Recenze NHL 26 - slibný návrat sportovního giganta
i Zdroj: Electronic Arts
NHL 26 Recenze Recenze NHL 26 - slibný návrat sportovního giganta

Recenze NHL 26 - slibný návrat sportovního giganta

Jan Kovačovič

Jan Kovačovič

12
Platformy PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S

Jedno z nejlepších vydání za posledních pár let?

Reklama

Rok se s rokem sešel a nejnovější díl ze série NHL je tady. Přestože se v posledních letech dala většina vydání označit pouze za aktualizaci soupisek doplněnou o postupnou úpravu herních módů, tak letos se EA Sports rozhodlo přijít s velkým počtem novinek. Stejně jako u titulu EA Sports FC se i zde vývojáři řídili mottem: Nasloucháme vám, komunitě. Jak to tedy vypadá v praxi a na co všechno se během letošního roku můžeme těšit?

  • Platforma: PlayStation 5, Xbox Series X/S (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 12. 9. 2025 (early access 5. 9.)
  • Vývojářské studio: EA Vancouver (Kanada)
  • Vydavatel: Electronic Arts
  • Žánr: Sport
  • Česká lokalizace: ano (texty, rozhraní)
  • Multiplayer: Ano
  • Cena: 1 949 Kč (Alza)

Prezentace a grafické zpracování

Jako první je tady grafické zpracování. To se dočkalo podle mě nejmenšího zásahu oproti předešlému ročníku. Jedinou výraznější novinkou je dynamické osvětlení, kterého se dá na první pohled všimnou, ale po pár zápasech vám splyne s okolím a už ho nebude ani vnímat. Fanoušci působí o něco živěji, ale ani zdaleka nejsou na úrovni jiných sportovních her. Hráči vypadají téměř stále stejně. Po loňských úpravách zůstala v jejich případě většina vizuálních věcí beze změn.

Prezentace je až na pár přidaných animací a nové nástupy ve vybraných arénách opravdu stále stejná. Není potřeba se vracet k televiznímu pokrytí, ale jakákoliv novinka v podobě prohlídky arény, příchodu fanoušků, nebo čehokoliv podobného by byla vítána. Dost ale k věcem mimo led, pojďme se podívat přímo na něj.

Hratelnost, novinky a úpravy existujících systémů

Tou nejdůležitější věcí u jakékoliv hry, je její hratelnost a právě u ní jsem se rozhodl začít. Tou nejmenší, ale přesto důležitou novinkou, jsou upravené X-Factory. 28 speciálních schopností se letos rozděluje do tří úrovní - specialista, all-star a elitní. Hned na začátek je potřeba zmínit, že označení působí lehce chaoticky.

Nebylo by jednodušší klasické rozdělení bronz, stříbro a zlato?

Ta nejhorší úroveň, tedy specialista, je označena zlatě. All-star jakožto střed modře a elite červeno-oranžově. Klasické rozdělení podle medailí by bylo přehlednější, ale dá se na to bez pochyb zvyknout. Co se týče vlivu X-Factorů, tak ten je hned od začátku cítit opravdu hodně. Největší podíl na tom má upravení jednotlivých schopností a následné rozdělení. Ačkoliv by hráči měli působit unikátně, tak využívání některých schopností vypadá komicky, mnohdy až nereálně.

Na X-Factory navazuje systém ICE-Q 2.0 poháněný technologií EDGE, která je využívána pro měření statistik reálných hráčů v NHL. Právě EDGE se letos stará o pohyb, inteligenci a schopnost řešení situací u hráčů ovládaných počítačem. Nejlepším příkladem by bylo tradiční postavení Alexandra Ovečkina v okolí levého kruhu, odkud v kariéře vstřelil nespočet gólů. Nyní se umělá inteligence ovládající Ovečkina pokusí pokaždé ve správné chvíli najet právě na tohle místo. Tyhle úpravy jsem pocítil už od první hry, kdy se mi na rozdíl od předešlých ročníků zdálo, že se minimálně ti lepší hráči nacházeli tam, kde bych je v realitě očekával.

Vlastně proč ne, solidní základní stavební kámen pro budoucnost

ICE-Q 2.0 se stará o statistiky. Ty jsou nyní mnohem častěji přítomny ať už v záznamech, nebo před vhozením puku zpět do hry. Zároveň je doprovází zbrusu nový dabing. Přestože by se nad audiovizuálním balíkem dala máchnout ruka, tak jsem byl až překvapen, jak moc věcí jsem se v reálném čase dozvěděl. Nejvíce jsem si toho všímal v režimu Be A Pro. Jakožto mladému, statisticky nevyspělému centrovi, mi bylo neustále předhazováno, jakou mám úspěšnost na buly a ačkoliv to v mizerném zápase působilo jako rána pod pas, tak naopak při pěti-šesti vyhraných vhazováních v řadě to bylo solidním povzbuzením.

