Recenze Metroid Dread - vytoužené pokračování
Metroid Dread Recenze Recenze Metroid Dread - vytoužené pokračování

Nintendo dokazuje, že AAA hry mohou být i 2D.

Metroid si mne již před mnohými lety získal, stejně jako miliony dalších fanoušků, kombinací skvělé akce a atmosférického sci-fi hororu, citelně inspirovaného filmovými vetřelci. Také zde je osud hlavní hrdinky neodmyslitelně spjatý s mimořádně nebezpečnou rasou mimozemských monster, jejichž hledání na neprobádaných planetách zasvětila Samus svůj život. Svůj vlastní žánr ale hra definovala především geniálním designem herního světa, který představuje labyrint propojených "jeskyní", plných skrytých předmětů i zkratek. Ačkoliv před lety série udělala úspěšný skok do 3D, nyní se vrací pátý 2D díl a kromě parádního skloubení staré školy s moderní prezentací nabízí také odvážné finále příběhu této ságy.

• Platforma: Switch
  • Datum vydání: 8. 10. 2021
  • Výrobce: MercurySteam (Španělsko)
  • Žánr: Metroidvanie
  • Dat ke stažení: 4 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 1399 Kč (Xzone)

Finále ságy

Zdálo se, že galaxie je zachráněna a vražední metroidi i paraziti X byli definitivně zlikvidováni. Jenže pak dorazí tajemný signál se záznamem živoucího parazita X z planety ZDR a Samus vyráží na místo situaci prozkoumat. Ještě před ní tam ale dorazí skupinka průzkumných robotů EMMI, se kterými je záhadně přerušeno spojení. Hned po přistání na neprobádané planetě čeká Samus rovnou dvojice šoků: ocitne se pod útokem Chozo válečníka (další rasy, která byla považována za vyhynutou) a jako by to nestačilo, někdo převzal kontrolu nad všemi EMMI roboty a poštval je na lov proti Samus. Což je docela oříšek, protože tihle roboti jsou nejen velmi rychlí a nebezpeční, ale hlavně konvenčními zbraněmi nezničitelní.

Metroid byl v minulosti spíše o atmosféře, než příběhu. Také v tomto případě je zcela dominantním zážitkem z hraní útěk a hra na schovávanou s děsivými nezastavitelnými roboty. Přesto si tvůrci nedali ujít příležitost zúročit prakticky všechny klíčové postavy a příběhové prvky minulých dílů série a nabídnout nejen jejich působivé propojení, ale hlavně několik velkých odhalení, citelně měnících klíčové stavební kameny ságy. To vše navíc prezentují v plynule zapojených, působivých filmových sekvencích, kde dojde i na dialogy a kromě dalších postav uslyšíte i hlas samotné Samus. Tyto filmové pasáže navíc, stejně jako drobné animace přímo během hraní, dělají ze Samus ještě větší drsňačku než kdy dřív, což se projevuje ve věcech jako postoje a další nuance. Rozhodně jí to sluší a k její postavě se to báječně hodí.

Kromě dalších postav uslyšíte i hlas samotné Samus.

Důležitou roli samozřejmě hraje také samotná planeta, kterou budete prozkoumávat. Zatímco v minulosti jste většinou přistáli na povrchu a následně sestupovali do hlubin, tentokrát se po úvodním boji ocitnete na samotném dně nebezpečného labyrintu, obklopeni místnostmi zatopenými vodou i lávou. Vaším cílem bude najít cestu zpátky na povrch ke své lodi a během toho nasbírat dostatek vybavení, abyste se mohli znovu postavit mnohem silnějšímu nepříteli. Opět tedy budete hledat schované energetické nádoby i zásobníky do raketometu, stejně jako specifická vylepení vašeho obleku. Ta nejlepší jsou většinou schovaná v těle některého z bossů, ať už jde o obří monstra nebo přímo EMMI roboty, které lze za určitých okolností také zničit, ale rozhodně to nebude jednoduché.

Náročný průzkum

Pokud jste někdy Metroid hráli, budete zde jako doma. Některé pasáže dokonce působí spíše jako remake ikonických scén z klasických dílů série, než jako jejich pokračování. Fanoušek série zde zkrátka najde tolik důvodů k radosti, že pro něj hra bude fungovat jako splněný sen - a to se týká nejen příběhu, ale také třeba designu tzv. "loop break" tajných zkratek v postupu hrou. Pokud jste ale v této sérii nováčky, připravte se na lehký šok: design hry jednoznačně vychází ze staré školy klasických 2D metroid her a kromě jiného to znamená, že čas od čas je postup dále schovaný za nerozeznatelnou zbořitelnou zdí, takže musíte opravdu usilovně hledat a zkoušet, kudy dál. Jelikož jsem zároveň chtěl najít všechny schované předměty a vylepšení, moje herní doba se natáhla na dobrých 20 hodin, ačkoliv zkušení veteráni série hlásí spíše polovinu tohoto času na první průchod hrou.

Díky svému 2D pojetí je Metroid Dread jednou z mála her, které na Switchi běží v poměrně spolehlivých 60 snímcích za vteřinu, což jednoznačně prospívá dojmu z akce. Jestliže hru budete zároveň hrát v přenosném režimu nového OLED modelu konzole, obzvláště vynikne také její parádně stylizovaná futuristická grafika, plná moderních efektů. Trošku oříšek může být ovládání v pokročilých fázích hry, kdy máte tolik druhů zbraní a pohybů, že musíte zapojovat všemožné kombinace dvou i více tlačítek zároveň. Odměnou vám ale bude obrovský rozdíl v mobilitě i síle proti začátku hry, tohle je jedna z nejlepších "power-fantasy" výprav ve hrách za poslední dobu. A to i navzdory skutečnosti, že jádrem hry je zoufalé schovávání se a útěk před nelítostným pronásledováním vražedných robotů.

Metroid Dread

Tahle "malá velká" hra je splněným snem pamětníků série a více než důstojným finále klasické 2D ságy. Pokud vás láká napínavý průzkum nebezpečné planety, dostane se vám skvělé akční hratelnosti, strašidelné atmosféry i povedeného příběhu. Jen se nesmíte nechat odradit místy náročnější navigací v tomto podzemním labyrintu.

Zábavné boje i skákání
Nápaditý propojený labyrint
Pronásledování děsivými roboty