NHL 20 Recenze Recenze NHL 23 - rutinní ročník

Recenze NHL 23 - rutinní ročník

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox One

Návrat do starých kolejí.

Série NHL s loňským dílem konečně přešla na engine Frostbite, který se podepsal na výrazném zlepšení grafiky. Z jeho předností těží i nový ročník v podobě NHL 23. Dokázali ale vývojáři dlouholetou hokejovou sérii posunout kupředu i po jiných stránkách?

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S, PS4, Xbox One
  • Datum vydání: 14. října 2022
  • Výrobce: EA Vancouver
  • Žánr: sport
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 42 GB (PS5 verze)
  • Cena: 2 099 Kč (PS Store)

Zaměřeno na ženský hokej

Už před vydáním hry kladli v EA velký důraz na prezentaci hlubší implementace ženského hokeje. Ženské národní týmy formou aktualizace po vydání ostatně rozšířily už loňský ročník. V letošním díle jsou k dispozici již při vydání. Kromě samotných ženských reprezentací jsou nově ženy přítomné rovněž v režimu Hockey Ultimate Team, kde mohou hrát v jednom týmu společně se svými mužskými kolegy. Smíšené týmy v HUT se nepřekvapivě staly terčem četných diskuzí. Část hráčů je vítá, jiní naopak poukazují na srovnatelné statistiky mužů a žen, což nepůsobí zrovna realisticky.

Pochvalu si zaslouží umělá inteligence.

Další proklamovanou změnou nového NHL měl být crossplay multiplayer mezi hráči na stejné generaci konzolí. Tato funkce však bude nakonec k dispozici až koncem letošního roku. Inovace se dotkly i hratelnosti. Pochvalu si zaslouží umělá inteligence, která o něco lépe brání. Osobně mi nějaký čas trvalo, než jsem si na chování dotírajících protihráčů zvyknul a dokázal zakládat dostatečně konstruktivní útoky. Vývojáři přidali rovněž nové animace pro brankáře, kteří nyní mohou z rukávu vytáhnout pestřejší typy zákroků.

Detailnější pohled na pohyb, kolize a kontakty mezi hráče ale odhaluje, že v tomto směru zůstalo vše při starém. Opět jsem tak kroutil hlavou nad často podivnými fauly a celkově poměrně kostrbatým pohybem hráčů. V této oblasti je na tom sesterská FIFA díky většímu rozpočtu a implementaci technologie HyperMotion výrazně lépe. Vývojáři do hry alespoň přidali funkci, která vám umožní na poslední chvíli vystřelit v pádu. Kromě toho se vrací z minulého dílu dobře známé X-Faktory. Ty vybraným hvězdným hráčům dávají k dispozici speciální schopnosti, zákroky nebo druhy zakončení.

Prezentace zůstává za očekáváním

Ti nejlepší hokejisté vám tak svými vyššími statistikami a X-Faktory dokážou v zápasech citelně pomoct. Samotné tempo hry je jako již tradičně rychlé a intenzivní. Stejně jako v předchozích dílech vám ale vývojáři umožní spoustu věcí přizpůsobit dle vlastních preferencí. Díky bohatým možnostem v oblasti nastavení, obtížnosti i ovládání si tak NHL může nadále užít poměrně široká skupina hráčů. V rámci samotné hratelnosti je navíc vidět, že se vývojáři snaží, aby se hra stále alespoň rámcově blížila reálnému hokeji.

Proklamované zlepšení prezentace je zklamáním.

Autoři před vydáním formou traileru lákali rovněž na vylepšenou prezentaci. Měli jsme se dočkat různých rozšířených animací a filmečků před samotnými zápasy, propracovaných oslav Stanley Cupu nebo většího důrazu na diváckou kulisu na samotných stadionech. Většina těchto novinek však v době recenzování ve hře chyběla. Například zmíněné předzápasové cutscény a oslavy Stanley Cupu byste hledali marně. V některých zápasech jsem zaznamenal pouze krátkou sekvenci s národní hymnou a o něco delší oslavy po skončení zápasu. O něco lépe na mě působilo samotné zpracování hlediště. Kromě poměrně detailních diváků můžete často v blízkosti kluziště vidět v akci také maskoty konkrétních týmů.

V součtu je ale proklamované zlepšení prezentace zklamáním. Hlavní novinky v tomto směru chybí nebo jsou navázány pouze na malé množství vybraných týmů. Z hlediska audiovizuální stránky hra těží z dobrého základu, který poskytuje moderní engine Frostbite. Na grafickou stránku NHL si tak nemohu stěžovat. Po vzoru NHL 22 vývojáři do nového ročníku implementovali také funkce ovladače DualSense. V průběhu každého zápasu jsou cítit adaptivní triggery i haptická odezva. NHL díky tomu zůstává jednou z mála sportovních her, které DualSense využívá naplno.

Široká nabídka licencí

Žádné velké novinky byste nenašli ani v nabídce herních režimů. K dispozici jsou tudíž dobře známé módy, které by fanoušky série neměly nijak překvapit. Výše zmíněný HUT, kde si vytvoříte vlastní tým, doplňuje kariérní režim Be A Pro a jeho arkádovější online odnož s názvem World of Chel, ve kterých si vytvoříte vlastního hráče. Dále nechybí dobře známý obsah v podobě rychlých zápasů, sezon, turnajů či samostatných play-off. V oblasti herních režimů je tedy z čeho vybírat. Nějakou zásadní novinku byste však hledali marně. Za nejvýraznější inovace lze v tomto směru zmínit rozšířený režim Organizace, ve kterém si nově můžete o poznání detailněji vytvořit a přizpůsobit svou vlastní ligu.

V oblasti licencovaného obsahu by si měl přijít na své každý fanoušek hokeje.

Pokud na něco v EA nedají dopustit, tak jsou to licence. Nové NHL tak hráčům jako již tradičně servíruje velké množství různých lig, mezi kterými kromě NHL a AHL najdete rovněž prestižní juniorské hokejové ligy v podobě OHL, WHL a QMJHL. K dispozici je i celá řada evropských lig, mezi nimiž nechybí ani česká extraliga. Na své si z hlediska licencí přijdete i v momentě, kdy si budete chtít zahrát za národní týmy. Hra disponuje licencí IIHF, takže se u nároďáků dočkáte licencovaných dresů a log. Zatímco v NHL 22 byl tento obsah k dispozici formou aktualizace až až později, tak v NHL 23 je přítomný hned při vydání. Díky partnerství s Mezinárodní federací ledního hokeje hra obsahuje také mužské, ženské i juniorské MS v hokeji. V oblasti licencovaného obsahu by si tedy měl přijít na své každý fanoušek hokeje.

NHL 23 trpí klasickým problémem každoročně vydávaných sérií. V základu jde o dobrý hokej, který těží především z moderního enginu Frostbite a velkého množství licencovaného obsahu. Oproti loňskému dílu však přináší minimum opravdu zásadních novinek. Při rozhodování o koupi si tak musíte sami odpovědět na otázku, zda jsou pro vás aktuální soupisky, hlubší implementace ženského hokeje a lehce vylepšená hratelnost s prezentací dostatečnými důvody pro investici do nového ročníku.

NHL 20

Série NHL po loňském přelomovém ročníku ubrala plyn a přináší spíše drobné inovace. Hra těží především ze slušného základu, který postavil minulý díl. Právě jeho majitelé si budou muset dobře rozmyslet, zda se jim investice do nového ročníku vyplatí. Pokud jste však loňský díl vynechali, tak pro vás NHL 23 představuje o poznání zajímavější produkt.

Velké množství licencovaných lig a turnajů
Vylepšená umělá inteligence
Audiovizuální zpracování