Recenze přídavku Tales of Arise: Beyond the Dawn
Tales of Arise Recenze Recenze přídavku Tales of Arise: Beyond the Dawn

1

Návrat do jednoho z nejlepších JRPG posledních let.

Jak jsem psal již v recenzi původní hry z roku 2021, Tales of Arise je jednou z nejhezčích JRPG her posledních let, která disponuje vynikajícím příběhem zahrnujícím prvky fantasy i sci-fi, skvěle vystavěnou osudovou láskou ústřední dvojice, excelentním bojovým systémem, sympatickou družinou postav a kromě jiného také perfektně zvládnutým rozhraním. S velkým potěšením jsem se tedy do téhle vynikající hry v uplynulých dnech vrátil a přestože placené rozšíření Beyond the Dawn nepřidává kromě nového příběhu zas tak moc novinek, nadčasové kvality původní hry opět zazářily, navzdory letošní konkurenci.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 9. 11. 2023
  • Výrobce: Bandai Namco Studios (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 45 GB (včetně nezbytné základní hry)
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 740 Kč (Steam)

Dítě dvou světů

Příběh tohoto přídavku se odehrává zhruba rok po konci původní hry. Události, které tam proběhly, vedly k tomu, že se po celé planetě nyní musí učit žít společně dvě velmi odlišné lidské civilizace. Na první pohled to může působit lehce pohádkově, ale to pouze do té doby, než si uvědomíte, že jedna z těchto dvou civilizací jsou v podstatě "imigranti" a jejich začlenění do společnosti nebo obsazování vlastního území zdaleka neprobíhá bez problémů. Hrdina Alphen a jeho družina tak zůstávají na cestách, aby mírnili konflikty a pomáhali tam, kde je to potřeba. Situaci navíc komplikuje, že po spojení všech čtyř živlů v jediném světě narušují rovnováhu v přírodě tajemná mechanická "mauzolea", která se snaží části živelné energie potlačit.

Hlavní postavou nového příběhu ale není Alphen ani Shionne nebo kdokoliv, koho už známe. Hlavní postavou je mladičká dívka jménem Nazamil, která se dostala na svobodu z celoživotního uvěznění díky událostem z původní hry. Nazamil je výjimečná tím, že jde o dceru rodičů z obou planet, díky čemuž je schopná využívat všech šest živlů způsobem, jakým to ještě nikdo nedokázal. Nicméně její původ je zároveň příčinou, proč ji obě civilizaci odmítají jako vyděděnce a dokonce na ni pořádají lov se záměrem ji lynčovat. Naši hrdinové se mladé dívky samozřejmě zastanou a pomohou jí najít bezpečný domov. Jenže jak už to v podobných případech bývá, co se může pokazit, to se pokazí.

Hlavní postavou je dívka jménem Nazamil, dcera rodičů z obou planet.

Do přídavku jsem vstoupil zcela "neposkvrněn" marketingem - v podzimním návalu jsem na tenhle kousek málem zapomněl, takže když dorazil kód na recenzi, prostě jsem nainstaloval a začal hrát. Vřele doporučuji, abyste udělali to samé, pokud můžete. Příběh totiž funguje mnohem, mnohem lépe, pokud o zápletce nic víc než výše napsané nevíte. To se vám bohužel nepovede, pokud se podíváte na oficiální upoutávky, které vyzrazují skoro celý příběh včetně naprosto zásadních zvratů a odhalení. Když se vám jim povede vyhnout, budete určitě zaujati a fascinování záhadou původu a schopností Nazamil stejně jako já - celou dobu jsem si říkal, že tohle nebude jen tak a chtěl jsem vědět, co přesně za tím vším je a co se stane dál. Pokud jde o vztah Alphena a Nazamil, těžko se ubráníte dojmu, že se docela inspiroval u Geralta a Ciri ze Zaklínače.

Stále jedno z nejlepších JRPG

Pokud byste hráli jen hlavní příběhové mise, prosvištíte přídavkem zhruba za deset hodin. Pokud ale máte zájem, najdete v něm také řadu vedlejších misí, včetně takových, které poutavě rozvíjejí další osudy jednotlivých členů vaší družiny. Navíc můžete lovit nové druhy monster, vyrábět nové zbraně a tak dále. Se vším vedlejším obsahem vám tedy přídavek snadno vyjde na dvacet až třicet hodin hraní, také podle nastavené obtížnosti. Přídavek začíná na vyšší úrovni, ale tu dostanou také vaše postavy. Podle toho, co všechno jste odehráli v původní hře, dostanete bonusové zkušenosti i peníze do začátku přídavku.

Pokud bych měl Beyond the Dawn něco vytknout, bylo by to možná až přílišné recyklování. Naprostá většina hry se odehrává v již známých prostředích a mapách, obleky či zbraně často vypadají stejně jako v původní hře. Na první pohled by bylo velmi těžké rozeznat záběry z přídavku se záběry z původní hry. Naštěstí ale pořád platí, že naprosto unikátní vizuální styl, připomínající cosi jako oživlou olejomalbu v pozadí a nádherně kreslené, detailní anime postavy v popředí, vypadá stále neuvěřitelně dobře a jedinečně. Také bojový systém je stále skvělý (dle mého názoru mnohem lepší než třeba v letošní FF16) a pochvaloval jsem si třeba i blesková přehledná menu či možnost uložit bleskově hru skoro kdekoliv.

Tales of Arise

Návrat do jednoho z nejlepších JRPG posledních let vám připomene, jak krásná tahle hra se svým naprosto unikátním výtvarným stylem stále umí být. Příběh je opět skvěle napsaný a herecké výkony jej výborně podporují, bojový systém s časem nijak nezestárnul, spíše naopak. Povinnost pro fanoušky původní hry.

Napínavý nový příběh
Stále nádherný vizuál
Stále zábavné souboje