Recenze Psychonauts 2 - čekání se vyplatilo
Psychonauts Recenze Recenze Psychonauts 2 - čekání se vyplatilo

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

10
Platformy Linux Linux PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Vzhůru do myslí plných chaosu.

Od vydání dnes už kultovní 3D akční plošinovky Psychonauts uběhlo letos 16 let. Studio Double Fine v čele se známým herním designérem Timem Schaferem nám nyní po dlouhém čekání servíruje plnohodnotné pokračování. Vzhledem k tomu, že první díl prodejně neuspěl, byla cesta k pokračování značně trnitá. Autorům nakonec pomohli samotní hráči, kteří skrze crowdfundingovou platformu Fig na vývoj přispěli částkou přesahující 3,8 milionu dolarů. Ani po tomto úspěchu ale neměli vývojáři zdaleka vyhráno.

Vydavatelství Starbreeze, které mělo do vývoje hry investovat dalších 8 milionů dolarů, se začalo potýkat s výraznými finančními problémy. Následující série odkladů proto nebyla překvapivá. K obratu došlo v roce 2019, kdy celé studio koupil Microsoft. Nakonec tak dlouho očekávaný a odkládaný projekt proťal pomyslnou cílovou čáru. Už teď mohu prozradit, že to čekání za to stálo.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Mac, Linux
  • Datum vydání: 25. 8. 2021
  • Výrobce: Double Fine Productions (USA)
  • Žánr: příběhová 3D akční plošinovka
  • Dat ke stažení: 30 GB
  • Herní doba: 15+ hodin
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 1500 Kč (Steam), dostupné v předplatném Xbox Game Pass

Co se asi ukrývá v našich hlavách

Psychonauts 2 kráčí ve šlépějích svého už značně fousatého předchůdce a nikoho nenechává na pochybách, že vývojáři mysleli na fanoušky originálu. Bez nich by jak už jsem v úvodu zmínil, druhý díl asi nikdy nevznikl. Hra tak zůstává věrná žánru 3D plošinovek z pohledu třetí osoby. Psychonauts však rozhodně nejsou pouhou hopsačkou. Do zajímavého mixu přidávají časté akční i logické pasáže a v neposlední řadě bohatý příběh s nespočtem příběhových animací a dialogů. Za výrazně stylizovanou grafikou se tak ukrývá značně ambiciózní a rozsáhlý titul.

Druhý díl příběhově navazuje na jedničku, takže se opět ujmete role desetiletého Razputina „Raze“ Aquata. Tomu se místo kariéry v rodinném cirkuse konečně začíná plnit jeho sen, když se stává součástí organizace zvláštních agentů se speciálními schopnostmi, kteří jsou známí jako psychonauti. Raz se musí od počátku potýkat s nedůvěrou a spokojit se s pozicí stážisty. To mu ale nezabrání brzy převzít iniciativu a vypátrat hlavního organizátora únosu jednoho z důležitých psychonautů.

Díky dobrému tempu děj postupně nabírá na intenzitě a zajímavosti.

Samotného únosce jste sice chytili. Odmítá vám však sdělit, kdo celý únos zosnoval. Jak nastolený problém vyřešíte? Fanoušci první hry to již asi tuší. Zkrátka se únosci, kterého představuje značně zmatený Dr. Loboto, podíváte přímo do hlavy. Hlavním tématem Psychonauts je právě zkoumání myšlenek a všeho možného, co odehrává v hlavách různých postav. Nejde ale pouze o ledajaké myšlenky. Všechny postavy ve hře jsou bez nadsázky hodně zvláštní. Už jejich vzhled a chování vám jednoznačně napoví, že se jim v hlavě úplně normální a běžné věci honit nebudou.

Double Fine jsou zpět

Jsou to právě originální, vtipné a neustále hláškující postavy, které vám jasně připomenou, že hrajete hru od Tima Schafera. Ostatně humor, jímž je Schaher rovněž pověstný, je i v Psychonauts 2 všudypřítomný. Pokud vám neotřelý styl sedne, tak se budete bavit a často nevěřícně kroutit hlavou nad věcmi, které autoři vymysleli. Celkově příběh překvapí svou hloubkou i zajímavými zvraty a momenty. Díky dobrému tempu a neustálému přísunu nových postav navíc děj nabírá na intenzitě a zajímavosti. O to větší škoda, že se nepodařilo prosadit českou lokalizaci. Nemyslím si, že by si hráči, kteří úplně nevládnout jedním z podporovaných jazyků, hru neužili. Některé příběhové momenty a vtípky jim však mohou uniknout. Samotného mě překvapilo, jak upovídanou hrou dokážou druzí Psychonauts být.

Na dobře napsaný příběh a postavy navazuje zpracování herního světa. Ani zde vývojáři neubrali na nastavené úrovni představivosti a pestrosti. Budete se jednak v pohybovat ve fyzickém „běžném“ světě, který tvoří několik otevřenějších lokací. Zde vás čeká především posun v samotném příběhu, rozhovory s postavami a příprava na jednotlivé mise. Ačkoli se ve hře nachází i několik vedlejších misí a aktivit, tak je Psychonauts 2 v zásadě lineární záležitostí s pevně danou strukturou hlavních misí. O poznání větší penzum času ale strávíte v již zmíněném světě myšlenek v hlavách postav, jež se potýkají s určitými problémy. Vy je musíte vyřešit a udělat jim v hlavách pořádek. Ostatně právě téma duševních problémů se prolíná celou hrou.

Jako správný psychonaut dokáže Raz nejenom vstupovat do různých myslí .

Ve světě myšlenek autoři uzdu své fantazie popustili nejvíce. Dílčí úrovně jsou plné různých nápadů, odlišného vizuálního zpracování a především pestré a originální hratelnosti. Hra velmi dobře kombinuje různorodé hopsací pasáže, logické hádanky, souboje a příběhové filmečky. Když tyto ingredience zasadíte do neustále se měnícího světa, v němž nedokážete odhadnout, co vás v něm potká a čeká, dostanete co do hratelnosti nesmírně zajímavý titul, kterých v dnešní době vychází minimum. Dobrý level design je patrný nejen na nápaditosti úrovní a pestré hratelnosti, ale také na přehlednosti. Nikdy se mi v průběhu hry nestalo, že bych nevěděl, kam mám jít nebo co po mě hra chce. Určitou přímočarost a spíše lineárnější struktura jednotlivých levelů mi proto vůbec nevadila.

Raz toho umí opravdu hodně

Ať už to jsou akční, plošinovkové či logické pasáže, tak ve všem hrají nedílnou roli speciální schopnosti vašeho protagonisty. Jako správný psychonaut dokáže Raz nejenom vstupovat do různých myslí. Pomocí různých útoků na blízko či na dálku se umí účinně bránit nepřátelům. Pomocí telekineze dokáže hýbat s předměty. Umí vytvořit i ohnivou kouli nebo účinný padáček, díky kterému se může vznášet. A to je pouhá část řady schopností, mezi kterými v průběhu hraní dle libosti přepínáte a s postupujícím dějem si je odemykáte. Pro průchod hrou jsou naprosto zásadní a budete je používat neustále.

Na řadu přijde i jejich postupné vylepšování. Na upgrady schopností nebo dílčí vizuální vylepšení budete utrácet jednak zkušenostní body, které získáte za každý nový level postavy, tak i virtuální měnu, která se povaluje v jednotlivých lokacích. Úrovně ale skrývají i řadu dalších předmětů. K jejich sbírání vás vývojáři nijak nenutí. Ostatně po skončení hry se do všech úrovní budete moci opakovaně vracet a vyzobávat všechny nepovinné aktivity a předměty. Středně rychlý průchod hrou by vám měl zabrat něco okolo patnácti hodin. Velmi ale záleží právě na tom, jak se v jednotlivých úrovních budete chtít zdržet a prozkoumat je.

Z důvodu benevolentní obtížnosti se ani při soubojích s bossy nezapotíte.

Hopsacím sekvencím ani logickým hádankám nápaditost nechybí. Trochu horší to je u soubojů. I v nich přijdou na řadu speciální schopnosti. Primárně však budete používat klasický útok na blízko se střelbou na delší vzdálenost. Tyto dva útoky vám na většinu běžných nepřátel postačí. Nějaké propracovanější kombinace útoků či celkově větší vynalézavost díky nižší obtížnosti není úplně potřeba. Nepřátel sice co rozličnosti z počátku potkáte poměrně dost. Časem se ale začnou opakovat a narůstat spíše do počtu. Díky horší umělé inteligenci protivníků si s nimi většinou poradíte útoky na dálku. Vývojáři si tohoto slabšího prvku byli možná vědomi a soubojů do hry nedali příliš moc. Příznivce akčních pasáží by alespoň mohly potěšit boss fighty, mezi kterými už najdete zajímavější nepřátele.

Nehledejte výzvu, ale zážitek

Z důvodu benevolentní obtížnosti se však ani při soubojích s bossy zrovna nezapotíte. Autoři se viditelně snažili hru přiblížit i svátečním či mladším hráčům. V menu si lze dokonce zapnout nesmrtelnost, vypnout zranění při pádu nebo zapnout příběhový režim a ještě více zjednodušit souboje. Bohužel na hráče, kteří hledají výzvu, vývojáři trochu zapomněli. Obtížnost měnit nelze, takže si musí všichni vystačit se základní úrovní. Z přiložených obrázků a traileru jste si už mohli udělat obrázek o vizuálním zpracování. Musím přiznat, že jsem si na výraznou stylizaci ve stylu starších animáků z devadesátých let chvíli zvykal.

Z velké části chtěli autoři určitě zůstat věrní stylizaci prvního dílu. Možná se však na výsledné podobě přece jenom podepsal i delší vývoj a z počátku omezené finanční prostředky. I z grafického pohledu tak jde o dosti specifický titul, jehož vizuální zpracování nemusí sednout každému. Já jsem si osobně po nějakém čase zvykl. I přes úvodní pesimismus tak musím uznat, že má stylizace něco do sebe. Na originální notě se nese i soundtrack, který se ke hře perfektně hodí. V jedné hudebně bohaté úrovni dokonce uslyšíte Jacka Blacka.

Z grafického pohledu jde o specifický titul, jehož vizuál nesedne každému.

Psychonauts 2 boduje pestrou a zábavnou hratelností. Dále zaujme nápaditými úrovněmi, zajímavým světem, dobře napsaným příběhem a povedenými postavami. Pokud za každou cenu nehledáte výzvu v podobě hutné obtížnosti či náročných soubojů, tak se budete při hrát bavit, smát a stejně jako já s vyjevenou tváří zírat na to, co nám vývojáři z Double Fine naservírovali.

[sc name="reklama_lynx" ]

Psychonauts
Linux Linux
Apple Mac

Horská dráha plná nápaditých úrovní a originální hratelnosti. To je Psychonauts 2. Přidejte k tomu zajímavé postavy, dobře napsaný příběh a všudypřítomný humor. Výsledkem je překvapivě dobře fungující kombinace, která zachutná fanouškům prvního dílu i hráčům dosud značkou nepolíbených.

Zábavná a různorodá hratelnost
Zajímavý svět
Poutavý příběh