Recenze PS5 verze Baldur's Gate 3

Jan Urbančík

Jan Urbančík

7
Platformy PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Povedený port, který se však neobešel bez ústupků.

Následující text hodnotí pouze PS5 port, nikoli samotnou hru. Pokud vás více zajímá hra jako taková, můžete si přečíst naši recenzi PC verze.

Letošní rok je neskutečně silný, snad každý měsíc vychází hra, která by si zasloužila bojovat o titul hry roku. Přesto mu ale dominují především dva tituly. Tím prvním je Switch exkluzivita The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom a tím druhým CRPG Baldur’s Gate 3. Hra od studia Larian, jež mnohonásobně předčila očekávání vývojářů, co se týče prodejů, ale i celkové popularity. Z naší recenze si ostatně odnesla plných 10 bodů z 10. V tomto zhodnocení se však podíváme na nově vydanou PS5 verzi a její technickou stránku. Pokud vás tedy víc zajímá titul jako takový, přečtěte si naši recenzi PC verze.

• Platforma: PC, PlayStation 5 (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 6. 9. 2023 (PS5)
  • Vývojář: Larian Studios
  • Vydavatel: Larian Studios
  • Žánr: CRPG
  • Multiplayer: Ano (co-op)
  • Dat ke stažení: 110 GB
  • Herní doba: ~50 hodin (hlavní příběh)
  • Cena: 1 659 Kč (PS Store)

Na začátek musím pochválit menu. Není samozřejmostí, že si můžete v konzolové hře detailně přizpůsobit nastavení, ale Baldur’s Gate 3 to nabízí. Především možnosti v rámci přístupnost, kamery a uživatelského rozhraní jsou opravdu velké, například podrobné nastavení velikosti titulků, což je pro CRPG poměrně klíčová položka.

Rovněž pozitivní je ovládání. Přestože si tento žánr spojujeme především s PC, i s ovladačem si hru naprosto bez problémů užijete. Nějakou dobu vám zabere, než si na ovládání zvyknete (což je ale především spojené s komplexitou celé hry), ale jde o velmi dobře odvedenou práci. Kameru můžete i v konzolové verzi libovolně oddalovat a přibližovat, a dokonce můžete zapnout i „klikací“ režim pro pohyb, tedy že používáte ovladač jako myš. Nepřijde mi to úplně pohodlné, ale je rozhodně fajn takovou možnost mít a možná to někdo ocení.

S ovládáním se pojí také zapojení prvků ovladače DualSense, které Baldur’s Gate 3 skutečně podporuje. Adaptivní triggery jsou zapnuté v podstatě neustále, jen haptika by mohla být o něco více využitá. Na druhou stranu rozumím tomu, že pro takovou hru to není úplně priorita.

Nejvíc vás nesjpíš bude zajímat frame rate a rozlišení. Hra na PS5 nabízí dva režimy. Tím prvním je mód kvality, který nabízí nativní 1440p a 30 FPS, přičemž po stránce detailů se můžete těšit na grafiku srovnatelnou s Ultra nastavením na PC. Hra vypadá opravdu pěkně (především velmi detailní modely postav) i na 4K monitoru, byť by si samozřejmě zasloužila ještě vyšší rozlišení. Dobrou zprávou je, že v tomto režimu hra až na pár výjimek jede naprosto stabilně.

O něco horší je to s režimem výkonu, což asi pro mnohé hráče bude preferovaná volba. Nastavení detailů je podobné, nicméně aby bylo dosaženo 60 FPS, hra se do 1440p upscaluje z nižšího rozlišení pomocí technologie FSR 2 od AMD. A bohužel je to znát už na první pohled, během hraní jsem často narážel na různý aliasing, shimmering vegetace a vlasů či ghosting poletujících předmětů. Rozhodně nejde o tu nejpovedenější implementaci upscalingu a s artefakty se budete muset smířit.

Výhodou je samozřejmě již zmíněný vyšší frame rate, ale ten bohužel není vždy stabilní. I ze začátku hry narazíte na několik momentů (například v některých soubojích či cutscénách), kdy snímková frekvence spadne níže. To by možná nebyl až takový problém, ale tento režim nemá zapnutý V-Sync, takže se při propadnutí FPS obraz trhá, což nevypadá vůbec hezky. Ze začátku jde stále spíš o výjimečné situace, ale ve třetím aktu ve městě Baldur’s Gate se musíte připravit na opravdu velké propady, kde už to rozhodně pocítíte i na plynulosti.

Jako poslední bych zmínil ještě loadingy, které jsou bohužel velmi dlouhé. Sice na ně nenarazíte nějak často, ale například načtení savu by na PS5 mohlo být mnohem rychlejší, stopky mi při měření ukázaly 35 sekund, což je číslo, které bychom si spojili spíš s minulou generací konzolí. Doufejme, že po této stránce ještě dojde k nějaké optimalizaci.

Celkově vzato je však PS5 verze Baldur’s Gate 3 solidním portem. Ovládání na DualSensu funguje víc než dobře, možnosti nastavení jsou velké, hra vypadá skvěle (alespoň v quality režimu) a běží solidně, byť v performance režimu je to zkrátka horší. Důležité každopádně je, že nebudete ochuzeni o nic, co nabízí PC verze (včetně splitscreenu), a titul si na této platformě užijete stejně dobře. Jen si budete muset rozmyslet, jestli upřednostníte stabilitu obrazu i frame ratu, nebo vyšší FPS. Doufejme, že se hry už brzy dočkají i hráči na Xboxu.