Příběh pokračuje.
"Viděl jsem svoji mrtvolu,
Z jejích úst se vyplazila Nenávist,
Otec spálil své děti na hranici,
A matka z popela vystavěla novou éru"
Diablo 4 má za sebou rok provozu a přestože byl start hry relativně úspěšný, řada hráčů byla zklamána plytkou endgame a dalšími problémy s hlubšími systémy hry, které by jí propůjčili dlouhodobou životnost. Zdaleka ne všichni se tak vraceli na jednotlivé sezóny a leckdo slíbil dát hře šanci až s prvním velkým příběhovým přídavkem. Šlo tedy docela o hodně, protože právě Vessel of Hatred měl šanci přitáhnout zpět větší počty hráčů a dokázat, že Diablo 4 stojí za dlouhodobě hraní.
- Platforma: PS5 (recenzováno), PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 8. 10. 2024
- Výrobce: Blizzard Entertainment
- Žánr: ARPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano, na konzolích i "couch-coop"
- Dat ke stažení: cca 68 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: od 999 Kč (Alza)
Smrtící džungle
Příběhová kampaň je legitimní důvod, proč se řada hráčů k Diablu vrátila. Svět téhle série má zajímavou historii a kampaň bývá kromě zajímavých dungeonů či bossů podpořená také působivými filmovými sekvencemi. Nejinak je tomu i tentokrát. Ačkoliv ten “pravý”, tradičně epický před-renderovaný filmeček zde najdeme jen v úvodu, tvůrci stále lépe využívají realtime filmečky v engine hry, jejichž dramaturgie i celková prezentace je stále lepší a zároveň těží ze skutečnosti, že může ukazovat přímo vaši postavu.
Neyrelle se na konci původní hry vydala na zoufalou pouť za zneškodněním kamene, do nějž byla zakleta duše Mephista. Podobně jako v druhém dílu série si postupně tato cesta s nebezpečným nákladem na nebohé dívce vybírá velmi krutou daň. Jak se jí stále více nedaří kámen ovládat, nákaza z něj navíc uniká do okolí během její cesty, což způsobí kromě jiného brutální proměnu posvátné džungle v novém regionu Nahantu do nové variace “zeleného Pekla".
Tvůrci stále lépe využívají realtime filmečky v engine hry.
Ačkoliv se trápení Neyerelle na konci přídavku vyřeší, řada hráčů považuje zakončení Vessel of Hatred za přílišný “cliffhanger”. Osobně jsem ten pocit neměl, díky povedenému budování vztahu s Neyrelle pro mne byl skutečně nejdůležitější její osud. Navíc závěr přídavku obsahuje povedený příběhový zvrat, který mne úspěšně překvapil. Potěšen jsem ale hlavně z celkového tónu a stylu vyprávění příběhu, kterému pomáhá citování “biblických” veršů Rathmova proroctví i mimořádně nádherná, místy až nečekaně melancholická hudba. Příběhová kampaň přídavku se mi tak nakonec líbila snad ještě více, než ta v původní hře.
Všemocné povolání
Kromě příběhové kampaně je hlavní atrakcí přídavku samozřejmě nové hratelné povolání jménem Spiritborn. Tak trochu kombinace bojového mnicha s kopím a mága, ovládajícího astrální projekce několika archetypálních zvířat, působí snad až poněkud předesignovaně. Jako obvykle se Blizzard pokusil udělat novou třídu co nejatraktivnější a kromě jiného ji vydal v mnohem silnějšímu stavu, než všechna ostatní existující povolání ve hře. Část byla záměr, ale část nechtěné technické opomenutí, takže prvním týdnům vládly buildy schopné jednou ranou smazat celou mapu a nebo se absurdně rychle teleportovat napříč mapou. Část těchto extrémů již vývojáři zkrotili, ale kromě jiného i na přání hráčů nechali Spiritborn nejsilnější postavou až do konce současné (tříměsíční) sezóny.
Společně s přídavkem do hry dorazilo mnoho dílčích vylepšení. Znovu překopán byl systém lootu i levelování, které jsou zase o něco lepší, než předtím. Mezi novinkami potěší AI spolubojovníci (Mercenaries), nové druhy mountů i mazlíčků pomáhajících se sbíráním lootu a hlavně pokus o první “raid” aktivitu v historii série. Dark Citadel je nová náročná aktivita, jejíž obtížnost i mechaniky nelítostně vyžadují přítomnost více hráčů. Naštěstí do hry zároveň přibyl také velmi příjemný vyhledávač spoluhráče, díky kterému můžete snadno najít online parťáky nejen pro tuto aktivitu. Poměrně motivační je také návrat staronového systému Torment obtížností, který je dalším z mnoha aspektů, ve kterých se celková podoba hry postupně více a více přibližuje tomu, co jsme znali z třetího dílu série.
Verdikt
Nová kapitola příběhu obsahuje poutavé vyprávění, podpořené stylovými filmečky i excelentní hudbou. Nové povolání je zajímavé a hlavně absurdně silné, alespoň pro tuto sezónu. Řada nových a vylepšených systémů hru jako celek opět posouvá kupředu, ačkoliv endgame stále není ideálně hluboká.