Recenze Monster Energy Supercross 4
Monster Energy Supercross 4 Recenze Recenze Monster Energy Supercross 4

Recenze Monster Energy Supercross 4

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

1

Motokros na americký způsob.

Italské studio Milestone má už roku 2018 první čtvrtletí vyhrazeno pro nový ročník motocyklových závodů Monster Energy Supercross. Výjimku neudělali milánští vývojáři ani letos, kdy se k hráčům dostává čtvrtý díl této série. Příznivci motokrosu se tentokrát mohou těšit na přepracovaný kariérní režim a tradičně velké množství licencovaného obsahu.

Díky zábavnému jízdnímu modelu v kombinaci s vyšší obtížností má titul co nabídnout i z hlediska hratelnosti. Supercross 4 si sebou bohužel nese i neduhy svých předchůdců v podobě rozporuplné technické stránky a slabé prezentace.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Google Stadia
  • Datum vydání: 11. 3. 2021
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 17 GB
  • Herní doba: 20 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: fyzická i digitální
  • Cena: od 999 Kč v obchodě Xzone

Zakoupené licence je třeba využít.

Novinka se po vzoru starších dílů série snaží maximálně těžit z oficiální licence amerického motokrosového šampionátu AMA Supercross. K dispozici máte více než 100 reálných jezdců a přes 20 týmů ze sezony 2020. Skutečný šampionát kopíruje i nabídka okruhů, která čítá celkem 17 tratí a 11 různých lokací. Ve všech případech jde o stadiony či haly na území USA. Právě závody konané uvnitř velkých stadionů patří mezi poznávací znaky supercrossu. Při pohledu na nabídku herních režimů zůstává vše při starém. Díky předělanému hlavními menu jsou jen jednotlivé položky přeskládané. Nechybí tradiční možnost zajet si rychlý závod, jízdu na čas a vlastního šampionátu.

Největší penzum času ale pravděpodobně strávíte v kariéře. Právě tento režim se ve svém jádru dočkal výraznějších změn. Vývojáři do něj v první řadě implementovali strom dovedností. Za odjeté závody, plnění dílčích cílů a doplňkových aktivit získáváte body, které proměníte v konkrétní vylepšení vašeho jezdce. Zdokonalení schopností se týká zejména ovládání motorky. Zvýšit můžete například ovladatelnost, brzdný účinek, rychlost nebo kontrolu motorky ve vzduchu. Vylepšené schopnosti pocítíte na první pohled a časem se výrazně promítnou i na výsledcích v závodech.

Procesu učení a neustálého zlepšování je přizpůsobena i struktura kariéry.

Supercross 4 co do obtížnosti není jednoduchou hrou, čímž částečně vybočuje z produkce Milestone. Je dobré počítat s faktem, že v začátcích kariéry budete dojíždět na posledních pozicích. Pro dosažení lepších výsledků je nutné přistoupit na pravidla hry. Každá trať disponuje řadou skoků, zvlněných pasáží a členitých úseků. Naprosto zásadní je proto správné čtení trasy, dávkování plynu, citlivé ovládání motorky ve vzduchu a dopady do správných míst. Naučení těchto návyků hráčům, kteří nehráli starší díly, chvíli zabere.

Nespočet úprav a různorodé vybavení

Postupně tak budete vylepšovat svůj vlastní hráčský um a díky stromu dovedností zároveň i svého virtuálního závodníka. Procesu učení a neustálého zlepšování je přizpůsobena i struktura kariéry. Úvodní krušné začátky v sekci Future vystřídá první plnohodnotná sezona ve slabší třídě 250SX. V tento moment dostanete na výběr, zda chcete jezdit závody na západě nebo východě Spojených států. Pokud v jednom z těchto šampionátů skončíte do třetího místo, tak vás hra pustí do vrcholné třídy 450SX, kde si zazávodíte se silnějšími stroji na všech dostupných tratích.

Čas mezi závody si můžete zkrátit speciálními eventy nebo tréninkovými jízdami, ve kterých dostanete za úkol třeba předjet určité množství soupeřů nebo přesně kopírovat požadovanou trasu. I za tyto doplňkové aktivity dostáváte zkušenostní body, takže se je vyplatí plnit. Odpočinek od závodní vřavy vám dopřeje také virtuální garáž, kde na vás čekají rozsáhlé možnosti v oblasti vizuálních a výkonnostních úprav motorky i jezdce. Nechybí jednoduchá tvorba vlastní postavy, na kterou navazují o poznání propracovanější volba vybavení. Na výběr máte vše od bot, kombinéz, rukavic a chráničů až po helmy a brýle.

Úpravy se alespoň dočkal systém flashbacků.