Poslední novinkou v hratelnosti jsou brankáři, konkrétně systém Goalie Crease Control. Pravděpodobně to nejkontroverznější téma je každý rok právě v brankovišti, které působí většinu času jako loterie. Letos se dá hned od první minuty pocítit obrovská změna. Gólmani se daleko více pohybují ve svém brankovišti, reagují na puk a snaží se co nejvíce vykrývat střelecké úhly. V kombinaci s řadou nových animací, kterých si člověk ihned všimne, se jedná o skutečný krok kupředu.

Až moc dobré na to, aby to byla pravda

Každá mince má ovšem dvě strany. Už od prvního zápasu mi bylo jasné, že ačkoliv se jedná o pozitivní změnu, tak s ní budou spojené problémy. Brankáři mnohdy až hloupě vyjíždí na kraj svého brankoviště a otevírají tak za sebou v podstatě prázdnou branku na dorážku. Nedělám si legraci, ale minimálně v každé druhé třetině tuhle situaci uvidíte, pokud se rozhodnete pálit od modré, nebo z mezikruží. Nechybí ani tradiční pomalé projíždění puku, které brankářům dělá větší problém, než prudká střela od Tage Thompsona. Celkově se dá obměněný systém brankářů ohodnotit pozitivně, ale do perfektního stavu má rozhodně daleko.

Co se týče celkového gameplaye a pocitu ze hry, tak se jedná o přirozenou evoluci loňského ročníku. Pokud vám seděl ten, tak i letos si budete připadat jako doma. Brankáři dělají akce o něco zajímavější, X-Factory zasahují výrazněji do hry (záleží na preferencích) a ICE-Q 2.0 společně s technologií EDGE už hře přidává pouze dotek reality. Umělá inteligence působí téměř identicky, jako loni. Hráči ovládaní počítačem dobře čtou hru, předpovídají vaše úmyslu a snaží se jim adekvátně zabránit. Bohužel AI rozhodčích by stále potřebovalo pár vylepšení. Nejednou se vám stane, že budete vyloučeni a ani podle záznamu nepochopíte za co.

Na tenhle bod navazuje fyzika. Ta je i nadále velkým oříškem, který EA není schopno rozlousknout. Hráči při střetech dělají se svými těly neuvěřitelné věci a troufl bych si říct, že po téhle stránce je hra aktuálně v horším stavu, než loňské vydání. Končetiny nevysvětlitelně létají vzduchem při kolizích, procházejí navzájem skrze sebou, nebo dokonce kompletně zapadají do branky, případně mantinelů.

Na úplný závěr této části jsem si nechal dva body. Sítě v brankách se konečně začaly hýbat. Nečekejte revoluci ale spíše příjemné oživení záznamů a vstřelených branek. Naprostou katastrofou je ovšem stále pomale působící menu. Především v Ultimate Teamu, kde chce člověk rychle hýbat s kartami, se pocit překlopí z lehké otrávenosti až do skutečné frustrace z toho, jak moc všechno trvá.

Be A Pro: Už chybí opravdu pouze kousek

Režim Be A Pro je nedílnou součástí sportovních her a letos se mu EA Sports rozhodlo věnovat opravdu velkou pozornost. Došlo k téměř kompletnímu překopání osobního života a celkového postupu kariérou. Založení profíka se až na pár přesunutých lišt nijak nezměnilo, ale už při výběru národního týmu pro mistrovství světa juniorů je cítit o něco větší zodpovědnost než kdysi. Musím vás ovšem zklamat, na MS Juniorů si zahrajete pouze dva zápasy - semifinále a následné finále/duel o bronz. Po svléknutí reprezentačního dresu vás stejně jako loni čeká buď cesta v evropské Lize mistrů nebo v severoamerickém Memorial Cupu. Individuální výsledky mají vliv na draftovací pozici.

Na tu má nyní vliv také kompletně překopaný systém tiskových konferencí a rozhovorů, u kterého se na chvilku zastavím. Už od první konverzace poznáte, že se jedná o velkou změnu. Nejen, že rozhovory působí o něco méně roboticky, ale především jsou nyní kompletně dabované. Ať už se jedná o osobního agenta/agentku, novináře, moderátory, manažera, nebo například Macklina Celebriniho, tak tihle všichni mají konečně vlastní hlas. Je až neuvěřitelné, jak dlouho se Be A Pro odehrávalo v téměř kompletním tichu (s výjimkou komentátorů/moderátorů).

Konečně trocha života

Co se týče důsledků rozhovorů, tak ty jsou letos opravdu patřičné. Při správném výběru odpovědí se můžete těšit nejen na vylepšené vztahy se spoluhráči nebo vedením, ale také body do schopností, X-Factorů a na základě průběhu hry do jednotlivých kapitol. Tisková konference například před draftem výrazně ovlivní vaši pozici. S tímhle je spojen i další detail. Při draftu se dá letos „vydupat” místenka do vysněného týmu. Má to řadu negativ, protože přirozeně by na tuhle situaci v realitě lidé nahlíželi se zdviženým obočím, ale za vybrání vysněnou organizací to pravděpodobně stojí.

Když jsem zmínil X-Factor a dovednostní body, tak ty se letos dají získat také přes nově přidaný systém aktivit. Při obnově každého týdne dostane člověk energii na utracení. Pokud chcete mít co nejdříve kvalitní schopnosti, tak dovednostní body a X-Factory jsou správnou cestou. Pokud potřebujete odpočívat, vyplatí se body hodit na to, abyste nepřicházeli o výkonnost. V případě špatných vztahů se spoluhráči, vedením, nebo fanoušky, se dá body investovat rovněž tady. Dohromady bych tuhle novinku ohodnotil pozitivně. Minimálně do začátku se jedná o zajímavé zpestření času mimo kluziště, ale po pár levelech se spíše jedná o automatické přiřazování bez většího uvažování.

Na závěr je tady ještě gameplay. Jak už jsem psal na začátku, revoluci v celkovém pocitu ze hry nečekejte, ale zásah nově upravených X-Factorů ano. Pokud si v úvodním rozhovoru celé kariéry vyberete dobře, tak už během MS Juniorů z vaší hokejky budou létat naprosto nechytatelné střely a oproti loňskému roku jde produktivita výrazně nahoru. Loni jsem byl schopen jít klidně i několik zápasů bez bodu, nebo se trápit s jednou asistencí. Teď se v podstatě každé druhé střídání rovná kvalitní šanci.

Po všech pozitivních věcech je ovšem potřeba zmínit i ty negativní. Pokud máte hru v češtině, tak mnohdy uvidíte řadu nesmyslných písmen nebo symbolů na konci slov/vět. Dále je tady samotný průběh režimem. Dva duely na MS Juniorů a tři zápasy v následném poháru prostě nejsou na začátek kariéry podle mě dostačující. Uvítal bych možnost hrát například v Extralize, nebo v jiné evropské soutěži. Nové kapitoly působí rovněž lehce zvláštně. Předsezonní zápasy můžete klidně zahrát na A+, ale pokud se v jednom z nich zraníte, nebo budete mít dva průměrné ze sedmi, tak končíte v AHL. Celkově tomu všemu něco stále chybí. Větší osobnost, než pouze prázdné menu doplněné o novinkový panel, a sem tam nějaký ten rozhovor. Snad je tenhle první rok nového systému dostatečným základem, na kterém se bude dát do dalších ročníků stavět. Poslední věc, co by teď Be A Pro potřebovalo, je další pětiroční pauza od novinek.

Ultimate Team: Poslouchali vývojáři skutečně komunitu?

Společně s režimem Be A Pro si právě Ultimate Team prošel těmi největšími změnami. Ty se zde týkají obou částí komunity, jak té singleplayerové, tak té multiplayerové. Hráči preferující zápasy proti AI se dočkali zbrusu nového módu HUT Cup Chase, který nahradil dosavadní Squad Battles. Princip je jednoduchý. Během 18 zápasů v základní části se musíte probojovat do nejlepší čtyřky, která se následně v play-off utká o pohár. Zajímavostí je přidání sérií. Během celého play-off se totiž jedná o BO3 formát. V průběhu honby za titulem se dá nově posbírat řada odměn v podobě balíčků, což je příjemným bonusem.

Fanoušci PVP akce se také dočkali změn. Lehce zastaralý systém Rivals nyní nahradil klasický Ranked, který by se dal přirovnat například k EA Sports FC. Během sezony se posouváte svou dovednostní kategorií nahoru a postupně odemykáte odměny v podobě balíčků. Pro kvalifikaci do HUT Champions nyní stačí jedenkrát dosáhnout stanovené divize (ta bohužel zatím nebyla určena, ale v traileru se nacházela Stříbrná 2). Co se týče odměn, tak ty jsou speciálně ve vyšších rancích skutečně kvalitní, minimálně pro začátek hry. 

Povedená zábava pro každou kategorii UT hráčů

Už jsem tady nakousl téma sezon. Ty se nyní budou aktivně během roku měnit a s příchodem každé nové dojde k obnovení obsahu a úpravám spojených s tematikou. Vývojáři lákají na patřičné obměňování sestav, přidávání nových eventových sad a také postupného přidávání hrdinů/ikon. Poslední bod se zvlášť vyplatí vypíchnout, protože se EA konečně rozhodlo i v NHL zavést daleko přehlednější systém pro veterány a legendy sportu. Ty nyní fungují v rozdělení stejně, jako například v EA Sports FC. Nechybí ani klasická kategorie Alumni pro hráče v důchodu.

Tvůrci v teasovacích videích hovořili o spoustě obsahu, a už v early accessu se dá dostat k řadě speciálních karet skrze sady (případně sety, záleží jak tomu sami říkáte). Pokud se jim podaří na tenhle silný začátek navázat, tak to bude jednoznačně fajn. Otázkou v tomto případě pokaždé bývá power curve, který se s velkým množstvím eventových karet může vymknout kontrole. Fotbaloví nadšenci by mohli vyprávět. Každopádně minimálně jako začátek tohoto ročníku vypadají sady dobře a na své si přijdou fanoušci velké spousty týmů.

Jako poslední bych z výraznějších novinek zmínil nově přidanou týmovou souhru a na ní navazující platový strop. Souhra funguje jednoduše. Podle předem vybraných bonusů od EA spolu budou mít hráči lepší chemii. Splněním těchto podmínek může dojít k navýšení platového stropu, nebo vylepšení atributů. Celkově se novinky v Ultimate Teamu dají hodnotit pouze pozitivně a je jasné, kde většina zaměření tvůrců skutečně skončila. Samozřejmě se nedá přehlédnout nové menu, které se sladilo s kariérními režimy. Bohužel už v early accessu jsem narazil v obchodě na velké množství balíčků, které na začátek hry působí zbytečně.

Tak třeba příští rok?

Zbytek herních módů typu Franchise a World of CHEL se buď nedočkal žádných změn, nebo došlo k pouze drobným úpravám. Franchise spadá do kategorie, ve které nenajdete žádnou změnu. Tak snad příští rok. World of CHEL se díky novým X-Factorům a ICE-Q 2.0 dočkal alespoň drobných úprav, které mají o něco větší vliv na gameplay, než tomu bylo v předešlých letech. V neposlední řadě se dá zmínit přejmenování battle passu na season pass a jeho drobné úpravy. Za významnou novinku bych to ale opravdu nepovažoval.

Po celou dobu hraní jsem ovšem uvažoval, co dát NHL 26 za známku. Pokud by se hra porovnávala čistě se svými předchůdci, tak se jedná o osmičku. Jakožto kompletní balíček bych se spíše přikláněl k sedmičce a nadějné vyhlídce na budoucnost. Takže bych nejraději udělil 7,5/10, ale to bohužel naše stupnice neumožňuje. Nakonec jsem tedy udělil tu osmičku, ale doufám, že opravdoví fanoušci série se budou více zajímat o text recenze, než jen známku na konci.


NHL 26
PlayStation PlayStation 5
Xbox Xbox Series X/S

Verdikt

Jakožto hokejový fanoušek jsem v posledních letech smířený s tím, že naprosto perfektního hokejového simulátoru se nedočkám, ale letošní snaha EA Sports se v některých oblastech zapřít nedá. Nicméně laťka je nastavená tak nízko, že jediná cesta je směrem nahoru. Gameplay na mě osobně působí lépe než loni, což by člověk bral za samozřejmost. Be A Pro vypadá nadějně. Jako první krok pro možné budoucí rozšíření splňuje účel, alespoň tedy na první sezonu. Ultimate Team slíbil hodně a téměř ve všem doručil - tady se v podstatě na nic stěžovat nedá.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Upravený režim Be A Pro. Dabované rozhovory, přidání MS Juniorů (byť v omezené kapacitě), větší zaměření na vlastní „příběh”
Překopaný Ultimate Team pro singleplayer, ale také multiplayer zážitek
O něco chytřejší umělá inteligence poháněná technologií ICE-Q 2.0 (EDGE)
Nový systém brankářů, který má vliv na jejich chování
Přirozená evoluce gameplaye, opět o něco blíže k realitě
Česká lokalizace
Slabší zápasový zážitek oproti jiným sportovním titulům od EA
Příliš velký vliv X-Factorů na dění na ledě
Fyzika hráčů, kolize, lehce zastarale působící animace
Naskenované obličeje hráčů působí v některých případech spíše strašidelně
Žádný zásah do režimu Franchise a pouhé detaily do World of CHEL
Absence větší možnosti kooperace
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama