla načítací obrazovka, ale naštěstí to vyřešil restart hry. Vůbec však nechápu rozhodnutí vývojářů neumožnit manuální uložení. Po celou dobu budete závislí na autosavu a kdyby se něco pokazilo, váš postup je ztracen.

MADiSON je zkrátka další z řady psychologických hororů, který má sice zajímavý nápad, ale nedotáhl ho úplně do konce. Největším pozitivem je rozhodně povedené audiovizuální zpracování, ale jinak nemá moc co nabídnout. Jde o velmi frustrující zážitek, jenž bych mohl doporučit snad jen těm nejkovanějším fanouškům hororů, kteří touží po další hře z tohoto žánru.

Recenze MADiSON – ráj jumpscarů

Hra, která je krásným příkladem toho, jak nemá vypadat horor. Frustrující hádanky zapříčiní, že se u hraní nebudete moc bavit, a trapné jumpscary zase úplně ničí celou, jinak poměrně solidní atmosféru. Z podprůměrného hodnocení titul nedokáže zachránit ani povedené audiovizuální zpracovaní, protože všude jinda zkrátka selhává.

Velmi dobrý audiovizuál
Solidní dabing
Zajímavý námět...