Recenze New Tales from the Borderlands - jen pro fanoušky
New Tales from the Borderlands Recenze Recenze New Tales from the Borderlands - jen pro fanoušky

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Provinilé potěšení pro fanoušky?

Vánoční (herní) sezóna pomalu končí a tak došlo i na nějaké ty "resty", které jsme během ní nestihli recenzovat. Jako velký fanoušek Borderlands jsem si přeci jen nenechal ujít pokračování adventurního spinoffu, ačkoliv samozřejmě byly na místě obavy, způsobené odlišnými autory než v případě skvělého prvního dílu. Tentokrát se hry ujali přímo vývojáři z "domovské stáje" Borderlands, studia Gearbox. Hra díky tomu obsahuje autentickou DNA série, ale bohužel také trpí na poněkud nepříjemnou propagandu a absenci scénáristických schopností. Přesto má šanci fanoušky alespoň místy bavit.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, XSX|S, X1, PC, Switch
  • Datum vydání: 21. 10. 2022
  • Výrobce: Gearbox (USA)
  • Žánr: animovaná filmová adventura
  • Dat ke stažení: 30 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Cena: 999 Kč (Steam)

Nesympatická trojice

Jelikož se v jádru jedná o interaktivní film (nebo filmově pojatou nelineární adventuru, chcete-li), celý zážitek samozřejmě stojí a padá s příběhem. Tvůrci se rozhodli volně navázat na události předchozích "Tales from Borderlands", takže zde narazíte na známé postavy z předchozí hry, ale jsou delegovány vždy jen do vedlejších rolí nebo drobných cameo scén. V hlavní roli jsme místo toho dostali novou trojici: bázlivou vědkyni Anu, jejího horlivého bratra (pouličního šmelináře) Octavia a drsnou zmrzlinářku (jogurtářku) na vozíku, Fran. Problém je, že všechny tyto postavy jsou nesympatické jak svým vzhledem, tak chováním.

Hádám že ambice autorů zde byly nabídnout hrdiny "pro moderní publikum", ale působí to vyloženě jako "postavy dle kvót". Tak trochu si dovolím tipnout, že se zároveň chovají podle (ideálů) jejich tvůrců, což z nich dělá většinu času hysterické protivné spratky. Opravdu mám dojem, že jsem nehrál nic s podobně nesympatickými postavami. Pokud to celé byl záměr a pointa je vyprávět příběh "skutečných vyděděnců společnosti" nebo něco v tom smyslu, obávám se, že to zašlo příliš daleko a kompromituje to prakticky každou scénu i dialog. Platí přitom, že každý příběh je pouze tak zajímavý, jako jeho postavy.

Každý příběh je pouze tak zajímavý, jako jeho postavy.

Jelikož mám ale tuhle sérii opravdu rád, přesto jsem si užil návrat do jejího světa a některé scény se mi opravdu hodně líbily. Zápletkou je samozřejmě nalezení nového Vaultu a všemocného artefaktu v něm, aby se o něj mohla strhnout bitva s šéfy velkých korporací. V rámci toho se ale dočkáme například plnokrevné invaze jedné z korporací na planetu konkurence, nebo třeba souboje s monstrem chránícím zmíněný Vault. Kromě výpravných pasáží jsem se občas bavil také u těch rádoby vtipných, například když hrdinové objeví léčivé vlastnosti onoho artefaktu a začnou na sobě navzájem testovat rozličná zranění. Škoda, že tyhle výpravné nebo zábavné pasáže jsou spíše v menšině proti křečovité nudě.

Slušná výprava

Celá hra přitom vypadá a běží velmi dobře, po technické stránce nejen že funguje bez problémů, ale rozhodně nezapře výtvarný um domovského studia Borderlands série. Zmíněné výpravné scény jsou náležitě epické, pestrost prostředí uspokojivá - od městských ulic přes orbitální stanice nebo stylové televizní soutěže až po mimozemské ruiny. To vše je podpořeno kvalitním dabingem a také několika slušnými písněmi, což pohromadě dodává hře onen skutečně "filmový" náboj, který byl zřejmě cílem autorů. Po stránce provedení tedy není příliš co vytknout.

Z hlediska hratelnosti vás hra naprosto nemá čím překvapit, je to (když pominu naprosto zbytečnou primitivní rádoby-bojovou minihru se sbíráním hracích figurek) klasická dialogová a klikací adventura s nějakými těmi QTE sekvencemi, které si v nastavení můžete zjednodušit nebo úplně automatizovat. U hry tohoto žánru zkrátka naprosto jednoznačně platí, že vše táhne příběh a jeho postavy. Bohužel těch pár světlých momentů nezvládlo přebít většinu těch průměrných až trapných. Hra navíc docela nedůstojně mění role a povahy některých postav z prvního dílu. Navzdory tomu všemu jsem se ale na konci přistihl, že jsem si tu nesympatickou partu relativně oblíbil a že by mi nevadilo zahrát si s nimi další sezónu. Vedle vynikající předchozí hry je to ale pořád jen takové průměrné béčko.

New Tales from the Borderlands

Technicky a výtvarně důstojné pokračování série, které nezapře rukopis původních Borderlands autorů. Bohužel ale nabízí nesympatické hrdiny a místy velmi křečovitý humor, což jen stěží zvládá vyvážit pár výpravných či poctivě vtipných momentů. Fanoušci značky si hru nejspíš s lehce proviněným pocitem užijí, ale nováčky nepřesvědčí.

Působivá výprava
Dabing a hudba
Povedené finále