Recenze Scarlet Nexus
Scarlet Nexus Recenze Recenze Scarlet Nexus

Recenze Scarlet Nexus

15
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Brainpunk s mimořádně zábavnými souboji.

Již v úvodních dojmech z hraní jsem psal, že Scarlet Nexus si mě hodně získala zajímavým příběhem a naprosto vynikajícím, divoce akčním a přesto nemálo taktickým soubojovým systémem. Na škodu rozhodně není ani to, že hra - přinejmenším na nových konzolích - skvěle běží a nádherně vypadá, místy opravdu jako "oživlé" anime. Fanoušci JRPG zřejmě budou spokojeni, ale pojďme si to rozebrat podrobněji.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 25. 6. 2021
  • Výrobce: Bandai Namco Studios (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 14 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Cena: 1799 Kč (Xzone)

Rozmáchlý příběh

V blízké budoucnosti obklopil naši planetu tajemný vesmírný jev, přezdívaný "Extinction Belt". Vysoko ve stratosféře generuje záhadné energie, ze kterých se rodí podivná biomechanická monstra všemožných druhů a velikostí, přezdívaná "The Others". Ta pak sestupují na povrch planety, kde se živý výhradně lidskými mozky. Tak začala válka lidí s nimi. Hlavní část příběhu se odehrává o dva tisíce let později, kdy lidé zformovali speciální vojenskou jednotku OSF pro boj se zmíněnými monstry. Rekruti jsou vybíráni na základě povinných testů, kdy společnost tak trochu připomíná Hvězdnou pěchotu. Vojáci se vyznačují tím, že mají speciální schopnosti jako je telekineze, lokální ovládání času nebo živlů. Při boji jsou pak propojeni "mozkovými konektory", takže mohou svoje schopnosti sdílet a synchronizovat.

Na začátku hry si vyberete buď idealistického mladíka jménem Yuito nebo mlčenlivou bojovnici Kasane. Obě postavy mají citelně odlišný příběh hry, jelikož se do jejich jednotky přidají jiné postavy s jinými schopnostmi, takže vás čekají jiné vztahy, ale také třeba jiní bossové (všechna monstra v téhle hře jsou velmi nápaditá, ale bossové jsou většinou i hodně svérázní po stránce hratelnosti). Ačkoliv se obě postavy během příběhu opakovaně setkají, každá má svoji cestu a svoji část příběhových odhalení - pro maximální zážitek ze hry lze tedy jednoznačně doporučit dohrání za každou postavu. Jeden poctivý průchod má zhruba 30 hodin - což se může natáhnout, pokud budete plnit i vedlejší úkoly. Ty jsou ale většinou nenápadité a vedou pouze ke získání určitých předmětů, z nich většinou lze získat i jinak.

Každá postava má svoji cestu a svoji část příběhových odhalení.

Japonská RPG samozřejmě řeší hrozbu konce světa a ani tady tomu není jinak. Přesto je ale příběh ještě o něco náročnější než obvykle, protože se v něm pracuje také s cestováním v čase a mezi paralelními vesmíry. Když k tomu přidáte rozsáhlou záplavu postav, která vám hra velmi rychle představuje hned od začátku, je snadné se v příběhu ztratit. Řešením je nic nepřeskakovat a pečlivě číst všechny dialogy, přestože jsou mnohé příběhové sekvence zpracovány formou částečně statické vizuální novely nebo dokonce SMS ve vašem mobilu. Zhruba v polovině hry už byste ale měli mít přinejmenším v postavách přehled a začít se soustředit na svoje favority, s nimiž můžete interakcemi a dárky prohlubovat vztah, což zlepší i jejich výkon v boji. Každá příběhová kapitola obsahuje příležitost odpočinout si a prohloubit vztahy ve vaší jednotce, podobně jako to znáte třeba z Persony.

Hratelnost vládne

Příběh mne opravdu chytil, kromě jiného možná i proto, že neobsahuje prakticky žádné "dětinské" prvky, které jsou pro JRPG tak typické. Není tady žádné roztomilé zvířátko ani legračně nešikovný člen družiny nebo tak něco. Místo toho jsou všechny postavy elitními bojovníky, ačkoliv někteří vypadají velmi mladě, protože kvůli udržení svých schopností musí brát drogy proti stárnutí. Každopádně je výsledkem působivé válečné drama s dobře promyšlenou ústřední sci-fi zápletkou: kdo jsou Others, co přesně je Extinction Belt apod. Přestože jsem si ale příběh velmi užíval (a vymaxoval vztahy se všemi postavami), jednoznačně největší silou hry je její hratelnost, konkrétně bojový systém. Ten se povedl natolik, že díky tomu hře nejspíš odpustíte určité recyklování poměrně lineárního prostředí.

Boje probíhají v reálném čase a na pohled připomínají spíše řežbu typu Devil May Cry než tradiční JRPG. Kromě útoků zbraní, skákání, úhybných manévrů atd. máte k dispozici také telekinetické uchopení a vrhnutí předmětů kolem vás, což je samo o sobě menší QTE. Do toho ještě můžete dynamicky zapínat a vypínat schopnosti, propůjčené ostatními postavami. Nechybí ani komba. Výsledkem je, že dokonale využijete celý ovladač (na PS5 za překvapivě propracované podpory haptiky a adaptivních spouští), což je jednak zábavné a navíc to skvěle vypadá. Dlouho jsem nezažil takhle zábavný, propracovaný a originální bojový systém. Pohromadě s chytlavým příběhem hry jsem si tak užíval každou hodinu hraní a s ohledem na propracovanost herního světa i závěr příběhu pevně doufám, že se časem dočkáme druhého dílu.

Scarlet Nexus

Plejáda sympatických postav se zajímavými vztahy pomáhá táhnout ambiciózní příběh, ze kterého se vám občas může zamotat hlava - stejně jako z divokého bojového systému, který patří k tomu nejlepšímu v žánru. Hra je místy poněkud upovídaná a prostředí přehnaně lineární, ale fanoušky žánru spolehlivě vtáhne a potěší.

Sympatická parta postav
Ambiciózní příběh
Zábavný soubojový systém