Recenze Sonic Frontiers - divná správným způsobem
Sonic Frontiers Recenze Recenze Sonic Frontiers - divná správným způsobem

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Proč tahle hra letos tak bodovala v hlasování hráčů?

Pokračujeme v dohánění restů z letošní nabité podzimní sezóny a tentokrát se podíváme na zoubek hře, která opakovaně překvapuje nejen nezasvěcené hráče. Poté, co strhala rekordy v rámci Sonic her na Steamu (kde hrdě nese 95% kladné hodnocení hráčů) a prodala dva a půl milionu kopií za první měsíc, zabodovala hra také na letošním hráčském hlasování během TGA, kde to dokonce chvíli vypadalo, že by mohla i vyhrát (probila se alespoň do finálové pětky nejlepších her roku 2022 podle hlasování hráčů). Jak je to možné, když přitom hra vypadá na pohled tak zvláštně, překombinovaně a místy vyloženě škaredě? Nuže, ona se totiž překvapivě dobře hraje a kromě zážitku z rychlosti nabízí perfektně dávkovanou pestrost.

• Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, XSX|S, X1, PC, Switch
  • Datum vydání: 8. 11. 2022
  • Výrobce: Sonic Team (Japonsko)
  • Žánr: plošinovka
  • Dat ke stažení: 25 GB
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Steam)

Sonic jako Zelda... cože?

Tahle hra všechny překvapila již svým úplně prvním trailerem. Že se Sonic přesunul do 3D jsme si za ty dlouhé roky již tak nějak zvykli (ačkoliv nikdy nefungoval ve třech rozměrech tak dobře jako v původních dvou), ale zasazení do otevřeného světa laděného do melancholické deštivé nálady s dojemným klavírním doprovodem v pozadí, to prostě působilo vyloženě zvláštně. Sonic hry bývají pestrobarevné, hlasité a rychlé. Tahle melancholická nálada působila spíš jako něco ze série o Zeldě. Jakmile ale v tomto prostředí strávíte pár hodin, zjistíte, že ona atmosféra ve hře slušně funguje, obzvlášť pokud jste fanoušci příběhového pozadí (lore) Sonic série a jste schopní brát fantaskně-pohádkový příběh Frontiers alespoň z poloviny tak vážně, jako se bere on sám.

Za všechno samozřejmě opět může Doktor Robotnik (neboli Doktor Eggman), který tentokrát zkoušel ze Starfall ostrovů ukradnout mocnou technologii, zanechanou zde tajemnou civilizací Prastarých. Bezpečnostní systém ale tuto hrozbu detekoval a Doktora vcucnul do digitálního světa. Tato událost zároveň začne přitahovat na ostrovy slavné Smaragdy chaosu, což zase probudí zájem Sonica a jeho přátel, kteří se sem také vydají. Po úvodní havárii ale všichni kromě Sonica skončí vcucnutí do digitálního světa, takže bude na něm, aby je (a svět) zachránil. Příběh je tentokrát plný filmečků a namluvených dialogů, dokonce se dočkáme i nějakého toho překvapivého/povedeného zvratu a nechybí ani obětování se postav/y. Jinými slovy, pokud jste fanoušci, dostane se vám parádního servisu po této stránce.

Po úvodní havárii všichni kromě Sonica skončí vcucnutí do digitálního světa.

Pěti ostrovů, které následně budete prozkoumávat, nabízí rozlehlé hřiště ke zmapování a řadu výzev k překonání: mezi ty nejvýraznější patří Cyber Space portály/úrovně, které vás z otevřeného světa hry teleportují do přímočarých levelů, které se většinou dají proběhnout za minutu nebo dvě, přičemž zároveň nabízejí pestrá prostředí, inspirovaná staršími hrami ze série. Snažit se opakovaně pokořit nejlepší čas v nich dokáže slušně zabavit. Další pamětihodnou výzvu představují Titáni, extra velcí bossové, které musíte překonat, abyste se dostali na další ostrov. Ačkoliv ovládání ani kamera občas nezvládají jejich velikost správně řešit, zážitek ze soubojů s nimi snese srovnání s klasikami jako je Shadow of Collossus. Hra ale nabízí mnohem víc doprovodných atrakcí.

Ve jménu rychlosti a pestrosti

Otevřený svět hry je doslova zasypaný drobnými souboji s hloučky nepřátel, puzzly ve stylu "šlapejte na panely ve správném pořadí", minihrami vyloženě arkádového typu jako je pinball a samozřejmě: řadou závodních sekvencí, kde musíte doběhnout na určité místo na mapě než vyprší limit. Jedna věc se téhle hře musí nechat: rychlost jí opravdu nechybí a podobně jako v časech původní 2D série bych se hádal, že jde i v současnosti dost možná o nejrychlejší plošinovku na trhu. Bohužel za to ale platí cenu v podobě místy nehezkého doskakování předmětů a prostředí, což samozřejmě závisí také na platformě, kde hrajete. PS5 se svým výkonem a SSD diskem je na tom ještě docela dobře, ale i tady se nějakého toho doskočení dočkáte.

Pestrost hry ale nekončí jen u akčních, závodních nebo puzzle sekvencí. Co by to bylo za hru s otevřeným světem, kdyby v ní chybělo rybaření? Jde až o absurdní kontrast s divokostí, jakou nabízí zbytek hry, ale pokud se rozhodnete se zastavit a pár ryb na svoji udici ulovit, za získané tokeny si můžete koupit vylepšení svých schopností, které vás učiní silnějším, odolnějším nebo rychlejším. Samozřejmě se tyto tokeny dají získat i jinými aktivitami, ale zrovna rybaření je překvapivě snadné a výdělečné. Je to také možnost jak obejít některé repetitivní části hry, jako jsou třeba nespočetné souboje s řadovými nepřáteli. Sonic Frontiers vypadá na první, druhý i stý pohled vyloženě divně, ale pokud mu dáte šanci, objevíte překvapivě pestrou, zábavnou a poctivou hru, která naznačuje slibný nový směr pro celou sérii.

Sonic Frontiers

Nejnovější Sonic vůbec není špatná hra: je to jen hra vyloženě divná, což může na první pohled leckoho odradit. Pokud mu ale dáte šanci, potěší vás svojí rychlostí a překvapí svojí pestrostí, díky čemuž těch zhruba 20 hodin na Starfall ostrovech uteče jako voda. Slibný začátek nové éry modrého rychloježka a víceméně povinnost pro fanoušky.

Parádní rychlost pohybu
Velká pestrost aktivit
Ráj pro kompletionisty