Recenze remaku Resident Evil 4 - triumfální návrat
Resident Evil 4 Remake Recenze Recenze remaku Resident Evil 4 - triumfální návrat

49
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Legendární hra vylepšená skoro k nepoznání.

Čtvrtý díl série Resident Evil je mnohými fanoušky považován za ten vůbec nejlepší, ačkoliv se do určité míry odklonil od tradičního survival hororu směrem k výpravné akční jízdě, připomínající spíše Indiana Jonese a Chrám zkázy. Po mimořádném úspěchu remaku druhého dílu si vývojáři z Capcomu dali extra záležet, aby vzkříšení čtvrtého dílu proběhlo přinejmenším stejně úspěšně. S ohledem na dramatické úpravy a vylepšení hry i příběhu lze ale prohlásit, že vysoce nastavenou laťku úspěšně překonali.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 24. 3. 2023
  • Výrobce: Capcom (Japonsko)
  • Žánr: akční/survival horor
  • Dat ke stažení: 58 GB
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Cena: 1439 Kč (Steam)

Příběhové kontrasty

Hra začne mimořádně zostra, zbrusu novou brutální scénou s popravou dívky, polapené fanatickým kultem v tajemné vesnici na španělském venkově. Od prvního okamžiku je tedy nastoleno, že osud hlavní ženské hrdinky příběhu (unesené dcery amerického prezidenta jménem Ashley) je skutečně v ohrožení - a zároveň dají tvůrci remaku jasně najevo, že jim záleží na tom, aby hororové aspekty hry náležitě vyděsily i poněkud "otužilejší" moderní publikum. Mnoho filmových pasáží ve hře je výrazně vylepšených, obohacených nebo pozměněných v tomto směru, takže působí moderněji, dospěleji a většinou také děsivěji. Příběh jako celek je také poněkud "přeskládán" a některé klíčové události jsou výrazně pozměněny. Stále ale platí, že celek skvěle šlape a působí dojmem strhující jízdy, odehrávající se plynule během jediné noci.

Zatímco na jedné straně se ale dočkáme modernějšího a děsivějšího podání příběhu, zachovali tvůrci zároveň také svérázný humor původní hry, připomínající spíše přepálené filmové horory z osmdesátých let, než moderní zástupce žánru. Rádoby drsné hlášky hlavního hrdiny, speciálního agenta Leona, ve stylu "Kam všichni zmizeli? Šli hrát Bingo?" nebo "Prozkoumám zdejší kostel, už delší dobu jsem chtěl zajít ke zpovědi" určitě vyvolají úsměv na rtech fanoušků, ale bohužel se citelně bijí s jinak velmi strašidelným tónem hry, podtrženým hyperrealistickou výpravou. Výsledkem je, že je těžké brát příběh i postavy samotné vážně, což citelně poškozuje atmosféru hry coby hororu. Letošní remake Dead Space díky tomu působí mnohem dospěleji a moderněji, ačkoliv i tam došlo k výraznému obohacení dialogů a příběhu jako takového.

Modernější a děsivější podání příběhu kompromituje svérázný humor.

Odlehčený humor plný svérázných hlášek byl vždy jedním z průvodních znaků Resident Evil série, ale remake čtvrtého dílu působí místy tak dospěle a výpravně, že by měl zcela určitě na víc: konkrétně mohl snést v tomto ohledu srovnání nejen s Dead Space remakem, ale také s The Last of Us. Na mnoha místech vypadá stejně dobře nebo i lépe a také některé nové pasáže příběhu působí excelentně, včetně traumatu hlavní dvojice postav, nakažených smrtícím parazitem a odpočítávajícím poslední hodiny jejich životů. Ashley působí mnohem lépe a uvěřitelněji, když vyděšeně komentuje "Tohle prostě není možné, nevěřím že se to děje... chci jít domů prosím" než když rádoby vtipně hláškuje ve stylu "Z toho deště určitě nastydnu". Ačkoliv ty hlášky místy jsou vtipné (dostal mne například její komentář k tomu, když Leon vyřeší jeden z puzzlů přeskočením z lustru), celkově nabourávají uvěřitelnost postav a děje.

Hyperrealistická výprava

Grafika hry je tak dramaticky vylepšena, že je místy nejen k nepoznání od originálu, ale vyloženě k neuvěření sama o sobě. Tento odzbrojující dojem na vás dopadne už od první hratelné vteřiny, kdy kamera z hyperrealistického filmečku naprosto plynule sklouzne za záda vaší postavy, abyste si uvědomili, že už hrajete. Hned ty první kroky po blátivé cestě uprostřed hlubokého lesa jsou naprosto ohromující, je až neuvěřitelné, že RE engine technologie dokáže i takto obyčejnou scenérii proměnit v absurdní vizuální hostinu. Obzvláště nasvícení je místy až nepopsatelně dokonalé, jak prosvítající paprsky světla lomící se v mlze dodávají hloubku prostoru kolem vás. Člověk téměř cítí kapky deště a vůni kouře z kamen během sychravého dne ve vesnici. Nemluvě o absurdní hře HDR odlesků vaší svítilny po vstupu do podzemní jeskyně. Když vám přes takhle neuvěřitelně působivou grafiku herního prostředí naběhne HUD počítadlo munice, působí to vyloženě jako "augmentovaná" realita zasazená do fotografie.

Kromě absolutně pohlcujícího prostředí ale samozřejmě tvůrci zúročili své technické možnosti i důraz na detail ve zpracování akce a násilí ve hře. Když ustřelíte brokovnicí kus těla vesničanovi nakaženému parazitem, vidíte šlahouny a chapadla tohoto parazita, jak se vlní v těch rozervaných částech masa - shodou okolností to docela připomíná aktuální zpracování parazitů v seriálovém The Last of Us. Důraz na detail se ale netýká jen grafiky: také animace jsou mnohem pestřejší, Leon si například po výstřelu z brokovnice promne rameno, v dešti občas natáhne ruku před sebe nebo rozhrne větve během cesty hlubokým lesem. Velkou radost budou mít hráči PS5 verze, kde se jedná o jednu z mála her velmi výrazně využívající haptickou odezvu DualSense ovladače - od zpětného rázu zbraní až třeba po dusot Leonových nohou při běhu. Také repráček v ovladači dělá skvělý dojem, když vám třeba někdo volá vysílačkou a máte dojem, že si postava ve vaší televizi povídá s postavou ve vašem ovladači.

Počítadlo munice působí jako "augmentovaná" realita zasazená do fotografie.

Součástí mimořádné výpravy jsou také filmové sekvence, které mají citelně lepší a modernější dramaturgii než v originálu. Najdete je nejen na hlavní příběhové cestě, ale obohacují také nepovinné části mapy, odbočky nebo nepovinné interakce. Velkolepost výpravy si uvědomíte nejen ve špičkově realizovaném lese nebo vesnici, ale také během dobývání hradu (připomínajícího spíše výpravné lokace z Uncharted než tradiční Resident Evil) nebo během absurdně akčního finále na vojenské základně, kde se dočkáte vybuchujících vrtulníků apod. Hra obsahuje také poctivý fotomód a upřímně se nemohu dočkat, jaké záběry z něj fanouškovská komunita vytvoří. Mimochodem velmi mne mrzí podmínky embarga této recenze, které mi zakazují použít vlastní screenshoty z hraní - dle mého ty poskytnuté oficiální neprezentují hru dostatečně výstižně. A velmi bych si přál, abych ten ohromující první průchod takto působivě provedeným herním světem zažil rovnou ve VR - bohužel ale nevíme, kdy přesně potvrzený režim pro PSVR2 dorazí.

Boj o přežití

Zpočátku si někteří hráči budou muset zvyknout na poměrně svérázné ovládání postavy, které místy působí tak trochu jako kdyby Leon spíše "plaval ve vodě" než chodil po souši. Je to asi nejlepší slovní přirovnání, které vystihuje určitý dojem z mírné zpomalenosti plynule navazujících animací během pohybu i akce vaší postavy. Shodou okolností to opět v mnohém připomíná The Last of Us, kde můžete mít místy podobný pocit z ovládání a pohybu postavy, obzvláště když plynule přecházíte ze stoje do přikrčení a obcházíte takto překážky i protivníky. Pohyb v přikrčení zde mimochodem hraje větší roli než v původní verzi hry, kdy máte možnost řadu nepřátel takto potichu zlikvidovat jednou ranou zezadu. Opět jsem si zde uvědomil hyperrealistickou výpravu hry, když jsem hned na začátku hry po příchodu do vesnice takto svým nožem podříznul jednu z prvních nakažených vesničanek, které jsem se takto připlížil za záda.

Nůž obecně hraje větší roli než v původní hře. Máte možnost pomocí něj okamžitě vyřešit, když vás nakažený chytne, ale slouží také k dynamickému odražení útoku pomocí včasného stisknutí pro protiúder. Odrazit se takto dá nejen útok sekerou, ale třeba i motorovou pilou. Odrazit můžete také hozené předměty a také zde se projeví detailní zpracování fyziky i animací, protože během odražení můžete zároveň plynule odseknout končetinu nepříteli. Ovládání nože má dva režimy - přesnější bodání (držíte tlačítko pro míření a stisknete tlačítko pro útok) nebo rychlejší sekání (stačí stisknutí tlačítka pro útok). Nůž si můžete vylepšovat a opravovat jeho výdrž u obchodníka, kde obecně menu s detailním prohlížením zbraní připomíná "gunporn" fantazie fanoušků zbraní. Samozřejmě nechybí detailní statistiky každé zbraně, včetně srovnávacích grafů. Autoři moc dobře vědí, že akce je jen tak dobrá, jako zbraně pro ni poskytnuté. Zážitek ze střelby dále posiluje haptika i adaptivní spouště v DualSense ovladači, kde například cítíte, že je náročnější zvednout těžší/dlouhou zbraň (jako je brokovnice nebo puška) než pistoli.

Zpracování vaší výzbroje připomíná "gunporn" fantazie fanoušků zbraní.

Zážitek z akce podtrhuje také děsivost nepřátel. Ačkoliv jejich umělá inteligence není nic mimořádného, dokonale to vynahrazují svými schopnostmi a odpudivostí, takže se jim opakovaně bude dařit vás překvapit i vyděsit. Parazit v jejich těle je silnější v noci, takže jak se ve hře postupně setmí, budete narážet na odolnější a divočeji mutující protivníky. Výprava a atmosféra zde opět hraje roli, kdy například v lese uslyšíte šepoty kolem vás nebo v hradě se chodbami rozléhají děsivé "modlitby" nepřátel. Pořádnou porci adrenalinu zažijete během některých mimořádně intenzivních soubojů s většími skupinami nabíhajících protivníků, kdy obzvláště jistá pasáž s ochranou Ashley je naprosto nezapomenutelná divoká jízda. Ke konci hry ale možná tvůrci zatlačí trochu moc na pilu, když před vás postaví mnoho obrněných nakažených s neprůstřelnými vestami či helmami, ale hra vám k tomu nedá tak docela adekvátní množství munice.

Pohlcující hratelnost

Zatímco příběh díky kombinaci hororu a nadsázky vyzní poněkud kostrbatě, hratelnosti jednoznačně prospívá mix realističnosti s arkádovostí. Zábavné puzzly, kdy například posíláte Ashley odemknout dveře z druhé strany nebo podržet páku, hledáte schované bonusové "terče" v prostředí nebo skládáte jednoduché puzzly z nalezených šperků dodávají hře dynamiku a zábavnost, stejně jako vyloženě na efekt vystavěné pasáže typu divoká jízda důlním vozíkem. Novinkou jsou modře označené vývěsky s extra úkoly, jako je najít a zabít určitý počet nepřátel nebo najít a prodat obchodníkovi určitý šperk. Dojde i na nepovinné minibossy, označené na mapě náležitě strašidelnou ikonkou. Mapa obecně funguje trochu jinak - svižněji se ovládá, přičemž vysbírané lokace nemění barvu, ale ikonky vám zobrazují nalezené předměty (nebo schované poklady, pokud si koupíte za herní měnu nápovědu od obchodníka).

Poměrně zajímavých úprav se dočkal také management vašeho inventáře, zpracovaného formou kufříku. Nově máte možnost odemykat různé varianty toho kufříku a různé přívěsky na něj - oboje pak ovlivňuje různé věci, jako například počet nalezených nábojů do určité zbraně z padlých nepřátel. U psacích strojů v prostředí máte možnost nejen si uložit postup ve hře, ale také odložit extra předměty - bohužel to ale neplatí pro nic vyrobeného (munice nebo léčivé mixy bylinek). Jako obvykle je tedy management inventáře a surovin zábavnou minihrou. Docela mne pobavilo, když mne třeba v lese uštkl had, takže jsem ho na oplátku zastřelil a uložil do kufříku, abych jej později snědl a doplnil si tak zdraví.

Hratelnosti na rozdíl od příběhu prospívá mix realističnosti s arkádovostí.

Pokud jde o slabiny, tou nejvýraznější je s ohledem na určitou pomalost ovládání postavy (zmíněnou výše) a relativně blízké umístění kamery za vaším ramenem poněkud frustrující nepřehlednost během intenzivního boje s více nepřáteli v úzkém prostředí - podobné pasáže ve hře lze spočítat na prstech jedné ruky, ale dokážou docela potrápit a frustrovat. Když se na vás třeba v úzkých chodbách zahradního bludiště vyřítí rychlí nakažení vlci, budete mít problém se dostatečně rychle otáčet a trefovat je (samozřejmě pomůže brokovnice, ale málokdy máte dostatek nábojů pro používání jen jedné zbraně). Kromě toho jsem narazil na pár drobných technických nedodělků, z nichž nejvýraznější jsou barevné odlesky na spodku obrazovky poté, co jste zazoomovali skrz hledí vaší zbraně. Hádám, že tohle ale tvůrci rychle opraví patchem, stejně jako skutečnost, že se mi neodemkla jedna získaná zbraň v galerii nebo nešel splnit jistý challenge. Ačkoliv hra vtipně odkazuje na "Separate ways" přídavek s Adou Wong, zatím jej v remaku nenajdete. Zřejmě dorazí později, stejně jako Mercenaries režim. Do té doby ale můžete hrát New Game Plus na vyšší obtížnost a zkoušet splnit všechny bonusové výzvy v menu hry.

Resident Evil 4 Remake

Ohromující výprava místy působí naprosto nepopsatelně a povyšuje děsivou atmosféru hry na zcela novou úroveň. Jádro herního zážitku ale přitom zůstalo onou strhující zábavnou jízdou, opepřenou chytrými změnami ve struktuře příběhu i hratelnosti. Při takto silné výpravě je otázka, zda by příběhu neprospělo ubrat na humoru. Rozhodně se ale jedná o naprosto skvělou zábavu, vhodnou nejen pro fanoušky série.

Ohromující výprava
Strhující hratelnost
Management zbraní