Recenze Nvidia Geforce GTX 570 - Tichá Bestie v celé své kráse
Blogy čtenářů Recenze Recenze Nvidia Geforce GTX 570 - Tichá Bestie v celé své kráse

Recenze Nvidia Geforce GTX 570 - Tichá Bestie v celé své kráse

Jan Verner

Jan Verner

Tak, dnešním dnem jsem se stal šťastným majitelem nové grafické karty, Nvidia Geforce GTX 570 od společnosti Zotac, karta mě překvapila ve všech…

Reklama

Tak, dnešním dnem jsem se stal šťastným majitelem nové grafické karty, Nvidia Geforce GTX 570 od společnosti Zotac, karta mě překvapila ve všech ohledech. To bych to nebyl já, abych se s vámi, věrnými čtenáři mého blogu, nepodělil o své dojmy z této karty. O něco takového jsem se pokusil již před několika měsíci, zrecenzoval jsem svoji, dnes již mou bývalou grafickou kartu, Ati Radeon HD 5870 a myslím, že se mi to vcelku povedlo, soudě podle hodnocení. Dnes se tedy podíváme na referenční model nejnovější řady konkurence AMD. Už předem mohu prozradit, že se jedná o více, než jen zajímavý model, zvláště když se mi tuto kartu podařilo získat za pouhých 4.000 korun. Původně vám dnešní článek měl být servírován zcela originálním, a zde na Zingu, premiérovým způsobem. Článek měl být totiž živě aktualizovaný v předem daných intervalech. Ovšem někteří lidé zkrátka neumí číst a nejspíš jim dělá dobře klikat na hvězdičky, žádal jsem, aby se článek hodnotil bezprostředně po posledním Updatu. Nestalo se tak a po prvním hodnocení se spustila řetězová reakce. Recenze vám tedy bude naservírována klasickým způsobem. Škoda, měl jsem za to, že by se vám to mohlo líbit. Začneme tedy pěkně od začátku...

Předmluva 

Firma NVIDIA  představila model GTX 570, jenž představoval mírně osekanou 580ku, a táke kompromis mezi extrémním výkonem a přijatelnou cenou (a spotřebou). U svého největšího konkurenta se tato karta řadí svým výkonem k modelu HD 6970, vůči kterému dostává sice méně bodů např. ve 3DMarku, ale díky NV optimalizacím, a v některých případech díky hardwarové akceleraci PhysX, dosahuje často vyššího frameratu ve hrách, než onen konkureční čip HD 6970.

NVIDIA řadu 500 uvedla jako restart jádra FERMI, které se zpočátku příliš nepovedlo, a teprve teď se nám dostalo karet, jaké byly zpočátku slibovány. Dnes recenzovaný model od společnosti Zotac se může navíc pyšnit ještě 5letou zárukou a kromě standartního příslušenství je dodávána ještě se hrou Prince of Persia: The Forgotten sands.

 

Výše můžete vidět rovnou dvojici karet. Jedna je má, druhá kamaráda, původně jsme měli v plánu udělat i test SLI, ale jelikož mám AMD chipset, tudíž SLI za normáních okolností nefunguje a bylo by třeba udělat radikální změny, a to nejen v BIOSu desky. Pokud si to ale řekneme na rovinu, můj AMD Phenom II X4 965 by karty pořádně brzdil, ovšem bylo by zajímavé sledovat nárust výkonu po nataktování CPU. Přesto se můžete se těšit na pořádnou dávku testů z těch nejmodernějších a nejnáročnějších her, ve vysokém rozlišení s rozdílem OC jak CPU, tak GPU, tudíž budu rád, když mi i nadále zachováte přízeň a oceníte moji práci.

GTX 570 Podrobněji

 GTX 570 nese jádro FERMI, stejně jako předchozí nepovedená řada, GTX 400. Nvidia ale v jádře provedla radikální změny a nemožné se tímto krokem stalo možným. Vyladila architekturu FERMI k dokonalosti ve všech ohledech. Nové GTX500 jsou tišší, méně žravější, výkonnější a celkově efektivnější. Kdo si stěžoval na provozní vlastnosti u karet GTX400 bude přímo ohromen, zrovna GTX570 má v průměru o 5W vyšší spotřebu při 25% výkonu navíc oproti HD 5870. Je tišší jak GTX 285 a OC potenciál sahá do vskutku závratných výšin, kdy je možné kartu nataktovat na úroveň GTX580 pak tedy výkonově sahá na úroveň nejvýkonnější

jednočipové karty světa a svým výkonem dosahuje i na dvojčip HD5970. Karta obsahuje technologie jako 3D vision, PhysX, CUDA, ovšem co zamrzí je fakt, že nemá možnost zapojení 3 monitorů, zatímco konkurence to podporuje již od řady HD5000, HD6000 mají dokonce možnost zapojit hned 6 monitorů, 6 monitorů je ale podle mého gusta příliš a nedalo by se na tom hrát, především kvůli náročnosti a "rámečkům" LCD panelů. Když si to řekneme upřímně, oni ani ty 3 monitory nemají větší význam a už vůbec neplatí, že by se to vyplatilo, ovšm ta karta na to výkon má, tak proč ho nevyužít?! Řekl bych, že je to marketingový tah, protože 3 monitory podporuje jen absolutní high-end a to, GTX590 a starší dvoučip, GTX295. Za pravděpodobně největší inovaci je považován nový systém chlazení Vapor-Chamber.

 

Jde v podstatně o jednu, velkou heat-pipe naplněnou kapalnou sloučeninou mnoha chemických prvků s nízkým bodem varu. Kapalina změní skupenství na plynné, to se ochladí a vrátí se opět k žhavému místu v kapalné podobě. Tento proces se stále opakuje a odvod tepla z čipu je hodně efektivní. Jak uvidíte později Vapor-chamber komora je sympaticky malá, a přesto bohatě dostačuje. Nyní se už podíváme na testy různých her v tom nejvyšším nastavení zároveň se závislostí frekvence procesoru na celkovém výkonu sestavy.

Testovací Sestava a hry

Než se ale pustíme do samotného testování, bylo by dobré uvést testovací sestavu. Od poslední recenze se nijak moc nezměnila a jelkož jsem už dříve testoval Ati HD5870, mám k dispozici nějaké výsledky, tudíž si ty karty i porovnáme.

 

Jak můžete vidět na obrázku, testovací sestava se změnila jen o grafickou kartu, jen bych chtěl upozornit, že s PS jsem nedělal již 2 roky a nejsem žádný grafik, tudíž bych byl rád, aby jste ke mně byli schovívaví.

Nyní si představíme hry, ve kterých budeme měřit FPS.

 

Tyto hry byli vybrány záměrně, abychom si mohli porovnat výkonost obou karet, v Mafii 2 a F1 2010 mám dokonce k dispozici výsledky s HD5770, tudíž ji do grafu zařadím také.

F1 2010 a Mafia 2 mají vestavěný benchmark, tudíž je zde testoací metodika jasná. V BF:BC 2 testuji část první singleplayerové misi, kdy jedte terením vozidlem a vše okolo vás bouchá. Stejně tak v Crysis, tam testuji prvních 5 minut hry až do východu slunce Měření pro jistotu opakuji 3x a z toho pak udělám průměr. Všechny hry samozřejmně testuji v nejvyšším nastavení ve Full HD rozlišení včetně AA.

 

První hrou je Battlefield: Bad Company, nejlepší současná MP střílečka, která zabaví na dlouhé desítky, ba stovky hodin, s krásnou grafikou a téměř nulovou náročností. Po zvednutí fekvence procesoru na 4ghz se snímky dostali na průměrných 78fps (U GTX570). Pojďme se podívat na další hru, která se i dnes řadí k těm nejlepším a nejhezčím, nemluvíme o ničem menším, než o prvním dílu Crysis.

 

Jak můžete vidět, FPS se zvýší jen o průměrných 5 snímků. Po nataktování CPU se průměrné fps zvýší o pouhé 2 snímky, tzn. 42fps průměr. Jsem zvědav na náročnost Crysis 2 po DX11 patchi, možná mě to přesvědčí ke koupi, ale zatím mi to přijde jako takové lepší Call OF Duty, ovšem s mnohonásobně lepším příběhem. Hru jsem si měl možnost zahrát u kamaráda. Další, předposlední hrou v dnešním testu je nenáročná závodní hra od Codemasters, F1 2010.

 

Framerate se v průměru zvýšil o 5fps, po nataktování cpu se výkon zvýšil z 59fps na 63fps. Ovšem tato hra není žádný "žrout" grafikcých karet či GPU a zahraje si ji skoro každý i v DX11. Dopručil bych jí hráčům, kteří chtějí kompromis mezi simulací a arkádou. Poslední hrou je původně české dílo s názvem Mafia 2. Nejprve bude test s vypnutým PhysX, následně se zapnutým na medium a nakonec se zapnutým na high.

 

 Jak můžete vidět, výkonový nárust je obrovský, po nataktování cpu na 4ghz se fps zvednou na 74 snímků. Mohlo by se zdát, že je Mafia 2 nenáročnou hrou, ovšem kámen úrazu přichází se zapnutým physX a jak už jsem psal dříve, je to jen takové pozlátko, které je neskutečně náročné a to i na kartách Geforce, doufejme, že do budoucna mají v plánu použít nové knihovny pro rychlejší chod jejich enginu. Nyní se ale podíváme na výsledky testu se zapnutým PhysX.

 

Po zapnutí PhysX se framerate dost sníží a v benchmarku hra dosahovala 42 snímků za sekundu, po nataktování cpu se situace pochopitelně skoro vůbec nezměnila, OC nám darovalo jeden snímek k dobru. Jistě, 42fps je plynulé, ovšem mohli by ten engine mít lépe optimalizovaný minimálně na svoje karty, co bude když si PhysX někdo dá na high? To se nyní dozvíme...

 

Ano, framerate se propadne na průměrných 36fps, na nejvyšší nastavení s PhysX si opravdu musíte pořídit Nvidia grafiku za nemalý peníz. Ovšem fps se takhle nízko, jako v benchmarku nedostanou, takže můžete být celkem v klidu a na takových 40fps se s jistotou udržíte i v těch nejvypjatějších momentech, ale je zde vidět, že PhysX potřebuje nějakou pomoc. Engine se prý neustále vyvjíjí, tak doufejme, že se v budoucnu dočkáme lepší optimalizace, v tom nejlepším případě i pro CPU, nyní už přecházíme ke kapitole Provozní vlstnosti.

Provozní vlastnosti a OC - tichý "Yeti"

Jak už jsem psal, Nvidia dokázala architekturu Fermi vyladit k dokonalosti a s provozními vlastnostmi budete více, než spokojeni. Spotřeba referenční GTX570 se rovná mírně přetaktované HD5870, nebo GTX 470 s lepšími jádry, oproti GTX 480, která je mimochodem o něco málo slabší, je GTX570 o 137W úspornější (ve Furmarku) Bravo! Opravdu tleskám, proč to nejde hned?! Teploty ve se ve furmarku vyšplhaly na 80C při největším zatížení a karta nebyla vůbec slyšet. Slyšet byla až po OC, pro které má tato karta opravdu veliký potenciál a se základním napětím jsem se dostal až na 800 pro jádro a 2000 pro paměti, z původních 732 pro jádro a 1464 pro paměti. Procentuálně jsem tedy frekvence navýšil o 9,3% na jádře a 9,3% na pamětech, pokud zvýším napětí na 1,1V, dostanu se na 900mhz pro jádro a 4280mhz pro paměti (ale pozor, efektivně, v žádném případě by tam nebyl rozdíl několika tisíc :)) Pak je nárust oproti základním taktům 23% pro paměti a 12% pro jádro, výkonově se pak tato karta vyrovná a často i překoná GTX580/HD5970. Ovšem po každém zvýšení napětí se zkracuje životnost dané komponenty a o to nestojím, tudíž jedu na taktech 800/2000 bez zvyšování napětí. Karta má ale i tak výkonu až až.

Závěr

Jak to tedy shrnout? Jedná se o výkonou, tichou a vzhledem k jejímu výkonu dobrou spotřebu. Oproti Radeonu HD5870 je výkonnější zhruba o těch 20-25%, po OC se základním napětím ještě vyšší a po nejvyšším možném OC je rozdíl větší jak 40%. Všechny hry co jsem zkoušel jsem do testu nedával, snažil jsem se spíše o to porovnání a jelikož jsem HD5870 netestoval s větším množstvím her, byl jsem omezen, navíc pár her z toho minulého testu již nemám. Velikostně jsou si karty hodně blízko, řekl bych, že je GTX570 o 1 cm delší.

 

Radeon oproti tomu měl kapánek lepší provozní vlastnosti, hlavně co se teplot týče, ale musíme také brát v potaz, že to byl nereferenční model a toto je model s referenčním návrhem. Možná bych ještě vytknul nemožnost zapojení 3 monitorů, když by se takto její výkon využil více. Cena je přiměřená, záleží kde hledáte. Zrovna já jsem měl to štěstí a sehnal na auktu tuto kartu za 4.000kč, přičemž jsem na tom ještě 300kč vydělal, jelikož jsem Radeon prodal za 4.300 korun. Navíc si můžete na stránkách Zotacu kartu zaregistrovat a dostat tak 5-ti letou záruku.

To by bylo pro dnešek vše, jamko vždy se těším na vaše názory a doufám, že nepřijdu o mé věrné čtenáře :)

 

PS: Nejdřív čti, pak teprve hodnoť!

Recenze Nvidia Geforce GTX 570 - Tichá Bestie v celé své kráse

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Vysoký výkon
Skvělé provozní vlasnosti
Technologie jako Cuda, 3D Vision, PhysX
OC potenciál
Konkrétně model od Zotacu nabízí 5 letou záruku
nemožnost zapojit více, než 2 monitory
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama