Recenze Observation – Herní Gravitace
Observation Recenze Recenze Observation – Herní Gravitace

Recenze Observation – Herní Gravitace

Michal Jonáš

Michal Jonáš

6
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC

Vesmírný thriller v roli, kterou byste nečekali.

Reklama

Vesmír je živé a oblíbené téma, přičemž hry z té dálavy kolem nás bychom zřejmě ani nespočítali, protože jich vyšlo na tisíce, hlavně se sci-fi tématikou. Ovšem pokud tuto množinu důkladně zmenšíme na okruh her, které se odehrávají výhradně na oběžné dráze Země, stačí nám na to prsty jedné ruky. Tvůrci z malého nezávislého skotského studia No Code z Glasgowa míří na tu nejnižší oběžnou dráhu (LEO – Low Earth Orbit), která je stanovena výškou od 150 do 2000 km. Právě na tomto nejnižším orbitě v současnosti obíhá i naše mezinárodní vesmírná stanice ISS.

  • Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4
  • Datum vydání: května 2019
  • Žánr: sci-fi
  • Česká lokalizace: ne

No Code vede známý vývojář a laureát cen BAFTA Jon McKellan, který kolem sebe sice má jen 11 lidí, ale většina osazenstva dříve pracovala na hře APB: All Points Bulletin z roku 2010, ale hlavně na Alien: Isolation z roku 2014, z něhož si jejich poslední projekt Observation bere např. podobný styl nabídek a dialogů. Observation se jmenuje vesmírná stanice blízké budoucnosti, na níž se odehrává celý příběh nové hry. McKellan je totiž velký fanoušek kosmonautiky, ale bylo mu jasné, že jeho původní záměr vytvořit vesmírný thriller ze současnosti by stál nejen daleko více peněz, ale hlavně času, protože by se tým musel při modelování přiblížit k nějakým vesmírným stanicím z našeho světa.

Hledání inspirace

První vesmírné oběžnice světa ze sovětského programu Saljut (a dodnes tajného vojenského Almaz) nešlo použít, protože tyto stanice patří do sedmdesátých a osmdesátých let (celkem bylo vypuštěno 7 stanic mezi roky 1971 až 1991), což je na sci-fi hru nepoužitelné. Jejich následovník Mir v podobě základního bloku, jenž opět široce vycházel ze Saljutu 7, vystartoval také dost dávno v roce 1982. Velmi stará je i americká protiváha SkyLab (jediná stanice 1973-79), takže jediným adeptem na virtuální vymodelování zůstala současná ISS. Studio zpočátku připravilo pár návrhů a skic na základě návštěvy vesmírného centra NASA v Houstonu, kde mají maketu ISS, ale hlavně podle volně dostupné a 3D interaktivní webové prezentace ISS evropské vesmírné agentury ESA.

„Observation není typickým herním produktem, v němž obvykle někoho ovládáte.”

Jenže záhy bylo jasné, že vymodelovat vesmírnou stanici podle skutečnosti v jedenácti lidech je hlavně časově nadlidský úkol. Nakonec se ve studiu rozhodli vyrobit vesmírnou stanici smyšlenou a jednodušší, ale na základě inspirace z ISS, resp. jejich několika modulů, protože ta herní vesmírná stanice Observation je o něco kompaktnější. A aby se vyhnul posměšným poznámkám na nereálné vybavení stanice, Jon McKellan svůj již dříve napsaný scénář posunul do blízké budoucnosti roku 2026. Jakkoli za titulem stojí celé studio, je to ve skutečnosti dítě prakticky jediného muže, protože McKellan nejenže vymyslel námět a napsal scénář, ale Observation také zrežíroval, navrhl a napsal celé uživatelské rozhraní (právě podobné tomu v Alien: Isolation) a při vývoji zastával holku pro všechno jako kreativní ředitel, režisér a autor dialogů.

Rodinná práce

Jelikož je studio No Code vlastně rodinným podnikem, tak McKellanova žena Lee modelovala prostředí hry a brácha Graeme fungoval jako hlavní designér. Předpokládám, že těch zbylých osm pracovníků jsou tetičky a strýčkové, nicméně i v tak malém počtu odvedli velmi dobrou práci, protože Observation sice produkčně na ty největší hry nemá, ale jinak je to velmi zajímavě navržený produkt, jenž jako čtvrtá hra studia s přimhouřením oka působí jako titul od mnohem většího vývojářského domku.

Kromě Alien: Isolation hra naprosto jasně odkazuje na filmové klasiky, jako je Gravitace, Interstellar a zejména 2001: Vesmírná Odysea, přičemž Observation se podobá také poslední vetřelčí licenci Alien: Blackout, což je letošní mobilní hra. Možná si pamatujete na HALa 9000, inteligentní palubní počítač vesmírné lodi Discovery One z knižní předlohy filmu Vesmírná Odysea od Artura C. Clarka. Nu a jsme u jádra pudla, protože v Observation se zhostíte role podobné umělé inteligence, zde nazvané SAM (Systems, Administration & Maintenance).

Jelikož SAM není hmotná bytost, asi je vám jasné, že Observation není typickým herním produktem, v němž obvykle někoho ovládáte, jako spíše interaktivním filmem. V roli SAMa fungujete podobně, jako dispečeři před svými monitory. Do útrob i na povrch Observation nahlížíte skrze čočky kamer (proto ten přiléhavý název hry), jež jsou sice pevně umístěné, ale obraz si můžete přibližovat a natáčet do všech stran. Je ovšem velká škoda, že k ovládání těchto kamer používáte pouze klávesy, přičemž daleko intuitivnější by bylo posouvání myší, což hra nepodporuje. Observation začíná v okamžiku, kdy se vesmírná stanice Observation nachází ve výšce 410 km nad zemí, což se ale za pár chvilek o pořádný kus změní.

Samá záhada

Jako umělá AI entita vlastní stanice a její hlavní řídící počítač komunikujete s lidskou posádkou, z níž nějakým záhadným způsobem, který se před vámi v průběhu hraní předestře, zůstala na příjmu pouze vyplašená lékařka Ema Fisherová. A podobně záhadným způsobem na části stanice došlo k požáru a velkému poškození včetně ztráty spojení s Houstonem, takže vaším prvním úkolem od doktorky je konsolidace škod a uvedení stanice do provozuschopného stavu. Navíc se stanice nachází na dost nepochopitelném místě. Jenže to všechno nepůjde tak hladce, protože kromě instrukcí od posádky máte také instrukce své vlastní, o nichž přece nemusí nikdo nepovolaný nic vědět…

„Tvůrcům se povedlo dokonale vybudovat temnou atmosféru poškozené vesmírné stanice.”

Tvůrci Observation označují jako mix sci-fi, thrilleru a hororu, na který nahlížíte v první osobě přes objektivy kamer na stanici. Ovládání je vcelku jednoduché, na všechno stačí několik kláves, protože tady toho zrovna moc nenachodíte, jelikož jste vlastně všude. Vaši práci na stanici si lze jednoduše představit tak, že dostanete nějaký úkol, pro který nejdříve musíte najít ten správný panel v jednom z modulů na stanici. A když jej pak přiblíženým pohledem kamery lokalizujete, stisknutím tlačítka jej aktivujete.

Observation je hra, která svoji atmosféru nebuduje šířkou svých funkcí a rozsáhlými možnostmi ovládání, ale velmi pečlivě budovanými situacemi, které se odehrávají před čočkami vašich kamer na palubě i vně stanice. Vy vlastně na všechno tak nějak dohlížíte, a když na to přijde řada, tak začnete úřadovat. Tím se Observation blíží spíše žánru interaktivních filmů než interaktivních her, takže pokud si libujete ve zběsilé akci a nikde moc neposedíte, hra zřejmě nebude váš šálek čaje.

Tvůrcům se ale povedlo naprosto dokonale vybudovat temnou atmosféru vážně poškozené vesmírné stanice, u níž kvituji, že to není žádná šíleně futuristická stavba, ale její současný design jasně odkazuje na současný stav kosmických technologií, takže vše, co se na její palubě děje, je mnohem více uvěřitelné. A z vašeho pohledu hraní navíc vypadá jako nějaký přímý přenos z ISS, kde se něco velmi ošklivě zvrtlo. Z toho vyplývá, že solidní angličtina je tady nutností, protože hra v určitých zlomových situacích titulky schválně vynechává, abyste to jako všeznalý počítač měli těžší. Typickým příkladem je bezpečnostní kód pro nouzové dálkové uzavření dveří v podobě deseti čísel, která se vám na obrazovce v tištěné podobě neobjeví, a navíc jsou vyřčena členem posádky ve velkém stresu.

Úsporná opatření

Jakkoli grafika zaslouží velkou pochvalu, na titul s nižším rozpočtem odkazuje nejen úsporný dabing v podání pouhých dvou hlasů, ale hlavně topornější a občas trhané animace pohybu lidí, protože plnohodnotné zachytávání pohybu (motion capturing) si studio nemohlo dovolit. A tak jeden z vývojářů Chris Wilson sám doma na koleni sestrojil amatérskou sadu pro zachytávání pohybu, kterou opatřil akcelerometry z vybrakovaných PS4 ovladačů, silnými gumičkami ze svazků chřestu, několika vlastními výtisky z domácí 3D tiskárny, GoPro kamerkami a starými 3D brýlemi.

Pohyb v beztížném stavu pak tvůrci zachytávali přímo v kancelářích studia mezi posunutými stoly tak, že jeden ze zaměstnanců se zpomaleně odrážel od stolů, zatímco druhý jej pomalu posouval ležícího na vozíku od kancelářských kontejnerů, případně se figurant otáčel na štokrleti od bicí soupravy.

Celý vývoj byl na dnešní dobu docela krátký, protože trval ani ne dva roky. Příběh Observation ale není moc dlouhý a dohrajete ho i při pozvolném tempu maximálně za 5-7 hodin. Nicméně Observation je nyní součástí slev na Epic Game Store, když vyjde jen na necelých 9 EUR, což je za tento vesmírný thriller vynikající cenovka. Observation sice není nijak dlouhá hra, ani neexceluje svým technickým provedením či širokými možnostmi, co dělat, ale pro všechny fandy dobývání kosmu nabízí pořádnou porci napětí a atmosféry, jakou i v daleko dražších a větších titulech nenajdete.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Observation
PlayStation PlayStation 4
Windows PC

Verdikt

Velmi zajímavý a atmosférický kosmický sci-fi thriller, který přetéká napětím, byť jeho forma interaktivního filmu nemusí sedět všem.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

mix lehkého sci-fi, thrilleru a hororu
svěží hraní za umělou inteligenci
temná a napínavá atmosféra
neintuitivní ovládání kamery
trhané animace a pohyby
kratší příběh
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama