Recenze Recenze Pilgrims – karetní Fimfárum

Recenze Pilgrims – karetní Fimfárum

Michal Jonáš

Michal Jonáš

3
Platformy Linux Linux Windows PC Apple iOS Apple Mac

Veselá pohádková hříčka od Amanity na pár chvilek.

Jubilejní desátou hrou či lépe řečeno mini hrou od Amanity je nová zábavná drobotina jménem Pilgrims (Poutníci), kterou toto brněnské studio nedávno v tichosti vydalo po Chuchelu z minulého roku (naše recenze 8/10). S Poutníky tak šikovní tvůrci kolem Jakuba Dvorského následují svojí tradici drobných hříček, byť se Pilgrims již nehrají přímo v prohlížeči, jako tomu bylo v začátcích studia.

Poutníci jsou jednoduchou dobrodružnou karetní hříčkou, která vás okouzlí již od prvního okamžiku, aniž byste se ještě vůbec něčeho ve hře dotkli. Hrou postupuje bodrý a laskavý duch českých pohádek, však ručně kreslené obrázky z pastelek Jakuba Dvorského okamžitě připomenou animované Fimfárum Jana Wericha. A Pilgrims nejsou ani o nic méně roztomilou hříčkou.

V rámci herního portfolia Amanity ale mají i jednu velkou premiéru! Poutníci jsou první hrou tohoto studia, která je poctivě dabovaná, nad to hezky česky a velmi úsměvně. Tady se moc nemluví, a jestli ano, tak padají humorné perly, jako když se zastavíte u zlého faráře žebrat o almužnu, on nadává a před kaplí čeká, až konečně odprejsknete. A až to zabalíte a odejdete s nepořízenou, nakvašeně si odfrkne pod vousy něco v tom smyslu, že „to trvalo teda”. Schválně si všechno sami poslechněte zde!

Hra je plná rozmanitých pohádkových postaviček s vlastními plány a úmysly, které vám dávají najevo obrázkovými bublinkami nad jejich hlavami. Kromě toho si jistě oblíbíte jejich srandovní žvatlání, mumlání, brebentění a vůbec všeliké pobrukování pod vousy, jež namluvil dvorní skladatel Amanity Tomáš Dvořák, ukrývající se pod uměleckým jménem Floex, spolu se sedmi dalšími dabéry. Ostatně jeho hudbu znáte z mnoha minulých titulů Amanity, jako jsou Machinarium, Samorost nebo Questionaut. A pár hlášek namluvil i náš kolega Jaromír Möwald.

Vy se chopíte role poutníka, který v pohodově plynoucím a poklidném putování na své cestě potkává různé postavičky a vlastně si jen tak trajdá, než vůbec zjistí, jakou že to má v této videoherní pohádce úlohu. Hratelnost je v Pilgrims naprosto triviální: klikáním na mapku cestujete po zdejším světě a veškerou interakci obstarává vykládání a kombinování karet. Cokoli najdete a občas i koho potkáte, ten se vám přidá do postupně delšího a delšího balíčku karet, jejichž správným vytahováním při různých herních situacích vlastně nevědomky tvoříte své dobrodružství a příběh.

Malý příklad z úplného začátku hry: dojdete k záhonku jakýchsi plodin, takže na ně kliknete, čímž zjistíte, že je to Lilek brambor. A hurá, pár brambor máte rázem v kapse, čili v kartě. Jinde si zase podobně přivlastníte pohozený kotlík. Jenže další cestičku v lese blokuje hladový loupežník s prázdnou bambitkou jak od Rumcajse, který vás nepustí, jestli se nenají. Takže s kotlíkem k vodě, nabrat do něj vodu, kartu kotlíku zkombinovat s kartou brambor a hurá s tím nad oheň. Původně parádně brblající zloduch si konečně napere břuch a cestička k dalším úsměvným setkáním je volná.

Poutníci jsou sice dostupní v digitální podobě i pro PC, ale možná jim to více sluší na mobilních zařízeních (hra je součástí služby Apple Arcade, na Android tedy zatím nevyšla). Nicméně i na velkém monitoru hra vypadá výborně a není nijak graficky ošizená. Takže tou jedinou větší výtkou snad může být jen její krátkost. Ona to není ani jednohubka, čili spíše půl či čtvrt hubka, protože i když se budete vyloženě courat a užívat si každým douškem zdejší pohádkovou atmosféru, tak více než hodinku zde neprochodíte.

Jakkoli příběh zůstává stále stejný, hra pro opakované průchody láká 45 odměnami v podobě rubových karet, které si lícem otáčíte za různé skutky na cestě či různé kombinace karet na všechny situace. Můžete totiž zkoušet zase jiné karty na jiné postavičky jak zareagují, což je sice stále velká legrace, ale moc dlouho u toho asi nevydržíte. Kombinace krásných ručních kresbiček s laskavým humorem, tak typickým pro Amanitu, a s užvatlanými dialogy, dohromady tvoří pohodové a velmi příjemné hraní, které vás bude bavit až do (brzkého) konce. Což je za cenu lehce nad stovku stále dobrá nabídka.

Recenze Pilgrims – karetní Fimfárum
Linux Linux
Apple iOS