Recenze MotoGP 20
MotoGP 20 Recenze Recenze MotoGP 20

Recenze MotoGP 20

Michal Jonáš

Michal Jonáš

5
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Sice jen devatenáctka v novém triku, ale zato důkladně vypraném.

Reklama

Nové MotoGP 20 je posledním dílem, který vznikl, nebo lépe řečeno začal vznikat, ještě před tím, než se italští autoři z Milestone vydali do područí distributora THQ Nordic, kterému nyní patří. Takže jestli měl THQ Nordic na hru nějaký vliv, tak jen velmi malý. Minulý díl MotoGP 19 vyšel v červnu 2019 (naše recenze 6/10), zatímco aktuální dvacítka letos ještě o dva měsíce dříve, takže za tu krátkou dobu samozřejmě ani nemohla vzniknout žádná nová hra. Tak je to vlastně všechny poslední roky od ročníku 2017 (naše recenze 7/10), který jako poslední přinesl opravdu velké novinky, byť byl ještě postavený na zastaralém domácím enginu.

MotoGP 20 je tak jubilejní desátou hrou se značkou MotoGP od vývojářů z Milána, v níž ale tvůrci velkou podobnost s minulým dějstvím už nijak nezastírají. Dvacítka je totiž pouze vylepšená devatenáctka, protože velké části kódu jsou naprosto identické: prostřihy a načítací obrazovky, některé fonty, grafika uživatelského rozhraní, zvuky motorů, systém nabídek či grafický základ všech dosavadních okruhů, na nichž najdete na 100 % stejné assety, shodné publikum i reklamy.

 


  • Platforma: PC (recenzováno), PS4, SW, X1, GS
  • Datum vydání: 23. 4. 2020
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Vydavatel: Milestone (Itálie)
  • Žánr: motocyklové závody
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online 2-12 hráčů)
  • Dat ke stažení: 17,3 GB (PC)
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální (PC na Epic Games Store)/krabicová
  • Cena: od 999,- (Xzone)

 

Prezentace se pro MotoGP 20 nově ujalo italské designérské studio Drudi Performance, jež např. navrhuje styl a design výbavy pro Valentina Rossiho. Ve hře rukopis studia poznáte okamžitě, protože od úvodní obrazovky se hra ukazuje v příjemné a duhově barevné paletě a taktéž systém menu, pouze s drobnými změnami převzatý z MotoGP 19, je krásně přehledný a graficky pohledný. Po stránce prezentace se MotoGP 20 určitě nedá nic vytknout.

 

 

I všechny jízdní režimy zcela odpovídají minulému ročníku, takže jako každý rok jen zopáknu možnost časovky, jednoho závodního víkendu Grand Prix, ročního šampionátu od Moto3 po MotoGP a online multiplayeru stále jen pro malý počet 12 hráčů, který umí připravit pouze jediný závod na dedikovaných serverech Amazonu. V něm se za poslední tři roky nezměnilo vůbec nic, takže na něj moc nespoléhejte, neboť se moc často nejezdí ani v minulém MotoGP 19. Seance s poloprázdnými rošty se vám v devatenáctce vejdou do krátké tabulky na půl monitoru, otevřené lobby alespoň s novináři jsem před ostrým vydáním v MotoGP 20 nenašel ani jediné.

 

Neúplné soupisky se doplní

V naší novinářské verzi jsme dostali pouze třídy Moto3 s Filipem Salačem, Moto2 a MotoGP, přičemž MotoE a Red Bull MotoGP Rookies Cup v ní absentují, stejně jako obličeje všech závodníků. Možná to v prodejní budete mít stejné, ale závada není na vašich obrazovkách, protože za všechno může přerušený skutečný šampionát MotoGP 2020, takže tvůrci do poslední chvíle čekají na promotéra Dornu, až jim potvrdí finální soupisky pro letošní sezónu. Každopádně podle prohlášení Milestonu by se měly všechny třídy (mají je totiž zaplacené a licencované) zkompletovat již na den vydání, případně v bezplatném stahovatelném updatu krátce po něm. Nabídka jezdců je tak poslední léta skutečně obsáhlá. Mimo to jistě počítejte s prvním patchem velikým kolem 7 GB, jenž bude připraven k vydání hry.

Okruhů najdete stejný počet jako minulý rok, tedy dvaadvacet (včetně Brna), z nichž jsou dva označeny jako historické (Donnington a Laguna Seca), načež do kalendáře oficiálních tratí přibyl finský Kimi Ring, jenž nahradil historickou verzi španělské Catalunyi z MotoGP 19. Už jsem zmínil, že okruhy až na Finsko byly převzaty 1:1 z MotoGP 19, takže jsou graficky naprosto shodné, nicméně několik vylepšení je přeci jen znát. Předně jsou stejné objekty kolem tratí nyní ve vyšším rozlišení, takže pohled je citelně méně zubatý, taktéž vozovka je detailnější a jemnější, lokace jsou jasnější (vzdálený horizont již není zatmavený) a externí kamery jsou pro lepší výhled posazeny o něco výše.

 

 

To jsou jen kosmetické drobnosti, které stále grafiku ani náhodou nedotlačí do nějaké extra třídy současnosti, pročež tak MotoGP 20 ukazuje vedle zejména automobilové konkurence, ale také vedle pohlednějšího TT Isle of Man - Ride on the Edge 2 (moje recenze 7/10) stále spíše průměrný obrázek. Na druhou stranu se velké péče dostalo všem jezdcům a jejich strojům, které jsou také jemnější a detailnější, nicméně např. při prostřizích před závody jsou zaváděcí vozy BMW a předky motocyklů na roštu opět ošklivě zubaté.

 

Nová historie a kariéra

Když jsem rekapituloval jízdní režimy, schválně jsem nezmínil ty dva nejdůležitější – historické výzvy a kariéru. Kolonka historiků opět nabízí různé okamžiky ze závodů MotoGP (už ale i vymyšlené), ale nyní je pojatá zcela novým způsobem. 46 jezdců + 43 jejich strojů od roku 1992 do nedávné minulosti si postupně odemykáte plněním náročných jízd, za které získáváte diamanty. Jízdy a závody na několik kol jsou rozděleny do několika obtížností, přičemž za ty těžší přirozeně získáte diamantů více. Ovšem vyhrát závod proti obtížnosti umělých soupeřů nastavené na 120 % už nedokáže každý. Za koho vyhrané diamanty utratíte, to už je jen na vás, přičemž platí, že s každou novou tváří ve vaší garáži si zpřístupníte zase další historické závody. Pro začátek si vybíráte pouze z trojice různě obtížných jízd, přičemž tu nejlehčí jedete proti 60% umělé inteligenci.

Jestli je vůbec něco v MotoGP 20 opravdu nové, tak je to od píky předělaná a důkladně vylepšená kariéra. Přece jen obyčejný kalendář závodů z minula už je ve světle skvěle postavené kariéry kupř. v posledním WRC 8 (naše recenze 8/10) zastaralým artefaktem, takže letos na to museli v Milestone zareagovat. Poprvé se tak při svém výstupu na vrchol nevěnujete jen samotnému závodění, ale také práci svého vlastního či jednoho ze skutečných týmů v zákulisí velkých cen! Ani tak nevadí, že od minula zmizely novinové zprávy z mistráku a zbytečná Pro kariéra s vypnutými asistencemi. Ale je škoda, že nezačínáte již od přípravky Rookies Cupu, ale až v Moto3.

 

 

Na startu máte dvě volby. Buď podepsat jeden ze skutečných týmů, to pak závodíte na týmovém stroji s vlastním číslem vedle reálných jezdců ze stejné stáje, nebo si vytvořit svůj vlastní soukromý tým. V tomto případě si již můžete v novém editoru upravit a navrhnout i svůj vlastní vzhled motocyklu. K tomu si najímáte a využíváte služeb tří specialistů. Jejich kompetence se promítají do celkového vývoje motocyklu, jehož koncept je zhruba převzat z minulého ročníku. Osobní manažer by vám měl dohazovat co nejlepší kontrakty a sponzory, technický inženýr vám zase radí s vkládáním získaných vývojových bodů a směřuje celkový vývoj motorky, zatímco datový analytik vám předkládá testovací program a radí, na jaký vývojový strom se zaměřit.

Řeknu vám, je toho kolem a kolem docela dost, čemu se musíte mezi závodními víkendy věnovat, protože pokud necháte vývoj ladem, tak si vaši zaměstnanci jen berou měsíční plat, a když se vám pár závodů nepovede bodovat, můžete klidně zkrachovat. Ano, přes kopec pozdravuje WRC 8. Je ale škoda, že testovací jízdy jsou všechny na jedno brdo pouze o honění desetinek v časovkách, pročež by jim prospěla větší rozmanitost úkolů, jakou má série F1 od Codemasters (naše recenze F1 2019 7/10), kde je testování a navazující vývoj monopostu daleko propracovanější a zábavnější.

 

O špetku více simulace

Majitele silnějších konzolí PS4 Pro a X1X jistě potěší, že letos se tvůrcům již povedlo z Unreal enginu, jenž pro rychlé závody není zcela vhodný, vyždímat trvalých 60 FPS. V delších závodech alespoň nad 10 kol si zase všimnete rozšířené simulace opotřebení pneumatik, která je nyní více závislá na stylu vaší jízdy, přičemž se nově počítá nejen jako celek, ale i samostatně pro obě boční i středovou část gumy. Když např. budete často vyjíždět v náklonu do kačírků a mimo trať, bude vám to na bocích běhounu klouzat i na silnici, zatímco střed gumy bude stále dobře zabírat i brzdit. Strategickým prvkem je i čerstvá volba množství paliva pro všechny jízdy závodního víkendu.

 

 

Od sezóny 2018 jsou dovolené malé aerodynamické plošky (winglety). Motorky se nám tak začínají nevzhledně ježit karbonovými křidélky jak formule. Vylepšený fyzický model letos nově dokáže simulovat vliv proudění vzduchu na motorku, když o tyto plošky v případě pádu nebo kontaktu přijdete. To se pak při vyšších rychlostech nad 150 km/h začne motorka trochu vlnit, ale naštěstí to výrazný vliv na řízení nemá. Hodně hráčů si poslední léta stěžuje, že motorky špatně brzdí, což je fakt, protože i já si kolikrát nebyl jistý, jestli při maximálním stlačení brzdové páčky a páky mi stále nebrzdí jen motor.

Přitom v reálu z vlastní zkušenosti vím, že stačí ostře zmáčknout i „civilní” Kawu 400 Ninju, načež se její dvoupístek do 290/220 mm ocelových kotoučů zakousne tak, že si dáte bradou o plexi a cítíte jak vibruje ABS. Ve virtuálním MotoGP, v němž mají na suchu všechny motorky dle skutečnosti karbonové kotouče o daleko větším průměru, není brzdný účinek pravda moc patrný. Jako by účinkovala pouze zadní brzda, která má v reálu ale jen zhruba 30% účinnost. A stejné to je bohužel i u MotoGP 20, ovšem nyní si nově v rámci vývoje a úprav motorky můžete daleko podrobněji než dříve brzdný systém nastavit a vyladit podle svého. Drobnou novinkou je také možnost nastavení grafiky kdykoliv v zapauzované hře, což minule ještě nešlo.

 

Bacha na držkopády

Fyzický model byl s drobnými změnami taktéž převzat z minulého ročníku. Nyní je ovšem krapet obtížnější, protože na vyšší nastavení fyziky (opět máte několik předvoleb chování motocyklu na trati) jsou stroje obecně náchylnější na pád než minule a oproti minulému roku si musíte dávat i sakra větší pozor na kontakty v pelotonu až 32 závodníků na trati. Tady stačí jen letmé škobrtnutí a již se válíte po zemi. V takovýchto případech se kamera vtipně přepne výhradně na zpětný záběr ze sedla, což působí velmi realisticky. K dispozici ovšem máte klasické vrácení času, takže častější pády ničemu nevadí, a navíc si při těchto zpomalených přetáčkách občas hodně drsné havárie alespoň krásně prohlédnete.

 

 

I nadále tak platí, že zdaleka nejpovedenějším a nepřekonaným ročníkem MotoGP od Milestone je sezóna 2017, která nabídla rozdělenou obrazovku, online turnaje i online kooperaci v jednom týmu a také manažerskou kariéru, byť v jednodušší podobě než má letošní novinka. Ale nové MotoGP 20 je hlavně díky pohledné a občerstvené prezentaci, vylepšené fyzice, důkladně rozšířené kariéře i motivujícímu historickému režimu opravdu těsným pronásledovatelem. Od doby zavedení Unreal enginu to je na jeho základě doposud nejlepší silniční titul od Milestone, ovšem pokud již spokojeně brousíte devatenáctku, nic extra důležitého vám oproti ní novinka nepřinese.

 


MotoGP 20 si pro všechny platformy zakoupíte na Xzone.cz v krabičkových verzích od 999,-. Jako bonus zdarma do vyprodání zásob ke hře obdržíte stahovatelný přídavek MotoGP 20 Historic Pack se čtyřmi historickými jezdci (Colin Edwards, Kevin Schwantz, Marco Melandri, Norifumi Abe) a jejich motocykly:

 

 


Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

MotoGP 20
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Jakkoli nové MotoGP 20 na první pohled od minulé sezóny prakticky nemáte šanci odlišit, tvůrci hlavně pod kapotáž přidali či vylepšili celou řadu funkcí, takže letošní ročník spolu s MotoGP 17 patří k tomu nejlepšímu, co za desetiletí v silničních motocyklech Milestone kdy vyrobili.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

bohatá a rozšířená kariéra
detailnější a ostřejší grafika
nový editor vzhledu motocyklů
realistická práce s palivem a pneu
nové motivující pojetí historických výzev
léta jen statické počasí
nelze přizpůsobit ovladač
stále ten samý a slabý multiplayer
zcela identické části hry s MotoGP 19
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama