Recenze Sackboy: A Big Adventure
Recenze Recenze Sackboy: A Big Adventure

Recenze Sackboy: A Big Adventure

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5

Pletený hrdina se vydává zachránit Nápadosvět.

Postavičku Sackboye nám poprvé představila kreativní hopsačková série LittleBigPlanet, jenž započala svou cestu v roce 2008, kdy vyšel úplně první díl exkluzivně na konzoli PlayStation 3. Ten byl převážně projektem Marka Healeyho a studia Media Molecule, přičemž se titul dočkal velice vřelého přijetí (na Metacritic dodnes svítí 95 bodů ze 100), tudíž mohla vzniknout celá úspěšná série a samozřejmě i hromada různých spin-offů, jako je byl třeba LittleBigPlanet Karting či speciální díl pro PS Vita.

• Platforma: PS4 (zkoušená verze) a PS5 (dohraná verze)
  • Datum vydání: 12. 11. 2020
  • Výrobce: Sumo Digital
  • Žánr: Skákačka + collectathon
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Multiplayer: Kooperace - prozatím jen lokální
  • Dat ke stažení: Zhruba 35 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Přístupnost: 7+
  • Prodejní verze: Krabicová i digitální
  • Cena: 1 799 Kč standardní edice / 2 599 Kč speciální edice s plyšákem a fyzickým artbookem – v obchodě Xzone

V roce 2014 pro PlayStation 4 následně vyšel prozatím poslední hlavní díl, jednoduše pojmenován LittleBigPlanet 3, který ovšem dělalo výlučně studio Sumo Digital (Team Sonic Racing či chystané Hood: Outlaws & Legends). Tento projekt ovšem nebyl posledním rande celku s touto značkou, jelikož letos byly oznámeny práce na dalším spin-offu se jménem Sackboy: A Big Adventure, jenž se stal launch titulem pro PlayStation 5, ale zároveň vyšel na starším PlayStationu 4, aby to fanouškům nebylo líto. Má ale cenu do něj investovat svůj čas a peníze? To zjistíte v následujícím textu.

Nápadosvět v nesnázích

A začneme rovnou u příběhu, jenž zde propojuje místní pobíhání po jednotlivých úrovní. Ten je ve svém základu velice prostý. Bídák a hlavní záporák celé hry, Vex, na začátku unese hadráčky z Nápadosvěta, přičemž je donutí stavět svůj Kazisvět, díky čemuž by se místní nevinná země proměnila do pustiny plné ztělesněných nočních můr. Ovšem jednomu pletenému obyvateli – Sackboyovi, se podaří utéct před Vexem, přičemž potká dobrodružku Scarlet, která tvrdí, že existuje proroctví, kdy se najde nebojácný rytířský hrdina, jenž se mu může postavit. A příhodně má být tímto hrdinou Sackboy, kterého budeme ovládat my, hráči.

Bídák a hlavní záporák celé hry, Vex, na začátku unese hadráčky z Nápadosvěta

Na popud mentorky Scarlet se tedy společně s ním vydáme na cestu skrze jednotlivé úrovně, v nichž máme za úkol sbírat snové orby, abychom mohli postupovat dál a měli šanci porazit Vexe. Jak jste asi usoudili, nejedná se o žádný příběhový zázrak, ale jelikož je hra zaměřena především na děti, případně na rodinné hraní, tak je naprosto dostačující, nehledě na to, že jeho vyprávění je podáno nápaditým scénářem, obsahujícím různé vtipy a bohatou slovní zásobu a novotvary. Neskutečnou radost mi z tohoto ohledu udělaly české titulky. Ty totiž vykazují krásný cit pro náš jazyk, přičemž slova jsou překládána s nádhernou barvitostí.

Rozmanitost a barevnost v popředí

A s nesmírnou barvitostí a nápady je vystaven i samotný herní svět. Ten je rozdělen do pěti samostatných lokací (respektive šesti, poslední se otevře až po samotném konci), kdy v každé z nich naleznete několik levelů, které jsou taktéž podle lokace tématizovány do různých prostředí, kdy se například dočkáte podmořské hladiny, džungle či sci-fi továrny. Pokud jste hráli některý z dřívějších titulů této série, tak máte perfektní představu o místní stylizaci. Zde se navíc tvůrci opravdu utrhnuli ze řetězu a svou nesmírnou fantazií vyplňují zdejší svět roztodivnými tvory a krásně zpracovanými kulisami, což dohromady dává až nebezpečně roztomilou kombinaci o síle zhruba tří a půl štěňat.

A s nesmírnou barvitostí a nápady je vystaven i samotný herní svět

Tuto roztomilost navíc lze ještě více umocnit kupováním kostýmů pro vašeho hadráka, které naleznete v obchodě U Zom Zoma. Zde se můžete ošatit buď předem stanoveným kompletem, případně z jednotlivých dílků sestavit svou vlastní kombinaci. Jejich počet sice není příliš závratný, ale svého favorita si pravděpodobně najde každý.

Hop a skoč

Z pohledu samotné hratelnosti se jedná o kombinaci klasické skákačky a collectathonu. To ve výsledku znamená, že v levelech je vaším hlavním úkolem úspěšně dojít až na konec bez toho, abyste zemřeli, kdy k dispozici máte čtyři životy (ty lze v rámci levelu za pomoci nalezených žetonků doplňovat), po jejichž vyčerpání musíte level začít od začátku. Během toho ještě budete bojovat s nepřáteli za pomoci jednoduchého soubojového systému, kdy je na věčnost odpravujete povětšinou za pomoci facky či skoku na ně. Čas od času ale narazíte i na různá udělátka, jako je bumerang či energetické rukavice, díky nimž lze protivníky ničit na dálku. Navíc taktéž budete sbírat již jednou zmiňované orby snění, které jsou esenciální pro odemykání dalších lokací, zlaté rolničky (měna pro nákup oblečení), další menší kuličky dávající body, kosmetické doplňky a také transformující se kostky, odemykající přístup k rytířským výzvám (časovky).

Z pohledu samotné hratelnosti se jedná o kombinaci klasické skákačky a collectathonu.

Toto skákání a běhaní je posléze poměrně jednoduché, čemuž dopomáhá i docela přesné ovládání. Občas sice uděláte něco, co jste úplně nechtěli, ale tyto případy jsou velice výjimečné. Příjemné je i postupné dávkování různých herních mechanik, takže se ono skákání nestihne až do samotného konce moc zajíst. Bohužel na to trochu trpí začátek, kdy první dva světy z pohledu hratelnosti působí možná až příliš jednoduše a obyčejně (ale stále to zachraňují krásně navržené lokace). Dočkáme se i slušné variability levelů, kdy je občas 3D skákání vyměněno za 2,5D lokace, případně přijde řada na naprosto brilantní hudební úrovně, které se staly mé nejoblíbenější a u nichž je inspirace jasná (Rayman Legends). Ostatně celý soundtrack hry je naprosto úžasný, a to jak originální skladby, tak i licencovaná muzika, kde nechybí autoři jako David Bowie, Bruno Mars či Depeche Mode.

Jedním z hlavních bodů hratelnosti pak je jistě kooperace až pro čtyři hráče. Ta je ale bohužel prozatím dostupná pouze lokální, takže musíte počítat s dostatečným počtem ovladačů (online by měl dorazit později). Při takovém hraní se průběh promění do lehce kompetitivní záležitosti, jelikož na konci každé úrovně se vyhodnotí, kdo byl nejúspěšnějším hráčem. Kromě toho ale můžete mezi sebou různě interagovat, kdy se třeba budete objímat, případně fackovat. Jedná se tedy skutečně o perfektního kandidáta na skupinové hraní, případně společné večery s dětmi. Avšak ke konci se hra přeci jen poměrně ztíží, což by malé děti nemusely už úplně zvládat. Pro sólisty by následně mohl být problém, že některé úrovně přímo vyžadují projití v kooperaci, tedy se jí chtě nechtě nevyhnete, pokud chcete odehrát vše, co titul nabízí (případně získat všechny trofeje).

Plynulost se snoubí s krásou

Pravděpodobně neuteklo vaší pozornosti (i kvůli zmínce na začátku recenze), že hra vyšla jak na novém Playstationu 5, tak i na PlayStationu 4. To vyvolávalo otázku, jak bude hra běhat na starší generaci a jestli nebude zbytečně ochuzena. Překvapivě se ale nic takového nekoná, jelikož běh hry je na PS4 velice plynulý, kdy se i zde dočkáme 60 FPS. Příliš to neodskákal ani vizuál, ačkoliv zde jisté kompromisy samozřejmě jsou.

Běh hry je na PS4 velice plynulý

Ten nejlepší zážitek ale stejně budete mít na PS5, kde se můžete těšit z velice svižného načítání, o něco ostřejšího obrazu a samozřejmě haptické odezvy a adaptivních spouští. Tyto schopnosti nového ovladače DualSense sice nejsou ve hře využity tolik, jako třeba u Astro’s Playroom, ale i přesto je jejich přítomnost více než vítána a krásně doplňuje celkový zážitek. Ve výsledku by mě ale stejně zajímalo, jak by se titul hrál a vypadal, kdyby vyšel exkluzivně pro novou konzoli.

Sackboy závěrem

Pokud tedy máte chuť na vrchovatou dávku roztomilosti v doprovodu nějakého toho skákání, tak by Sackboy: A Big Adventure rozhodně neměl utéct vaší pozornosti. Na ploše zhruba deseti hodin (tolik ukazoval PS5 při dohrání) totiž nabízí rozvernou platformovkovou zábavu v překrásném světě, která zvládne bezpečně zabavit dospělé i děti.

Recenze Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure můžete zakoupit v obchodě Xzone, kde naleznete verzi pro PS4 i PS5.

Recenze Sackboy: A Big Adventure

Nápadosvět svět je v ohrožení a jeho jedinou nadějí je roztomilý Sackboy. Ten se proto musí vydat na nebezpečné dobrodružství skrze nádherný svět a lokace, které musí projít za pomoci velké porce skákání a fackování. Tato zábavná platformovka s velkým srdcem si rozhodně získá přízeň všech fanoušků tohoto žánru, a to bez rozdílu věku. Nebýt pomalejšího rozjezdu a prozatímní absence online kooperace, nebál bych se s hodnocením jít ještě o kousek výš. Našince pak zcela jistě potěší perfektní česká lokalizace, překládající slova s citem a barvitostí.

Krásný svět
Rozmanitost lokací
Lokální kooperace