Za vyhrané peníze ze závodů lze kromě jezdce novým vybavením rozmazlovat a vylepšovat i svoji motorku. Vizuální úpravy v podobě polepů a různých barevných kombinací v tomto směru doplňují výkonnostní zlepšení. Není problém koupit třeba lepší pneumatiky, silnější brzdy nebo výkonnější výfuk. Vybavení pro jezdce i součástky na motocykl disponují licencí, takže jde o reálné díly a výbavu. Samotnou motorku si můžete koupit nebo se nechat zaměstnat některým z oficiálních týmů a jezdit za něj. Ani nejnovější ročník neobsahuje nic, co by alespoň trochu blížilo správě týmu. Pokud tedy rádi v závodních hrát řešíte i zákulisní věci a správu financí, tak vás Supercross 4 v tomto ohledu úplně nepotěší.

Zábavná arkádová hratelnost se starými neduhy

I přes výše zmíněnou vyšší obtížnost zůstává Supercross i s novým dílem čistou arkádou. Hra vám mnohdy dovolí dělat s motorkou různé psí kusy. Ačkoli má tedy titul jasně nastavená pravidla, tak vám toho fyzika dovolí opravdu hodně. Její nedostatky poznáte především těsně po startu, kdy se pohybujete v chumlu s ostatními jezdci. Zde se závodníci přetlačují, pošťuchují nebo si doslova skáčou po hlavě. Problematický kolizní model a umělá inteligence tak lehce kazí dojem z jinak zábavné hratelnosti. Úprav se alespoň dočkal systém flashbacků. Možnost vrátit po jezdecké chybě čas máte nyní zajištěnou pouze třikrát za závod. Další flashbacky si odemknete divácky atraktivní jízdou a používáním triků.

Kromě kariéry stojí za pozornost ještě režim Compound, který byl přítomen i v minulých dílech. Opět nabízí otevřenou oblast tentokrát inspirovanou ostrovní lokalitou ve státu Maine, kde můžete volně jezdit. Kromě hledání sběratelských předmětů a několika závodů toho v ní ale moc nenajdete, díky čemuž celá oblast sobí značně nevyužitě a prázdně. Tento mód proto představuje spíše prostor na krátké vyblbnutí. Vzhledem k tomu, že je Compound možné hrát až ve čtyřech lidech, tak ho oceníte zejména v momentě, kdy máte k ruce pár kamarádů. V případě hraní v jednom vás ale pravděpodobně přestane díky nedostatku obsahu brzy bavit.

V oblasti grafiky hra vypadá přinejlepším stejně jako loňský díl.

Hráči preferující hru více hráčů samozřejmě mohou zamířit do multiplayeru, kde na vás čekají klasické online závody. Nic víc neočekávejte. Například split-scren byste hledali marně. Stabilitu online zážitku zajišťují stejně jako u loňského dílu dedikované servery od Amazonu. Poslední částí obsahu, kterou jsem ještě nezmínil, je editor tratí. Ten je v sérii přítomný od prvního dílu. Letos ho vývojáři udělali více uživatelsky příjemnějším. Jinak ovšem zůstalo i v tomto směru vše při starém. Možnost postavit a následně s ostatními hráči sdílet svou trať se nicméně do hry tohoto typu hodí.

Rozporuplná grafika

S příchodem nové generace konzolí jsem doufal, že autoři zapracují na grafice. Změn k lepšími jsme se však bohužel nedočkali. Lehkých úprav doznaly pouze zvuky motorů. V oblasti grafiky hra vypadá přinejlepším stejně jako loňský díl (recenze). Když jsem si pro porovnání spustil právě minulý ročník, tak mi dokonce novinka v některých ohledech připadala po technické stránce horší. Problémem je zejména nepříliš zdařilé nasvícení nočních závodů. Při kláních ve dne vypadá hra o něco lépe. V rámci kariéry ale jezdíte po vzoru reálného šampionátu pouze pod umělým osvětlením v uzavřených arénách nebo ve večerních hodinách.

Denních závodů si proto užijete poměrně málo. Stejně tak jsem ve hře jen opravdu zřídka narazil na závody v dešti. Na rozporuplnou grafickou stránku navazuje celkově slabá prezentace s archaickými cut-scénami. Ve výsledku tím nejvíce trpí atmosféra při samotných závodech. Celou pověstnou show, kterou reálný supercross nabízí, se vývojářům do jeho herní podoby ani na čtvrtý pokus zkrátka přenést nepodařilo. Nový díl tak boduje hlavně zábavnou hratelností a rozšířenou kariérou.

Hru můžete zakoupit v Xzone.

[sc name="reklama_lynx" ]

Monster Energy Supercross 4

Monster Energy Supercross 4 boduje rozšířeným kariérním režimem a zábavnou arkádovou hratelností, která díky vyšší obtížnosti představuje zároveň slušnou výzvu. Potencionální zájemce naopak může odradit zastaralá technická stránka, slabá prezentace a absence zajímavějších režimů nad rámec kariéry. Majitelé starších dílů by si díky přítomnosti starých neduhů a nikterak objemnému počtu novinek měli investici do nového ročníku důkladně promyslet. Případné nováčky ale může čtvrtý Supercross příjemně překvapit.

Rozšířená kariéra
Nově přidaný strom dovedností
Zábavná hratelnost